رنو کولیوس یا هیوندای سانتافه؟

بروزرسانی در: سه شنبه 21 اردیبهشت 00 ساعت 14:43
رنو کولیوس یا هیوندای سانتافه؟

رنو چند سالی بود که بعلت طراحی های نامناسب استقبال مورد انتظار در بازار را نداشت و موفق نبود. رنو بعد از اینکه در دهه ۷۰ با مدل رنو۵ در بازار  ایران محبوب شده بود، دیگر نتوانست به آن محبوبیت برگردد و نسل های نسبتا جدید خودش مانند فلوئنس و لیتیود نتوانستند در روند کاهش محبوبیت رنو تغییری ایجاد کنند. چند سال گذشت، رنو تغییرات عمده ای در طراحی محصولات خود بوجود آورد و زبان طراحی جدید خود را به جهان معرفی کرد. رنو کولیوس یکی از خودروهایی است که با زبان طراحی جدید رنو همگام شده است تا بازار جهانی را برای خود کند. امروز در این سری از مقالات z4car به مقابسه رنو کولیوس جدید و رقیب سرسخت کره ای آن، هیوندای سانتافه می پردازیم.

طراحی ظاهری و بدنه

بخش طراحی را با طراحی جنجالی کولیوس آغاز می کنیم. طراحی رنو کولیوس به نسبت نسل های قدیمی این خودرو واقعا فوق العاده است. طراحی بسیار زیبا که به نوعی ناجی شرکت رنو شده است و آن را از ورشکستگی نجات داده است. طراحی که در این خودرو شاهد هستیم در محصولاتی مانند تلیسمان و مگان هم وجود دارد و فروش آن خودروها نیز رشد چشمگیری داشته است. همانطور که می دانید اصل اول فروش یک خودرو طراحی زیباست که کولیوس از این مزیت برخوردار است. رنو کولیوس در قسمت جلویی چراغ های دو تکه دارد که دی لایت آن از قسمت اصلی چراغ جدا شده است و یک خط ابرویی نازک زیر چراغ اصلی است. لوگوی رنو، خیلی بزرگ بر روی جلو پنجره قرار گرفته است و گفته می شود که احتمالا از جامانده های قسمت کامیون سازی این شرکت است. در نمای عقب هم رنو کولیوس طراحی بسیار جذابی دارد و بطور کلی می توان طراحان جدید رنو شایسته تقدیر هستند.

از طرفی در سوی دیگر میدان هیوندای سانتافه همراه ماست که تقریبا ازسال ۲۰۱۱ به بعد از یک طرح استفاده کرده است. طرحی که نسبتا زیباست و در این سال ها طرح ماندگاری را از خود بجا گذاشته است و نمی توان آن را قدیمی دانست. طراحی سانتافه به نسبت کولیوس آشناتر و البته ساده تر است و در نهایت می توان گفت که در بخش طراحی، امتیاز پیروزی را کولیوس مال خود می کند.

طراحی داخلی

هنگامی که داخل رنو کولیوس می نشینیم، در ادامه زبان طراحی جدید رنو شاهد تغییراتی عجیبی در کابین نیز هستیم.در وسط کنسول یک مانیتور خیلی بزرگ ۸.۷ اینچی دیده می شود که که احتمالا بیشتر عملکرد های خودرو از تغییر آن کنترل می شود وکلید های بسیاری را حذف کرده است. کیفیت مواد مورد استفاده در رنو کولیوس رضایت بخش است اما برای خودرویی در این بازه قیمتی بهتر بود که کمتر از قطعات تماما پلاستیکی استفاده می شد. از سوی دیگر سیستم صوتی این خودرو بسیار عالی است و با پخش بوز(bose) و ۱۳ بلندگو تجربه بسیار خوبی از گوش دادن به موسیقی به شما ارائه می کند. سیستم ناوبری آرلینک رنو(R-LINK) که در همان مانیتور بزرگ جای گرفته است و همراه با کلید های روی فرمان، تمرکز شما را از رانندگی دور نمی کند. فرمان کولیوس ظاهر کوچکی دارد اما ممکن است که بخاطر نوع طراحی داشبورد این حس به شما  القا شود و در اصل نوعی خطای دید است.  سیستم تعویض دنده آن نیز بسیار زیباست که عملکرد فنی آن را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

به سراغ هیوندای سانتافه می رویم. طراحی هیوندای سانتافه بسیار آشناست دلیل آن هم مشاهده هر روز این خودرو در معابر شهر است. از لحاظ کیفیت کابین می توان هیوندای را برتر از کولیوس دانست اما در قسمت تنوع آپشن ها ضعف هیوندای آشکار است. برای مثال سانتافه تنها ۶ بلندگو دارد و ابعاد صفحه نمایش مولتی مدیأ آن تنها ۴.۲ اینچ است. پس به نظر می آید در قسمت داخل کابین هم برد با کولئوس است!

فنی و موتور

در این بخش کولیوس با موتوری ۲.۵ لیتری ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ پا به میدان گذاشته است که ۱۷۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۳ نیوتون متر گشتاور تولید میکند. گیربکس این خودرو از نوع  CVT X-TRONIC   است که مشابه با گیربکس خودرو های نیسان مانند ایکس تریل است. عملکرد این گیربکس در مقایسه با همنوع های  خود بهتر است که در بخش تست رانندگی به بررسی کامل آن می پردازیم. شتاب این خورو حدود ۱۰ ثانیه است که برای وزن ۱۶۰۰ کیلوگرمی این خودرو با ارفاق مناسب است.

نماینده کره جنوبی با موتور ۲.۴ لیتری پا به عرصه گذاشته است که ۱۸۸ اسب بخار قدرت و ۲۴۵ نیوتون متر گشتاور دارد و با کمک یک گیربکس ۶ سرعته خودکار با قابلیت تیپ ترونیک هر ۴ چرخ را به حرکت در می آورد. نکته قابل توجه اینجاست که سانتافه ها دو سری دارند که مشخصات ذکر شده درمورد نسخه  GDI است که پاشش سوخت چند نقطه ای و عملکرد بهبود یافته دارد. از لحاظ اعداد و ارقام هیوندای برتری دارد و گیربکس خودکار تیپ ترونیک نوید بخش یک رانندگی دلچسب است اما مصرف سوخت کمتر کولیوس -که گیربکس CVT در آن بی تاثیر نیست- می توند این برتری را متزلزل کند.

فراموش نکنید نسخه های mpi سانتافه به دلیل مشکل پمپ روغن دچار یاتاقان زدگی می شوند و بهتر است نمونه های gdi را خریداری کنید!

تست رانندگی

تست رانندگی را با رنو کولیوس آغاز می کنیم. جای گیری راننده روی صندلی های بزرگ کولیوس حس خوبی را به شما می دهد. همه کلید های مورد نیاز راننده در دسترس قرار دارند و تقریبا هر آنچه که نیاز باشد در مانیتور ۸.۷ اینچی قرار دارد. شروع حرکت با رنو کولیوس بسیار جذاب است بخاطر اینکه مانیتور بزرگ چند رنگ این خودرو چشم ما را خیره می کند و بسیار جذاب است، همانطور که این ویژگی در رنو تلیسمان هم دیده می شود. گیربکس CVT این خودرو با تعریف ضرایب مخروطی میتواند تا ۷ دنده را بطور مصنوعی برای شما شبیه سازی کند که هر چند لذت رانندگی گیربکس های عادی را ندارد اما مزایای خود را نیز دارد. گیربکسCVT سعی میکند که دور را در کمترین حالت ممکن قرار دهد و به همین دلیل است که مصرف سوخت کولیوس در سیکل ترکیبی، ۱ تا ۲ لیتر از سانتافه کمتر باشد. شتاب رنو هم اندکی از سانتافه بهتر است.

اما این تفاوت خیلی اندک است و شاید در شتاب ثانویه این تفاوت نمود بیشتری پیدا کند. دید راننده خیلی خوب است و البته آینه های بزرگ کولیوس هم به رانندگی در شهر کمک می کند اما واقعا ابعاد خودرو مناسب شهر های شلوغ و پر جمعیت نباشد. در مقابل کولیوس، سانتافه با یک گیربکس ۶ سرعته قرار دارد که در تعویض دنده ها حس بهتری القا می کند اما واقعیت این است که صفحه کیلومتر سانتافه به نسبت کولیوس جذابیت لازم را ندارد و امکانات کمتری در اختیار شما قرار می دهد اما بطور کلی می توان گفت سانتافه لذت بیشتری به شما میدهد هر چند که در شتاب، فرق خاصی بین آن ها نیست. سواری هر دو خودرو نرم است اما سانتافه مخصوصا در ردیف عقب کوبش کمتری دارد و شاید در مسافرت های طولانی عملکرد بهتری داشته باشد.

نتیجه گیری

در این قسمت باید گفت بیشتر انتخاب بین این دو خودرو سلیقه ای است. در بازار،  سانتافه به پول نقد متحرک معروف است و این باعث می شود در خرید و فروش دست دوم عملکرد بهتری داشته باشد. رنو کولیوس با طراحی جذاب تر و آپشن های بیشتر آمده است که در بازار خرید و فروش آن به آسانی سانتافه نیست اما در قسمت های دیگر چیزی کم ندارد. همچنان انتخاب نهایی بر عهده شماست که فرانسوی زیباروی پر آپشن را می خواهید یا کره ای خوش بازار اما شاید قدیمی که خاک بازار خورده است!

نویسنده: دانیال جهاندار

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

4 دیدگاه ها برای "رنو کولیوس یا هیوندای سانتافه؟"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
مجیدی
مهمان

سانتافه خوبه اما زود خراب میشه و پر استهلاکه. در ضمن (استهلاک‌بالا) از معایب اصلی سانتافه‌س
یهو چطور شد ‌((پول نقد متحرک)) ؟؟؟؟؟
اون که راوفور بود!!!!!!/////////// حمایت تا کجاااا

متین
مهمان
سلام کولیوس خیلی بهتر از سانتافه‌است ، سانتافه دیگه ارزش قبلا رو نداره ، قبلا وقتی سانتافه رو می‌دیدیم حس جالبی داشت ولی الان دیگه نه ، ظاهرش تکراری و خسته کننده س ولی کولیوس اینطور نیست و من شخصا وقتی در شهر کولیوس رو می‌بینم خیلی خوشم میاد و همین باعث شد چند ماه پیش یکی‌ش رو بخرم. طراحی منحصر به فرد کولیوس از نقاط قوتشه. سانتافه بر خلاف کولیوس خیلی گنده‌س(کسی که داشته باشه منو درک میکنه!!) خودم تا پاییز امسال سانتافه داشتم فروختمش کولیوس ۲۰۱۸ خریدم. دیگه رنو متحول شده و مثل قبلا نیست که ته ماشیناش… بیشتر
اشکان
مهمان

کولیوسو با سانتافه مقایسه میکنن اخه؟ سانتافه برای ایرانیا ندید بدیده بخصوص اونایی که زمین و گوسفند فروختن دهاتین … دایی کولیوس سفینس میفهمی سفینه از لحاظ دیر مراجعه به تعمیرگاهم برای سرویسا دوره ای دیگه معروفه کولیوس فوق العادس سانتافه فقط بدرد بچه قرتیا میخوره که دخترسوار کنن باش یا بگن ماهم شاسی سواریم وگر نه منه ماشین باز که عشقه اولو اخرم ماشینامن : جنسیسه زردمه و کولیوسه مشکیم ارع دایی هیچ وقت یه ماشینه با اصل نصبو با کره ای مشترک مقایسه نکن که بازارش فقط برای ایرانو کشورا افریقایی هندیه

رهام
مهمان

تموم شد؟!
تاثیرگذار بود