پژو پارس LX سفارشی TU5

بروزرسانی در: سه شنبه 24 بهمن 02 ساعت 15:05
پژو پارس LX سفارشی TU5

بررسی پژو پارس LX سفارشی TU5

پژو یکی از قدیمی ترین شرکت های خودروسازی اروپایی است که امروزه خودروهایش در بازارهای جهانی چندان هم پر طرفدار نیستند. در سال ۲۰۲۱ با تاسیس شرکت استلانتیس پژو نیز به یکی از زیرمجموعه های این غول خودروسازی تبدیل شد. پژو حدودا ۳۰ سال پیش با مدل ۴۰۵ پای خود را به صنعت خودروسازی ایران باز کرد و در این سال ها تقریبا همیشه یکی از مهمترین بازیگران صنعت خودروسازی کشور بوده است.

ایران خودرو مدل پارس را که در واقع فیس لیفتی از پژو ۴۰۵ بود و نباید یک خودروی جدید به حساب می آمد، در سال۱۳۷۹ به بازار عرضه نمودکه با استقبال بسیار خوبی نیز مواجه شد. در ابتدا این خودرو با نام پرشیا به بازار عرضه شد ولی به دلایلی نام پارس جایگزین نام قبلی شد. در سال ۱۳۸۳، پارس ELX برای اولین بار معرفی شد که امکانات خوبی نسبت به خودروهای آن سال ها ارائه می کرد و از موتور قوی تری نیز بهره می برد اما به دلیل قیمت گذاری و بازاریابی نامناسب نتوانست چندان موفق عمل کند.

در سال ۱۴۰۰، ایران خودرو پارس LX سفارشی با موتور TU5را معرفی کرد و نمونه های تولیدی برای سال ۱۴۰۱ وارد بازار می شوند. خودرویی که با مقایسه آن با نمونه های ۲۰ سال پیش و نیم نگاهی به تغییرات صورت گرفته در این سال ها در دنیای خودرو، به خوبی وضعیت درجازدن صنعت خودروی کشورمان را نشان می دهد. در حال حاضر هیچ یک از تیپ های پارس به گیربکس اتوماتیک مجهز نیستند و تمامی مدل ها با گیربکس ۵ سرعته دستی عرضه می شوند. تجهیزات بیشتر پارس LX سفارشی نسبت به LX معمولی به ترمز دیسکی عقب و شیشه دودی سرنشینان عقب محدود می شود. از نظر قیمتی، پارس LX سفارشی بین پارس LX و پارس ELX سفارشی TU5 قرار می گیرد. به طور کلی قیمت نمونه های مجهز به موتور TU5، بیشتر از سایر نمونه های پارس است.

به هر حال در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، ایران خودرو ۷ نوع پارس با نام های پارس سال، سال XU7P، LX، LX سفارشی TU5، سال سفارشی XU7P، ELX سفارشی XU7P و ELX سفارشی TU5 را با ۳ موتور (در واقع ۲ موتور) و رده های تجهیزاتی گوناگون به بازار عرضه می کند. گرچه این ۷ مدل به عنوان مدل های روی خط تولید شرکت عنوان شده اند اما تمامی آن ها در طرح های فروش ارائه نمی شوند. امروز قصد داریم به پژو پارس LX سفارشی با موتور TU5 بپردازیم که مدتی است از سوی ایران خودرو به بازار عرضه شده است.

نمای ظاهری این خودرو همان نمای آشنای همیشگی است. پارس دارای همان نمایی است که از پژو ۴۰۵ سراغ داشتیم با تغییراتی در کاپوت و صندوق عقب، سپرها، جلو پنجره و البته چراغ های جلو و عقب که باعث ارتقای ظاهر این خودرو نسبت به ۴۰۵ شده است. پارس ELX سفارشی نسبت به سایر مدل ها دارای تفاوت های اندکی است، از جمله این تفاوت ها می توان به چراغ های عقب دودی، چراغ خطر سوم سقفی، رینگ های آلومینیومی ۱۵ اینچی (تنها پارس سال و پارس سال XU7P از رینگ فولادی استفاده می کنند) و شیشه های دودی عقب (در تمامی مدل های سفارشی) اشاره کرد. به هر حال ظاهر پارس هنوز هم طرفداران خود را دارد.

