دنا پلاس توربو اتوماتیک یا چری آریزو ۵ توربو ؟

بروزرسانی در: پنج شنبه 14 اسفند 99 ساعت 03:06
دنا پلاس توربو اتوماتیک یا چری آریزو 5 توربو ؟

دنا، محصول پرحاشیه ایران خودرو است که بر پایه سمند ساخته شده است و می توان آن را اولین فیس لیفت واقعی ایران خودرو دانست. این خودرو بعد چند سال آپدیت چهره ای شد و دنا پلاس نام گرفت، و بعد هم با نصب توربو تبدیل به یک خودروی پرشتاب شد. اخیرا هم ایران خودرو نسخه توربو و اتوماتیک این خودرو را معرفی کرده است که در رقابت مستقیم با چینی های بازار قرار میگیرد، چینی هایی که در این رده قیمتی با آپشن های مناسب و طراحی جذاب به میدان می آیند. اگر میخواهید بدانید دنا پلاس توربو اتوماتیک در مقابل خوش چهره ی چینی ها، یعنی آریزو ۵ توربو چه می کند تا پایان این مقاله با Z4Car همراه باشید.

طراحی ظاهری و بدنه

دنا پلاس توربو اتوماتیک در نمای ظاهری از طرح دنا بهره می برد و همانطور که گفته شد یک فیس لیفت از طرح سمند است و طراحی آشنایی برای ما دارد. دنا پلاس توربو اتوماتیک طراحی نسبتا تهاجمی دارد که از جلوی خودرو با سپر و جلوپنجره مشکی شروع می شود، با خط های روی نمای کنار ادامه پیدا می کند و به گرافیک چراغ های عقب می رسد. طراحی دنا پلاس توربو اتوماتیک به نسبت محصولات قبلی ایران خودرو کاملا زیباست و به سختی می توان از آن ایراد گرفت. یک طراحی که از خام بودن طرح دنای معمولی درآمده است و کم کم به پختگی نزدیک شده است.

در آن سوی میدان چری آریزو ۵ توربو با طراحی نسبتا به روز تری ظاهر می شود. آریزو ۵ توربو طراحی شبیه کره ای ها دارد و به سختی می توان به هویت چینی آن پی برد. ابعاد خودرو از دنا پلاس توربو اتوماتیک کمی کوچکتر است اما بازهم این خودرو در دسته سدان های خانوادگی قرار می گیرد. طراحی آریزو ۵ توربو از دنا پلاس توربوی اتوماتیک زیباتر و به روز تر است و در این قسمت پیروز میدان می شود.

داخل کابین و آپشن ها

دنا پلاس توربو اتوماتیک در نمای داخلی هیچ تفاوت جدی با مدل های دیگر ندارد و از همان طراحی استفاده می کند. مدلی که در اختیار تیم قرار داشت از تریم داخلی مشکی بهره می برد که به نظر بنده تریم مشکی کرم دنای معمولی حس بهتری به بیننده القا می کند. داشبورد از لحاظ کیفی اصلا با برچسب قیمتی همخوانی ندارد و انتظار بیشتری از آن می رفت اما از لحاظ ارگونومی و جای گیری کلید ها می توان امتیاز خوبی به این خودرو داد زیرا هر چیزی که راننده نیاز داشته باشد در زاویه مناسب و اصطلاحا  دم دست قرار دارد. دنا پلاس توربو اتوماتیک از کلید های کنترلی روی فرمان، سانروف، مانیتور مولتی مدیا لمسی و کروز کنترل بهره می برد که در این رنج قیمتی آپشن های رایجی محسوب می شوند.

در آن طرف میدان آریزو ۵ با کابین با کیفیت تری به رقابت آمده است و حس چینی بودن زیادی به سرنشینان منتقل نمی کند. بجز کیفیت متریال مناسب طراحی داشبورد آریزو ۵ هم به نسبت دنا به روز تر است و حس خودرو های اروپایی و کره ای را القا می کند. به نظر می آید کپی کار بودن چینی ها در بازار ایران شدیدا به کمک آن ها آمده و باعث موفقیتشان شده است!

آریزو ۵ علاوه بر امکاناتی که در دنا پلاس توربو اتوماتیک بود چند آپشن اضافه دیگر مثل کنترل پایداری، کنترل ایستایی، تنظیم باد تایر و mirror link هم در اختیار راننده و سرنشینان قرار می دهد تا سطح بالاتری از آپشن را نسبت به رقیب خود ارائه دهد.

