نقد و بررسی سیتروئن C5

بروزرسانی در: دوشنبه 1 آبان 02 ساعت 16:39
نقد و بررسی سیتروئن C5

سیتروئن در بازار ایران کارش را با مدل ژیان یا همان دایان آغاز کرد. خودرویی که معروف بود هیچ وقت چپ نمی کند و با بوی بنزین هم کیلومترها راه می رود! سیتروئن از همان اول تمرکز بسیار زیادی بر روی سیستم تعلیق داشت به طوری که زانتیا رکورددار تست گوزن است و با ۸۶ کیلومتر بر ساعت از این تست سربلند بیرون آمده است و رکورد آن پس از گذشت بیست و چند سال هنوز شکسته نشده است. سیتروئن بعد از زانتیا چند سالی بازار ایران را ترک کرد اما نسل اول سیتروئن C5 را به عنوان جایگزینی برای زانتیا وارد بازار کرد. سیتروئن C5 نسل اول یک خودروی شکست خورده بود و به دلیل طراحی نامناسبی که داشت در هیچ جای دنیا طرفدار پیدا نکرد. اما سال ۲۰۰۷ بود که نسل دوم این خودرو وارد بازار جهانی شد. این خودرو طراحی به روزتر و امکانات بهتر داشت و ویژگی های اصلی زانتیا را در خودش حفظ کرده بود اما آنطور که باید و شاید در ایران از این خودرو طرفداری نشد. بنابراین در این مقاله از زدفورکار به این موضوع می پردازیم که این خودرو چقدر ارزش خرید دارد و در بخش های مختلف آن را بررسی  می کنیم. تا آخر این مقاله با بررسی سیتروئن C5 با Z4Car همراه باشید.

طراحی ظاهری و بدنه

نمای جلو سیتروئن C5

وقتی از بیرون به این خودرو نگاه می کنیم، کاملا باید به این نکته اذعان داشته باشیم که این خودرو صدها برابر از C5 نسل قبل زیباتر است. طراحی ای که خیلی به روز شده است و ایرادات آن برطرف شده اند و در سال ۲۰۰۷ کاملا مطابق بر سلیقه ی جهانی بود. بیشتر تغییرات C5 نسبت به نسل قبل آن در قسمت عقب است، جایی که آن طرح وحشتناک صندوق عقب کنار گذاشته شده است. چراغ های زیباتر، جای پلاک بهتر و شیشه ی هلالی شکل باعث طراحی زیباتر قسمت عقب شده اند. ابعاد خودرو نسبتا بزرگ است و رینگ های بزرگ ۱۷ اینچی روی این خودرو قرار گرفته اند و به طور کلی با یک خودروی سدان سایز متوسط روبرو هستیم.

داخل کابین

نمای داخل سیتروئن c5

داخل کابین سیتروئن C5 صندلی های خوبی قرار داده شده اند که ما را به خوبی در بر می گیرند. فضای کابین از لحاظ طولی خوب است اما فضای سر در جایگاه راننده خیلی خوب نیست و اگر قد نامتناسبی داشته باشید ممکن است موقع سوار شدن مجبور شوید سر خود را کمی خم کنید. در قسمت پایین ستون A و B لچکی های فرانسوی پسند دیده می شوند که پاشنه ی آشیل خودروهای فرانسوی محسوب می شود. جالب ترین نکته در این خودرو نوع فرمان آن است. غربیلک فرمان این خودرو به این شکل طراحی شده است که قسمت مرکزی آن ثابت و فقط قسمتِ دور غربیلک می چرخد و عادت کردن به این موضوع زمان بر است اما در نوع خود بسیار جالب و جذاب است. این خودرو مجهز به چهار شیشه ی برقی، آینه های برقی، آفتاب گیر های دستی برای قسمت عقب، سیستم مولتی مدیا، تهویه مطبوع اتوماتیک، ESP، ترمز پارک و سیستم تنظیم ارتفاع است که بعضی از این امکانات نسبت به سالی که این خودرو وارد بازار شده است واقعا درخور توجه هستند و باید گفت سیتروئن در این زمینه خیلی خوب عمل کرده است. در فضای عقب نکته ی جالب این است که در قسمت سقف، که سرِ سرنشین قرار می گیرد، کمی تو رفتگی وجود دارد و باعث می شود فضای سر خوبی در این خودرو وجود داشته باشد. فضای طولی نیز مناسب است و همانطور که در ویدئوی بررسی این خودرو اشاره کردیم می توان گفت سیتروئن C5 خودرویی مناسب برای استفاده ی خانواده ها است.

فنی و موتور

پیشرانه سیتروئن C5

این خودرو به موتوری مجهز است که از لحاظ مشخصات بسیار نزدیک به زانتیا است. موتوری ۲ لیتری و ۱۶ سوپاپه که ۱۴۰ اسب بخار قدرت و ۲۰۰ نیوتن متر گشتاور را با یک گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک به چرخ های جلو می دهد. صفر تا صد این خودرو بین ۹ تا ۱۰ ثانیه است و مصرف سوخت آن نیز حدود ۹ لیتر در هر صد کیلومتر است. این موتور از موتور های خوش نام و معروف گروه پژو سیتروئن است که روی مدل های مختلفی گذاشته شده است و جز موتور های دو لیتری کم استهلاک است. در قسمت تست رانندگی به جزئیات فنی سیتروئن C5 اشاره خواهیم کرد.

تست رانندگی

سیتروئن C5

پشت فرمان سیتروئن C5 که می نشینیم، شاید دچار سردرگمی شویم! اولین دلیل این است فرمان این خودرو متفاوت است و اگر برای اولین بار سوار این خودرو شوید شاید رانندگی کردن برایتان سخت باشد. نکته بعدی رنگ آمپرها است که رنگ نارنجی زیبایی دارند و تا ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت شماره گذاری شده اند. نکته دیگر این است که در سال ۲۰۰۷ کمتر خودرویی دیده می شد که ترمز پارک یا ترمز دستی الکترونیکی داشته باشد. عملکرد گیربکس این خودرو خوب است و در زمان خودش بیشتر خودروها ۴ سرعته بودند اما این خودرو ۵ سرعته است و مزیت محسوب می شود. شتاب خودرو نیز خوب است و می توان گفت ویژگی های زانتیا در این خودرو دیده می شود. جالب ترین و جذاب ترین نکته در سیتروئن C5 سیستم تعلیق آن است که واقعا بی نظیر است. تکان ها و دست اندازها در این خودرو احساس نمی شوند. این خودرو سیستم پنوماتیک، کمک فنرهای بادی و قابلیت تنظیم ارتفاع دارد و سواری بسیار نرم و بدون تکانی را در این خودرو تجربه می کنید. به طور کلی مصرف سوخت آن چندان بالا نیست، شتاب و عملکرد گیربکس خوبی دارد و از همه مهمتر سیستم تعلیق بی نظیری دارد.

نتیجه گیری

در قسمت نتیجه گیری در مورد C5 باید گفت که ما با خودرویی طرف هستیم که علیرغم اینکه خیلی خودروی خوبی است، به این دلیل که تبلیغات و حمایت خوبی از آن نشد در بازار موفقیتی کسب نکرد. شرکت وارد کننده و مونتاژ کننده این خودرو در بخش تبلیغات ضعیف عمل کرد و همچنین نتوانست در تامین قطعات خریداران را راضی نگه دارد. این باعث شد این خودرو دو مشکل اساسی داشته باشد: ۱- تامین قطعات ۲- بازار دسته دوم! که اگر از این دو مورد فاکتور بگیریم با خودرویی پر شتاب، کم مصرف، کم استهلاک، جادار، زیبا و با امکانات جالب روبرو هستیم.

نویسنده: دانیال جهاندار

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar