معایب مزدا ۳ نیو هاچ بک

بروزرسانی در: پنج شنبه 29 خرداد 99 ساعت 14:37
معایب مزدا 3 نیو هاچ بک

مزدا 3 نیو هاچبک، یک خودروی با اصالت ژاپنی، خوش ساخت و جوان پسند است که مونتاژ آن در ایران در سال 89 آغاز و سال 91 تولید آن متوقف شد و چندان نتوانست نسبت به مدل سدان به موفقیت دست یابد!

مزدا ۳ نیو با دو مدل سدان و هاچ بک وارد بازار خودرو ایران شد. مدل سدان توانست در کنار خودروهایی مثل سراتو خیلی خوب در بازار حضور داشته باشد. اما مدل هاچ بک نتوانست اقبالی را که شامل حال مزدا ۳ نیو سدان شده بود را شامل حال خود کند و در نتیجه چندان در بازار موفق نبود و این خودرو را بسیار کمتر در خیابان مشاهده می کنیم. امروز به بررسی نقاط ضعف و معایب مزدا ۳ نیو هاچ بک میپردازیم تا ببینیم دلیل عدم‌ موفقیت این خودرو در بازار چه بوده است.

سواری خشک

mazda 3 hatchback

درست است که مزدا ۳ نیو چه در مدل سدان و چه در مدل هاچ بک یک خودروی نسبتا اسپرت محسوب میشود و خشک بودن سیستم تعلیق یکی از ویژگی های خودروهای اسپرت است اما اگر این ویژگی اسپرتی بیش از حد کار شده باشد در شهر می تواند آزار دهنده باشد. مخصوصا در شهرهایی مثل تهران و جاده های ایران که  وضعیت خوبی ندارند این خشک بودن سیستم تعلیق می تواند بسیار آزار دهنده باشد در مقابل اگر بخواهیم مزدا ۳ نیو هاچ بک را رقیبی برای هیوندای آی ۳۰ در نظر بگیریم ، آی ۳۰ کاملا در این زمینه بهتر است و یک سواری نسبتا نرم به شما  ارائه می دهد.

فضای محدود کابین مخصوصا در صندلی های عقب

فضای ردیف عقب مزدا 3 نیو

مزدا ۳ نیو هاچ بک با اینکه از لحاظ فاصله ی طولی محور با مزدا ۳ فرقی نمیکند اما فضای عقب کمی دارد. همانطور که در مزدا ۳ سدان هم این مشکل وجود داشت. اگر بخواهیم این خودرو را بار دیگر با رقیبی مثل هیوندای آی ۳۰ مقایسه کنیم کاملا مشخص است که فضای عقب مزدا۳ نیو هاچ بک فضایی خفه و بسیار آزار دهنده است. اگر قد شما بالای ۱۸۰ سانتی متر باشد قطعا به مشکل برمیخورید و فضای عقب مزدا ۳ نیو هاچ بک اصلا نمیتواند برایتان راحت باشد. اما در خودرویی مثل i30  یا رنو اسکالا که رقیب این خودرو هستند اصلا این مشکل وجود ندارد.

کیفیت مونتاژ پایین

باید گفت که این مشکل کاملا مربوط به مونتاژ کننده این خودرو در ایران یعنی بهمن موتور است. که باعث شده کیفیت بدنه ، قالب گیری و مخصوصا کیفیت رنگ خیلی پایین تر از مدل های اصلی باشد. بیشتر کسانی که مزدا ۳ نیو دارند چه سدان و چه هاچ بک ، بسیار از این مشکل گلایه مند هستند که کیفیت قالب گیری و رنگ خودرو خیلی پایین است و به نسبت خودروهای وارداتی مثل هیوندای  آی ۳۰ خیلی ضعیف تر عمل کرده است و این برای خودرویی در این رنج قیمت می تواند ایرادی بزرگ باشد.

ارتفاع کم کابین از سطح زمین

mazda 3 hatch back

به نظر می آید که قرار نبوده مزدا ۳ نیو در جاده های ایران حرکت کند. از طرفی سیستم تعلیق خشکی دارد و از طرف دیگر به خاطر پایین بودن ارتفاع خودرو ممکن است در دست اندازها به مشکل بر بخورید. اگر دو یا سه نفر عقب خودرو نشسته باشند این مشکل بیش تر نمود پیدا می کند و واقعا مجبور می شوید سرعت گیر ها را زاویه دار رد کنید یا با سرعت کمی از آن عبور کنید. بدیهی است در اسکالا و آی ۳۰ این مشکلات وجود ندارد و نگرانی کم تری هنگام عبور از دست انداز و سرعت گیر ها خواهیم داشت.

کمبود و بالا بودن قیمت  قطعات

white mazda 3

اگر می خواستیم در مورد مزدا ۳ سدان صحبت کنیم مشکلی از بابت قطعات نبود اما تفاوت بین مزدا ۳ هاچ بک و مزدا ۳ سدان چیست؟ از آنجایی که این خودرو در مدل هاچ بک به تعداد کمی در بازار موجود است اگر خدای ناکرده  ضربه ای از پشت به خودرو وارد شود قطعات عقب خودرو مثل در صندوق عقب ، چراغ های عقب ، گلگیر عقب و سپر عقب بسیار نایاب هستند و قطعا در تهیه آنها به مشکل برمی خورید. این صرفا به این خاطر است که این خودرو به تعداد کمی در بازار وجود دارد و خودرویی که کمیاب باشد قطعا قطعات آن نیز کمیاب خواهند بود. از طرفی قطعات یدکی این خودرو بسیار گران هستند و در مقایسه با آی ۳۰ و اسکالا شاید مزدا کم تر به تعمیرگاه برود، اما هر بار که می رود خرج و هزینه بیشتری روی دست شما می گذارد.

نتیجه گیری

مزدا ۳ هاچ بک برای کسانی مناسب هست که مجرد هستند، یا خانواده کم جمعیتی دارند. زیاد از خودرو استفاده نمی کنند یا از جمله ماشین باز هایی هستند که سواری خشک مزدا را به نام اسپرتی به جان می خرند و همیشه حواسشان هست که از پشت خودرویی به آن ها نزدیک نشود! البته شاید همه این نگرانی ها به مزایایی چون هندلینگ و شتاب خوب این خودرو بیارزد که در مقاله ای دیگر به آنها اشاره خواهیم کرد.

نویسنده: دانیال جهاندار

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه برای "معایب مزدا ۳ نیو هاچ بک"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
Ahmad
مهمان

کمبودی در قطعات وجود ندارد و خوبی این خودرو اینکه تا پیچ و خار های جزیی ش رو هم نمایندگی داره که با توجه به سیاست خوب بهمن موتور به هیچ وجه به دلالان بازار قطعات جنس نمیده و خودرو پس از رویت در نمایندگی نسبت به تعویض قطعات اقدام میشه
در کل مقاله جالبی نبود