آزرا ۲۰۱۸ با قیمت ۱ میلیارد تومان ارزش خرید دارد؟!

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:35
آزرا 2018 با قیمت 1 میلیارد تومان ارزش خرید دارد؟!

پارت اول از سدان نیمه لوکس هیوندای آزرا ۲۰۱۸ به خریداران ایرانی تحویل شد و به محض ورود به بازار برچسب قیمت میلیاردی گرفت. آیا این خودرو واقعا ارزشی مشابه یک ب ام و سری ۵ دارد؟

زلزله دلار همچنان دارد رکوردهای قیمتی عجیب و غریبی را با حضور بازیگران بازیگوش و اندک خریداران حاضر در بازار خودرو به جای می گذارد. در واقع در حالی که هفته پیش ما از هوندا آکورد ۶۰۰ میلیونی، گلف ۷۰۰ میلیونی و بنز چهار میلیاردی گفتیم، اکنون با پدیده عجیبی مواجه شده ایم که ابدا قابل باور نیست.

۱- می دانیم هیوندای در ایران برند محبوبی است و بیشتر خودروهای شرکت را متقاضیان با شوق و ذوق بسیار می خرند. این عامل احتمالا از دلایل اصلی قیمت بالاتر خودروهای هیوندای در مقایسه با محصولات رنو، نیسان و میتسوبیشی است. این بین ولی دیدن برچسب ۱.۱ میلیارد تومانی برای هیوندای آزرا ۲۰۱۸ جزو عجایبی است که ابدا نمی توان توضیحی برایش تراشید آن هم در وضعیتی که قیمت دلار در یک رفت و برگشت دیوانه وار از کانال ۱۵ هزار تومان به کمتر از ۱۳ هزار تومان آمده است.

۲- آزرا در دو نسل قبلی همواره سدان محبوب هواداران متمول هیوندای بود که چیزی بیشتر از الانترا و سوناتا می خواستند. با این حال کندی پیشرانه نسل قبل که در فاصله سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۴ وارد بازار کشور شد به یک پس زمینه منفی برای برند آزرا تبدیل شد و تصور می شد که همین عامل نسل تازه آزرا را زمین بزند. این تصور حالا به کل اشتباه از آب در آمده است.

۳- آزرای ۲۰۱۸ در بیش از ۵۰ بازار مهم جهان از آمریکای شمالی تا اروپا، چین، خاورمیانه و استرالیا عرضه شده و در بازارهای نوظهور موفقیت نسبتا خوبی را نصیب هیوندای کرده است. البته میزان فروش این خودرو در آمریکا در دو سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ به کمتر از ۱۰ هزار دستگاه می رسد.

۴- پیشرانه این خودرو در مقایسه با نسل پیشین کمی بهبود داشته تا آزرا ۲۰۱۸ به یک نسخه ۲۴۰۰ سی سی چهار سیلندر با قدرت ۱۸۸ اسب بخار مجهز شود. ابعاد آزرا ۲۰۱۸ شامل ۴.۹۳، ۱.۸۶ و ۱.۴۷ متر برای طول، عرض و ارتفاع خودرو است ضمن این که فاصله بین دو محور آزرا نزدیک به ۲.۸۴ متر است.

آزرا 2018 با قیمت 1 میلیارد تومان ارزش خرید دارد؟!

۵- ابعاد آزار ۲۰۱۸ در این رده قیمتی بیش از هر محصولی به نسل تازه ب ام و ۵۳۰ می خورد و حتی به نوعی می توان ادعا کرد ابعاد دو خودرو دقیقا مشابه هم است. با این حال فاصله میان دو محور ب ام و ۵۳۰ جدید ۱۰ سانتی متر بیشتر است که این موجب شده تا سدان ۱۶۲۰ کیلویی ب ام و کمی سنگین تر از هیوندای آزرا باشد. مقایسه شتاب صفر تا ۱۰۰ ب ام و و هیوندای نشان می دهد آزرا به زمانی معادل ۱۰ ثانیه نیاز دارد تا به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد در حالی که ب ام و ظرف ۶.۲ ثانیه قادر است به این سرعت برسد.

۶- کیفیت رانندگی و هندلینگ ب ام و در مقایسه با آزرا بی دلیل نیست. در مقام مقایسه توانمندی فنی دو خودرو، ب ام و نزدیک به ۶۵ اسب بخار قدرت بیشتر و ۱۱۰ نیوتن متر گشتاور بالاتر را عاید راننده می کند ضمن این که این سدان دیفرانسیل عقب به کمک گیر بکس هشت سرعته اتوماتیک با حالت دستی برتری کاملی بر آزرا ۲۰۱۸ دارد که از انواع دیفرانسیل جلو بوده و به جعبه دنده اتوماتیک شش سرعته معمولی مجهز است.

۷- آزرا در زمینه قیمت هم اینک با توجه به بهای ۱۱۰۰ میلیونی رقیب مستقیم ب ام و ۵۳۰ مدل ۲۰۱۸ در سری پایه است که بهایی ۱.۲ میلیارد تومانی دارد. مقایسه کوتاهی از لیست امکانات دو خودرو نشان می دهد ب ام و با توجه به کیفیت ساخت، طراحی و ارزش برند در سطح بالاتری از آزرا قرار دارد ولی هر دو خودرو تقریبا آپشن های یکسانی دارند. برجسته ترین آپشن هایی که در این رده در ب ام و ۵۳۰ و سری ۲۰۱۸ آزرا وجود دارند این مواردند: سیستم صوتی پیشرفته که در ب ام و از نوع سیستم صوتی حرفه ای Bowers & Wilkins است اما در آزرا نوع ارزان تر اینفینیتی به کار رفته است.

هر دو خودرو به ۱۱ ایربگ مجهزند. چراغ ب ام و تا ۵۰۰ متر و چراغ آزرا تا بیش از ۲۵۰ متر را روشن می کند. هر دو خودرو به صندلی های جلو گرمکن دار و سردکن دار در کنار ماساژور مجهزند. چرم جیر در سقف و ستون آزرا و ۵۳۰ به کار رفته است. ب ام و سیستم تهویه هوای چهار کاناله دارد اما هیوندای از انواع دو کاناله سود برده است. آزرا رینگ و لاستیک ۱۹ اینچی دارد اما سری پایه ب ام و ۵۳۰ از انواع ۱۷ اینچی سود می برد. همچنین هر دو خودرو به سیستم اتوپارک مجهزند.a

جمع‌ بندی این مطالب نشان میدهد که هیوندای آزرا حداکثر میتواند ۱۰۰ میلیون تومان بالاتر از کیا اپتیما فول آپشن به بازار عرضه شود یعنی چیزی نزدیک به ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar