نقد و بررسی کیا اسپورتیج ۲۰۱۰

بروزرسانی در: جمعه 22 مرداد 00 ساعت 14:28
نقد و بررسی کیا اسپورتیج 2010

چند وقت پیش بود که به بررسی هیوندای توسان نسل قدیم پرداختیم و با رقبای چینی و کره ای خودش مقایسه کردیم. خیلی ها بر این باور بودند که توسان علیرغم ویژگی های فنی مناسبی که دارد، طراحی جالبی ندارد. امروز به بررسی برادر توسان یعنی کیا اسپورتیج می پردازیم که دقیقا همان مشخصات فنی و مزایا را دارد اما با طراحی زیباتر. تا پایان این مقاله با Z4Car باشید.

طراحی ظاهری و بدنه

نمای عقب کیا اسپورتیج 2010

همانطور که در بررسی توسان گفتیم، طراحی هیوندای توسان قدیم کپی سانتافه یک نسل قبل تر از خودش بوده است اما اسپرتیج طراحی جدیدی با استفاده از پلتفرم توسان دارد و توانسته طراحی زیباتری را به خریداران ارائه دهد. به طور کلی هم از لحاظ خریداران در بازار و هم از لحاظ منتقدین طراحی اسپرتیج همیشه بهتر از توسان بوده است و در این نسل نیز این موضوع صدق می کند. طراحی ای که خطوط شکسته بیشتری دارد، چراغ ها جذاب تر و بزرگ تر طراحی شده اند و می توانند ما را راضی تر نگه دارند.

طراحی داخلی

نمای داخل کیا اسپورتیج 2010

کیا اسپرتیج نیز مانند هیوندای توسان دو تریم کرمی و مشکی دارد که همانطور که همیشه می گوییم، تریم مشکی از لحاظ زیبایی به کرمی نمی رسد اما نگهداری خودرویی که داشبورد کرمی دارد، کمی سخت تر است. خودرویی که اینجا داشتیم، تریم داخلی کرم رنگ داشت که خیلی هم زیبا بود. مانیتوری که روی این خودرو نصب شده است، توسط خود مالک نصب شده است و به طور فابریک روی آن وجود ندارد. داخل اسپرتیج از لحاظ کیفیت مانند هیوندای توسان کیفیت خوبی دارد، کمی از لحاظ طراحی بهتر است و باز هم مانند توسان آپشن های خیلی به روزی در آن نمی بینیم و می توان مزایای آن را در حد همان کیفیت متریال خوب دانست که بعد از ده سال افت کیفیتی در آن نمی بینیم. از لحاظ فضای داخلی فرقی با توسان ندارد و فضای خوبی در قسمت زانو و سر وجود دارد.

فنی و موتور

پیشرانه V6 کیا اسپورتیج 2010

در قسمت فنی هیچ تفاوتی بین هیوندای توسان قدیم و کیا اسپرتیج قدیم وجود ندارد. هر دو خودرو مجهز به موتور ۲.۷ V6 لیتری لامبادا هستند که ۱۷۵ اسب بخار قدرت و ۲۴۱ نیوتن متر گشتاور تولید می کنند و با سامانه دو دیفرانسیل می توانند این قدرت و گشتاور را به چهار چرخ برسانند. یکی از نکات قابل توجه در این خودرو همین سامانه دو دیفرانسیل است که کمک می کند حداقل در آفرودهای سبک خیالتان راحت باشد و بتوانید روی این خودرو حساب باز کنید و برگ برنده اصلی آن نسبت به تمامی کراس اورهای چینی بازار است.

تست رانندگی

نمای جانبی کیا اسپورتیج 2010

تست رانندگی با اسپورتیج را آغاز می کنیم. از لحاظ سواری، اسپرتیج تفاوتی با توسان ندارد و دقیقا همان مواردی که در توسان گفتیم، اینجا نیز صدق می کنند. در مقابل رقیبی مانند سوزوکی گرند ویتارا، اسپرتیج سواری نرم تری دارد و کوبش کمتری به سرنشینان وارد می شود. صندلی های خودرو نیز نرم هستند و راننده و سرنشینان را به خوبی در بر می گیرند. به دلیل موقعیت خوب داشبورد و کنسول خودرو، دید خوبی روی اطراف داریم و آینه های بزرگ این خودرو به ما کمک می کنند که به اطراف دید خوبی داشته باشیم. شتاب خودرو خوب است و در حدود ۱۰ الی ۱۱ ثانیه این خودرو از صفر به صد کیلومتر بر ساعت می رسد. مصرف سوخت آن نیز کاملا بستگی به نوع رانندگی شما دارد و می تواند از ۸ الی ۱۴ لیتر در هر صد کیلومتر متغیر باشد. ترمزهای اسپرتیج خیلی قدرت مند نیستند و یکی از معایب این خودرو ترمزهای نسبتا ضعیف آن است. صدای موتور خیلی داخل کابین نمی آید و عایق بندی خوبی دارد. نکته دیگری که در کیا اسپرتیج های مدل ۲۰۱۰ وجود دارد، نبود نشانگر دمای آب است که شاید به این دلیل است که اسپرتیج اصلا داغ نمی کند! نکته خاص دیگری در اسپرتیج وجود ندارد و می توان گفت با توجه به اینکه این خودرو سامانه توربوشارژ ندارد اما یک موتور شش سیلندر نسبتا قدرت مند دارد، می توان روی توانایی فنی آن حساب باز کرد و به واسطه ارتفاع خوب و زاویه ورود و خروج نسبتا خوب، نسبت به سایر کراس اورها در آفرودهای سبک و نیمه سنگین نیز می توان روی آن حساب باز کرد.

بازار دست دوم

در رنج قیمتی اسپرتیج، به جز برادرش یعنی هیوندای توسان خودروهای چینی نیز وجود دارند. خودروهای کره ای همیشه بازار دست دوم خوبی داشته اند اما خرید و فروش این شش سیلندرها کمی سخت تر است و آن هم به این دلیل است که خیلی ها بابت این موتورهای حجیم نگرانی دارند، نگرانی بابت خرابی ها و هزینه های تعمیر آن که لازم به ذکر است همانطور که در توسان گفتیم، اگر نسخه سالم و کم کارکرد این خودروها را خریداری کنید، هزینه نگهداری آن ها از یک چینی صفر نیز کمتر است.

ایمنی

یکی از نکاتی که خیلی در اسپرتیج حائز اهمیت است، بحث ایمنی است. این خودرو چهار کیسه هوا در شش نقطه، سیستم ABS و ESP دارد و البته در تست تصادف های معتبر توانسته است چهار ستاره ایمنی بگیرد که ارزش آن از پنج ستاره C-NCAP یا سازمان تست تصادف چین نیز بالاتر است. البته در تستی با منابع نامعلوم بر روی ستون این خودرو عکس معروفی وجود دارد که از ضعف ستون این خودرو نشان دارد!

نتیجه گیری

اگر قرار باشد بین یک خودروی چینی مدل بالاتر و خودروی کره ای کارکرده انتخاب کنید، باید تکلیفتان را مشخص کنید که اگر یک خودروی باکیفیت می خواهید که چند سال سوار آن شوید و خودروی با اصالتی باشد و توانایی آفرود نیز داشته باشد، قطعا باید سراغ کره ای بروید. از طرفی دیگر اگر گارانتی داشتن خودرو برایتان مهم است و می خواهید خودرویتان به طور پیش فرض آپشن های بهتری داشته باشد، سراغ خودروی چینی بروید.

نویسنده و عکاس : دانیال جهاندار

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar