معایب سمند EF7 گازسوز

بروزرسانی در: دوشنبه 14 بهمن 98 ساعت 06:34
معایب سمند EF7 گازسوز

سمند EF7 گازسوز یک سدان خانوادگی، جادار و کم استهلاک است که این روزها با توجه به افزایش نرخ بنزین، از بازار خرید و فروش پررونقی برخوردار شده است، اما سمند LX EF7 در کنار تمامی مزایای خود معایبی نیز دارد که در ادامه این مطلب قصد داریم به بررسی آن‌ها بپردازیم.

سمند EF7 گازسوز یکی از اعضای خانواده پرجمعیت سمند است که از سال ۱۳۸۸ تاکنون بر روی خط تولید شرکت به اصطلاح خودروساز ایران خودرو قرار دارد. این خودرو یکی از مشتقات سمند LX محسوب می‌شود که به پیشرانه EF7 مجهز شده است. سوخت پایه این موتور، گاز CNG است و به همین دلیل در شرایط فعلی محبوبیت بالایی بین مصرف‌کنندگان دارد.
موتور EF7 از اواخر دهه هشتاد خورشیدی نیروبخش محصولات خانواده سمند بوده است. اکثر محصولات دوگانه سوز ایران خودرو تا آن زمان مجهز به موتور ۱.۸ لیتری XU7 پژو بودند که سازگاری مناسبی با CNG نداشت و مشکلات مختلفی را برای مالکین ایجاد می‌نمود؛ به همین دلیل پیشرانه EF7 برای نصب روی خودرو ملی برگزیده شد.
سمند EF7 گازسوز با هدف جلب نظر طیف گسترده خریداران خودروهای دوگانه سوز وارد بازار شد. این خودرو با استقبال خوبی از سوی ناوگان حمل و نقل عمومی کشور مواجه شد. با مطرح شدن دوباره موضوع سهمیه‌بندی بنزین و افزایش قیمت آن، نام خودروهای دوگانه‌سوز بار دیگر بر سر زبان‌ها افتاد. در این بین سمند EF7 گازسوز از این قاعده مستثنی نبوده و در حال حاضر بسیاری از افراد علاقه‌مند هستند که بتوانند چنین خودرویی را خریداری کنند. از همین رو در این مقاله از سری مقالات مشاوره خرید سایت Z4CAR قصد داریم شما مخاطبین گرامی را با «معایب سمند EF7 گازسوز» آشنا کنیم؛ بنابراین اگر شما هم قصد خرید این خودرو را دارید یا در صورتی که علاقه‌مند هستید تا اطلاعات بیشتری درباره مشکلات سمند LX EF7 کسب کنید، در ادامه با ما همراه باشید.

عیب اول، بازدهی پایین پیشرانه

موتور نسبتا ضعیف سمند LX EF7

موتور EF7 با سروصدای زیاد از سوی شرکت ایران خودرو معرفی شد. این پیشرانه حاصل همکاری ایران خودرو با موسسه آلمانی F.E.V GmbH بود که در عملیات تحقیق و توسعه پیشرانه فوق، همکاری گسترده‌ای داشت. حجم این پیشرانه حدود ۱.۷ لیتر است و از سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها یا VVT بهره می‌برد؛ همچنین برخلاف موتور XU7‌ پژو، از ۱۶ سوپاپ برخوردار است.
تمامی این ویژگی‌ها در تبلیغات ایران خودرو گنجانده شدند و توقعات کاذب در مشتریان ایجاد کردند. انتظارات ایجاد شده پس از ارائه کاتالوگ سمند EF7 گازسوز نقش بر آب شد، زیرا توان و گشتاور این موتور بسیار پایین‌تر از حد انتظار بود و تفاوت چندانی با موتور قدیمی پژو نداشت. مشکلات مربوط به عدم وجود توان کافی در این موتور، زمانی به اوج خود می‌رسد که بخواهید از سوخت CNG به جای بنزین استفاده کنید.
از سوی دیگر اندک توان بیشتری که موتور EF7 نسبت به موتور پژو ایجاد می‌کند، تنها در دورهای بالاتر قابل دسترسی است و نیاز به فشردن بیشتر پدال گاز دارد؛ بنابراین اگر بخواهید همواره بیشترین راندمان را از پیشرانه EF7 دریافت کنید ملزم به تحت فشار قرار دادن پیشرانه هستید. فعالیت دائمی پیشرانه در دور موتور بالا نیز موجب افزایش استهلاک موتور خواهد شد که قطعا چنین موضوعی به نفع خریدار نخواهد بود.

عیب دوم، وزن سنگین

وزن سنگین سمند EF7 گازسوز

پلتفرم پژو ۴۰۵ پایه و اساس بسیاری از محصولات ملی ایران خودرو بوده و هست. سمند EF7 گازسوز نیز مانند دیگر محصولات خانواده سمند، بر اساس این پلتفرم شکل گرفته‌ است و ویژگی‌های مشابهی با دیگر برادرانش دارد. پلتفرم قدیمی پژو ۴۰۵ از عدم امکان توسعه رنج می‌برد و محدودیت‌های بسیاری را برای طراحان ایران خودرو ایجاد کرده است. با این وجود به دلیل محدودیت‌های حاکم بر بازار خودرویی کشورمان، ایران خودرو ناچار است به ادامه عرضه تولیدات تحت این پلتفرم ناکارآمد ادامه دهد.
سمند به صورت پیش‌فرض خودرویی سنگین است و نسبت به پژو ۴۰۵ اضافه وزن دارد. این اضافه وزن در طولانی‌مدت برای سمند دردسرساز بوده و زمینه افزایش استهلاک را ایجاد می‌کند. حال در نظر بگیرید که تجهیزات اضافه سیستم گازسوز به خودرو افزوده شوند؛ نتیجه این افزودنی‌ها وزن سمند EF7 گازسوز را به ۱۳۴۴ کیلوگرم رسانده است. در نظر داشته باشید که خودرو اصلی این پلتفرم یعنی پژو ۴۰۵ تنها ۱۱۰۰ کیلوگرم وزن دارد!
این وزن بالا تأثیرات منفی بسیاری برجای گذاشته است؛ در ابتدا تأثیرات وزن زیاد را در شتاب و کشش خودرو حس خواهید کرد. به همین دلیل راننده برای دستیابی به سرعت‌های بالا یا سبقت‌‌های ناگهانی ناچار است فشار بیشتری را به خودرو وارد کند که در نتیجه باعث افزایش مصرف سوخت و استهلاک خودرو خواهد شد. درنهایت وزن بالای سمند EF7 گازسوز تاثیرات منفی خود را شامل حال سیستم تعلیق می‌کند. وزن بالای بدنه سمند EF7 گازسوز از یک‌سو و کوبش‌های ناشی از ناهمواری‌های سطح جاده‌ از سوی دیگر، باعث فرسودگی زودهنگام سیستم تعلیق سمند EF7 خواهد شد و این موضوع یکی از مشکلات اصلی دارندگان این خودرو است.

عیب سوم، طراحی قدیمی

طراحی قدیمی سمند

سمند در ابتدای رونمایی و ورود به بازار از ظاهر جذابی برخوردار بود و طراحی خارجی این خودرو شبیه به محصولات اروپایی به نظر می‌رسید؛ این موضوع درباره فضای کابین سمند که از داشبورد کسل کننده پژو ۴۰۵ فاصله گرفته بود نیز صدق می‌کرد. حال و پس از گذشت حدود ۱۷ سال از عرضه سمند، گذر زمان تأثیر منفی خود را بر چهره این سدان اقتصادی گذاشته و خودرو ملی دیگر زیبایی سابق را ندارد.
ظاهر قدیمی سمند موجب شد که از ابتدای دهه نود بازار این خودرو رو به افول برود. هجوم همه‌جانبه خودروهای رنگارنگ چینی که از طراحی جذاب و بروز برخوردار بودند، موجب شد تا این پیرمرد محبوب به حاشیه رانده شود. علاوه بر این سمند در رنج قیمتی خود با نمونه‌های کارکرده رقیبی جذاب به نام پژو پارس روبرو است؛ این خودرو موفق‌ترین فیس‌لیفت پژو ۴۰۵ محسوب می‌شود و از اقبال خوبی در بازار بهره‌مند است. طراحی سمند در مقایسه با پژو پارس کمی قدیمی بوده و در موضع ضعیف‌تری واقع می‌شود.
کابین سمند EF7 گازسوز کمترین تغییرات را نسبت به سمند معمولی دارد، این فضا همچنان همانند روز اول ساخته می‌شود و ادوات در همان قسمت‌های قبلی جای می‌گیرند. در سوی دیگر مدت‌هاست که داشبورد پژو ۴۰۵ و پژو پارس بروز شده و جذابیت بیشتری برای بیننده دارد. علاوه بر آن داشبورد جدید محصولات پژو قابلیت سازگاری با امکانات جدید نظیر صفحه‌نمایش لمسی را پیدا کرده است. در این‌سو تنها تغییرات کابین سمند EF7 به حذف سیستم گویا و تغییر دکمه‌های کنترلی یا صفحه کیلومتر شمار محدود می‌شوند! چنین شرایطی موجب شده‌ است که این خودرو از نظر طراحی ظاهری حتی نسبت به رقبای داخلی نیز ضعیف به نظر برسد.

کلام آخر

درنهایت می‌توان گفت که سمند EF7 گازسوز یک سدان اقتصادی است که با تکیه‌بر قابلیت‌هایی همچون سازگاری با گاز CNG، هزینه نگهداری نسبتا پایین، گستردگی شبکه خدمات و بازار دست‌دوم پررونق یکی از محصولاتی است که می‌تواند برای ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور یا کسانی که به دنبال یک سدان خانوادگی کم استهلاک و کم‌مصرف هستند‌ بسیار مفید واقع شود، اما مطمئنا چنین خودرویی به دلیل طراحی کسل کننده، پیشرانه کم‌توان یا امکانات محدود خود نمی‌تواند برای قشر جوان راضی کننده باشد.
اگر در این رنج قیمتی مصرف سوخت اقتصادی جز اولویت‌های شما محسوب نمی‌شود، می‌توانید به سراغ خودروهایی همچون پژو پارس LX یا سمند سورن ELX بروید که از نظر طراحی و امکانات رفاهی در وضعیت بهتری نسبت به سمند EF7 گازسوز قرار دارند. لازم به ذکر است که به‌زودی در مقاله‌ای جداگانه به بررسی مزایای سمند EF7 گازسوز و دلایل خرید آن نیز می‌پردازیم؛ در آخر می‌توانید نظرات خود را با ما و دیگر مخاطبین سایت Z4CAR به اشتراک بگذارید.

نویسنده: سعید رنجبر

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

40 دیدگاه ها برای "معایب سمند EF7 گازسوز"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
رضا
مهمان

سلام دوستان تبدیل ef7 تک سوز به دوگانه شرکتی کسی انجام داده
بنظرتون ارزش داره؟؟

علی بوشهری
مهمان

سلام دوستان
من سمند EF7مدل ۹۱ دارم هر روز باید استپ ترمز را عوض کنم نمیدونم شتاب اولیه هم نداره قبلا خیلی خوب بود ولی متاسفانه نمیدونم چش شده دهن منو سرویس کرده کسی میدونه مشکلش چیه یا برقکار خوب سراغ دارید که واقعا رفع مشکل کنه

ali
مهمان

سلام کدوم شهر هستید؟

قدمی
مهمان

من مدل ۹۰ ef7 دارم و با هیچ ماشینی عوضش نمی کنم شتاب خوبی داره

Reza
مهمان

اقا من یه مدل ۹۰ دارم فقط یه ایراد داره که توو مدلای ۹۰ خیلی شایس اونم اینه بعضی وقتا ماشین سه کار میکنه دیاگ میزنم میگه کوئل شماره ۴ هرکاری کردم مشکلش برطرف نشد سیم کشی کوئلو نو کردم رله گذاشتم حتی کوئل عوض کردم نشد که نشد خیلی اذیت میکنه مخصوصا توو مسیرای طولانی و مسافرت کسی اگه تجربه ای داره لطفا کمک کنه از شرش خلاص بشم وگرنه موتورن خیلی خوبه شتاب عالی مصرف خوب اینم شمارمه
۰۹۱۲۵۶۵۲۱۶۴

علی بوشهری
مهمان

درود
جدیدا سیم کشی را بعضی از دوستان به دلیل بی کیفیت بودن قسمتی را دست ساز درست میکنند و مشکلش رفع میشه

بهروز
مهمان

باید کل سیم کشی کوئل هارو عوض کنی یه جا
تکی درس کنی درس نمیشه

Mazyar
مهمان

سلام منم این مشکل رو داشتم باید تام پلیر ها رو نو بزنی

Yas
مهمان

سلام.من این مشکل رو دارم.میشه دقیقا بگی تام پلیر چیه ؟

فرشید
مهمان

سلام ی سیم برا کوییل ها میاد ک قبل کوییل میشه چهارتا از همونجا قطع کن رله بزن و با سیم شماره ۲چهارتا برا کوییل ها ببر

قدمی
مهمان

باید وایر شمع پایه بلند مخصوص ef7 نصب کنی چون وایر شمع های معمولی کمی کوتاه هستند و در سرعت بالا برق کافی به سر شمع نمیرسه و موجب میشه که چراغ چک روشن بشه و این پیام خطا رفع نمیشه تا یکبار سرباتری را قطع کنی تا کامپیوتر دستگاه ریست بشه

بویراحمدی
مهمان

من ef7 مدل۹۱دارم و دوسال داره سگ دویی میکنه برام و حداقل ماهی ۷۰۰۰کیلومتر میرونمش بدون مسافرت و ماموریت های کاریم،قبل اون هم از اتومات تا دستی،ایرانی تا چینی و کره ای و امریکایی داشتم،بهترین ماشینم نبوده،ولی کم استهلاک ترین و تو جاده کشش و جولان در حد خارجی ها داره اونم با سوخت گاز،ب غیر از لنت خوشبختانه ب هیچ لوازم مصرفی نیاز نداشته و تا روزی ک راه بره نگهش میدارم،حتما ماشین دیگه ای میگیرم،اما ef7رو نمیفروشم.اونایی ک efدارن میدونن چی میگم،پارس و پژو و…بنداز دور.

محمد پارسا
مهمان

سلام دوستان عزیزم، من اصلا نسبت به EF7 نظر مثبتی نداشتم، ولی سال ۱۳۹۵ یه دوگانه خریدم، واقعا عالیه، توی شتاب، توی راحتی، توی مصرف، فوق العاده هستش، من تا الان فقط مصرفی هاش رو عوض کردم، واقعا هرچی فکر می کنم توی ایرانی ها یه همچین ماشینی که چنین موتور تنظیم و عالی داشته باشه ندارم، بسیار ماشین خوب و تکی هستش، به نظر من بعد از EF7 اگه کسی بخواد ماشین بخره باید ماشین خارجی سنگین قیمت بخره

اسماعیل
مهمان

بخدا این سایت با با ای اف سون پدر کشتگی داره ماشین به این نرمی و بی صدایی و پر شتابی و کم هزینه مگه تو ایران هس ایمنی بالایی هم داره من خودم مدل ۹۱ دارم ازش خیلی راضیم و با ه یبچ بنی پژویی حتی تی یو فایوتون عوض نمیکنم

ممد
مهمان

همینو بگو

علی
مهمان

سلام اون دوستانی ک میگن Ef7 خیلی خفنه،احتمالا آخرین ماشینی ک سوار شدن پراید بوده،وگرنه ی موتور با حجم ۱۷۰۰cc و این مصرف سوخت و ۱۶ سوپاپ شما ببینید هم رده های این موتور چ توانی داره میده اونم تو این عصر تکنولوژی، پلتفرم ۴۰۵ برا ۳۵ سال پیشه هنو نتونستن ی رقیب براش درس کنن

ئاروین
مهمان

خدا شاهده موتور اف سون هیوالاس من تا حالا ۴تا اف سون داشتم واکثر ماشینهای ایرانی تنها ماشینی که تو جاده بهم حال داده اف سون بوده .

مسعود
مهمان
سلام و عرض ادب منم سمند EF7 دارم . معایب خاصی ازش ندیدم . حتی در مورد گاز و بنزین فرق چندانی نمی بینم اصلا وقتی که از گاز به بنزین یا برعکس از بنزین به گاز میره اصلا موتور خودرو یک صدای خاص یا ضربه ای ، تقه ای زده بشه میره . گاهی اوقات شده که در جاده در حال رفتن با گاز بودم گاز تموم شده رفته رو بنزین اصلا متوجه نشدم . درحالی که در مقایسه با ۴۰۵ و پژو پارس موقع عوض شدن گاز به بنزین یا بالعکس تقه میزنه و مصرف کمی داره و… بیشتر