نقد و بررسی سایپا ساینا

بروزرسانی در: جمعه 21 آذر 99 ساعت 21:50
نقد و بررسی سایپا ساینا

ساینا، به عنوان سومین تلاش سایپا روی پروژه X200 یکی از خودرو های پر طرفدار رده پایینی بازار است. امروز به بررسی تخصصی این خودرو می پردازیم.

سایپا چندین سال بود که با پلتفرم پراید توانست مدلهای مختلفی را طراحی بکند. در آخر با پروژه ی ایکس ۱۰۰ که محصولات پراید رویشان بنا می شد قسمت پایین رده بازار را برای خودش کرد. اما بعد چند سال سایپا پروژه ی جدیدی را با نام ایکس ۲۰۰ راه انداخت. پروژه ای که قرار بود خودروهایی با بدنه های بزرگتر و کمی کلاس بالاتر رویش نصب بشود. خودروهایی که قرار بود فاصله ای بین خودروهای پایین رده و میان رده را پر کنند. اولین دستاورد این طرز تفکر تیبا بود، تیبایی که از طرف شرکت سایپا تبدیل به یک خودروی ملی شد. بعد از تیبا، تیبا ۲ آمد و سومین محصولی که روی همین پلتفرم ساخته شد سایپا ساینا بود. ساینا از لحاظ فنی شباهتهای بسیاری به تیبا دارد اما از لحاظ ظاهری کمی جدیدتر است و می توان گفت که حرفهایی برای گفتن دارد. امروز به بررسی سایپا ساینا می پردازیم.

طراحی ظاهری و بدنه

طراحی ظاهری ساینا در نگاه اول خیلی جدید به نظر می رسد چون در هیچ ماشین ایرانی دیگری همچین چیزی ندیده بودیم. چراغهای جلو خیلی زیبا طراحی شدند و به نسبت تیبا می توان گفت که ماشین زیباتری است. طراحی بغل خودرو صاف و بی آلایش است و طراحی عقب به نظر ما حالت اسپرتی خوبی دارد و می توان آن را پیشرفتی در محصولات تکراری سایپا تلقی کرد. اگر بخواهیم این خودرو را با تیبا۱ یعنی همان تیبا صندوق دار مقایسه بکنیم با اختلاف چند پله، ساینا امتیاز بهتری را دریافت می کند.

داخل کابین

وقتی داخل کابین ساینا می نشینیم اولین چیزی که مشخص است این است که کابین بزرگتر از پراید است و فضای بهتری را به ما می دهد. همانطور که گفتیم، ساینا حد فاصل بین پراید و محصولات ایران خودرو مثل ۴۰۵ را پر کرده، هم از لحاظ قیمت و هم از لحاظ ابعاد و توان فنی. کیفیت متریال اشتفاده شده در ساینا، طبق رسم همیشگی سایپا خیلی خوب نیست و می توان گفت تقریبا با پراید یکسان است. پلاستیک خشک استفاده شده و همه جای داشبورد کمی به سروصدا میفتد اما خب دید خیلی خوبی برای رانندگی ایجاد کرده و در شهر این می تواند کمک کننده باشد. آیینه های خودرو کمی بزرگ به نظر می آیند اما خب بازهم این در رانندگی شهری یک مزیت است و باعث می شود راننده دید بهتری به اطراف خودرو داشته باشد. آپشنهای خاصی در ساینا دیده نمی شود و در همان حد پایه هستند اما سایناهای جدید مثل ساینا اس یک سری آپشن های خوب دارد که آن را در مقاله ی خودش بررسی خواهیم کرد. فضای عقب ساینا از پراید بزرگتر است و کمی کوچک تر از خودروهایی مثل ۴۰۵ است. پس نتیجه می گیریم حرف ما در رابطه با حد واسط بودن این خودرو در ابعاد و فضای کابین نیز صدق می کند. صندلی ها خیلی نرم نیستند اما برای سفرهای کوتاه بین شهری یا رفت و آمد داخل شهری می تواند مناسب باشد. به طور کلی بجز بحث کیفی داخل کابین ساینا با ارفاق نمره قبولی می گیرد.

پشت فرمان

پشت فرمان ساینا که می نشینیم، اولین چیزی که به نظر می آید ناهماهنگی عجیب رنگ پلاستیک قسمت های مختلف داشبورد و فرمان است! اما بدون توجه به آن شروع به حرکت می کنیم؛ خودرو را که استارت می زنیم متوجه می شویم صدای موتور کمی بیش از حد انتظار داخل کابین می آید و این هم برمیگردد به کیفیت پایین عایق بندی خودرو که باعث می شود صدای بیرون و صدای موتور به داخل ماشین بیاید. این ها اولین ضعف ها در پشت فرمان ساینا هستند. دنده را روی ۱ میگذاریم و حرکت می کنیم؛ شتاب اولیه ی ساینا خیلی خوب است بخاطر اینکه موتور ۱.۵ لیتری M15 این خودرو ۸۵ اسب بخار قدرت دارد و وزن آن حدود ۱۰۵۰ کیلوگرم است، این یعنی با وزن برابر با پژو ۲۰۶ تیپ ۲ قدرت آن ۱۵ اسب بخار از ۲۰۶ بیشتر است و همین باعث می شود ساینا از نظر توان فنی خوب باشد. شتابش خوب است اما مشکل این است که دور موتور را که از ۳۰۰۰ رد می کنید صدای بیش از اندازه ی موتور در داخل کابین حس میشود و این واقعا ضعف بزرگی است به همین دلیل مجبورید که دنده هارا زودتر عوض کنید تا دور ماشین همیشه پایین بماند. فرمان ماشین نرم است و این می تواند یک مزیت در رانندگی شهری باشد. دنده ها نسبتا خوب عوض می شوند ولی خب باید زود عوض شوند تا صدای موتور خیلی داخل کابین نیاید و آزار دهنده نباشد. به طور کلی اگر بخواهیم به وضعیت فنی ساینا نمره دهیم، از لحاظ شتاب و کشش خیلی خوب است ولی از لحاظ صدای زیاد موتور و تکنولوژی کم آن خیلی نمی توانیم نمره مناسبی به آن دهیم و شاید ساینا با ارفاق بتواند این مرحله را پشت سر بگذارد.

نتیجه گیری

خریداران ساینا معمولا یک دسته بیشتر نیستند؛ کسانی که نمیخواهند خیلی بیشتر از پراید برای خرید خودرو هزینه کنند و البته میخواهند خودروی بزرگتر، پرشتاب تر و شاید کمی ایمن تر نسبت به پراید سوار بشوند. خودرویی که مصرف سوخت کمی دارد، استهلاک کمی دارد و قرار است خودرو را بیشتر داخل شهر یا حداکثر در سفرهای بین شهری استفاده کنید. در این صورت ساینا با توجه به قیمتش که در این بازار نسبتا قیمت مناسبی محسوب میشود میتواند گزینه ی خوبی برای این افراد باشد.

نویسنده: دانیال جهاندار

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

2 دیدگاه ها برای "نقد و بررسی سایپا ساینا"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
حسین
مهمان

من یک ساله دارم،علاوه بر صدای زیاد موتور کیفیت پایین متریال، شعاع گردش زیاد اذیت کننده است و طراحی نا همگون دریچه ای کانال کولر همراه با کیفیت پایین باعث میشه که صدای کولر(صدای طوفان) هم به صدای موتور اضافه بشه ولی خوب قدرت و سرعت و امنیت نسبت به پراید بیشتره و استهلاک همچنان پایین از مزایای خودرو هست

سعید
مهمان

خوب جامع مفید