فنی و موتور

دنا پلاس توربو اتومات با موتور ef7 توربو و یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به بازار عرضه شده است. این موتور ۱.۷ لیتری ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتون متر گشتاور تولید می کند. از ویژگی های مثبت این خودرو تولید گشتاور در دور پایین ۲۲۰۰ rpm است که باعث می شود کوچکترین کندی در سواری آن حس نشود. موتوری که به گفته ایران خودرو به دلیل اصلاحات انجام شده در سیستم خنک کاری دیگر مشکلات رایج افزایش دمای موتور را ندارد و توربو با دردسر کمتری کار خود را انجام خواهد داد.

نماینده چین اما با موتور کم حجم تر ۱.۵ لیتری توربو آمده است که ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتون متر گشتاور تولید می کند و این قدرت و گشتاور را با یک گیربکس cvt به چرخ های جلو منتقل می کند. از مشکلات این سیستم انتقال قدرت می توان به نداشتن لذت رانندگی و تجربه رانندگی یکنواخت دانست!

تجربه رانندگی

تست رانندگی را با دنا پلاس توربو اتوماتیک شروع می کنیم. اولین نکته ارزشمند در این خودرو عملکرد بسیار خوب گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک این خودرو است. این گیربکس که ساخت پاورتک هیوندای است تنها گیربکس اتوماتیکی روی خودرو های ایرانی است که تقه یا کندی در آن دیده نمی شود. معکوس ها به موقع و  تعویض دنده ها ی نرم از ویژگی های مثبت این گیربکس اتوماتیک است. از طرفی دیگر توربوی این خودرو در دور پایین تری شروع به کار می گند و شتاب اولیه خودرو بسیار خوب است و به نسبت یک خودروی اتوماتیک خیلی خوب عمل می کند. تنها مشکل شتاب گیری با این خودرو این است که توربو زود از مدار خارج می شود که با برنامه ریزی جدید ای سی یو و توربوی این خودرو می توان شتاب صفرتاصد ۹ تا ۱۰ ثانیه ای برای این خودرو رقم زد.

در آن سوی میدان آریزو ۵ توربو قرار دارد که به نظر می آید با گیربکس CVT قرار است نا امیدمان کند! گیربکس CVT در رانندگی بیرون شهری باعث کاهش مصرف سوخت می شود و بسیار اقتصادی هست اما مشکل بزرگی دارد و اینکه هیچ لذت رانندگی در این خودرو نیست! با آغاز شتاب گیری دور موتور از پایین شروع به بالا رفتن می کند، گاها در دور بالا کمی بالا و پایین می شود و در نهایت در حداکثر سرعت خودرو به ردلاین می رسد! اما درست است که از رانندگی پرهیجان محروم شده اید اما به دلیل ساختار تک دنده ای آریزو ۵ سواری آرامی حس می کنید و خودرو تکان های کمتری نسبت به دنا پلاس توربو اتوماتیک دارد. در بخش فنی می توان به جرات نمره بیشتری را برای دنا پلاس توربو اتوماتیک در نظر گرفت و نماینده ایران را برنده اعلام کرد.

نتیجه گیری

آریزو ۵ توربو یک خودروی زیبا، با آپشن های مناسب و البته ایمن است که به نسبت بقیه چینی ها در بازار اوضاع بهتری دارد و نسبتا محبوب است. خودروی کم مصرفی است و یک تجربه رانندگی آرام به شما هدیه می دهد. از طرفی دیگر دنا پلاس توربو اتوماتیک یک خودروی وطنی است و از لحاظ تامین قطعه و خدمات پس از فروش پشتش به ایران خودرو گرم است و خیالمان را راحت می کند. دنا پلاس توربو اتوماتیک شتاب بهتری دارد و یک رانندگی هیجانی تر به شما تحویل می دهد. اینکه بین زیبای چینی آرام و ایرانی پرشتاب کدام را انتخاب می کنید با شماست!

نویسنده: دانیال جهاندار

عکاس : آریا محسنی

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه برای "دنا پلاس توربو اتوماتیک یا چری آریزو ۵ توربو ؟"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
فرزاد عشق دنا
مهمان

از نظز من دنا برد هر چند که اریزوسواری نرمتری دارد ولی بازم دنا هم سواری مناسبی دارد