هایما S7 توربو یا جک S5 ؟

شنبه 25 اردیبهشت 00 ساعت 21:03
هایما S7 توربو یا جک S5 ؟

چندسالی هست که چینی ها مخصوصا کراس اور های چینی در بازار ایران در حال حکمرانی هستند. خودروهایی که به واسطه ی داشتن سطح آپشنی مناسب، طراحی جذاب و قیمت نسبتا مناسبشان توانستند در بازار خوب عمل کنند و مشتریان زیادی داشته باشند. امروز دوتا از محبوب ترین کراس اور های چینی در بازار یعنی هایما اس ۷ توربو و جک اس ۵ توربو اتوماتیک را به زدفورکار آوردیم تا ببینیم هرکدام چه در چنته دارند و در آخر کدام یک از این دو برادر چینی، برنده ی این رده قیمتی می شود. تا آخر این مقاله با مقایسه جک S5 توربو و هایما S7 توربو ما همراه باشید.

طراحی ظاهری و بدنه

در نمای ظاهری هایما ۷ توربو با هایما اس ۷ عادی تفاوت خیلی زیادی ندارد و صرفا از روی جلو پنجره بزرگتر اس ۷ توربو می فهمیم که خودرو مجهز به سیستم پرخوران توربوشارژ است. طراحی خودرو به شکلی است که این خودرو در حد یک اس یو وی کره ای مید سایز قرار می گیرد و ابعادش نسبتا بزرگ است. در نمای جلویی طراحی نسبتا شادابی را داریم، طراحی ای زیبا که انگار خودرو در حال خندیدن است! در نمای جانبی متوجه می شویم که درها و شیشه های خودرو شیبی رو به بالا دارد یعنی انگار عقب خودرو بالاتر از جلو است. یک خطی از پایین در جلو کشیده شده و به هلالی گلگیر عقب رسیده که سادگی کنار خودرو را از بین می برد. بنظر می آید که رینگ و لاستیک مناسب برای این ابعاد بزرگ هایما نیستند و جا داشت که کمی بزرگتر باشند. در نمای عقبی هایما طرح ساده ای را پیش گرفته که در عین حال زیباست.

 در آن سوی میدان جک اس ۵ توربوی کهنه کار را داریم. بنظر می آید این خودرو به لحاظ ارتفاع از هایما اس ۷ قد کوتاه تری داشته باشد و البته در واقع اینطور هم هست. طراحی جک اس ۵ از نمای جلو زیباست؛ جلوپنجره ی کوچک و البته با قسمت خیلی بزرگ پایینی سپر که پشتش اینترکولر جای گرفته و نشان میدهد که این خودرو هم مجهز به سامانه ی توربوشارژ است. در نمای بغل جک اس ۵ بسیار ساده است و هیچگونه ظرافت خاصی و خطوط تیزی در آن دیده نمی شود. به عقب جک اس ۵ که می رسیم به یاد محصولات آئودی میفتیم چون کاملا شبیه سری کیو آئودی است و البته کپی نسبتا خوبی از آن در آمده است. به طور کلی جک اس ۵ کمی جمع و جور تر از هایما است و بدنه اش نیز محدب تر از آن است و در کل هردو طراحی جذابی دارند و صرفا تفاوت در ابعاد است و به سلیقه شما بر میگردد.

داخل کابین

داخل کابین هایما اس ۷ خیلی جادار است. اولین چیزی که به چشممان میخورد رنگ نارنجی رودری ها و روکش صندلی است که با تریم مشکی خودرو هماهنگی خوبی دارد. دسته دنده مثل دسته دنده خودروهای اتوماتیک ۱۰-۱۵ سال پیش است که جا داشت جذاب تر باشد. روی فرمان کلیدهای کنترلی را داریم، سمت چپ فرمان تنظیمات مربوط به چراغ است، پشت آمپر خودرو کاملا آنالوگ است و بهتر بود که یک نمایشگر کوچک استفاده میشد و از این حالت قدیمی بیرون می آمد. یک مانیتور با اندازه ی متوسط که لمسی است و کنترلرهای سیستم مولتی مدیا در آن قرار دارد. کیفیت متریال استفاده شده در هایما اس ۷ نه عالی و نه افتضاح است، کاملا متوسط و یک چیز تقریبا راضی کننده است. عملکرد سیستم صوتی خودرو هم لذت بخش است و ۲ تیوتری که پشت آینه ها قرار گرفتند بهتر بود جای دیگری قرار میگرفتند چون نمای زیبایی به ستونها ندادند.

 از هایما خداحافظی می کنیم و وارد جک می شویم. صندلی های جک بهتر راننده و سرنشین را در بر می گیرند. کیفیت متریال استفاده شده در جک نیز بسیار خوب است و از حد انتظار یک خودروی چینی کمی بالاتر است. طراحی داشبورد، مانیتور و کلیدهای روی آن دقیقا مثل هیوندای است و وقتی که به صفحه کیلومتر نگاه می کنیم متوجه می شویم که صفحه کلید هم دقیقا مشابه هیوندای هایی مثل توسان و سوناتا است. به نظر می آید که جک قرار نیست به کپی کاری های خودش خاتمه دهد! دریچه های مربوط به کولر و بخاری هم دقیقا مثل هیوندای هستند و انگار ما در هیوندایی نشستیم که آرم جک روی فرمانش خورده است! فضای داخلی کابین جک اس ۵ به مقدار نامحسوسی کوچکتر از هایماست که خیلی هم به چشم نمی آید. کنسول وسطی که در جک قرار گرفته بزرگتر از هایما است و برای همین محل قرار گیری دست ما بهتر از آن خودرو است. به طور کلی باید گفت کابین هایما جادارتر، اما جک با کیفیت تر است.

فنی و موتور

هایما اس ۷ توربو با یک موتور ۱.۸ لیتری ۱۶ سوپاپ توربو به میدان آمده که ۱۷۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور دارد و این ها را با یک گیربکس ۶ سرعته به چرخهای جلو می رساند. در نهایت این خودروی ۱.۵ تنی در حدود ۱۰ ثانیه از صفر به صد می رسد.

 از آنسو جک با موتور پرحجم تر ۲ لیتری به میدان آمده که ۱۷۴ اسب بخار قدرت و ۲۶۵ نیوتن متر گشتاور را با یک گیربکس ۶ سرعته اما دابل کلاچ به چرخ های جلو می دهد. جک اس ۵ هم حدود ۱.۵ تن وزن دارد و در حدود ۱۰ ثانیه از صفر به صد می رسد. به نظر رقابت خیلی پایاپای است باید دید در عمل کدام یک از این خودروها بهتر است. هایما اس ۷ از شتاب اولیه و ثانویه خوبی برخوردار است اما عملکرد گیربکسش به خوبی گیربکس دابل کلاچ جک اس ۵ نیست. یک مشکل که در هایما خیلی به چشم می خورد این است که در سرعتهای بالا عایق بندی ضعیف خودرو کمی خودش را نشان می دهد و صدای باد درون کابین می پیچد و این مورد چیزی است که در جک اس ۵ دیده نمی شود. شتاب هایما اس ۷ در مقایسه با جک تقریبا یکسان است اما به نظر در اول کار هایما کمی جلو می افتد و آن به این خاطر است که گشتاور هایما در دور ۴۵۰۰ به حداکثر میرسد اما جک در ۲۰۰۰ و باعث ایجاد تفاوتهای جزئی در شتابشان میشود. بحث دیگری که در این دو خودرو وجود دارد بحث هندلینگ است. بخاطر مرکز ثقل پایین تر جک اس ۵ هندلینگ بهتری را در این خودرو می بینیم و در مانور دادن ها خیال ما راحت تر است. به طور کلی هردو خودرو از لحاظ شتاب گزینه های خوبی اند یعنی مشکلی بابت شتاب و کشش وجود ندارد اما هندلینگ جک اس ۵ بهتر است و سواری آن نیز کمی کوبش کمتری دارد و نرم تر است.

نتیجه گیری

هردو خودرو در بخشهای مختلف باهم تفاوت خاصی ندارند. بحث اینجاست که هایما را شرکت ایران خودرو مونتاژ می کند و شاید از لحاظ تامین قطعات خیال ما راحت تر باشد به نسبت جک که شاید پشتوانه اش به اندازه ی هایما گرم نباشد. از طرف دیگر قطعات جک اس ۵ کمیاب تر و مقداری گران تر هم هستند اما شاید از لحاظ کیفیت ساخت، بتوان جک را یک پله بالاتر از هایما دانست. با توجه به نکاتی که در این مقاله گفته شد و معیارهایی که دارید بین این دو گزینه میتوانید انتخاب کنید.

نویسنده:  دانیال جهاندار

عکاسان : آریا محسنی و علیرضا فاتحی

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar