معایب ساندرو استپ وی (اتومات و دنده ای)

بروزرسانی در: جمعه 29 فروردین 99 ساعت 02:23
معایب ساندرو استپ وی (اتومات و دنده ای)

رنو ساندرو استپ وی نمونه بلندقامت رنو ساندرو معمولی محسوب می‌شود که از سال 1395 تاکنون در سبد محصولات شرکت پارس خودرو قرار دارد. کیفیت فنی بالای این خودرو نسبت به رقبای چینی، موجب شده است، معایب ساندرو استپ وی در نظر مشتریان بی‌ اهمیت شمرده شوند. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم معایب رنو ساندرو استپ وی را به اطلاع شما مخاطبین گرامی برسانیم.

رنو ساندرو استپ وی یک هاچ‌بک قدبلند است که نمونه مجهزتری از رنو ساندرو معمولی محسوب می‌شود. این خودرو پس از برجام و توسط پارس خودرو در فاصله سال‌های ۱۳۹۵ الی ۱۳۹۸ به تولید رسید و به علت بازگشت تحریم‌ها، روند مونتاژ آن متوقف شد. ساندرو استپ وی تولیدی در ایران از نسل اول این خودرو است و زمانی به پارس خودرو آمد که تولید این نسل در سایر سایت‌های تولیدی رنو متوقف شده بود.
ساندرو استپ وی نسخه ارتفاع یافته رنو ساندرو است؛ از همین رو تفاوت‌های میان این دو خودرو تنها به چند قطعه ظاهری و افزایش ارتفاع ختم می‌شود. ساندرو استپ وی در بازار با خودروهایی نظیر لیفان X50، برلیانس C3 کراس، ام وی ام X22‌ و سایر هاچ‌بک‌های کراس رقابت می‌کند. این رقابت داغ پس از بازگشت تحریم‌ها به شدت قبل نیست، چرا که افزایش شدید قیمت خودروها و ایجاد مشکلات متعدد در تولید، دست مشتریان را از هاچ‌بک‌های کراس بازار کوتاه کرده است.
کیفیت فنی بالای این خودرو نسبت به رقبای چینی، موجب شده است معایب ساندرو استپ وی در نظر مشتریان بی‌ اهمیت شمرده شوند و این خودرو به محبوبیت بالایی در بازار دست یابد. قیمت ساندرو استپ وی پس از توقف تولید افزایش بی‌سابقه‌ای در بازار داشت و به چهار برابر نرخ اولیه رسید. اکنون و با افزایش بی‌سابقه قیمت، معایب ساندرو استپ وی بیش از گذشته مشهود هستند و خریداران قادر به اخذ تصمیماتی منطقی در مورد این خودرو هستند. در ادامه این مطلب از سایت Z4CAR، به بررسی «معایب ساندرو استپ وی» خواهیم پرداخت. اگر مایل به کسب اطلاعات بیشتری در خصوص کاستی‌های این خودرو هستید، در ادامه با ما همراه باشید.

فقر شدید امکانات رفاهی

امکانات استپ وی

خودرویی که به نام رنو ساندرو استپ وی در بازار ایران شناخته می‌شود، در حقیقت محصولی از شرکت رومانیایی داچیا است. این شرکت که یکی از زیرمجموعه‌های رنو محسوب می‌شود، به تولید نسخه‌های ساده و اقتصادی از محصولات رنو اشتغال دارد؛ بنابراین محصولات داچیا با هدف تسلط بر بازار خودروهای ارزان و پایین‌رده ساخته می‌شوند و از حداقل امکانات رفاهی و ایمنی برخوردارند.
از سوی دیگر رنو ساندرو استپ وی موجود در ایران از نسل اول این خودرو است که در سال ۲۰۰۹ وارد بازار جهانی شد،‌ بنابراین نمی‌توان توقع داشت که قادر به رقابت با محصولات جوان‌تر چینی باشد. تمامی موارد گفته شده دست به دست هم داده‌اند تا کمبود امکانات رفاهی یکی از معایب ساندرو استپ وی باشد و خریدار را به صرف هزینه‌های گزاف برای افزودن تجهیزات اضافه ملزم کند.

طراحی ظاهری قدیمی

طراحی ساندرو استپ وی

رنو ساندرو استپ وی نسخه مجهزتر رنو ساندرو و رنو ساندرو نیز نسخه هاچ‌بک تندر ۹۰ یا رنو لوگان محسوب می‌شود.نسل اول رنو لوگان در سال ۲۰۰۴ توسط داچیا معرفی شد و پنج سال بعد این شرکت با اعمال تغییراتی، رنو ساندرو و رنو ساندرو استپ وی را برپایه نسل قدیم رنو کلیو به بازار عرضه کرد.
بیش از یک دهه از زمانی که نسل اول رنو ساندرو استپ وی به بازار عرضه شد می‌گذرد. از آن‌جایی که برند داچیا نفوذ گسترده‌ای در اروپای شرقی دارد، این خودرو در رقابت با محصولات جدید چینی و روسی به سرعت رنگ و بوی کهنگی گرفت تا داچیا ناچار شود نسل‌‌های دوم و سوم ساندرو استپ وی را عرضه کند.
با این وجود در ایران شرایط به گونه‌ای دیگر پیش رفت و پارس خودرو بر مونتاژ نسل اول استپ وی تاکید داشت. این مساله باعث شد تا طراحی ظاهری این خودرو در مقابل رقبای تازه‌نفس چینی حرفی برای گفتن نداشته باشد و قدیمی بودن آن، به عنوان یکی از معایب ساندرو استپ وی مطرح شود.

نفوذ سر و صدا به کابین

سر و صدا به کابین لاستپ وی

یکی از نخستین معایب ساندرو استپ وی که مالکان به محض خرید خودرو با آن مواجه شده‌اند، نفوذ شدید سر و صدای موتور به کابین خودرو است. نفوذ صدای موتور با افزایش دور موتور و سرعت خودرو بیشتر می‌شود و در نسخه‌های اتوماتیک به واسطه چهار دنده بودن گیربکس، موتور بیش از حد گاز خورده و صدای پیشرانه شما را بیش از پیش آزار خواهد داد.
عایق بندی ضعیف کابین رنو ساندرو استپ وی سبب شده تا علاوه بر سر و صداهای مزاحم فضای محیط خارج، از صدای ادوات خودرو نیز در امان نباشید. میزان نفوذ سر و صدا به کابین ساندرو استپ وی در حد خودروهای ارزان‌قیمت بازار است و روشن شدن فن سیستم تهویه یا فن رادیاتور را به سرعت متوجه خواهید شد.

مصرف سوخت نامتعارف

مصرف سوخت استپ وی

رنو ساندرو استپ وی خودرویی اقتصادی است که با هدف تسلط بر بازار مشتریان متوسط طراحی شده است. با این حال مصرف سوخت ساندرو استپ وی به هیچ‌عنوان اقتصادی نیست و مشتریانی که نسخه اتوماتیک این خودرو را خریداری کرده‌اند، تجربه جالبی از رانندگی با آن در فضاهای درون‌شهری ندارند تا مصرف سوخت نامتعارف به عنوان یکی از معایب ساندرو استپ وی مطرح شود.
رنو ساندرو استپ وی اتوماتیک در سیکل ترکیبی ۸.۳ لیتر در هر صد کیلومتر بنزین مصرف می‌کند که این عدد در مسیرهای درون‌شهری بسیار بیشتر شده و به ۱۱ لیتر بنزین در هر صد کیلومتر می‌رسد. از این نظر ساندرو استپ وی در مقابل رقیبی همچون پژو ۲۰۷ اتوماتیک بسیار ضعیف ظاهر می‌شود و با توجه به افزایش قیمت بنزین و سهمیه بندی آن، به تدریج طرفداران خود را از دست خواهد داد.

قیمت بالا

قیمت ساندرو استپ وی

چند بار در متن ذکر شد که رنو ساندرو استپ وی محصولی اقتصادی است و برای فتح بازار کشورهای در حال توسعه نظیر آمریکای جنوبی یا اروپای شرقی تولید شده است. با این حال قیمت بالا به عنوان یکی از معایب ساندرو استپ وی در ایران محسوب می‌شود. ساندرو استپ وی از همان ابتدا با قیمتی فراتر از حد انتظار به بازار عرضه شد و محبوبیت این خودرو قیمت آن را در بازار چند برابر کرد.
ازدیاد تقاضا برای ساندرو استپ وی سبب شد تا دلالان به این خودرو علاقمند شوند و حباب بزرگی پیرامون قیمت استپ وی در بازار شکل بگیرد. پیش فروش‌های محدود پارس خودرو نیز پاسخگوی حجم تقاضا نبودند تا در نهایت قیمت استپ وی در بازار غیر قابل کنترل شود.
پس از تعلیق فعالیت‌های رنو در ایران و توقف تولید ساندرو استپ وی، قیمت این خودرو به طور مرتب افزایش یافت و اکنون قیمت این خودرو به حدود ۲۵۰ میلیون تومان رسیده است. جالب است بدانید مصرف‌کنندگان ایرانی در همین حال قدر هستند با مبلغی بسیار کمتر، پژو ۲۰۷ اتوماتیک خریداری نمایند و بنابراین ارزش خرید ساندرو استپ وی به شدت زیر سوال رفته است.

کلام آخر

رنو ساندرو استپ وی یکی از کراس‌اوورها یا درواقع هاچبک‌های کراسی است که در سبد محصولات پارس خودرو قرار دارد. برخلاف بازارهای جهانی، ساندرو استپ وی در بازار کشور ما از قیمت نسبتا بالایی برخوردار است و یه هیچ وجه یک خودرو اقتصادی محسوب نمی‌شود. شاید این خودرو از ایمنی و کیفیت ساخت بالایی برخوردار باشد، اما طراحی ضعیف و امکانات بسیار محدود این خودرو نسبت به سایر خودروهای همرده موضوعی است که باعث شده در حال حاضر کمتر کسی حاضر به خرید این خودرو با چنین قیمتی باشد.
در این رنج قیمتی اگر به دنیال خودروهای خوش رنگ و لعاب‌تر و بروزتری هستید، می‌توانید کراس‌اوورهایی همچون MVM X22، لیفان X60 یا چانگان CS35 را خریداری کنید که شاید به عنوان خودروهای چینی شناخته شوند و بسیاری از کارشناسان کیفیت آن‌ها را پایین‌تر از استپ وی بدانند، اما از نظر طراحی، امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی در رده بسیار بالاتری نسبت به استپ وی قرار دارند. در پایان اگر نظری درباره موارد مطرح شده در این مقاله دارید، لطفا نظرات خود را با ما و دیگر مخاطبان Z4CAR به اشتراک بگذارید.

نویسنده: سعید رنجبر

 

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

9 دیدگاه ها برای "معایب ساندرو استپ وی (اتومات و دنده ای)"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
محمد علی
مهمان
با سلام: این مطلب رو واسه آدم هایی مینویسم که به خودرو بیشتر از حالت معمول نیاز دارن و بیشتر عمرشون رو پشت فرمان هستن حالا یا اهل مسافرتن یا به خاطر شرایط کاریشون و … بنده از سال ۹۶ یک استپ وی دنده ای خریدم تا الان ۱۴۵ هزارتا کارکرد داره و بیشتر جاده هایی که رفتم همش پر دست انداز و پر پیچ و خمه.خدایی بعد از این همه سال هنوز موتور مثل روز اول داره کار میکنه و دور و موتور و مصرف سوخت هیچ تغییری نکرده حتی ذره ای افت قدرت و کشش بوجود نیومده.هیچ خرجی… بیشتر
محمد
مهمان
بنده پنج ساله که این خودرو رو دارم و صد و بیست هزارتا کارکرد داره البته دنده دستیه.اصلا مصرف سوخت زیادی نداره و همیشه ۶ و نیم میسوزونه که خود ماشین نشان میده.تا الان هیچ خرابی نداشته و حتی خدا شاهده تنظیم موتور هم نرفتم.کیفیت بسیار خوبی داره و اصلا سر و صدایی توی ماشین نیست به غیر از طاقچه عقب که با مقداری فوم نرم حل شد.با یکم خرج کردن به ظاهر میشه رخ زیبایی بهش داد.مثلا بنده گارد جلو دفیوزر مه شکن و زه استیل عقب و مانیتور رو گذاشتم که تغییر جالبی شد و لاستیک ها هم… بیشتر
z4car
مدیر

سلام محمد جان
ممنون از اینکه تجربیات ارزشمندتان را با ما و همراهان Z4Car به اشتراک گذاشتید.

سجاد
مهمان

باتوجه به قیمت واز نظر کیفیت،مصرف سوخت و امکانات،بایک سابرینا ارزنده تر از این ماشین هست

علیرضا
مهمان

زمانی که ۵۰ تومن بود خوب بود الان بالای ۲۰۰ تومن و تحریم و گرانی قطعاتش متاسفانه وقتی اختلاف قیمت کارخانه و بازار فاحش باشه و ما خودمون یه برند درست و حسابی نداشته باشیم میشیم آهن پرست

عارف
مهمان

دوستانی که از خودروهای چینی ایراد میگیرند در حقیقت حسرت داشتن این خودروهارو دارند ، فراموش نکنید قطعات بهترین برندها هم در چین تولید میشن ضمن اینکه خودروسازان چینی معمولا باشرکای تجاری قدرتمند اروپایی و ژاپنی و کره ای کار میکنند

مجی
مهمان

چینی کجاش بهتره شما آگهی کن بزور میخرن یا میزنن تو سرش

Mehadi
مهمان

ما هنوزم تو نوشته ها مون جانب حق رو رعایت نمی‌کنیم…
تعصب و عدم اطلاع و جهت باعث میشه نتیجه گیری درستی نداشته باشیم
استپ وی مثل برادرش ال نود صرفا موتور خوب و مونتاژ خوبی دارند ک فاکتور مهمی هست… ولی وقتی کوچیکترین امکانات رفاهی سرگرمی ندارند در دراز مدت خسته کننده هست…
اینم سیاست شرکت های خودرو سازی و قناعت ما هست وگرنه ی مانیتور و دوربین عقب و چهارتا اسپیکر بزاری رو ماشین ۵ تومن هم نمیشه

محمد
مهمان

دیگه اون زمون گذشت برادرم
من خودم پرشیا دارم میخوام بفروشم خودروی چینی بخرم یجوری حرف میزنن مثل اینکه دارم مازراتی میخرم
چندین سال هست همه میگن خودروی چینی واخ واخ اوخ اوخ
ولی همونایی هستن که خودروی چینی سوار نمیشن ولی از هر مصرف کننده ای میپرسی میگه خیلی بهتر از خودروهای ایرانی هست
موفق باشید