پژو ۲۰۶ تیپ ۶ اتوماتیک

بروزرسانی در: جمعه 13 بهمن 02 ساعت 06:29
پژو 206 تیپ 6 اتوماتیک

بررسی پژو ۲۰۶ تیپ ۶ اتوماتیک

در سال ۱۹۹۸ عرضه یک هاچبک جذاب به نام پژو ۲۰۶ به بازار جهانی عرضه شد که توانست با تکیه بر ویژگی‌هایی همچون طراحی جذاب و امکانات مناسب در مدت زمان کوتاهی به یکی از پرفروش‌ترین خودروهای بازار اروپا تبدیل شود. تولید پژو ۲۰۶ تا سال ۲۰۱۰ ادامه یافت، اما مونتاژ ۲۰۶ که در ایران از اوایل دهه ۸۰ شمسی آغاز شده بود، همچنان نیز با همان شکل ادامه دارد. پژو ۲۰۶ یکی از موفق‌ترین خودروهای پژو در بازار ایران است که توانسته فروش فوق‌العاده‌ای در بازار کشورمان داشته باشد و در سگمنت هاچبک‌های اقتصادی به نوعی یک خودرو بی رقیب محسوب می‌شود. این خودرو در شش تیپ مختلف روانه بازار کشورمان شد، اما هم اکنون فقط تیپ‌های ۲ و ۵ آن روی خط مونتاژ ایران خودرو قرار دارند. پژو ۲۰۶ تیپ ۶ از جمله تیپ‌های این خودرو است که با گیربکس اتوماتیک AL4 و پیشرانه TU5 روانه بازار شد، اما در سال ۱۳۹۱ تولید آن نیز متوقف گردید.

در اوایل دهه ۸۰ شمسی پژو ۲۰۶ به نوعی یک هاچبک اسپرت و جوان پسند به حساب می‌آمد و طراحی آن نقش مهمی را در فروش موفقش در بازار ایران ایفا کرد. هرچند که با گذشت این همه سال از مونتاژ پژو ۲۰۶ در کشور نمی‌توان ایراد خاصی به طراحی آن گرفت، اما آبی پوشان جاده مخصوص باید بپذیرند که این شیر خسته فرانسوی دیگر نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای بازار باشد. تیپ‌های مختلف پژو ۲۰۶ از لحاظ طراحی ظاهری هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند و در کابین همه آن‌ها از پلاستیک خشک استفاده شده است که کیفیت مطلوبی ندارد؛ همچنین فضای داخلی مخصوصا در ردیف عقب برای افراد تنومند و قد بلند کمی آزاردهنده خواهد بود.
پژو ۲۰۶ تیپ ۶ با پیشرانه نام آشنای گروه PSA یعنی TU5 روانه بازار داخلی شد. این پیشرانه می‌تواند ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور را تولید کند و مسئولیت انتقال قدرت پیشرانه به چرخ‌های جلو بر عهده یک گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک قرار داده شده است. چالاکی نسخه اتوماتیک ۲۰۶ تیپ ۶ کمی کمتر از نسخه دنده دستی (تیپ ۵) است، بر اساس اطلاعات مندرج در سایت ایران خودرو پژو ۲۰۶ تیپ ۶ برای اینکه بتواند از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد، به حدود ۱۲.۶ ثانیه زمان نیاز دارد. مصرف ترکیبی این مدل هم ۷.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر عنوان شده است که مصرف نسبتا مناسبی به نظر می‌رسد.
وضعیت آپشن‌ها و امکانات رفاهی پژو ۲۰۶ تیپ ۶ را نیز می‌توان خوب ارزیابی کرد. امکاناتی همچون دماسنج روی داشبورد، چراغ همراهی تا درب منزل در محیط های تاریک، سیستم تنظیم سرعت برف پاک‌کن با سرعت خودرو، سیستم تهویه اتوماتیک، صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع، چراغ مه شکن جلو و عقب، شیشه بالابر جلو و عقب برقی به همراه چند آپشن دیگر در این خودرو دیده می‌شود.
پژو ۲۰۶ تیپ ۶ اتوماتیک یکی از اولین خودروهای مونتاژی بازار ایران است که با گیربکس اتوماتیک تیپ ترونیک روانه بازار شد، اما بعدها به دلایلی که تنها ایران خودرو می‌داند، تولید آن متوقف گردید و هم اکنون فقط امکان خرید نمونه‌های دنده دستی صفر کیلومتر برای خریداران فراهم است. در حال حاضر این خودرو گزینه‌ای مناسب برای کسانی محسوب می‌شود که به دنبال خرید یک هاچبک اتوماتیک برای ترددهای روزانه در شهر هستند. پژو ۲۰۶ تیپ ۶ از مزایایی همچون گیربکس اتوماتیک و آپشن‌های مناسب برخوردار است، ولی معایب این تیپ از پژو ۲۰۶ بیش از مزایای آن خودنمایی می‌کنند. معایبی همچون بازار خرید و فروش نه چندان پر رونق، هزینه بالای تعمیر و نگهداری در مقایسه با سایر تیپ‌ها و همچنین برخی از ضعف‌های مونتاژی باعث شده است تا هم اکنون افراد کمتری تمایل به خرید این خودرو داشته باشند.

امنيت پژو ۲۰۶ تیپ ۶ اتوماتیک

هرچند که ایمنی نمونه‌های مونتاژ شده از پژو 206 در داخل کشور با نمونه‌های اروپایی اختلاف فاحشی دارند، اما این خودرو 4ستاره ایمنی حفاظت از سرنشینان و 2 ستاره ایمنی حفاظت از عابرین پیاده را از موسسه یورو انکپ اروپا دریافت کرده است که نشان از ایمنی نسبتا مناسب این خودرو دارد، هرچند باز هم تکرار می‌کنیم که نباید به ایمنی مونتاژی‌های داخلی دل خوش بود. تجهیزات ایمنی مانند دو کیسه هوا برای سرنشینان جلو، ترمز ABS، سیستم EBD و EBA به همراه ایموبیلایزر در این خودرو یافت می‌شوند.

ارزش خريد پژو ۲۰۶ تیپ ۶ اتوماتیک

همان‌طور که گفتیم پژو 206 تیپ 6 هم اکنون فقط در نمونه‌های کارکرده و دست دوم در دسترس بوده و بیشتر مناسب افرادی است که برای استفاده‌های روزانه در شهر به دنبال یک خودرو هاچبک اتوماتیک می‌گردند تا در ترافیک‌ها راحت‌تر باشند. معایب قابل توجهی که برای این تیپ از پژو 206 ذکر شده است در کنار هزینه‌های هنگفت نگهداری از این خودرو باعث می‌شود تا بتوانیم ارزش خرید پایینی را برای آن در نظر بگیریم. در این رده قیمتی خودروهای صفر کیلومتری همچون پژو 405 و سمند نیز دیگر گزینه‌های پیش روی شما هستند.

10
0 4

رقبای پژو ۲۰۶ تیپ ۶ اتوماتیک

پژو 206 تیپ 2 و تیبا 2 از جمله خودروهایی هستند که در این رنج قیمتی می‌توان از آن‌ها به عنوان رقبای صفر کیلومتر پژو 206 تیپ 6 نام برد. این خودروها علاوه بر امکان خرید در نمونه‌های صفر کیلومتر، از مزیت‌های دیگری مانند بازار خرید و فروش پر رونق، دسترسی ساده به قطعات یدکی و هزینه پایین نگهداری در مقایسه با 206 تیپ 6 برخوردار هستند، بنابراین خرید پژو 206 تیپ 6 را در این رده قیمتی عملا غیرمنطقی به نظر می‌رسد. اگر بنابر انتخاب یک گزینه باشد، پیشنهاد ما این است که در این رده قیمتی به سراغ پژو 206 تیپ 2 بروید. خودرویی که در ظاهر تفاوتی با تیپ 6 ندارد و فقط به پیشرانه‌ای ضعیف‌تر و آپشن‌های کمتری مجهز است.


مشخصات فنی پژو ۲۰۶ تیپ ۶ اتوماتیک

نام لاتین خودرو Peugeot 206
کلاس بدنه هاچ بک
سگمنت جهانی B - هاچبک شهری جمع و جور
کشور سازنده فرانسه
سال طراحی 1998
تعداد سرنشین 5
شرکت عرضه کننده ایران خودرو
حجم موتور 1587 سی سی
نوع موتور TU5
محور محرک دیفرانسیل جلو
گیربکس 4 سرعته اتومات (AL4) مجهز به تیپ ترونیک
تعداد سیلندر 4
نوع سیلندر خطی
تعداد سوپاپ 16
قدرت 110 اسب بخار در 5800 دور بر دقيقه
گشتاور 142 نيوتن متر در 4000 دور بر دقيقه
حداکثر سرعت 190 کيلومتر بر ساعت
شتاب 0-100 12.6 ثانيه
نوع سوخت بنزین
سیستم سوخت رسانی انژکتور (پاشش چند نقطه‌ای)
نوع فرمان هیدرولیکی
طول 3835 میلیمتر
عرض 1652 میلیمتر
ارتفاع 1426 میلیمتر
فاصله محوری 2445 میلیمتر
وزن 1096 کیلوگرم
حجم صندوق 245 ليتر
رینگ و لاستیک جلو 185/65R14
رینگ و لاستیک عقب 185/65R14
مصرف سوخت شهری 7.3 لیتر در صد کیلومتر
مصرف سوخت ترکیبی 10.1 لیتر در صد کیلومتر
مصرف سوخت جاده ای 5.8 لیتر در صد کیلومتر
حجم باک 50 لیتر
سیستم تهویه مطبوع اتوماتيك (HVAC)
سیستم صوتی ، تصویری و مالتی مدیا بلندگوي درهاي جلو و عقب،تیونر جلو
غربیلک فرمان کنترل سیستم صوتی روی فرمان
سیستم صندلی های جلو صندلي راننده با قابليت تنظيم ارتفاع, پشت سري جلو با قابليت تنظيم ارتفاع و زاويه
سیستم روشنایی جلو چراغ هالوژن، چراغ مه شكن جلو، قابليت تنظيم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل خودرو، چراغ همراهي تا درب منزل در محيط هاي تاريك
سیستم آینه ها آيينه هاي جانبي برقی، داراي حسگر دماسنج و قاب رنگي
سیستم شیشه ها شيشه بالابر برقي درهاي جلو و عقب
سایر موارد دماسنج روي داشبورد
کیسه های هوا 2 عدد (كيسه هواي راننده و سرنشين جلو)
سیستم های امنیتی و حفاظتی ايموبيلايزر, قفل مركزي با ريموت راديويي
ترمزهای جلو: دیسکی خنک شونده
ترمزهای عقب دیسکی
سیستم های ترمز و پایداری ABS و EBD ‌و MBA

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar