معایب پژو پارس سال

یکشنبه 20 بهمن 98 ساعت 04:01
معایب پژو پارس سال

پژو پارس سال یکی از پرفروش‌ترین محصولات شرکت ایران خودرو محسوب می‌شود. پارس سال در کنار مزایایی همچون امکانات متعدد و فضای جادار کابین از معایبی نیز برخوردار است که در این مقاله قصد داریم آن‌ها را برای شما مخاطبین گرامی بیان کنیم.

پژو پارس حاصل فیس‌لیفت موفق ایران خودرو بر روی سدان محبوب و خانوادگی پژو ۴۰۵ است که از حدود دو دهه پیش تاکنون در بازار ایران حضور دارد. نخستین نمونه‌های پژو پارس از سال ۱۳۷۹ بر روی خط تولید ایران خودرو قرار گرفتند و از آن زمان تاکنون تولید این خودرو ادامه داشته است. این خودرو در ابتدا پژو پرشیا نام داشت و بعدها به پژو پارس تغییر نام داد.
ایران خودرو از ابتدای تولید پژو پارس تا به امروز، نسبت به نصب پیشرانه‌های مختلفی روی این خودرو اقدام کرده است که ساده‌ترین نسخه آن پژو پارس سال نام دارد. پژو پارس سال از همان موتور ۱۷۶۱ سی‌سی XU7 مشترک با پژو ۴۰۵ استفاده می‌کند که ۱۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۳ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این پیشرانه قدیمی، خود یکی از معایب پژو پارس سال به شمار می‌رود که از استهلاک و هزینه نگهداری نسبتا بالایی برخوردار است.
پژو پارس سال در حال حاضر یکی از پرتیراژترین محصولات ایران خودرو است و بازار خریدوفروش پررونقی نیز دارد. با این وجود معایب پژو پارس سال کم نیستند و به راحتی مالک را به دردسر خواهند انداخت. کمی قبل در مطلبی به بررسی مزایای پژو پارس سال پرداخته بودیم. اکنون در این مقاله از سری مقالات مشاوره خرید سایت Z4CAR «معایب پژو پارس سال» را مورد بررسی قرار خواهیم داد. با توجه به تبادلات گسترده پژو پارس در بازار، امیدواریم این مطلب مورد توجه شما مخاطبان گرامی قرار گیرد؛ لطفا در ادامه با ما همراه باشید.

عیب اول، مصرف سوخت بالا

مصرف سوخت بالای پارس سال

در مقدمه مطلب گفته شد که پیشرانه پژو پارس سال و پژو ۴۰۵ GLX مشترک هستند و این مورد یکی از عمده معایب پژو پارس سال به شمار می‌رود. موتور ۱.۸ لیتری هشت سوپاپه پژو پارس سال، موسوم به XU7 از فناوری بسیار قدیمی بهره می‌برد و به هیچ عنوان راندمان مناسبی ندارد. ارقام خروجی پیشرانه XU7 برای خودرویی با این حجم قابل قبول نیستند و از سوی دیگر مصرف سوخت این موتور نیز به هیچ عنوان اقتصادی به نظر نمی‌رسد. این مسئله با توجه به افزایش قیمت بنزین و سهمیه‌بندی آن برای خریداران اهمیت بیشتری یافته؛ به همین دلیل در حال حاضر ارزش خرید پژو پارس سال در بازار رو به کاهش است.
مصرف سوخت پژو پارس سال در سیکل ترکیبی حدود ۹.۱ لیتر در صد کیلومتر برآورد می‌شود که حتی نسبت به رقبای وطنی این عدد بالاست. برای مثال این رقم در مورد سمند EF7 حدود ۷.۵ لیتر در صد کیلومتر و در مورد پژو ۲۰۶ صندوقدار یا رانا ۶.۹ لیتر در صد کیلومتر عنوان شده است. از مقایسه ارقام فوق به راحتی مشخص می‌شود که پژو پارس سال از نظر مصرف سوخت در جایگاه پایین‌تری نسبت به رقبا قرار می‌گیرد. خروجی پیشرانه XU7 نیز نسبت به دو پیشرانه TU5 و EF7 ضعیف‌تر است؛ بنابراین پژو پارس سال همچنان حرفی برای گفتن در مقابل رقبای وطنی خود ندارد. این مقایسه هنگامی که با خودروهای چینی هم‌قیمت پارس صورت گیرد نتایج بدتری به دنبال خواهد داشت.

عیب دوم، کیفیت پایین کابین

فضای کابین پارس سال

کیفیت ساخت پایین جزو ایرادات اساسی خودروهای داخلی است؛ بنابراین در دسته معایب پژو پارس سال نیز قرار می‌گیرد. روند افت کیفیت ساخت محصولات وطنی از ابتدای دهه نود خورشیدی تشدید نیز شده است و هر ساله شاهد تنزل امتیاز کیفی خودروهای ایرانیزه هستیم.
سهم عمده کیفیت پایین پژو پارس سال نصیب کابین خودرو شده است. پس از ملزم شدن خودروسازان به نصب دو ایربگ روی خودروهای خود، ایران خودرو طرح جدیدی برای کابین پژو پارس و پژو ۴۰۵ در نظر گرفت که در بازار به داشبورد سوناتایی شهرت دارد. طرح جدید کابین نسبت به نمونه اصلی زیباتر است، اما از پلاستیک خشک و بی‌کیفیت ساخته شده و به همین دلیل اتاق خودرو در مدت زمانی کوتاه به سر و صدا خواهد افتاد. از سوی دیگر در برخی از موارد ادوات و تجهیزات کابین نیز عملکرد صحیحی نداشته و دردسرهای متعددی را برای مالک خودرو ایجاد خواهند کرد.

عیب سوم، هزینه نگهداری بالا

مشکلات پژو پارس

پژو پارس سال از خیلی جهات تفاوت چندانی با پژو ۴۰۵ GLX ندارد، اما هزینه نگهداری آن نسبت به این خودرو بسیار بالاتر بوده و این مورد نیز یکی از معایب پژو پارس سال محسوب می‌شود. بخش عمده این هزینه به علت وجود امکانات رفاهی متعدد در پژو پارس است؛ درواقع ادوات برقی موجود در این خودرو نیاز به رسیدگی در بازه‌های زمانی مختلفی دارند. قیمت قطعات ظاهری پژو پارس نیز نسبت به پژو ۴۰۵ گران‌تر هستند.
بخش دیگری از هزینه‌ نگهداری پژو پارس به افت کیفیت ساخت آن در سال‌های اخیر مربوط می‌شود. این مورد با پژو ۴۰۵ و سایر محصولات ایران خودرو مشترک بوده و طبیعی است انتظار داشته باشید خودرو شما در فواصل کوتاه شما را به تعمیرگاه بکشاند. از سوی دیگر با توجه به توصیه‌های تعمیرکاران، بهتر است تا به جای خرید قطعات تولید ایساکو از محصولات سایر برندها استفاده شود؛ بنابراین هزینه تعمیرات دوره‌ای خودرو شما به مرور افزایش خواهد یافت در حالی‌که از گارانتی ایران خودرو نیز بی‌بهره خواهید بود.

عیب چهارم، طراحی خارجی قدیمی

طراحی قدیمی پارس سال

حدود بیست سال از زمانی که پژو پارس توسط ایران خودرو رونمایی شد می‌گذرد. در این‌ سال‌ها خودروهای مختلفی از کیا ریو سایپا گرفته تا جک J5 کرمان موتور به عنوان رقیب پژو پارس ظاهر شده و پس از آن به حاشیه بازار رانده شدند. با این وجود ایران خودرو هیچ تصمیمی برای ایجاد تغییر در ظاهر محصول خود اتخاذ است.
پژو پارس یک فیس‌لیفت موفق از پژو ۴۰۵ قدیمی محسوب می‌شود؛ به همین دلیل در بازار با استقبال خوبی مواجه شد. ولی این فرمول موفق به تدریج در بازار رنگ باخت و پژو پارس به خودرویی عادی برای مصرف‌کننده ایرانی تبدیل گشت. سایر پروژه‌های فیس‌لیفت ایران خودرو همچون تولید سورن نیز پاسخ معکوس دادند؛ به همین علت این شرکت تصمیم گرفت تا پژو پارس را با همان الگوی سابق روانه بازار کند.

کلام آخر

در حال حاضر و به علت بسته بودن بازار خودرو، مشتریان ایرانی ناچار هستند از بین گزینه‌های محدود پیش رو یکی را انتخاب کنند؛ از همین رو کسانی که در این رنج قیمتی به دنبال یک سدان جادار با فضایی قابل قبول و امکانات مناسب هستند انتخاب‌های نسبتا محدودی در مقابلشان قرار دارد که پژو پارس سال نیز یکی از مهم‌ترین آن‌ها خواهد بود.
پیش از خرید پژو پارس سال بهتر است نگاهی هم به خودروهایی همچون برلیانس H230، سمند سورن، پژو ۲۰۶ صندوقدار نیز بیندازید که همگی در رنج قیمتی پژو پارس سال قرار دارند و ممکن است بتوانند انتخاب مناسب‌تری برای شما باشند.

نویسنده: سعید رنجبر

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

22 دیدگاه ها برای "معایب پژو پارس سال"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
حجت
مهمان

سلام
من پارس xu7 دارم
سال ۹۱ صفر خریدم و زیاد از ماشین کار نکشیدم (حدود ۱۲۰ تا)
تا الان خرج سنگینی رو دستم نذاشته نمیدونم چون من کم ازش کار کشیدم یا کیفیت خودش اینطوریه.
اطلاعی ندارم که این جدیدهاش هم به اندازه این قدیمی ها خوبه یا نه

z4car
مدیر

سلام و وقت بخیر
ممنون از اینکه تجربتونو با ما و همراهان Z4Car به اشتراک گذاشتید.

جلال
مهمان

من هفته پیش با پارس سال یک تصادف جزیی کردم با سرعت ۴۰ کیلومتر از پشت زدم به یک تیبا ۲ با این سرعتی که داشتم ماشین تا روی موتور جمع شد ولی تیبا فقط یکم سپرش فرو رفت تو واقعا با این قیمتی که این آشغالهارو میکنند توی پاچه ملت نمیدونم اگه سرعتم ۱۰۰ تا بود چیزی از خودم سالم میموند کسی هم نیست که جوابگو باشه

بهروز
مهمان

من الان ۴ماهه خریدم پژو سال مدل ۹۹ ۸۰۰۰تا باهاش رفتم خدایی تاحالا بزنم به تخته راضی بودم رخش و رکابش میارزه به بقیه ماشینهای هم رده اش

محمد
مهمان
یه مدل ۹۳ دوگانه سوزش رو صفر کیلومتر از نمایندگی خریدم، نهایت استفاده از ماشین هم روزی پنجاه کیلومتر بود سال ۹۴ سیت زد، نمایندگی درستش کرد سال ۹۵ سر سیلندر و سوپاپ به خاطر سوپاپ ها عوض کردم(یک ملیون سیصد) سال ۹۶ صحفه کلاچ و واشر سر سیلندر (یک ملیون) سال ۹۷ سیلندر سوراخ شد و واشر سرسیلندر و صحفه کلاج و اگزوز (۶ملیون) سال ۹۸ کلا تو تعمیرگاه بودم، هر ماه یکبار فاکتور خرج ها هم دارم همه چیش خراب شده بود رادیاتور و رادیاتور بخاری و ترمستوات و… بیست و هشت تومن سال ۹۹ واشر زد سرسیلندر… بیشتر
عرفان
مهمان

اصلا پژو سال رو نخرید، یه سر به مکانیک ها بزنید، دم مغازه هر کدومش دو یا سه تا پژو هست که واشر زده، خدا نکنه صد سی سی آب کم کنه، حداقل یک میلیون خرجت میشه
هر سال یبار واشر میزنه
سیلندرش ترک میخوره
سیستم برقش میسوزه
صحفه کلاچ نهایتا سه سال کار کنه، روغن کم میکنه و هزارتا مشکل دیگه
این ماشین رو اوگار فقط برا یک الی دوسال درست کردند، بعد دوسال چندتا دوست جدید پیدا میکنی که مکانیک هستن

ali
مهمان

من مدل ۹۸ رو صفر خریدم و تو این ۲ سال هیچ مشکلی نداشتم مصرف سوخت هم عالیه .
صدایی هم در کابین ماشین نیست .
به سایت ها اعتماد نکنید سعی کنید قبل از خرید با ماشین یک دور بزنید .

محمد
مهمان

انشالله چرخش همیشه برات بچرخه، هیچ خرجی هم جز بنزین و روغن برات نیاره

محمد
مهمان

والاباهمون طراحی قدیمیش ۱۰برابرخوشگلترازسمند sdهستش ودرضمن مصرف سوخت بالاش درمدل هایtu5برطرف شده

ش.پ
مهمان
من صفر خریدم با وجود اینکه گارانتی داشت کلی هزینه کردم آخر هم نتونستم باهاش کنار بیام فروختم. وقتی ماشین صفر میخری توقعت اینه که حداقل یکسال بی ایراد کار کنه.روز اول کمک سمت شاگرد جلو صدای وحشتناک میداد نمایندگی قبول کرد که خرابه ولی گفت تا روغن نزده باشه اجازه تعویض نداریم!!!!بردم بیرون یک جفت کمک با خرج خودم خریدم اجرتم دادم تعویض کردن. یه کمک سالمش هنوز تو انباریه .استپر موتور خراب بود نمایندگی تعویض کرد بدتر شد دوباره بردم گفت ما از همین داریم باز رفتم خودم بیرون خریدم تعویض کردم سیستم بخاری و کولر به اسم… بیشتر
اال
مهمان

اصلا اسم خودرو رو پارس نذارید فرغون بهتره من ۹۸ دارم عاصی شدم

ش.پ
مهمان
منم داشتم فروختم سرطان بود همکارم خرید بهش گفتم پشیمون میشی گفت تو توقعت زیاده گفتم من بهت گفتم فردا نیایی بگی چنین و چنان باورتون نمیشه شوخی شوخی تو قولنامه هم نوشتم که فروشنده به خریدار گفت که از این معامله پشیمان میشوی. قولنامشو هنوز دارم. یک هفته بعد رفت مشهد برگشتنی با جرثقیل اومد نیشابور واشر سوزونده بود سرسیلندر باز کرد گفتن باید کامل تعویض بشه تراش بر نمیداره به من زنگ زد گفت تو قبلا سرسیلند تعمیر کرده بودی گفتم نه این تنها جاییش بود که من دست نزده بودم. هنوز دارتش چند وقت پیش مجبور شدم… بیشتر
عباس
مهمان

داداش کلا خرید خودرو نو ایرانی شانسی هست و ربطی به نوع خودرو نداره. هندونه انتخابی شما هم متاسفانه سفید از آب در اومده بود

یونس
مهمان

چرا؟

کسری
مهمان

سلام وقت بخیر
برای نهایتا یه سال کارم رو راه می‌اندازه؟!

ali
مهمان

نه بابا نگران نباش اینا یا دسته دوم خریدن یا خوشون کاری کردن

علی
مهمان

در یک کلام باید گفت که در این شرایط پژو پارس و ۴۰۵ بهترین انتخابها هستن.