آمریکا و اروپا در آستانه تعلیق تحریم خودرو ایران

جمعه 17 بهمن 99 ساعت 14:33
آمریکا و اروپا در آستانه تعلیق تحریم خودرو ایران

کشمکش ایران و آمریکا مبنی بر اینکه اول طرف مقابل باید به برجام باز گردد بالا گرفته و ورود اتحادیه اروپا و توان دیپلماتیک بالای تیم بایدن باعث شده  تا آمریکا اصرار بر پیشقدم شدن ایران را کنار گذارد.

کارشناسان امریکایی معتقدند که معاهده خلع سلاحی برجام در نهایت ایران را تسلیم خواهد کرد و نباید مانند دولت ترامپ با هدف کوتاه کردن زمان تسلیم ایران طمع به خرج داد، به همین دلیل دولت جو بایدن به صورت دوفاکتو از موضع ابتدایی عقب نشینی کرده و آماده تعلیق بخشی از تحریم ها از جمله تحریم خودرو و بازگشت به برجام به شرط نابودی مجدد توان هسته ای ایران است.

به طرف ایرانی اطلاع داده شده است تا مذاکرات خود را با خودروسازان هدف؛ تاکید بر فرانسه و ایتالیا؛ اغاز کند که نشانه های آن وجود دارد و خودروساز ایتالیایی فیات می خواهد در ایران ون تولید کند.

به نقل از فاکس نیوز، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا : برجام هنوز زنده و است و این آمریکا است که برجام را ترک کرده و ایران و دیگر اعضا، همچنان در برجام هستند. باید اقدامات سریع ایران برای کاهش تعهدات را متوقف کنیم. پایبندی آمریکا به برجام این مشکل را حل خواهد کرد. ما نه طرف آمریکاییم و نه ایران، ما طرف برجام هستیم.

مصوبه مجلس در ضرب الاجل به طرف غربی و اظهارات سردار سلامی مبنی بر اینکه اقتصاد کشور از برجام عبور کرده سبب شد طرف اروپایی به سرعت دست به کار شود تا پیش از پایان دولت کنونی ایران معاهده خلع سلاحی برجام را احیا کند.

کارشناسان اقتصادی معتقدند که باتوجه به بیش از ۷۰ میلیارد دلار مراوده تجاری ایران در سال جاری؛ عملا تحریم اقتصادی وجود خارجی ندارد و تنها تحریم های بانکی باقی مانده است که آن هم با معاهدات پولی دوجانبه کنار زده می شود.

نتیجه اینکه کارت تحریم اثر خود را از دست داده و آمریکا در حال مبادله امتیاز نداشته رژیم تحریم و فشار حداکثری با خاع سلاح اتمی و موشکی ایران است.

تحریریه

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar