معایب سیتروئن زانتیا ۲۰۰۰

بروزرسانی در: جمعه 17 مرداد 99 ساعت 01:08
معایب سیتروئن زانتیا 2000

سیتروئن زانتیا از خودرو های بیاد ماندنی بازار است. این خودرو که در سال 1389 از خط تولید خارج شد یک خودروی پرشتاب و پر طرفدار است که امروز در z4car به بررسی معایب این خودرو می پردازیم.

سیتروئن زانتیا خودروی خاطره انگیز دهه ۸۰ ایران است. خودرویی که به شتاب بالایش معروف است و طرفداران زیادی دارد. این خودرو اولین بار در سال اواسط دهه ۹۰ در فرانسه تولید شد اما در سال ۱۹۹۷ فیس لیفتی داشت که  نسخه فیس لیفت آن وارد بازار ایران شده است.امروز در سایت z4car به بررسی معایب سیتروئن  زانتیا می پردازیم.

ایمنی بسیار پایین

CRASHTEST

اگر قرار باشد تنها یک مورد از ایرادات زانتیا را بیان کنیم ، ایمنی بسیار بسیار ضعیف آن است. در تست تصادفی که در سال ۱۹۹۷ توسط یورو انکپ از این خودرو انجام شد تنها یک ستاره ایمنی گرفت. در تست تصادف دیدیم که داشبورد کاملا وارد کابین شد ، صندلی های از جای خود بیرون آمدند ، صندوق عقب باز شد ، ستون ها شکستند و عقب خودرو بالا آمد. این موارد میتوانند چند دلیل داشته باشند. اول اینکه شاسی خودرو چند تکه است و مناسب یک خودروی سدان نیست ، بدنه خودرو ضعیف طراحی شده ، ستون ها مقاومت لازم را ندارند و در نهایت تقسیم وزن به خوبی انجام نشده است. اینها موجب شده اند این خودرو نتایج تست تصادف وحشتناکی داشته باشد و باید گفت در مقابل رقیبی مثل رنو مگان که یک خودروی کاملا ایمن است واقعا ضعف داشته باشد. در این رده زانتیا ضعیف ترین ایمنی را دارد.

طراحی قدیمی و کسل کننده

XANTIA BACK

درست است که طراحی یک بحث سلیقه ای است اما واقعیت این است که یک سری اصول در طراحی وجود دارد که پس از گذشت چندسال کنار گذاشته می شوند‌‌. طراحی زانتیا پر از خطوط تیز و بدون انحنا است و خودرو شبیه یک جسم مکعب طراحی شده است. این طراحی مختص دهه ۹۰ است و اکنون در سال ۲۰۲۰ واقعا عقب مانده محسوب می شود‌. درست است که خودرویی مثل مگان نیز چندان به نظر جدید نیاید و طراحی آن مربوط به سال ۲۰۰۵ باشد اما باز هم از زانتیا بهتر عمل کرده است. طراحی زانتیا مخصوصا در عقب بسیار قدیمی است و این طراحی قدیمی در داخل کابین هم وجود دارد. در مقابل رقبایی مثل مزدا ۳ قدیم با طراحی بسیار زیبا و حتی سراتوی قدیم می توانند به راحتی این خودرو را در بحث طراحی شکست دهند.

قطعات یدکی گران قیمت

INTERIOR

تکنولوژی موتور زانتیا نسبت به سال ساخت آن واقعا خوب بوده و از لحاظ فنی عملکرد بی نظیری دارد اما این عملکرد بی نظیر هزینه های خود را نیز دارد. یکی از مشکلاتی که در زانتیا وجود دارد ، مشکل گوی های روغن برای سیستم پنوماتیک آن است که هزینه ی بسیار زیادی دارد و قطعا خودرویی که برای ۱۰ یا ۱۵ سال پیش بوده یک بار برای حل این مشکل به تعمیرگاه رقته و هزینه ی زیادی هم داشته است. هزینه های این خودرو زیاد است و قطعات آن نیز گران قیمت است. پس اگر زیاد اهل تعمیرگاه رفتن نیستید بهتر است سمت زانتیا نروید چون زانتیا احتمالا زیاد راهی تعمیرگاه خواهد شد‌.

کمیاب بودن نمونه های سالم

xantia back

اصولا خودروهایی که موتور پر قدرتی دارند و شتاب آنها بالاست ، نمونه های سالم کمی از آنها پیدا می شود‌. نمونه اش هیوندای جنسیس به عنوان یک خودروی پرشتاب و یا ماکسیما که البته زانتیا نیز از این قاعده مستثنی نیست. زانتیا به دلیل اینکه شتاب بالای داشته ، معمولا صاحبان قدیمی با آن خیلی گاز داده اند و از لحاظ فنی این ماشین را به مشکل انداخته اند. بحث دیگر این است که اکثر زانتیاها کاپوت و گلگیر جلوی آنها تعویض شده که این نشان می دهد به دلیل اینکه با زانتیاهاشتاب و سرعت زیادی را تجربه کرده اند اکثرا طعم تلخ تصادف را چشیده اند.

نتیجه گیری

زانتیا یک خودروی پرشتاب با هندلینگ بی نظیر است. خودرویی که رانندگی با آن واقعا لذت بخش است. اما باید گفت در زمینه ی ایمنی و طراحی بسیار ضعیف عمل کرده و اگر با ظاهر آن مشکل نداشته باشید و اهمیتی برای نا ایمن بودن خودرو قائل نشوید زانتیا خودرویی بی نظیر است!

نویسنده: دانیال جهاندار

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

4 دیدگاه ها برای "معایب سیتروئن زانتیا ۲۰۰۰"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
ادریس
مهمان

من تصادف رخ به رخ زانتیا و سمند رو دیدم برای زانتیا فاجعه بود ماشین کامل مچاله شده بود

Maziyar ghamgosar(aparat
مهمان
ارش چرا حرف الکی میزنی…این زانتیا ها مال فرانسه هست و با زانتیا یی که تو ایرانه فرق داره…مورد بعدی این که زانتیا از پارس سمند ۴۰۵ ۲۰۶ خیلی بهتر و سر تره….ایمنی زانتیا خیلی بالاتر از پارسه چون کن خودم زانتیا داشتم و عالیه حرف نداره تو شتابم از اوانته قوی تره ایرودینامیکی خوب و عالی….کابین جلو هم خیلی جا داره مخصوصا سمت شاگرد. زانتیا در زمان خودش خیلی ماشین خاص و پرطرفداری بوده. بزارید یه خاطرع بهتون بگم من یکی از دوستام سال ۸۷ ۲۰۶ صفر خرید و خودمم زانتیا داشتم مدل ۸۳ که باهاش دو ماشینی رفتیم… بیشتر
ارش
مهمان

این ماشین وقتی تصادف میکنه مثل کاغذ مچاله میشه یعنی مثل پراید های مدل زیر ۹۰ حتی پراید های جدید سری ایکس ۱۰۰ مقاومتش از این ماشین بالاتره

محمد
مهمان

ماشین نمیگیری که باش تصادف کنی موقه تصادف هر ماشینی باشه صدمه میبینی. زانتیا همیشه سالاره