رنو داستر یا سوزوکی گرند ویتارا

بروزرسانی در: پنج شنبه 14 اسفند 99 ساعت 03:30
رنو داستر یا سوزوکی گرند ویتارا

بازار ایران از لحاظ تنوع مدلهای خودرو به نسبت کشورهای دیگر خیلی غنی نیست و شاید مجبور باشیم خودروهای چند نسل قدیمی تر را در ایران به عنوان خودروهای صفر قبول کنیم و آنهارا خریداری کنیم. رنو داستر و سوزوکی گرند ویتارا دو خودرویی هستند که در رده ی قیمتی میانی بازار قرار دارند و برای کسانی مناسب اند که دنبال کراس اور هایی میگردند که توانایی آفرود نسبتا خوبی دارند و قیمتشان نیز نسبتا مناسب است. با بررسی کامل و مقایسه  این دو خودرو با زدفورکار همراه باشید.

طراحی ظاهری و بدنه

هردو خودرو، نسلهای قدیم خودشان هستند یعنی هم سوزوکی گرند ویتارا و هم داچیا داستر نسلهای جدیدتری در بازار جهانی دارند اما متاسفانه داخل کشور وارد نشدند. بنابراین طراحی هر دو خودرو به نسبت سال ۲۰۲۱ شاید کمی قدیمی به نظر برسد اما به هر حال این چیزیست که ما با آن روبرو هستیم. طراحی سوزوکی گرند ویتارا در اصل به اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی باز می گردد. این خودرو  طراحی بسیار ساده و به دور از المان های نوین طراحی امروزی دارد. طراحی سوزوکی گرند ویتارا تقریبا مکعبی شکل است و در عین سادگی، زیباست. این خودرو یکی ازخودروهایی است که وقتی وارد بازار ایران شد بخاطر داشتن زاپاس بند روی صندوق عقب خیلی ها آن را در رده ی تویوتا پرادو می دانستند و البته قیمتش در آن زمان نصف قیمت پرادو بود. به طور کلی طراحی ویتارا به نسبت دنیای خودروهای امسال قدیمیست ولی این باعث نمی شود که از زیبایی آن کاسته شود و ویتارا هنوز هم قابل قبول و زیباست.

در آنسوی میدان داچیا داستر، روی پلتفرم لوگان یا همان ال نود تولید شده؛ همان پلتفرمی که علاوه بر این دو خودرو روی ساندرو هم وجود دارد. طراحی داستر به طور کلی یک طراحی مناسب خودروهای اقتصادی است بخاطر اینکه خودروهای اقتصادی معمولا دارای ظرافت خاصی در طراحی نیستند و برای اینکه هزینه های تولید کاهش پیدا کند معمولا با خودروهای زیبایی روبرو نیستیم. با این حال داچیا داستر هم طراحی مناسبی دارد اما اما در مقام مقایسه در این قسمت سوزوکی گرند ویتارا برنده خواهد بود هرچند اگر نسل جدید ویتارا و داستر وارد می شد، معادلات کاملا به هم میریخت  و انتخاب سخت تر می شد . . .

طراحی داخلی و آپشن ها

داخل سوزوکی گرند ویتارا که می نشینیم خیلی رنگ و بویی از ژاپنی بودن حس نمی کنیم چراکه این خودرو در ایران تولید می شود و شاید خیلی ژاپنی محسوب نشود. از لحاظ کیفیت متریال، سوزوکی گرند ویتارا خیلی خوب عمل کرده است و مثل بقیه ی محصولات ایران خودرو نیست به هر حال برچسب قیمتی خیلی بالاتری هم نسبت به آنها دارد. از نظر آپشن، داخل کابین سوزوکی گرند ویتارا بسته به کلاس، مانیتور، سانروف، دکمه های روی فرمان، گرمکن صندلی، ۶ ایربگ و گیربکس اتوماتیک با قابلیت تعویض دستی دیده می شود که در رِنج قیمت خودش تقریبا مناسب است. از لحاظ راحتی صندلی های جلوی این خودرو راحت هستند و به اندازه ی کافی بزرگ و راننده و سرنشین را به خوبی در برمی گیرند.

 از طرف دیگر، طراحی داخلی داستر خیلی شبیه ساندرو و ال نود است. از لحاظ کیفی به طور مشخصی این خودرو از ویتارا در سطح پایین تری قرار دارد بخاطر اینکه در بازار هم ارزان تر است واینها همه بخاطر اقتصادی بودن خودرو است. از نظر آپشن این خودرو تفاوت زیادی با ویتارا ندارد اما در برخی موارد مثل دکمه های روی فرمان و گرمکن صندلی کم می آورد. بنابراین امتیاز این بخش هم به دلیل کیفیت بهتر و برتری نامحسوس در آپشن ها به  سوزوکی گرند ویتارا می رسد.

فنی و موتور

در بخش فنی سوزوکی گرند ویتارا امروزه فقط با موتور ۲.۴ لیتری وجود دارد؛ موتور ۲.۴ لیتری که ۱۶۹ اسب بخار قدرت و ۲۲۷ نیوتن متر گشتاور تولید میکند و می تواند این نیرو را به ۴ چرخ بدهد. یک گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک نسبتا قدیمی هم برای این خودرو در نظر گرفته شده که البته عملکرد مناسبی دارد. این خودرو در بازه ی حدودا ۱۱ تا ۱۲ ثانیه از صفر به صد می رسد که برای این خودروی ۱۵۰۰ کیلوگرمی عدد مناسبی است.

 داچیا داستر یک موتور ۲ لیتری مشابه مگان ۲۰۰۰  دارد که ۱۳۵ اسب بخار قدرت و ۱۹۵ نیوتن متر گشتاور به ۴ چرخ می دهد. یکی از مشکلات این خودرو توان پایین موتور است که باعث می شود از لحاظ شتاب و کشش از ویتارا خیلی ضعیف تر باشد و این می تواند در رانندگی های پرفشار و شرایط سخت تر اذیت کننده باشد.

تست رانندگی

این تست را با سوزوکی گرند ویتارا شروع می کنیم. این خودرو به نسبت داستر دید بهتری به راننده می دهد که بخش زیادی از آن را میدون آینه های جانبی بزرگش است.  صندلی های جلو راحت هستند و دکمه های مورد نیاز راننده دم دست قرار دارند. استارت ویتارا  به نسبت رقیب کم صدا است اما به نسبت خودروهایی که الان در سال ۲۰۲۱ داریم خیلی هم کم صدا محسوب نمی شود. شروع حرکت با ویتارا خیلی خوب است، شتاب و کشش لازم را دارد، دنده ها تقریبا به موقع عوض می شوند و گیربکس سعی در سبک کردن دنده دارد تا مصرف سوخت کاهش پیدا کند. مصرف سوخت ویتارا به طور میانگین حدود ۱۰ لیتر است که برای یک خودروی ۲۴۰۰ سی سی عدد مناسبی است. اما شاید بهتر بود که یک گیربکس بهتر و به روز تر روی ویتارا های جدید  نصب شود چون گیربکس ۴ سرعته این روزها تقریبا منسوخ شده است. از لحاظ توانایی آفرود هر دو خودرو خیلی خوب هستند؛ ویتارا از این بابت که نیروی کافی برای عبور از موانع را دارد و داستر هم از این نظر که بخاطر ارتفاع زیادی که از سطح زمین دارد و نوع شاسی آن، توانایی آفرود خیلی خوبی به ما می دهد. اما کمی کوبش در ردیف عقب به چشم می خورد که هرچند برای خودرو های این کلاس عادی است اما در مسافرت های طولانی می تواند آزار دهنده باشد.

از طرف دیگر پشت فرمان داستر کاملا حس رانندگی با یک خودروی اقتصادی را داریم، خودرویی که انگار برای کاهش قیمت آن تقریبا از همه چیز آن زده اند! اما شتاب خودرو به نسبت ۱۳۵ اسب خیلی هم بد نیست ولی هنگام سبقت و سرنشینان پر یا روشن بودن کولر ممکن است این کمبود توان آزار دهنده باشد. در توانایی آفرود نمی توان بین این دو خودرویی را انتخاب کرد به این دلیل که همانطور که گفتیم ویتارا شاید از لحاظ ارتفاع از سطح زمین مثل داستر نباشد اما توانیی موتور آن خیلی بیشتر است و بنابراین جایی کم نمی آورد اما داستر نیروی کمتر و ارتفاع بیشتری دارد و زاویه ی ورود و خروج داخل سپرهای آن برای آفرود مناسب تر است و این بستگی به شما دارد که چجور مقصد آفرودی می خواهید؛ اگر به  مسیر آفرودی می روید که در شرایط صعب العبور و سخت نیاز به نیروی بیشتری دارد قطعا انتخاب مورد نظر ویتارا است اما اگر آفرودهای سبک می روید و بیشتر شیب زنی می کنید داستر مناسب تر است.

نتیجه گیری:

 می رسیم به آخرین قسمت مقاله یعنی نتیجه گیری در رابطه با این دو خودرو. سوزوکی گرند ویتارا خودرویی است که چهره ی نسبتا زیبایی دارد، توانایی موتوری مناسب، قدرت آفرود بهتر از رقبای کره ای خودش  والبته مصرف سوخت بهینه و از طرفی پشتیبانی عالی شرکت ایران خودرو که میتواند برگ برنده ی مهمی برای ویتارا باشد. از طرفی داستر قیمت مناسب تری نسبت به ویتارا دارد، توانایی آفرودش خیلی خوب است اما یک سری آپشن های لازم در آن دیده نمی شود و از نظر توان فنی مقداری ضعیف تر است بنابراین میتوان برنده ی این میدان را سوزوکی گرند ویتارا دانست و به عنوان یک گزینه ی مناسب در این بازه ی قیمت از آن یاد کرد.  

نویسنده: دانیال جهاندار

عکاس : آریا محسنی

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar