تمام آنچه که هنگام خرید پژو پارس باید بدانید

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
تمام آنچه که هنگام خرید پژو پارس باید بدانید

از بین خانواده پژو پارس کدام یک از نظر فنی کیفیت بهتری دارند؟ آیا تولیدات صفرکیلومتر بهتر هستند یا یک نمونه کم کارکرد سالم متعلق به سال‌های پیش؟ اعضای خانواده پژو پارس چه ایرادها و محاسنی دارند؟ در این گزارش سعی می‌کنیم نظرات دست اندرکاران خودرو را در خصوص این خانواده جویا شویم، بنابراین با ما همراه باشید ولی پیش از شروع بحث بگذارید در ابتدا نگاهی به سیر تکامل اعضای این خانواده از پرشیای دیروز تا پارس امروز بیندازیم.

پژو پارس خودروی مرکز تحقیقات ایران خودرو است که در سال ۷۹ به بار نشست. این خودرو در ابتدا با نام X9 استارت خورد اما پس از مدتی به سفیر و در آخر به پرشیا تغییر نام داد. در سال‌هایی که ایران خودرو با هوشمندی پرشیا را به بازار معرفی کرد، در میان خودروهای خودروسازان داخلی تقریباً هیچ رقیبی در کلاس پرشیا وجود نداشت و این خودرو از همان اوایل عرضه هم از فروش خوبی برخوردار بود. پرشیای دیروز و پارس امروز با استفاده از پلت فرم پژو ۴۰۵ طراحی شدند که در آن سال‌ها هنوز این قدر قدیمی نشده بود و برای بازار انحصاری کشور مناسب بود. ایران خودرو در توصیف پارس آن را اولین خودروی شیک بازار ایران نامیده است که البته به نظر می‌رسد ایران خودرویی‌ها مونتاژ کادیلاک ایران (سویل) و بیوک ایران (اسکای لارک) شورولت نوا و ... را در دهه‌های پیشین که همگی با فناوری روز در زمان خودشان مونتاژ و به بازار کشور ارائه شدند را فراموش کرده‌اند. با این حال خیلی از صاحب نظران، پارس یا همان پرشیا را هنوز هم موفق‌ترین خودروی فیس لیفت شده در کشور می‌دانند.

پژو پارس معمولی (پرشیا)

این خودرو نخستین فرزند از این خانواده است که در سال ۷۹ ارائه شد. در سال‌های نخست ارائه پارس عده‌ای به اشتباه فکر می‌کردند این خودرو از ۴۰۵ قوی‌تر است که تصور درستی نبود چون ۴۰۵ و پرشیا (نام خودرو در آن سال‌ها) از نظر فنی کاملاً شبیه هم بودند. این خودرو در ابتدا با موتور XU7 که محصول گروه پژو- سیتروئن است ساخته شد. این موتور تنفس طبیعی با ۸ سوپاپ و حجم ۱.۸ لیتر می‌توانست ۹۷ اسب بخار نیرو در دور موتور ۶۰۰۰ تولید کند. در سرسیلندر آن یک میل سوپاپ وجود داشت و گشتاورش هم به ۱۴۸ نیوتن متر در دور ۳۵۰۰ می‌رسد. ECU مورد استفاده در این خودرو مدل SL96 SAGEM بود.

پارس ۱۶ سوپاپ از لحاظ فنی با مدل پیشین یعنی پرشیا تفاوت‌هایی داشت. موتور این خودرو همان نمونه ۱.۸ لیتری بود که در سرسیلندرش به جای یک میل سوپاپ از دو میل سوپاپ استفاده شده است تا سوپاپ‌های این خودرو را که دو برابر مدل پیشین یعنی ۱۶ عدد بودند را به حرکت درآورد. به علت تنفس بهتر پیشرانه و بالا رفتن راندمان حجمی در این مدل قدرت به ۱۱۰ اسب بخار افزایش یافت و گشتاور هم در دور ۴۲۵۰ به ۱۵۵ نیوتن متر رسید. از این پیشرانه سایپا هم بر روی مدل زانتیا استفاده کرد از این رو این نمونه‌ها به پیشرانه زانتیایی که در میان مردم شهرت دارند. این خودرو آپشن ویژه‌ای نداشت و از دیگر موارد می‌توان به ترمزهای عقبش که دیسکی شدند اشاره کرد. البته در مواردی سفارشی صندلی‌هایی خیلی ویژه که در آن زمان به خلبانی معروف بود روی آن نصب می‌شد که هم گرمکن و هم سردکن داشت. این خودرو در سال ۸۲ به تولید رسید و خیلی هم مورد توجه ارگان‌های دولتی قرار گرفت. این مدل از نظر ظاهری با پرشیا تفاوتی نداشت و فقط مشاهده دیسک ترمز عقب و شیلنگ‌های دوگانه ترمز دیسکی عقب بر روی اکسل عقب است که نحوه تشخیص را هموارتر می‌کرد. چراغ عقب این خودروها به طور فابریک دودی بود.

پارس اتوماتیک با استفاده از سیستم انتقال قدرت ۲۰۶ شکل گرفت. درون سینه این مدل پیشرانه TU5 1.6 پژو ۲۰۶ و جعبه دنده اتوماتیک تیپ چهار که تیپ ترونیک نبود جای گرفت. این پیشرانه در پارس ۱۰۸ اسب بخار نیرو در دور موتور ۵۶۰۰ تولید می‌کند و در دور موتور ۴۰۰۰، ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور در دست راننده قرار می‌دهد. با نسبت تراکم ۱۰.۵ به یک هم بهترین سوخت برای آن بنزین سوپر با اکتان ۹۵ است.

کد ۲۸۷۰۴ (کد فنی) می‌تواند استاندارد یورو ۳ را پاس کند ولی در مدل ۲۸۷۰۵ به علت تغییراتی که در کاتالیزور و سنسورها ایجاد شده است دستیابی به استاندارد آلایندگی یورو ۴ ممکن شده است. البته اگر نحوه رانندگی شما پر هیجان نیست این خودرو را برای خرید برگزینید چون با سرعت ۱۴.۲ ثانیه‌ای آن برای دستیابی به شتاب ۱۰۰ کیلومتر ممکن است اندکی احساس کندی بکنید. کارخانه مصرف سوخت این خودرو را به طور ترکیبی ۷.۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر اعلام کرده است که با توجه به شتاب کم و وزن خودرو به نظر نمی‌رسد در وضعیت واقعی قابل دستیابی باشد چون پارس اتوماتیک بیش از ۲۵۰ کیلوگرم از ۲۰۶ که صاحب اصلی

پیشرانه و جعبه دنده است سنگین‌تر است. اگر چه ترمزها مجهز به ABS+ebd هستند اما ترمزهای کاسه‌ای در عقب را باید یک فاکتور منفی برشمرد.

چراغ ترمز سوم در بالای شیشه عقب قرار دارد و چراغ‌های عقب هم دودی نیستند. ولی استفاده از کامپیوتر سفری و روکش پلاستیک‌های چوب نمای داشبورد که با کیفیت‌تر از قبل هستند از ویژگی‌های این خودرو است. از جمله آپشن های آن می‌توان به آینه‌های الکتریکی با چراغ راهنما و شیشه‌های سولار UV دار، قفل میکروسوئیچی، ایموبلایزر در مدل ۲۸۷۰۵ اشاره کرد.

پژو پارس LX با پیشرانه TU5 محصول گروه ایران خودرو

این خودرو هم با پیشرانه EUM 2.0 تولید می‌شد که به علت نسبت تراکم بالاتر نسبت به محصولی مثل پارس سال، ۱۰ اسب بخار هم قوی‌تر است چیزی نزدیک به ۱۰۵ اسب بخار. در این خودرو هم چراغ‌های عقب دودی، شیشه سولار و UV محافظ در برابر اشعه خورشید وجود داشت. ایموبلایزر نیز برای مدل ۲۸۴۰۹ عرضه نمی‌شود ولی در عوض رینگ‌های ۱۵ اینچی ELX آلومینیومی هستند که اندکی سواری و شکل آن را اسپرت تر نشان می‌دهند. پشتی صندلی جلو هم به طور الکتریکی تنظیم می‌شود. ولی نکته منفی آن مصرف سوخت بالای آن بود که با داشتن یک پیشرانه ۸ سوپاپ، موجب شد شمار زیادی از این خودرو به تولید نرسد و از چرخه تولید خارج شود.

پارس سال

پیشرانه پارس سال به علت تغییراتی اندک نسبت تراکم کمتری نسبت به مدل XUM ELX دارد و اسب‌های بخارش هم ۱۰ اسب کمتر است. در ضمن پیشرانه‌اش هم ۸ سوپاپ دارد. استاندارد آلایندگی در مدل ۲۸۲۱۳ یورو ۲ است که به علت قوانین و استانداردهای تازه محیط زیست باید تغییر کرده و از سال ۹۴ به یورو ۴ تغییر کرده است. شتاب ۱۱ ثانیه ایی این مدل با جعبه دنده ۵ سرعته دستی آن را به سریع‌ترین پارس بازار تبدیل کرده است. البته این مدل مثلاً از مدل دوگانه سوز ۸۸ کیلوگرم سبک‌تر است که در شتابگیری آن نقش مهمی دارد. ولی صندوق عقب ۴۷۰ لیتری آن که البته از نیاکانش یعنی ۴۰۵ به ارث رسیده است یک ویژگی بزرگ به شمار می‌رود. تریم داخلی آن به شکل استاندارد و مثل برادرانش به رنگ بژ است و آینه‌های جانبی مجهز به راهنما هستند. قفل مرکزی با ریموت رادیویی از دیگر خصوصیات این خودرو است.

پارس دوگانه سوز

بالا رفتن قیمت سوخت و آلودگی هوا خودروسازان را به سوی تولید مدل‌های دوگانه سوز سوق می‌دهد و پارس دوگانه سوز هم زاییده همین وضعیت است. پیشرانه XU7 روی این مدل هم نصب می‌شود ولی برای دوگانه سوز شدن آن ایران خودرو سیستم سوخت رسانی این انجین را اصلاح کرده است تا بتواند با گاز CNG هم کار کند. اگر چه پیشرانه پایه گازسوز بدون تردید بازده بیشتری دارد ولی این پیشرانه تغییر یافته هم در حالت گازسوز و در دور موتور ۳۵۰۰ نزدیک به ۱۲۶ نیوتن متر گشتاور را تقدیم راننده می‌کند. توانش هم در دور ۶۰۰۰ به ۸۳ اسب بخار می‌رسد که برای خودروی با وزن ۱۱۶۵ کیلوگرم خیلی مناسب نیست.

این توان و گشتاور اندک اغلب برای حرکت در مسیرهای کم و یا بدون شیب بزرگراه مناسب است. البته از نظر تنفسی این پیشرانه در مرتبه‌ای پایین‌تر از پیشرانه TU5 و XU7 16 سوپاپ قرار می‌گیرد چون برای تنفس مجهز به ۸ سوپاپ است و این یعنی راندمانش پایین‌تر از آن‌هاست. مصرف سوخت آن هم در عمل بیشتر از ۱۰ لیتر است که البته کارخانه سازنده به رقم ۹.۵ برای حالت بنزین اکتفا کرده است. البته اگر سوخت بنزینتان تمام شد می‌توانید ۷۵ لیتر گاز را هم برای رسیدن به مقصد مصرف کنید که نزدیک به چند صد کیلومتر شعاع حرکتی دارد. ولی در صورت خرید پارس دوگانه باید نزدیک به ۸۰ لیتر فضای صندوق عقب چشم پوشی کنید چون مخزن گاز و ادواتش در صندوق عقب جا خوش کرده‌اند. نقطه ضعف مطرح آن ترمزهای عقب کاسه‌ای است. هر چند ABS+EBD هم در خودرو وجود دارد ولی به علت گازسوز بودن خودرو وزن قسمت عقب بیشتر است که وجود ترمز دیسکی می‌تواند باعث هندلینگ بهتر خودرو شود. ایربگ برای راننده و سرنشین در نظر گرفته شده است و آینه‌ای جانبی هم دارای راهنما و برقی هستند. دماسنج هم برای آن در نظر گرفته شده است! البته می‌توانید با پرداخت بیشتر خودرو را به طور کارخانه‌ای آپشنال کنید اما در این صورت قیمت تمام شده ممکن است شما را به فکر خرید خودرویی کارکرده با استاندارد بیشتر و کیفیت بهتر از برندی دیگر بیندازد.

تجهیزات و امکانات رفاهی پژو پارس سال

پارس LX

این محصول را می‌توانید در دو تیپ ۲۸۵۱۳ و ۲۸۵۱۵ خریداری کنید. فرق این دو مدل این است که مدل ۲۸۵۱۳ دارای مالتی پلکس است ولی مدل ۲۸۵۱۵ دارای سیستم اتولاک، مستر لاک و اتوفلاشر (در ترمزهای محکم با کاهش ناگهانی سرعت، فلاشرها روشن می‌شوند) و تایمر چراغ سقف و آگاه کردن راننده از شرایط باز و بسته شدن درب خودرو به دست چراغ‌های راهنما و سیستم اخطار سرقت ساده با استفاده از بوق خودرو بجای آژیر دزدگیر هستند. این دو خودرو از لحاظ فنی هیچ فرقی با همدیگر ندارند و هر دو از پیشرانه TU5 و جعبه دنده ۵ سرعته دستی استفاده می‌کنند. ولی از لحاظ تجهیزات اندکی با هم فرق دارند. ترمز ABS+EBD چهار کاناله برای هر ۴ چرخ در هر دو وجود دارد. سیستم تهویه مطبوع هم در هر دو مدل خودکار هستند. هر دو مدل از غربیلک فرمان چرمی، تریم دورنگ (بژ/مشکی)، قطعات دکوراتیو طرح چوب، رودری بهینه و جلوآمپر تازه بهره می‌برند. مجهز بودن به رینگ‌های آلومینیومی ۱۵ اینچ از ویژگی‌های مدل پارس LX است.

پژو پارس

متخصصین امر در خصوص پارس چه نظری دارند؟

مجید شفیعی که یکی از تعمیرکاران این خودروها است در خصوص آن می‌گوید: یکی از مشکلاتش که تا همین سه سال پیش نیز وجود داشت رنگ پریدگی سپرها بود که با برخورد سنگریزه‌ها ایجاد می‌شود و کم کم به جایی می‌رسید که سپر نیاز به رنگ پیدا می‌کرد. مدل‌های اولیه تا سال‌های ۸۳ از لحاظ مونتاژ قطعات تغییر یافته نسبت به ۴۰۵ اندکی زود به صدا می‌افتاد و کیفیت خوبی ندارد و این موجب می‌شود اتاق کم کم دچار سر و صدا شود. از نظر ایمنی نیز دیگر امروز این خودرو با استانداردهای ایمنی مطابقت ندارد. چون اگر دقت کنید خودروهای امروزی به نحوه‌ای طراحی و ساخته می‌شوند که بدنه‌ای صاف مانند این خودرو نداشته باشند و این یعنی نقاط شکست در اتاق آن کمی خطرناک است. مشکل جوش آوردن و آسیب به سرسیلندر در مدل‌های ۸۶ به بالا خیلی یافت می‌شود که البته دوگانه سوزها بیش از بقیه به این نقیصه دچار می‌شوند. علت این مسئله هم نقص سیستم خنک کاری است. ما برای رفع آن مجبوریم رادیاتور استاندارد را که ۴.۵ لیتر حجم آب دارد با یک رادیاتور دیگر عوض کنیم که نزدیک به ۶ لیتر حجم دارد. از سال ۸۸ به بعد سرسیلندرهایی در برخی مدل‌ها مورد استفاده قرار گرفته است که از نظر کیفیت و تلورانس ساخت خیلی ناتوان است. نمونه‌هایی که این سرسیلندر در آن‌ها استفاده شده با سر و صدای زیادی کار می‌کنند. علت این سر و صدا دقیق نبودن اندازه‌های آن است به طوری که میل سوپاپ در جای خودش با لرزش کار می‌کند.

شفیعی ادامه داد: در مدل‌های دوگانه سوز به علت کار کرد موتور با دو نوع سوخت و دو نوع انفجار در سیلندر پیشرانه‌ها زود از تنظیم خارج می‌شود و البته فیلر آن‌ها هم زودتر به هم می‌خورد. ما در سال‌های گذشته خودروهای زیادی را به علت پاره شدن تسمه تایم تعمیر کردیم و این ناشی از بی کیفیت بودن تسمه تایم است در حالی که در مدل‌های پیشین از سال ۸۵ تسمه تایم به راحتی حتی تا ۷۰ هزار تا هم کار می‌کرد. از سال ۸۶ به بعد این خودرو با افت کیفیت در سیستم هیدرولیک هم رو به رو شد. در خیلی از تولیدات این سال به بعد فرمان در زمان گردش صدا می‌دهد که ناشی از بی کیفیتی شیرهای مورد استفاده در پمپ هیدرولیک است. ما ناچاریم پمپ و شیر هیدرولیک را با نوع استوک و سالم عوض کنیم که ایراد رفع شود.

آن مدل‌های که به پیشرانه TU5 مجهز هستند در خیلی از موارد در قسمت کاتالیزور دچار نقص می‌شوند. به اعتقاد من این مشکل ناشی از عدم تخلیه درست کاتالیزود و کل سیستم است. البته بعضی‌ها با ایجاد یک مجرا در کاتالیزور این ایراد را برطرف می‌کنند. در سال‌های قبل این مشکل را نداشتیم ولی بتازگی زیاد به ما مراجعه می‌کنند و حتی ۲۰۶ هم به این مشکل گرفتار شده است. سنسور دریچه گاز مخصوص در مدل‌های ۸۹ به بعد به ویژه در مدل‌های دوگانه سوز از جمله سنسورهایی است که بیشتر دچار مشکل می‌شود و در دوگانه سوزها موجب می‌شود پیشرانه در حالت گازسوز خاموش شود و یا درست کار نکند. در خیلی از مراجعاتی که به ما می‌شود و در خودروهای تولید شده از ۸۵ به بعد بیشتر است زوزه کشیدن جعبه دنده است که ناشی از کیفیت و دقت پایین ساخت دنده‌های جعبه دنده است. این دنده‌ها اصطلاحاً زود تیز می‌شوند و جعبه دنده به صدا می افتد. اما از قطعاتی مانند میل لنگ و شاتون و زیربندی و اکسل عقب به جز کمک فنرها آن هم در سال‌های گذشته، می‌توان به عنوان نکات مثبت این خودرو نام برد چون کمتر دچار نقص می‌شوند.

در مدل‌هایی که در عقب ترمز کاسه‌ای دارند برای افزایش کارایی ترمز ما قطعات سیلندر ترمز را تعویض می‌کنیم. این قطعات به طور استاندارد دو پیستون دارند که هم سایز نیستند و اگر این دو پیستون را هم سایز کنیم ترمزگیری به طور زیادی بهتر می‌شود. ما بیشترین مشکلمان در قسمت ECU با مدل‌های زیمنس است که زیاد نیاز به تنظیم و دیاگ شدن دارد. در ضمن مشکل در سیستم ABS هم به علت مشکل پمپ زیاد است و حتی یک خودروی با کارکرد خیلی کم داشتیم که به دلیل آب بندی نبودن لوله‌های پمپ روغن دچار تخلیه روغن می‌شد.

از طرف دیگر نمایشگاهداران اعتقاد دارند پارس سفید رنگ TU5 را بهتر می‌فروشند و بازار بهتر از آن استقبال کرده است و پیشنهاد می‌شود که این مدل از پژو پارس خریداری شود.

محمد صادق قاسمی از نمایشگاهداران قدیمی می‌گوید: پارس سفید رنگ بهتر فروش می‌رود البته مدل دوگانه سوزش اخیراً در میان مردم محبوب نیست و به خوبی فروش ندارد. البته خیلی از کارشناسان پیشرانه ۱.۶ لیتری را برای این خودرو مناسب نمی‌دانند.

