مزایا تارا اتومات

بروزرسانی در: یکشنبه 30 مرداد 01 ساعت 15:16
مزایا تارا اتومات

تارا در سال 1399 توسط ایران خودرو معرفی شد، این خودرو که با عنوان پروژه K132 هم شناخته می شد در سال 1400 برای اولین بار به بازار عرضه شد.

تارا در واقع خودرویی است که مانند دنا و سمند بر اساس پژو ۴۰۵ شکل نگرفته است و حتی مانند ۲۰۷ و رانا هم نیست که روی پلتفرم ۲۰۶ ساخته شده باشد، این بار اساس کار پژو ۳۰۱ بود. ۳۰۱ که در بازارهای جهانی خودروی چندان شاخصی نبود در سال ۲۰۱۲ معرفی شده بود. در ابتدا قرار بر این بود که ۳۰۱ در ایران مونتاژ شود اما در پی خروج یکجانبه آمریکا از برجام این پروژه به نتیجه رسید و در نهایت به تولید تارا بر اساس ۳۰۱ انجامید.

تارا در دو تیپ دنده ای (کد کلاس ۳۲۲۰۱) و اتوماتیک (کد کلاس ۳۲۳۰۱) به بازار عرضه شده است. هر دو تیپ از موتور TU5P که در واقع نمونه ارتقا یافته موتور TU5 است، استفاده می کنند. این موتور طبق اعلام ایران خودرو با تجهیز به سامانه CVVT یا زمان‌بندی مداوم متغیر سوپاپ ها، علاوه بر افزایش توان و گشتاور، کاهش مصرف سوخت را نیز به همراه دارد. البته پژو ۳۰۱ به پیشرانه ۱.۶ لیتری موسوم به EC5 مجهز بود که نسبت به موتور TU5P از توان و گشتاور بیشتر و مصرف سوخت کمتری برخوردار بود ولی متاسفانه علیرغم اخبار اولیه، تارا با این موتور عرضه نشد. گیربکس تارا در نمونه دستی از نوع ۵ سرعته و گیربکس نمونه اتوماتیک همان گیربکس ۶ سرعته تیپ ترونیک به کار رفته در دنا پلاس اتوماتیک توربو است. در تارا، نیروی موتور به محور جلو انتقال داده می شود.

تارا اتوماتیک به تجهیزات ایمنی و رفاهی بیشتری نسبت به مدل دنده ای مجهز شده است، از آن جمله می توان به دو ایربگ جانبی، فرمان و دسته دنده چرم، دوربین دید عقب، رینگ آلومینیومی ۱۶ اینچی، صندلی های برقی- دستی جلو، سنسور نور و باران، ورود بدون کلید، استارت دکمه ای، سانروف و زیرآرنجی اشاره کرد.

با توجه به اینکه مدتی از حضور این خودرو در بازار می­گذرد، دراین مقاله تصمیم گرفتیم به برخی از مزایای تارا اتوماتیک بپردازیم.

۱- سامانه کنترل پایداری

سامانه کنترل پایداری

 

مدت هاست مشتریان ایرانی با وضعیت نامناسب ایمنی خودروهای داخلی آشنا هستند. اگر بخواهیم استانداردهای جهانی را در نظر بگیریم، تارا به لحاظ ایمنی چندان هم چشمگیر نیست ولی در بازار داخلی وضعیت متفاوت است. تارا اتوماتیک به سامانه کنترل پایداری الکترونیک (ESC) مجهز است، این سامانه در شرایطی که وضعیت پایداری خودرو را خطرناک تشخیص دهد می تواند از طریق سناریوهای از پیش تعیین شده مانند اعمال ترمز به صورت اتوماتیک بر روی چرخ ها به صورت جداگانه به حفظ پایداری هر چه بیشتر خودرو کمک نماید. این سامانه البته جدید نبوده و چند سال از اجباری شدن نصب آن روی خودروهای تولیدی در بسیاری از کشورها می گذرد. وجود این سامانه در تارا یک برگ برنده به حساب می آید چون مهمترین رقبای تارا یعنی دنا پلاس اتوماتیک توربو، شاهین و ۲۰۷ صندوقدار از آن بی بهره اند.

تارا با تجهیز به سیستم ترمز ضد قفل(ABS) و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز(EBD)، ترمز جلو دیسکی با سیستم خنک شونده و ترمز عقب دیسکی، سیستم کمکی ترمز(HBA)، سیستم کمک در سربالایی(HSA)، سیستم کنترل کشش(TCS) و چهار ایربگ نسبت به رقبابرتری محسوسی دارد.

۲- فضای بار مناسب

فضای صندوق تارا

ایران خودرو اعلام کرده است که حجم صندوق بار تارا ۶۴۰ لیتر است. این عدد برای یک سدان با این ابعاد خیلی بزرگ است. برای نمونه حجم صندوق بار مرسدس بنز اس کلاس اتاق های w221 و w222 که بین سال های ۲۰۰۶ تا ۲۰۲۰ تولید می شدند ۴۶۲ لیتر است. از بزرگترین حجم صندوق سدانها می توان به فورد تائوروس ۲۰۱۳ اشاره کرد که حجمی برابر ۵۶۹ لیتر دارد که باز هم با حجم اعلامی ۶۴۰ لیتری تارا اختلاف زیادی دارد. این احتمال می رود که عدد اعلامی ایران خودرو صحیح نباشد ولی به هر حال صندوق تارا حجم مناسبی دارد و اگر این عدد صحیح باشد باید گفت حجم صندوق تارا یکی از بهترین ها در دنیاست.

۳- تجهیزات رفاهی

تارا به تجهیزاتی همچون سیستم تهویه برقی، نشان دهنده دمای محیط، فرمان برقی، کلیدهای کنترلی روی فرمان، سیستم مالتی مدیا، میرورلینک، مه شکن های جلو وعقب، قابلیت تنظیم ارتفاع برقی نورچراغ جلو از داخل خودرو، چراغ روز، سیستم روشنائی ترک خودرو، آینه ‏های جانبی برقی تاشونده راهنمادارهمرنگ بدنه، شیشه بالابر درهای جلو و عقب برقی، شیشه راننده مجهزبه آنتی ترپ، دسته دنده و فرمان چرم، روکش چرم و پارچه ای صندلی، ایموبیلایزر، ستون فرمان تلسکوپی، ایزوفیکس، سنسور دنده عقب، دوربین دید عقب، رینگ آلومینیومی ۱۶ اینچی، صندلی‏ راننده ۶ حرکته (۴ حرکت برقی ۲ حرکت دستی) و صندلی سرنشین جلو ۴ حرکته (۲ حرکت برقی و۲ حرکت دستی)، پشت سری صندلی های جلو و عقب قابل تنظیم، صندلی های عقب تاشو، سیستم پایش فشار باد تایرها(TPMS)، کروز کنترل، سنسور نور و باران، ورود بدون کلید، استارت دکمه ای، سانروف، زیر آرنجی، بازکننده درب صندوق عقب از راه دور و سیستم راهنمای تعویض دنده (GSI)مجهز شده است.

این مجموعه امکانات در بین رقبا از بهترین هاست، برای مثال دناپلاس توربو اتوماتیک و شاهین به عنوان رقبای تارا به تجهیزاتی نظیر میرورلینک، ستون فرمان تلسکوپ، شیشه راننده مجهز به آنتی ترپ، پشت سری عقب قابل تنظیم، صندلی عقب تاشو، سنسور باران وباز کننده درب صندوق عقب از راه دور مجهز نیستند.

۴- پیشرانه تنفس طبیعی با مصرف سوخت نسبتا مناسب

پیشرانه تارا

ترکیب موتور TU5P و گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک تارا، کاهش مصرف سوخت نسبت به مجموعه قدیمی موتور TU5 و گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک که بر روی پژو ۲۰۶ نصب می شد را در پی داشته است. تارا اتوماتیک به یک پیشرانه تنفس طبیعی مجهز است و بر خلاف شاهین یا دناپلاس توربو اتوماتیک دردسرهای یک موتور توربو را یدک نمی کشد، با این حال مصرف سوخت ترکیبی آن ۷.۲۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر عنوان شده است که کمتر از مصرف ترکیبی ۸.۱۲ لیتری دناپلاس توربو اتوماتیک و نزدیک به مصرف شاهین با گیربکس دستی است. البته این نکته را نباید از نظر دور داشت که قدرت و گشتاور دناپلاس توربو اتوماتیک به مراتب بالاتر از تارا است.

مصرف سوخت هیچ کدام از خودروهای یاد شده با استانداردهای روز دنیا مناسب نیست اما با توجه به وضعیت صنعت خودروی کشورمان، شرایط مصرف سوخت تارا می تواند خوب ارزیابی شود.

کلام آخر

تارا خودروی بی عیبی نیست اما نسبت به خودروهای هم رده ویژگی های مناسبی هم دارد. بزرگترین نکته مثبت تارا تجهیزات ایمنی آن است که کاملا نسبت به رقبا برتری دارد اما باید این نکته را نیز در نظر داشت که ایمنی خودروهای داخلی از جمله تارا در قیاس با خودروهای روز دنیا جایگاه خاصی ندارد. به هر حال به کارگیری این امکانات در تارا اتوماتیک هرچند نسبت به بازارهای جهانی بسیار دیرهنگام است، گامی رو به جلو ارزیابی می شود.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar