مزایا ساینا (اتومات و دنده‌ای)

بروزرسانی در: پنج شنبه 28 فروردین 99 ساعت 13:55
مزایا ساینا (اتومات و دنده‌ای)

ساینا یکی از سدان‌های کوچک شرکت سایپا است که از سال 1395 تاکنون به عنوان نمونه فیس‌لیفت شده تیبا در اختیار خریداران ایرانی قرار دارد. ساینا به واسطه برخورداری از مزایای متعدد، از همان بد ورود به بازار توانست فروش قابل توجهی را تجربه کند؛ در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا مزایای ساینا را به اطلاع شما مخاطبین گرامی برسانیم.

ساینا نسخه فیس‌لیفت شده از نخستین خودرو ملی سایپا یعنی تیبا است که با ارائه ظاهری جذاب، سعی در جلب نظر مشتریان بیشتری دارد. فرآیند ساخت ساینا توسط سایپا در سال ۱۳۹۲ شروع شد و مشتریان ایرانی توانستد در سال ۱۳۹۵ نخستین نمونه‌های تولید شده ساینا را تحویل بگیرند. این خودرو همچنان روی خط تولید سایپا قرار دارد و در این مدت در نمونه‌های اتوماتیک و دنده‌ای با امکانات رفاهی مختلف به تولید رسیده است.
قیمت پایین، گستردگی خدمات و بسیاری از موارد دیگر، موجب شد تا مزایا ساینا در مقابل معایب آن ارزش پایین‌تری برای مشتریان داشته باشند و این خودرو به فروش قابل توجهی در بازار دست یابد. محبوبیت فوق‌العاده ساینا حتی بازار تیبا را تحت تاثیر قرار داده و سبب شده تا نسخه فیس‌لیفت با وجود قیمت بیشتر، از فروش پررونقی در بازار کشور برخوردار شود.
پیشرانه ساینا هیچ تفاوتی با تیبا ندارد و همچنان شاهد همان موتور M15 با قدرت ۸۷ اسب‌بخار و گشتاور ۱۲۸ نیوتن‌متر هستیم. این خودرو از لحاظ قیمتی در بازار با محصولاتی همچون پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و پژو ۴۰۵ GLX رقابت می‌کند که به واسطه سن‌وسال کمتر و طراحی بروزتر نسبت به پژوهای سالخورده ایران خودرو، موفق به جلب توجه بخش قابل توجهی از مصرف‌کنندگان ایرانی شده است. در ادامه این مقاله از سری مقالات مشاوره خرید سایت Z4CAR به «بررسی مزایا ساینا» پرداخته‌ایم؛ بنابراین اگر مایل به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص ساینا و مزایای آن هستید، در ادامه با ما همراه شوید.

کابین جادار

فضای کابین ساینا

ساینا یک سدان ارزان‌قیمت شهری است. این رده از خودروها را محصولاتی همچون پراید، تیبا و پژو ۲۰۶ تشکیل می‌دهند که فروش فوق‌العاده‌ای داشته و کاربردهایی متنوع دارند. به همین دلیل بهره‌مندی از یک کابین بزرگ و جادار با ابعاد مناسب، به راحتی می‌تواند یک خودرو را به ستاره پرفروش این بازه قیمتی تبدیل کند. خوشبختانه این مورد یکی از مزایا ساینا است که باعث شده تا این خودرو به عنوان رقیبی جدی برای پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مطرح شود.
از سوی دیگر ابعاد ساینا آن‌قدر بزرگ نیست که مانع استفاده از این خودرو در فضاهای کوچک و پرتراکم درون‌شهری شود و با ساینا به راحتی می‌توان در شهرهای شلوغ رانندگی کرد. فاصله بین دو محور ساینا ۲۴۱۵ میلی‌متر است که برای جای دادن چهار سرنشین کافی به نظر می‌رسد. صندوق عقب ساینا نیز با برخورداری از حجم ۴۲۰ لیتر، برای استفاده یک خانواده کوچک در مسافرت‌های برون‌شهری مناسب به نظر می‌رسد.

امکانات قابل قبول 

تجهیزات ساینا

سایپا در تولیدات اخیر خود رویه‌ای متفاوت در پیش گرفته و آن‌ها را با امکانات رفاهی بیشتری روانه بازار کرده است. ساینا نیز یکی از محصولات جدید سایپا است که این شرکت برای توجیه اختلاف قیمتی آن با تیبا، تجهیزات رفاهی بیشتری را در این خودرو جای داده است. این مورد نیز یکی دیگر از مزایا ساینا محسوب می‌شود.
کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، چراغ‌های مه شکن جلو و عقب، نمایشگر نشان دهنده ساعت و دما، سنسور پارک دنده عقب، سیستم تهویه مطبوع الکتریکی، آینه‌های برقی، شیشه بالابرهای برقی و رینگ‌های آلومینیومی بخشی از امکانات ساینا هستند که برای یک خودرو اقتصادی جالب به نظر می‌رسند. البته در نمونه‌های مجهز به گیربکس اتوماتیک ساینا، امکانات به‌مراتب پیشرفته‌تری همچون نمایشگر لمسی ۷ اینچی مجهز به Bluetooth، کروز کنترل، ورود و استارت بدون کلید، سیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS)، رهیاب (Navigation) و شیشه های دودی عقب به کار رفته است که باعث می‌شود این خودرو یکی از مجهزترین سدان‌های موجود در این رنج قیمتی و سگمنت باشد.

بهبود طراحی داخلی و خارجی

مزیت-ساینا

یکی از معایب تیبا که موجب شده بود بسیاری از مشتریان ایرانی از این خودرو روی‌گردان شوند، ظاهر عجیب و ناموزون آن بود. از همین رو سایپا در طراحی ساینا سعی کرده است تا خودرویی شبیه به محصولات اقتصادی آسیایی نظیر تویوتا یاریس یا هیوندای اکسنت طراحی کند و ظاهری جذاب‌تر را برای مصرف‌کننده به نمایش بگذارد. حال با نگاهی به نمای ظاهری ساینا می‌توان گفت که سایپا در انجام این کار موفق شده است و طراحی زیباتر ساینا نسبت به تیبا یکی از مزایای این خودرو محسوب می‌شود.
بیشترین تغییرات ظاهر خارجی ساینا به قسمت جلو و عقب این خودرو معطوف می‌شود؛ جایی که سایپا از چراغ‌های طرح جدید استفاده کرده است و سعی داشته خودرو را اندکی کشیده‌تر از حالت قبل جلوه دهد. در نمای جانبی نیز با اعمال تغییراتی در رکاب و فرم آینه‌ها، سعی شده تا خودرو متفاوت‌تر از تیبا به نظر برسد.
فضای داخلی ساینا نیز نسبت به تیبا زیباتر بوده و می‌توان گفت با وجود شباهت‌های فراوان، نمای ظاهری کابین آن از طراحی به‌روزتری برخوردار است. افزودن امکانات جدید نظیر سیستم مالتی مدیا نیز موجب شده تا داشبورد ساینا از تیبا جذاب‌تر جلوه کند. با این حال نقطه ضعف اصلی کابین تیبا یعنی استفاده از مواد کم کیفیت در ساینا نیز دیده می‌شود و در مدتی کوتاه قطعات خودرو دچار آسیب‌دیدگی خواهند شد.

مصرف سوخت اقتصادی

مزایای ساینا-مصرف سوخت

ساینا محصولی اقتصادی است و این‌گونه از خودروها می‌بایست مصرف سوخت اندکی داشته باشند. خوشبختانه می‌توان این مورد را نیز یکی از مزایا ساینا برشمرد. البته باید توجه داشت پیشرانه ساینا از سیستم قدیمی هشت سوپاپه بهره می‌برد و چندان کارا نیست و مصرف سوخت اقتصادی تنها به واسطه حجم پایین پیشرانه ثبت شده است.
ساینا در سیکل ترکیبی ۷ لیتر در صد کیلومتر بنزین می‌سوزاند و با توجه به باک ۴۰ لیتری خودرو، نیاز به مراجعات مکرر به پمپ بنزین نخواهید داشت؛ درواقع ساینا با هر باک پر از بنزین حدودا می‌تواند ۵۷۰ کیلومتر را طی کند. مصرف سوخت این خودرو در رده پژو ۲۰۶ تیپ ۲ است و باعث برتری ساینا در مقابل خودروهایی همچون پژو ۴۰۵ و سمند می‌شود که پرمصرف‌تر هستند.

گستردگی خدمات و فراوانی قطعات

مزایای ساینا

ساینا توسط یکی از خودروسازان بزرگ داخلی یعنی سایپا به تولید می‌رسد. این مورد که یکی از مزایای ساینا به شمار می‌رود، به خوبی باعث برتری ساینا بر بسیاری از رقبا در بازار خودروهای کارکرده شده و ریسک خرید را برای مشتری به حداقل کاهش می‌دهد. خریداران ساینا می‌توانند از شبکه گسترده فروش و خدمات پس از فروش شرکت سایپا بهره‌مند شوند و از سوی دیگر تیراژ بالای ساینا هرگونه نگرانی را در خصوص دسترسی به قطعات یدکی از بین می‌برد.
علاوه بر موارد گفته شده، پیشرانه جدید سایپا یعنی موتور M15 در طیف گسترده‌ای از محصولات این شرکت نظیر تیبا، تیبا ۲، ساینا و کوئیک مورد استفاده قرار گرفته است و تعمیرات یا سرویس‌های آن به راحتی در سراسر کشور انجام می‌شود، بنابراین خریدار در هر شهری که باشد نگرانی از بابت انجام تعمیرات ساینا نخواهد داشت.

کلام آخر

ساینا یکی از سدان‌های اقتصادی و ایرانیزه شرکت سایپا محسوب می‌شود که در رنج قیمتی خود از مزایای متعددی برخوردار است. در این مقاله سعی کردیم تا شما مخاطبین گرامی را با بخشی از این مزایا و ویژگی‌ها آشنا کنیم؛ البته به واسطه ذات اقتصادی این خودرو نمی‌توان انتظار داشت که ساینا چه در مدل دنده‌ای و چه در مدل اتوماتیک خود عاری از مشکلات و معایب باشد.
در کنار مزایایی که در این مقاله از آن‌ها نام برده شد، شما می‌توانید برای آشنایی هرچه بیشتر با تمامی جنبه‌های این خودرو مقاله معایب سایپا ساینا را نیز مطالعه کنید. در آخر چنانچه درباره موارد مطرح شده در این مقاله نظری دارید، می‌توانید نظرات خود را با ما و دیگر مخاطبان Z4CAR به اشتراک بگذارید.

نویسنده: سعید رنجبر

 

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

5 دیدگاه ها برای "مزایا ساینا (اتومات و دنده‌ای)"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
رضا فتحی
مهمان

سلام من ساینااتومات دارم واصلاراضی نیستم حتی۲باربردم نمایندگی ۲آذری نتونستن عیب یابی کنند؟واقعابرای همچین شرکتی متاسفم

محمد
مهمان

ما هممون متاسفیم اما فایده نداره

قمری
مهمان

هرروز یه چیزیشوکم میکنن مثلا و ساینا آبشنال بااین که آبشنالهآمده افت کرده رینگ فولادی کارکرده درصورتی که ساده قدیمی رینگ آلمینیومی اینم آبشنالش هرروز بدتر از دیروز چرا چون کسی بالا سرسون نیست هرکاری دلشون بخ اد تو قرارداداشون میکنن کم وزیادش میکنن به نفع خودشون

محمد امین
مهمان

ببخشید کجاش ایمنی داره؟، بهبود یافته هم ایمنیش داغونه

mehrab
مهمان

یک ستارس ایمنیش مثل پراید