البته سید محمد طاهر علوی هم اعتقاد دارد پارس اتوماتیک کمترین متقاضی را دارد زیرا خیلی کند است. ولی پارس سال با پیشرانه ۱.۸ و جعبه دنده دستی هنوز هم متقاضی خودش را دارد. پس هم پارس LX را مردم به دلیل آپشن هایش بهتر می‌خرند. او می‌گوید اگر قدرت خودرو ملاکتان هست به سراغ پارس موتور زانتیا بروید .

نتیجه گیری نهایی

بازار دست دوم بهتر: پارس سال و ال ایکس

قدرت و گشتاور بهتر: پارس ELX 1.8

تجهیزات رفاهی بهتر: پارس ال‌ایکس

خرید مدل ELX 2.0 بدلیل راندمان پایین و استهلاک بالا توصیه نمی‌شود.

منبع : نویسنده : امید آذرزمانی مجله دنیای خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

9 دیدگاه ها برای "تمام آنچه که هنگام خرید پژو پارس باید بدانید"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
سهیل
مهمان

با سلام و تشکر بابت مقاله
من تقریبا همه مدلها رو تجربه کردم .پارس موتور زانتیا واقعا یه چیز دیگه ست.
شتاب و راحتی صندلیهاش …
فوق العاده ست.

یوسف دنا پلاس
مهمان

پژو پارس دیگ کم کم از رده خارج میشه بعد چن سال فقط میشه ماشین پیرمردا…
خدایی بسه دیگ… کی میخوای تو ی مدل هی بمونیم هی بگیم این این… بیاین پیشرفت کنیم….
ن اینکه ی جو گیر شیم و تعصب نگه داریم یا مثلا ۲۰۶ رو چن تا اینه بغل و خط بندازیم بگیم ماشین جدیییید ۲۰۷
افتضاحه خودروسازی ایران..
ماشین نخرید لطفااااا تا بفهمن این مردمن ک تصمیم میگیرن.

ابوالفضل
مهمان

دنا پلاس
خخخخخ
فقط سلطان پارس

ابوالفضل
مهمان

وقتی از ماشین حالیت نیس چیزی نگی نمیگن لالی
این پارس رو کسی میفهمه که ماشین باز باشه

امیر بی گزند
مهمان

موتور ۲۰۶ رو میذارن رو ۴۰۵
موتور زانتیارو میذارن رو پارس
آینه سمندو میبندن به پرشیا
بعد تمام موتورای طول تاریخ پژو رو میبندن رو پرشیا

خدایی کجای دنیا اینطوری مردم خودشونو مسخره میکنن و به کشتن میدن؟

Hojjat. Urmia
مهمان

نقد و بررسی خوبی بود ،، به نظر من خودروهای تولید ایران خودرو و سایپا و پارس خودرو رو بیشتر مورد نقد و بررسی قرار بدین خیلی خوبه چون خودردهای لوکس خارجی که کیفیتشون معلومه خوبه و بیشتر مردم ماهم توان خریدشون به این خودرو هاست ومیتونن بهترین انتخاب رو داشته باشن

افشین
مهمان
خیلی وقته که دوره این آت آشغالا به پایان رسیده ولی من نمیدونم ایرانخودرو چرا اینارو نمیزاره کنار انگار نه انگار داریم تو سال ۲۰۱۸ زندگی میکنیم ایرانخودرو و سایپا صبح تا شب تو خبرها میگن ما داریم ضرر و زیان میدیم و چند ساله قیمت خودروهامونو افزایش ندادیم و به قطعه سازها کلی بدهی داریم و قطعه سازها به ما قطعه نمیدن و از این جور شعر و ور ها آخه بابا به ولله ما ملت ایران راضی به ضرر و زیان شما خودرو سازان عزیز نیستیم جمعش کنید خودتونو راحت کنید در کارخونه هاتونم گل بگیرید مارم راحت… بیشتر
امیرمحمد
مهمان

خخخخخ دمت گرم حرف تمام مااینه پرایدیه ماشین قاتلیه به خواطراین که سودش به اسمشونمیارم میرسه توقف نشده اخه

Ali
مهمان

با حرف ایشون موافقم اینا واقعا قدیمی شدن من خودم پارس سال دارم راضی ام هستم اما اینا دیگه تکراری شده و خسته کننده … اما از کمپانی بی در و پیکر ایران خودرو انتظاری جز این نمیشه داشت