کابین و امکانات رفاهی

در داخل کابین LX سفارشی نیز تقریبا همه چیز مانند قبل است. جلو داشبورد، همان نمونه ارتقا یافته است که زمانی به جلو داشبورد سوناتایی معروف شد. تریم دو رنگ مشکی-کرم و طرح چوب باعث می شود که نمای داخلی قدری لوکس تر احساس شود، البته کیفیت متریال کابین چندان مطلوب نیست. طراحی کلی داشبورد نسبتا قابل قبول است و فرمان به خوبی در دست قرار می گیرد.

پژو پارس در تمامی مدل ها به امکاناتی همچون تهویه اتوماتیک، آینه جانبی برقی راهنمادار، چراغ مه شکن جلو و عقب، چراغ نقشه خوان، ایموبلایزر، قفل مرکزی به همراه ریموت، کمربند جلو با تنظیم ارتفاع، سنسور دنده عقب، دماسنج، شیشه های برقی چهار درب، روکش صندلی پارچه ای و تریم دو رنگ با تزئینات طرح چوب مجهز است. در مدل های LX سفارشی، LX و مدل های ELX سفارشی علاوه بر تجهیزات فوق آینه های جانبی با قابلیت تا شوندگی و تنظیم برقی پشتی صندلی جلو نیز وجود دارد. مدل های ELX سفارشی به آمپرهای پشت فرمان دیجیتال، دسته راهنمای طرح جدید و شیشه های عقب دودی (تمامی مدل های سفارشی)، سیستم مالتی مدیا، دوربین دنده عقب و سیستم اخطار کاهش باد لاستیک ها هم مجهز هستند. مدل ELX سفارشی TU5 تنها مدل پارس است که به کروز کنترل مجهز شده است. در مجموع تجهیزات پارس LX سفارشی TU5 چندان هم زیاد نیست.

بررسی و مشخصات فنی

پارس LX سفارشی TU5 از موتور آشنای TU5 استفاده می کند که آن را با پژو ۲۰۶ تیپ ۵ می شناسیم. این موتور ۱۶ سوپاپ تنفس طبیعی که در پارس LX سفارشی، LX و ELX سفارشی TU5 مشترک است، با حجم ۱۵۸۷ سی سی قادر است به توان تولیدی ۱۰۵ اسب بخار در ۵۶۰۰ دور و گشتاور ۱۴۲ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور دست یابد. نیروی موتور از طریق گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخ­های جلو منتقل می­شود. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو ۷.۲۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر عنوان شده است. پارس LX سفارشی TU5 با شتاب ۰-۱۰۰ رسمی ۱۳.۲ ثانیه ای اصلا خودروی سریعی به حساب نمی آید. گرچه موتور به کار رفته در پارس TU5 همان موتور استفاده شده در پژو ۲۰۶ تیپ ۵ است، به دلایلی نظیر عدم هماهنگی مناسب موتور و گیربکس، وزن بیشتر و طراحی غیر آیرودینامیک تر پارس، شتاب ضعیف تری نسبت به ۲۰۶ ارائه می کند.

رانندگی با پارس LX سفارشی TU5 حس متفاوتی نسبت به سایر پارس های مجهز به این موتور ندارد. وضعیت شتابگیری خودرو هم چندان تعریفی ندارد ولی درنظر گرفتن مصرف سوخت و صدای کمتر پیشرانه نسبت به نمونه های قدیمی می تواند انتخاب موتور TU5 را توجیه کند. البته طبق ادعای ایران خودرو موتور TU5 کم مصرف ترین موتور نصب شده روی پارس نیست. نمونه های سال XU7P، سفارشی سال XU7P و ELX سفارشی سال XU7P به موتور XU7P یا XU7 پلاس که در واقع موتور اصلاح شده نمونه قدیمی XU7 است مجهز می باشند. تنها مدل ارائه شده با موتور XU7 نیز پارس سال است. پیشرانه اصلاح شده از نوع ۸ سوپاپ با حجم ۱۷۶۱ سی سی بوده و می تواند ۹۷ اسب بخار توان در ۵۵۰۰ دور و ۱۴۶ نیوتن متر گشتاور در ۴۵۰۰ دور تولید کند (۱۰۰ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور و ۱۵۳ نیوتن متر در ۳۰۰۰ دور برای موتور XU7). همچنین مصرف ترکیبی پارس با موتور XU7P برابر ۷.۰۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر (۹.۱ برای موتور XU7) و شتاب ۰-۱۰۰ پارس مجهز به این موتور ۱۲ ثانیه (۱۱ ثانیه با موتور XU7) توسط ایران خودرو عنوان شده است که با فرض صحت آن ها، در واقع باید موتورهای TU5 و XU7P را از نظر عملکرد نزدیک به هم بدانیم.

به هر حال پیشرانه TU5 که مورد بررسی این مقاله است، دارای عملکرد مناسبی ارزیابی می شود و با اینکه با استاندارهای روز فاصله دارد امتحان خود را به خوبی در ایران پس داده است. این موتور بزرگترین ضعف های پیشرانه قدیمی پارس که مصرف سوخت بالا، پتانسیل زیاد برای آسیب واشر سرسیلندر و صدای زیاد بود را تا حد زیادی برطرف کرده است. عملکرد گیربکس و هماهنگی آن با پیشرانه در حد خودرویی نظیر ۲۰۶ با پیشرانه مشابه نیست اما قابل قبول است. فنر بندی خودرو هم با توجه به رقبا مثبت ارزیابی می شود.

از مزایای پارس TU5 سفارشی میتوان به مصرف سوخت بهتر نسبت به مدل های دارای موتور XU7، فراوانی قطعات یدکی، هزینه تعمیر و نگهداری پایین و فضای کابین جادار اشاره کرد و از معایب آن نیز  قیمت بالا و ارزش خرید پایین، شتاب نامناسب، کیفیت ساخت نامطلوب و طراحی قدیمی می باشد.

امنيت پژو پارس LX سفارشی TU5

پارس در تمامی مدل ها به تجهیزات ایمنی نظیر ترمز ABS و EBD و کیسه هوای راننده و سرنشین مجهز است که البته پیشنهاد می شود روی مورد آخر چندان هم حساب نکنید! در تمامی مدل های سفارشی از جمله LX سفارشی TU5، ترمزهای عقب نیز از نوع دیسکی هستند. در مجموع عملکرد ترمزها مناسب است و برای این خودرو کافی به نظر می رسد. پارس با معیارهای جهانی خودروی ایمنی محسوب نمی شود اما وجود تجهیزات ایمنی حداقلی تا حدی وضعیت را بهبود می بخشد.

ارزش خريد پژو پارس LX سفارشی TU5

اگر یک خودروی صفر کیلومتر با فضای داخلی مناسب یک خانواده برای شما اولویت محسوب می شود، پارس گزینه نسبتا مناسبی به شمار می آید اما با در نظر گرفتن قیمت، ارزش خرید چندان بالایی ندارد. پارس سفارشی LX در واقع یک خودروی قدیمی است که ایران خودرو می خواهد با ارائه آپشن هایی، کماکان مشتریانش را حفظ کند و قیمت آن را منطقی جلوه دهد. این نکته را هم در نظر داشته باشید که کیفیت این خودرو حتی نسبت به نمونه های قدیمی پارس تعریف چندانی ندارد. از طرف دیگر قیمت پارس مجهز به موتور TU5 نسبت به سایر نمونه های پارس، به مقدار قابل توجهی بیشتر است. درحالی که موتور TU5 با توجه به بازار محدود داخلی هنوز هم موتور خوبی ارزیابی می شود اما شاید نتوان به راحتی از چنین اختلاف قیمتی چشم پوشید.

با توجه به تمامی موارد به نظر می رسد بهتر است به بازار دست دوم نگاه جدی تری داشت. این بازار اگرچه ریسک های خاص خود را دارد و خرید یک خودروی نامناسب می تواند مالک را به دردسر بیاندازد، اما هنوز هم می توان خودروهای با ارزشی را در آن یافت. برای مثال می توان به هیوندای آوانته و ام جی 350 اشاره کرد.

10
0 5

رقبای پژو پارس LX سفارشی TU5

از رقبای اصلی پارس LX سفارشی TU5، می توان دنا، شاهین و سورن پلاس را نام برد. در این میان دنا و سورن پلاس از نظر کیفی وضعیت مشابهی با پارس دارند و با وجود اینکه از نظر فنی با پارس LX سفارشی متفاوت هستند، انتخاب بین آن ها تا حد زیادی سلیقه ای است. شاهین امکانات رفاهی نسبتا قابل قبولی ارائه می دهد اما از نظر بازدهی موتور و قابلیت اطمینان وضعیت چندان خوبی ندارد.

البته در همین بازار آشفته گزینه هایی ارزشمند تر هم به چشم می خورد، برای مثال اگر با فضای داخلی 207 صندوقدار مساله ای نداشته باشید، مجموعه ارزشمند تری را به شما ارائه می کند. تارا هم گرچه ممکن است گران تر باشد اما نکات مثبتی همچون سامانه کنترل پایداری دارد که می تواند خرید آن ها را توجیه کند، تندر 90 نیز کیفیت مناسبی را در کنار مشخصات فنی مطلوب ارائه می نماید که البته باید به گزینه های دست دوم آن توجه داشت و قطعا برای خریدارانی که به کیفیت خودرو بیشتر اهمیت می دهند گزینه مناسب تری است، حتی شاید 206 صندوق دار با توجه به قیمت پایین تر در کنار مشخصات فنی بهتر ارزشمند تر از پارس باشد، البته 206 صندوقدار صفر کیلومتر در بازار کمیاب است و فضای داخلی محدودتری دارد. در اردیبهشت ماه 1401 قیمت پارس LX سفارشی TU5 حدود 400 میلیون تومان است که چندان منطقی به نظر نمی رسد.


مشخصات فنی پژو پارس LX سفارشی TU5

نام لاتین خودرو Peugeot Pars
سگمنت جهانی D
کشور سازنده ایران
سال طراحی 2000
تعداد سرنشین 5
شرکت عرضه کننده ایران خودرو
گارانتی ایران خودرو
حجم موتور 1587 سی سی
نوع موتور تنفس طبیعی
محل قرارگیری موتور جلو
محور محرک دیفرانسیل جلو
گیربکس 5 سرعته دستی
تعداد سیلندر 4
نوع سیلندر خطی
تعداد سوپاپ 16
قدرت 105 اسب بخار در 5600 دور بر دقيقه
گشتاور 142 نيوتن متر در 4000 دور بر دقيقه
حداکثر سرعت 190 کيلومتر بر ساعت
شتاب 0-100 13.2 ثانيه
ضريب تراکم 10.5
نوع سوخت بنزین
سیستم سوخت رسانی پاشش چند نقطه اي
نوع فرمان هیدرولیکی
طول 4498 میلیمتر
عرض 1704 میلیمتر
ارتفاع 1410 میلیمتر
فاصله محوری 2669 میلیمتر
وزن 1185 کیلوگرم
حجم صندوق 470 ليتر
مصرف سوخت شهری 10.1 لیتر در صد کیلومتر
مصرف سوخت ترکیبی 7.2 لیتر در صد کیلومتر
مصرف سوخت جاده ای 6 لیتر در صد کیلومتر
حجم باک 66 لیتر
سیستم تهویه مطبوع اتوماتيك
سیستم صوتی ، تصویری و مالتی مدیا راديو پخش
غربیلک فرمان كليدهاي كنترل روي فرمان
سیستم صندلی های جلو روكش پارچه اي-تنظيم برقي پشتي صندلي جلو
سیستم صندلی های عقب روكش پارچه اي
سیستم روشنایی جلو مه شكن جلو
سیستم روشنایی عقب مه شكن عقب
سیستمهای کمکی راننده سنسور دنده عقب
سیستم آینه ها برقي تاشونده راهنمادار
سیستم شیشه ها بالابر برقي درهاي جلو و عقب، شيشه هاي عقب دودي
سایر موارد تريم دورنگ،غربيلك فرمان چرمي، قطعات دکوراتيو طرح چوب-دماسنج روي داشبورد، بازکن درب صندوق عقب از داخل اتاق
کیسه های هوا راننده و سرنشين جلو
سیستم های امنیتی و حفاظتی ايموبيلايزر، قفل مركزي با ريموت،كمربندهاي ايمني جلو با قابليت تنظيم ارتفاع
ترمزهای جلو: ديسكي خنک شونده
ترمزهای عقب ديسكي
سیستم فرمان و هدایت پذیری هيدروليكي
سیستم های ترمز و پایداری ترمز ضد قفل (ABS و EBD)

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه برای "پژو پارس LX سفارشی TU5"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
ناشناس
مهمان

واهای عالیه انشالله میخرمش کلی کار روش انجام میدم ارزومه که بخرمش دعا کنید خیلی دوستش دارم خیلییییی دوستتت دارم ❤❤❤ عشق فقط پارس lx tu5 1400 ✔

خیلی خیلی خیلی