معایب سمند سورن توربو

بروزرسانی در: سه شنبه 24 دی 98 ساعت 03:55
معایب سمند سورن توربو

سمند سورن ELX توربو یکی از سدان‌های پرحاشیه شرکت ایران خودرو است که در سال‌های گذشته با پیشرانه توربوشارژ خود توانست، نظر برخی از خریداران را به سوی خود بکشاند. در این مقاله قصد داریم به سراغ این خودرو ملی رفته و معایب آن را به اطلاع شما مخاطبین گرامی برسانیم.

سمند سورن توربو حاصل پروژه‌ای نیمه کاره از شرکت ایران خودروست؛ در طی این پروژه سعی شد تا یکی از اصلی‌ترین نکات منفی خانواده سمند یعنی شتاب پایین آن حل شود. این پروژه بخشی از ابرپروژه تولید خودرو ملی در ایران بود که از اواسط دهه هفتاد آغاز شده و تا به امروز ادامه یافته است. متاسفانه تا به امروز نیز محصولی که از همه جهات برای مشتریان قابل قبول باشد، توسط ایران خودرو عرضه نشده است!
سمند سورن معمولی که در سال ۱۳۸۶ به بازار عرضه شد، در واقع فیس لیفتی از سمند LX محسوب می‌شد که امکانات بیشتری را در خود جای داده بود. با این وجود طرح و برنامه ایران خودرو برای عرضه این خودرو به بازار چندان موفقیت آمیز نبود؛ پرداخت چندین میلیون تومان بیشتر برای ترمزهای قوی‌تر و ظاهر اصلاح شده برای مشتریان ایرانی غیرمنطقی به نظر می‌رسید؛ از سوی دیگر اکثر مصرف‌کنندگان ایرانی قادر نبودند با ظاهر سورن ارتباط برقرار کنند.
در سال ۱۳۹۰ ایران خودرو سورن ELX را با بروزرسانی‌های اندک و پیشرانه جدید EF7 وارد بازار کرد. سورن نسبت به گذشته بهتر شده بود، اما همچنان برخی ایرادات پابرجا بودند. مهم‌ترین مشکل سورن ELX شتاب ضعیف آن بود که از عدم تناسب قدرت و وزن ناشی می‌شد. به همین دلیل ایران خودرو با نصب سیستم پرخوران یا توربوشارژر نسبت به حل این مشکل اقدام کرد. سورن توربو از سال ۱۳۹۵ به بازار آمد و با استقبال خوب مشتریان روبرو شد.
در این مطلب از سایت Z4CAR قصد داریم به بررسی معایب سورن توربو بپردازیم، بنابراین اگر علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص «معایب سورن ELX توربو» هستید یا فکر خرید سورن توربو را در سر دارید، پیشنهاد می‌کنیم در ادامه با ما همراه باشید.

عیب اول، قطعات فنی بی‌کیفیت

قطعات سمند سورن توربو

در اینکه خودروهای داخلی از سال ۱۳۹۱ به بعد دچار افت شدید کیفیت قطعات شده‌اند، هیچ شکی نیست. به واسطه استفاده از قالب‌های غیراصل و آلیاژ بی‌کیفیت، پیشرانه‌های محصولات داخلی نسبت به گذشته از استهلاک بالاتری برخوردار بوده و حتی مصرف سوخت آن‌ها نیز افزایش یافته است. این موضوع در خصوص سورن توربو اهمیتی دوچندان دارد. موتورهای توربو به علت عملکرد خاصی که دارند، بیشتر از پیشرانه‌های عادی تحت فشار قرار می‌گیرند؛ به همین دلیل استفاده از مواد باکیفیت در ساخت آن‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد.
با توجه به دوره ساخت سورن توربو، طبیعی است که بروز مشکلات ناشی از به کارگیری قطعات بی‌کیفیت فنی را در این خودرو شاهد باشیم. تغییر شکل پره‌های توربو از مشکلات عدیده سورن توربو به حساب می‌آید که مخارج سنگینی را به مالکین این خودرو تحمیل می‌کرد. علاوه برآن به دلیل شرایط آب و هوایی کشورمان و آلیاژ کم‌کیفیت موتور، بارها دیده شده بود که پیشرانه بیش از حد داغ شده و پیستون‌ها ذوب شده‌اند. بدیهی است حل این مشکلات و سایر مسائل پیش آمده بر عهده مالکان بوده و ایران خودرو هیچ مسئولیتی را بر عهده نمی‌گرفت.

عیب دوم، کمبود قطعات و لوازم یدکی

کمبود لوازم سمند سورن توربو

در پاراگراف پیشین به مسائل و مشکلات فنی متعدد سورن توربو اشاره کردیم. برای رفع این مشکلات نیاز است که مالکین به قطعات یدکی جایگزین و مکانیک ماهر دسترسی داشته باشند. متاسفانه تیراژ سورن توربو از ابتدای ورود به خط تولید ایران خودرو محدود بوده و تحریم‌های خودروسازی نیز تاثیر خود را بر تولید این خودرو گذاشته‌اند. به همین دلیل دسترسی به قطعات سورن توربو به سختی صورت می‌گیرد و تعمیرکاران اندکی به پیچیدگی‌های این موتور آشنایی دارند. بنابراین خرابی‌های پی‌درپی سمند سورن توربو مشکلات فراوانی را برای صاحبان این خودرو به همراه داشت و همچنان هم دارد.

عیب سوم، بازار دست دوم ضعیف

بازار خرید و فروش سمند سورن توربو

سورن خودرویی کم رونق در بازار دست دوم است و ایران خودرو نیز تمایل چندانی به افزایش تیراژ آن نشان نمی‌دهد. از همان بدو ورود این خودرو به بازار کشور، سورن توربو در تعداد محدودی به تولید رسید و به دلیل بروز مشکلات عمده و نیاز به بازنگری در طراحی فنی، تولید آن برای مدتی متوقف گردید. مدتهاست که خبری از سورن توربو در بخشنامه‌های فروش ایران خودرو دیده نمی‌شود و گویا سورن توربو به پروژه‌ای فراموش شده در این شرکت بدل شده است!
به عبارتی سورن توربو نقش یک نسخه بتا از پیشرانه توربوشارژر EF7 را بازی می‌کرد که به قصد ارزیابی وارد بازار شد. اکنون و پس از رفع ایرادات تولیدی پیشرانه توربوشارژر ملی، ایران خودرو تصمیم دارد تا تمرکز خود را بر تولید دنا پلاس توربو بگذارد.
نقایص فنی متعدد سورن توربو از یک سو و همچنین تعداد محدود این خودرو در بازار کشور موجب شده که بازار دست دوم این خودرو بسیار ضعیف باشد و مالکین برای فروش آن به مشکل برخورد کنند. ضعف بازار دست دوم سورن توربو به اندازه خودروهای چینی نیست، اما پیشنهاد می‌شود در این بازه قیمتی دیگر محصولات وطنی را مدنظر قرار دهید.

عیب چهارم، ضعف‌های متعدد

مشکلات سمند سورن توربو

اعداد و ارقام جذاب سورن توربو هر راننده‌ای را به راندن این خودرو مجاب می‌کند. راندن سورن توربو در آغاز تجربه خوبی است و حس هیجان فوق‌العاده‌ای را به راننده القا می‌کند، اما تمامی تجربه‌های خوب به شتاب‌گیری اولیه خلاصه می‌شوند.
متاسفانه در سورن توربو تنها بر روی افزایش قدرت پیشرانه تمرکز شده و سایر جنبه‌ها مورد غفلت واقع شده‌اند. برای مثال تغییری در سیستم تعلیق این خودرو ایجاد نشده است یا اینکه گیربکس نیز بدون تغییر باقی مانده و همچنان همان پنج دنده سابق را ارائه می‌دهد. البته نسبت دنده‌ها تغییر یافته تا بهتر از قبل با پیشرانه توربو هماهنگ باشد؛ با این حال نیاز به دنده ششم در این خودرو احساس می‌شود که سورن توربو از داشتن آن محروم است.
اساسی‌ترین موردی که مورد غفلت ایران خودرو واقع شده سیستم ترمز است. ایران خودرو سورن توربو را با همان سیستم ترمز قبلی روانه بازار کرده که از همان ابتدا می‌توان فهمید برای این خودرو نامناسب است. راننده سورن توربو در سرعت‌های بالا به سختی می‌تواند قدرت و کشش نسبتا بالای موتور توربو این سدان ۱۲۶۰ کیلوگرمی را با استفاده از ترمزهای معمولی خود کنترل کند؛ چنین ضعفی می‌تواند مشکلات ایمنی فراوانی را برای سرنشینان این خودرو به همراه داشته باشد.

کلام آخر

در آخر می‌توان گفت که سورن ELX توربو یک سدان جمع و جور و پرشتاب از شرکت به اصطلاح خودروسازی ایران خودرو است که علی رغم برخورداری از اولین پیشرانه توربوشارژ ملی نتوانست در بازار کشورمان موفق ظاهر شود. در حال حاضر بازار خرید و فروش این خودرو بسیار ضعیف بوده و اغلب خریدارن ترجیح می‌دهند در این رنج قیمتی به سراغ خودروهایی همچون پژو پارس LX یا دنا بروند تا ضمن مشکلات فنی کمتر از بازار دست دوم مناسب و دسترسی آسان به قطعات نیز برخوردار شوند.

نویسنده: سعید رنجبر

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

13 دیدگاه ها برای "معایب سمند سورن توربو"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
ناشناس
مهمان

این خودرو تنها عیبی که داره این هست که زیادی هوشمند هست ، دمای آب و روغن کمی بالا بره زود آلارم میزنه اگه برای رفع این ایراد ریمپش کنی بهترین هست.

حکیمی
مهمان
سلام نه انقدر منفی باید به یک محصول داخلی نگاه کرد و نه اونقدر هم خوب، البته معایبی دارد و مزایایی معایب این خودرو جنس بد واشر منیفولد و طراحی نامناسب منیفولد و کیفیت پایین جنت ها و مدارهای بخارات روغن می باشد شلوغی موتور و عدم وجود سیستم های پایداری ترمز و تعادل و سیستم ضد واژگونی، محدودیت در بوست توربو، طراحی قدیمی سورن، استفاده از شاسی قدیمی ،به صدا افتادن انژکتورها بعد از چند سال تنها مزیت سورن توربو احساس کندگی و شتاب نسبتا خوب در مقایسه با هزینه پرداخت شده هست یعنی اگر شما تابحال شتاب زانتیا… بیشتر
مهندس
مهمان

متن خیلی غیر حرفه ای دور از حقیقت و کاملا انتقادی بود

مهیار
مهمان

خیلی خیلی متن غیر حرفه ای و بی جایی نوشتی.پشت فرمون بشین و بعدش برو با بقیه محصولات ایران خودرو و سایپا مقایسه کن.این ماشین به نظرم از دست ایران خودرو در رفته.واقعا با کیفیت و نرمه.

سورن سوارم
مهمان

عالیه….مزخرف گفته

اکبری
مهمان

من تو پیش فروش سمند سورن به اسمم در اومده ولی پشیمونم. چون فکر می کنم قیمتش بالاست. منظورم قیمت کارخانه اش هست که از پژو پارس هم چهل میلیون بابا تره نظرتون چیه. انصراف بدم. پولم رو پس بگیرم؟

مسلم
مهمان

سلام انصراف اشتباهه

Mohammadreza
مهمان

نمیدونم این حرفارو از کجاتون در میارید چون هرکی این ماشینو داشته راضی بوده شما با ماشین فورمول یک اشتباه گرفتین این ماشینو سورن از تمامیه ماشینای ایران خودرو بهتره و همیشه ثابت کرده

امیر
مهمان

اشتباه نکن سورن عالیه

حبیب
مهمان

با سلام من از سال ۹۵ سری اول سورن توربو دارم بسیار قدرتمند و پرشتاب است ایرادش اینه که تعمیرکار نداره و قطعاتش گرون هستن نمایندگی ها هم بلد نیستن اگر ریمپ روی داینو ونصب داون پایپ انجام بشه وتوربو آپگرید بشه میشه کل شاسی بلندهای چینی کره ای حتی پرادو مزدا مگان واکثر ماششینهای اتومات حتی ۶ سیلندر را زد.نقطه ضعفش ترمز ضعیفشه . اگه بنزین سوپر بزنی سربالایی را مثل مسیر مستقیم طی میکنه

علی اشرفی
مهمان
سلام متاسفانه مطالب عنوان شده بیشتر دید انتقادی به یک محصول وطنی داشت. من یک مدل ۱۳۹۶ این اتومبیل در اختیار دارم. به یاد داشته باشید سورن توربو یک لامبورگینی یا SLR نیست که بتوان بصورت دائم درگ کرد. این اتومبیل از نظر توان در حدود مزدا ۳ و زانتیا عمل میکند و اگر با این دو اتومبیل هم مثل سورن توربو رفتار کنید دچار مشکلات موتوری خواهید شد. سورن توربو یک اتومبیل خانوادگی با قدرت بیشترست همین نه بیشتر. در مورد تغییرات هم باید آگاه بشوید که در قسمت های مختلف شاسی و تعلیق تغییرات زیادی انجام شده که… بیشتر
محمد ترابی
مهمان

خیلی بی طرفانه بود متشکرم من اول سال ۹۷ سورن توربو تحویل گرفتم مشگلات مطرح شده شمارا نداشت البته به عنران اتومبیل خانوادگی ازآن استفاده کردم نه مسابقه ای ویا ……..

امینی
مهمان

من هم مدل ۹۷ اولین‌ سری وفعلا۹۵اولین سری توربو رااستفاده میکنم بجز کیفیت قطعات نسبت ب سورن معمولی شیکتر ونسبت پژوپارس راحتتر ونسبت ب تی یو ۵پرقدرتتره