ادامه بحران در نیسان همزمان با کاهش فروش

بروزرسانی در: شنبه 26 بهمن 98 ساعت 09:09
ادامه بحران در نیسان همزمان با کاهش فروش

شرکت نیسان که ماه‌هاست با بحران مدیرعامل اسبق خود، کارلوس گون دست و پنجه نرم می‌کند، با کاهش فروش خود طی سه ماهه آخر سال ۲۰۱۹ وارد بحران جدی‌تری شده و این خودروساز ژاپنی پیش بینی سود خود را بار دیگر کاهش داده است.

شرکت نیسان موتور روز پنج شنبه گزارشی مبنی بر این که طی سه ماهه اکتبر تا دسامبر ۲۳۷ میلیون دلار ضرر و زیان داشته منتشر کرده است. این عدد در مقایسه با سود ۶۳۸ میلیون دلاری مدت مشابه پارسال کاهش سودی برابر با ۸۷۵ میلیون دلار را نشان می‌دهد.

با کاهش فروش نیسان در ژاپن، آمریکا، اروپا و چین، فروش سه ماهه پایانی سال پیش نیسان با کاهش ۱۸ درصدی به ۲۳ میلیارد دلار رسیده است. ماکوتو اوچیدا، مدیرعامل نیسان به خبرنگارها در دفتر اصلی شرکت در یوکوهاما گفته بود که آن‌ها در حال طراحی یک نقشه برای تغییر وضع موجود هستند و جزئیات آن را در ماه مه منتشر خواهند کرد.

وی در بخشی از صحبت‌های خود گفته: «وضعیت ما بدتر شده است، ولی زمانی برای هدر دادن نداریم و باید روی محصولات آینده خود سرمایه گذاری کنیم. ما در مسیر درستی حرکت می‌کنیم، ولی قطعاً این کار به زمان نیاز دارد.» وی همچنین گفته که نتایج منتشر شده در روز پنج شنبه آسیب‌های ناشی از توقف تولید در چین به دلیل ویروس کرونا را شامل نمی‌شود و ممکن است در گزارش‌های آتی باز هم شاهد ضرر و زیان گسترده نیسان باشیم.

کارخانه‌های نیسان در چین به دلیل گسترش ویروس کرونا تعطیل شده‌اند، البته شرکت برنامه دارد طی ماه جاری فعالیت این خطوط تولید را دوباره از سر بگیرد. در حال حاضر موضوع این که این کارخانه‌ها بتوانند فعالیت خود را از سر بگیرند نه فقط برای نیسان بلکه برای همه شرکت‌ها قطعی و مشخص نیست.

نیسان می‌گوید بخشی از بار تولید کارخانه‌های چینی خود را در خطوط تولید ژاپن جبران خواهد کرد، ولی این موضوع نیز به بهبود اوضاع زنجیره تأمین قطعات ربط خواهد داشت. نیسان پیش بینی سود خود را برای سال مالی جاری تا مارس ۲۰۲۰ به ۵۹۲ میلیون دلار کاهش داده است. در پیش بینی قبلی شرکت این عدد ۱ میلیارد دلار بود.

در حال حاضر نیسان انتظار دارد در سال مالی جاری ۵.۰۵ میلیون دستگاه خودرو بفروشد. این عدد نیز در مقایسه با پیش بینی قبلی ۴ درصد کم شده است. میزان سود سهامداران در سه ماهه اخیر صفر ین خواهد بود. برند نیسان در پی دستگیری کارلوس گون در اواخر سال ۲۰۱۸ به جرائم مالی با مشکلات بسیاری مواجه بوده است.

گون در حالی که قبلاً ادعای بیگناهی می‌کرد، چند ماه پیش بود که به از ژاپن به لبنان فرار کرد. وی بعداً با برگزاری یک کنفرانس خبری مقامات نیسان را به طرح ریزی یک توطئه علیه او متهم کرد. وی همچنین گفته بود که نیسان و برخی از مقامات دولت ژاپن قصد داشتند با برنامه‌های او برای ادغام کامل با رنو فرانسه مقابله کنند.

نیسان همواره تلاش کرده خود را از اتهامات کارلوس گون دور نگاه دارد. در همین راستا این هفته وکلای نیسان یک شکایت علیه اتهامات کارلوس گون ثبت کرده‌اند. وکلای کارلوس گون هنوز در این مورد چیزی نگفته‌اند. نیسان گون را به استفاده نادرست از منابع مالی شرکت برای خرید خانه در خارج از کشور، استفاده از هواپیماهای شرکت و پرداخت پول هنگفت به خواهر خود در قالب هزینه مشاوره متهم کرده است.

شرکت نیسان همچنین در کشور ژاپن پرونده قضایی دارد. ژاپن توافق نامه تبادل متهم با لبنان ندارد و به همین دلیل، به نظر نمی‌رسد دادگاه گون در ژاپن به جایی برسد. کارلوس گون گفته به دلیل این که نمی‌توانست در ژاپن دادگاهی عادلانه داشته باشد از این کشور فرار کرده است. نرخ محکومیت در ژاپن بالای ۹۹ درصد می‌باشد.

گرگ کلی، یکی از مدیران آمریکایی اسبق نیسان که در پرونده کارلوس گون دست داشته به زودی قرار است دادگاهی شود. تاریخ دادگاه هنوز مشخص نیست. اوچیدا از ماه دسامبر جانشین هیروتو سایکاوا شده است. سایکاوا بعد از برکناری کارلوس گون در سمت مدیرعامل نیسان فعالیت می‌کرد.

autoblog

منبع: Z4Car

قیمت محصولات نیسان

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar