بررسی و تجربه رانندگی مزدا ۳۲۳

بروزرسانی در: یکشنبه 23 آذر 99 ساعت 20:19
بررسی و تجربه رانندگی مزدا 323

مزدا 323 یکی از سدانهای با کیفیتی است که اوایل دهه 80 به بازار ایران وارد شد و در رده قیمتی خود از نظر کیفیت حرفهای زیادی برای گفتن داشت و هنوز که هنوزه بعد از گذشت 2 دهه از ورود آن طرفداران خاص خود را دارد. امروز به بررسی مزدا 323 می پردازیم، با Z4Car همراه باشید.

مزدا ۳۲۳ یکی از خودروهای بسیار محبوب ژاپنی در ایران است که در اوایل دهه ۸۰ نسل دوم آن وارد بازار ایران شد. نسل اول این خودرو خیلی موفق نبود و در دهه ۷۰ نتوانست طرفداران زیادی داشته باشد اما نسل دوم این خودرو که حدودا سال۸۰-۸۱ وارد بازار ایران شد توانست محبوبیت کافی پیدا کند. این  خودرو تیپ های مختلفی دارد اما بطور کلی زمانی که وارد بازار ایران شد، رقیبی برای خودرو های فرانسوی داخل ایران مثل پژو ۴۰۵  به حساب می آمد . شاید مزدا ۳۲۳ نتوانست مثل ۴۰۵ خیلی در بازار بماند اما قطعا محبوبیت آن از ۴۰۵ بیشتر نباشد کم تر نیست. امروز با Z4Car همراه باشید تا به بررسی یک مزدا ۳۲۳ جذاب می پردازیم.

طراحی بدنه و ظاهر

مزدا 323

وقتی که از بیرون به مزدا ۳۲۳نگاه می کنیم،کاملا مشخص است طراحی این خودرو چندین سال از زمانی که تولید شده جلوتر بوده است . چراغ های جلو خیلی جذاب و اسپرت طراحی شدند و می توان گفت به نسبت ماشین های فرانسوی دوره خود،چندین پله بالاتر است. این پلتفرم آن چنان موفق بوده که وقتی سال های بعد مزدا ۳وارد بازار شد تقریبا فرم جلوی آن شبیه۳۲۳های قدیمی بود. اگر به کنار خودرو بروید مشاهده می شود که طراحی ساده ای دارد ولی در عین سادگی بسیار زیباست.  چرخ های خودرو کمی کوچک به نظر می رسند اما با بقیه قسمت های خودرو تقریبا همخوانی دارند. به پشت خودرو که می رسیم تصور می شود که طراحی مکعبی دارد. چراغ های عقب کمی بزرگ اند و پلاک روی در صندوق قرار خواهد گرفت ولی با گذشت ۲۰سال از طراحی این خودرو همچنان جذابیت خود را حفظ کرده و خیلی کسل کننده نشده است. این است ماندگاری یک طرح خوب!

داخل کابین

سانروف مزدا 323

هنگامی که درون کابین مزدا۳۲۳می نشینیم، مجدداَ متوجه می شویم که سازنده از عبارت"زیبایی در عین سادگی"به بهترین شکل استفاده کرده است. طراحی داخل۳۲۳بسیار ساده است اما می توان گفت نسبت به پژو۴۰۵ که رقیب آن بود طراحی بهتری دارد اما کیفیت داخل مزدا با وجود اینکه مزدایی که ما اینجا داریم حدود۱۵سال از عمر آن می گذرد واقعا خوب مانده که نشان از کیفیت ستودنی خودرو های ژاپنی دارد. درون خودرو آپشن خاصی دیده نشده اما همه چیز در دسترس راننده قرار دارد. پشت آمپر تا ۲۰۰kmرا پشتیبانی می کند و دور موتور را هم نشان می دهد. همه ی مزدا ۳۲۳ های نسل دوم انژکتوری و دارای ecu هستند. فضای درونی خودرو نسبت به ۴۰۵ کوچک تر است اما آزار دهنده نیست و برای فردی با قد بلند هم فضای جلوی مناسبی دارد ولی در صندلی های عقب راحتی مزدا۳۲۳ به راحتی خودروهایی مثل ۴۰۵ یا سمند نیست بلکه اندکی کوچک تر است اما اصلا این فکر را نکنید که فضای کوچکی دارد، فضای آن مناسب است ولی نمی توان گفت مزدا۳۲۳ کابین جاداری دارد. صندلی ها نرم بوده و سواری نیز نسبتا نرم می باشد ولی مقداری رنگ و بوی اسپرتی دارد که در قسمت تست رانندگی بیشتر به آن می پردازیم. صندوق عقب خودرو حدود    ۴۰۰ لیتر گنجایش دارد که به نسبت سمند و ۴۰۵حدود ۱۰۰ لیتر کم تر است، با این وجود جوابگو یک خانواده کوچک ۴نفره می باشد.

 تست رانندگی

مزدا 323

استارت این خودرو آرام زده می شود ،فرمان ۳۲۳ نبستا نرم بوده، واکنش خودرو به پدال گاز مطلوب است و خودرو تقریبا خوب شتاب می گیرد ولی اوج شتاب گیری مزدا۳۲۳ دور موتور ۳۰۰۰به بالاست که ماشین جان تازه ای می گیرد.شتاب۰تا ۱۰۰این خودرو حدود ۱۱ ثانیه است که در حد و اندازه ۴۰۵  و یا شاید در یک پله بالاتر قرار بگیرد ولی بطور کلی به عنوان یک سدان شتاب خوبی دارد. سدانی که بیش از ۲۰۰ هزار کیلومتر از کارکرد آن می گذرد. هندلینگ خودرو خوب بوده و ما را به یاد مزدا۳ می اندازد زیرا قبل از این خودرو ما مزدا۳را تست کرده بودیم اما با وجود اینکه این خودرو حدود ۴ سال از مزدا ۳قدیمی تر است هندلینگ خوبی دارد. چسبندگی خودرو به زمین مطلوب بوده ولی بعضی اوقات احساس می شود پشت ماشین سبک تر است که منجر به القا حس ناامنی در پیچ ها به سرنشینان می گردد اما این حس در حدی نیست که لذت رانندگی را از ما بگیرد. دید راننده در مزدا۳۲۳بسیار خوب است، شیشه هایی بزرگ دارد و صندلی کمی بالا است، به نسبت سمند، مزدا۳۲۳میدان دید بهتری دارد ولی در حدود ۴۰۵ قرار می گیرد. هنگامی که کولر روشن می شود توان خودرو بطور محسوسی کم نشده، این خودرو موتور ۱.۶ لیتری و ۱۰۵ اسب بخار دارد که بر روی کاغذ نسبت به رقبا خود بهتر بوده و باعث می شود به هنگام شتاب گیری یا بر روی شیب ها زیاد متوجه کمبود گشتاور آن نسبت به رقبا نشویم.

بهینه سازی

پیشرانه بهینه سازی شده مزدا 323

این خودرو به شکل امن و شهری بهینه سازی شده است تا سواری سرحال تری را داشته باشد.

کامپیوتر این خودرو دوباره برنامه ریزی شده است تا توان خودرو حدود ۳تا ۵ اسب بخار بالا برود. از طرفی با استفاده از کیت مکش و هدرز تنفس خودرو را بهتر کرده ایم تا در نهایت حدود ۱۰ اسب بخار به قدرت این خودرو بیافزاییم. ترکیب این سه قطعه با کم ترین فشار به موتور می تواند خودروی شما را کمی پرشتاب تر کند تا در شتاب گیری ها و کولر زدن ها دچار مشکل نشوید.

نتیجه گیری

مزدا 323

مزدا ۳۲۳ خودرویی است با شتاب خوب، هندلینگ مطلوب، سواری مناسب که تجربه لذت بخشی را به راننده می ده د.لازم به ذکر است این خودرو مشکلاتی هم دارد. اخرین مدل این خودرو۸۵ است و قیمت آن بسیار بالاست. مدل های ۸۴این خودرو با قیمت های ۱۰۴تا ۱۰۵ میلیون تومان معامله شده که برای خودرویی با ۱۵سال عمر خیلی منطقی نیست. مورد دیگر این که خودرو مشکل روغن ریزی دارد که البته بستگی به سبک رانندگی شما دارد اما خیلی کم، در۳۲۳ ها دیده می شود و نیاز بود این مورد را با شما به اشتراک بگذاریم. اگر دنبال یک خودرو داخل شهری که کم مصرف، شتاب خوب و سواری مناسب به شما ارائه دهد.  اگر این فاکتور ها را مد نظر دارید مزدا ۳۲۳ گزینه عالی برای شماست.

نویسنده: دانیال جهاندار

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar