افزایش قیمت خودرو در ایران تمامی ندارد

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
افزایش قیمت خودرو در ایران تمامی ندارد

دلار نه‌تنها بازار اتومبیل‌های خارجی که حتی بازار اتومبیل‌های داخلی و کار کرده را به اغما برده است. با وجود این، بالا رفتن قیمت در این بازارها متوقف نشده و قیمت اتومبیل‌های داخلی تا ۳۰ درصد نسبت به سال پیش افزایش داشته است.

این مساله درحالی رخ می‌دهد که بسیاری از نمایندگان مجلس خودروسازان را به احتکار محکوم و اعلام کرده‌اند تصمیم دارند وزیر صنعت را به علت بالا بردن قیمت خودرو به مجلس بکشانند.

آن‌ها اعتقاد دارند در وضعیتی که دولت دلار ارزان‌تر ۴۲۰۰ تومانی را در دست خودروسازان قرار داده است، افزایش عجیب و غریب قیمت‌ها توجیه ندارد. با این‌حال، قطعه‌سازان می‌گویند که نوسان قیمت دلار موجب شده است آنها هزینه بیشتری بپردازند و به همین علت آنها درخواست افزایش ۱۹.۵‌ درصدی قیمت خودرو را با شورای رقابت در میان گذاشته‌اند.

با وجود این، محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده است که خودروسازان حق ندارند بیشتر از ۹.۶ درصد قیمت‌های خود را بالا ببرند و مردم تخلفات را گزارش دهند. البته نگاهی به تازه‌ترین لیست قیمت خودروسازان نشان می‌دهد که تنها سمند از بین اتومبیل‌های زیر ۴۵ میلیون تومان تخطی و افزایش ۱۲.۵ درصدی قیمت را تجربه کرده است. در بازار آزاد ولی اختلاف قیمت‌ها با بهای کارخانه‌ای خیلی زیاد است و از ۵ تا ۴۰ میلیون تومان می‌رسد.

هایما رکورددار گرانی

خودروسازان حالا لیستی از قیمت تازه از خودروهای خود منتشر کرده‌اند. بر این پایه، محصولات خودروسازان بین ۱.۵ تا ۱۰ میلیون تومان گران شده است. در شرایطی که اتومبیل‌های وارداتی به طور هفتگی گران می‌شوند، خودروسازهای داخلی هم قیمت محصولات خود را هرچند وقت یک‌بار افزایش می‌دهند. در لیست جدید قیمت محصولات ایران‌خودرو، شاهد بالا رفتن قیمت ۲ تا ۱۰ میلیون تومانی هستیم. پژو ۲۰۰۸ با بالاترین رشد، ۱۰ میلیون تومان گران شده و قیمت کارخانه‌ای آن به ۱۰۴ میلیون و ۹۹۴ هزار تومان

رسیده و این اتومبیل در بازار آزاد با اختلاف ۴۱ میلیون تومانی نسبت به قیمت کارخانه، ۱۴۵ میلیون تومان فروخته می‌شود.

بررسی قیمت کارخانه‌ای اتومبیل‌های تولید داخل نشان می‌دهد که بالاترین افزایش قیمت مربوط به اتومبیل هایما اس ۷ بوده است که با ۳۰.۸ درصد افزایش قیمت نسبت به اردیبهشت سال پیش از ۷۲ میلیون و ۱۳۷ هزار تومان به ۱۰۴ میلیون و ۳۱۳ هزار تومان رسیده است. سراتو ۲۰۰۰ اتوماتیک نیز با ۱۹.۴ درصد افزایش قیمت نسبت به سال قبل از ۹۱ میلیون و ۷۸ هزار تومان به ۱۱۳ میلیون و ۶۲ هزار تومان رسیده است. دنا پلاس با ۱۳.۵ درصد افزایش قیمت از ۴۶ میلیون و ۳۱ هزار تومان به ۵۳ میلیون و ۲۶۸ هزار تومان رسیده است.

به‌جز این آریو ۱۶۰۰ اتوماتیک، چانگان و سمند هم افزایش قیمت بالای ۱۰ درصد را تجربه کرده‌اند.

قیمت سمند غیر قانونی است

اگر چه وزیر صنعت اعلام کرده است که خودروسازان تنها اجازه ۹.۵ درصد افزایش قیمت را دارند، ولی این اساس تنها مشمول اتومبیل‌های پایین ۴۵‌ میلیون تومان می‌شود که شورای رقابت برای نرخ‌گذاری آن تصمیم می‌گیرد و خودروسازان اجازه دارند در مورد دیگر محصولات تولیدی‌شان تصمیمات گوناگونی بگیرند. نگاهی به آخرین لیست قیمت خودروهای داخلی نشان می‌دهد که از بین اتومبیل‌های پایین ۴۵ میلیون تومان، خودروسازان فقط برای قیمت‌گذاری سمند غیر قانونی عمل کرده‌اند و این اتومبیل در اردیبهشت‌ماه امسال با ۱۲.۶ درصد افزایش قیمت، ارزش کارخانه‌ای آن به ۳۲ میلیون و ۱۵۷ هزار تومان رسیده است. پژو ۴۰۵ هم تا مرز ۹.۵ درصد افزایش قیمت داشته است و ارزش آن به ۳۲ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان رسیده است.

اختلاف ۵ تا ۴۰ میلیون تومانی قیمت کارخانه و بازار

اتومبیل با قیمت کارخانه ولی تنها به دست شمار اندکی از متقاضیان می‌رسد و چه کسی است که نداند بیشتر اتومبیل‌های ثبت نامی به دست دلالان می‌افتد. ولی در بازار آزاد قیمت اتومبیل‌ها با نرخ کارخانه تفرقه قابل توجهی پیدا کرده است؛ به نوعی که فاصله قیمت کارخانه‌ای اتومبیل‌های داخلی با بازار آزاد از ۵ تا بیشتر از ۴۰ میلیون تومان نوسان دارد. البته اتومبیل‌هایی مانند انواع پراید، تیبا و پژو در بازار آزاد با نرخ کارخانه میان یک تا ۵ میلیون تومان اختلاف قیمت دارند و اختلاف بیشتر مربوط به اتومبیل‌های دارای بازه قیمتی بالاتر است.

از نیمه دوم سال پیش، قیمت اتومبیل به صورت پی در پی در حال بالا رفتن است. در این بین خودروسازان نوسان قیمت دلار را بهانه کرده و می‌گویند که هزینه‌هایشان به خصوص در قسمت تأمین قطعات افزایش چشمگیر داشته است و آنها درخواست بالا رفتن قیمت تا ۱۹.۵ درصد را به شورای رقابت داده‌اند. اتومبیل‌های خارجی هم که افزایش قیمت را به صورت پیاپی تجربه می‌کنند، ادعا دارند که ارز ۴۲۰۰ تومانی به دستشان نرسیده و به همین علت با در نظر گرفتن نرخ آزاد ارز، اتومبیل‌های خود را به فروش می‌گذارند. در بازار آزاد هم شاهد افزایش قیمت بسیار زیادی هستیم. خودروسازهای کشوری هم از این موقعیت استفاده می‌کنند تا به بهانه افزایش قیمت قطعات اتومبیل، قیمت خودروهای خودشان را چند میلیون تومان گران کنند. به نظر می‌رسد گرانی اتومبیل‌های وارداتی، مونتاژی و تولید داخلی به کاری عادی تبدیل شده و دیگر نمی‌توان جلوی رشد کاذب و بلاوقفه قیمت اتومبیل را گرفت.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar