ادامه مشکلات مالی دایملر و دیگر خودروسازهای آلمانی

شنبه 22 تیر 98 ساعت 17:22
ادامه مشکلات مالی دایملر و دیگر خودروسازهای آلمانی

شرکت خودروسازی لوکس دایملر برای چهارمین بار طی ۱۳ ماه اخیر، روز جمعه پیش بینی سود خود را کاهش و در همین راستا، برای مقابله با هزینه‌های اضافی ناشی از آلایندگی خودروهای دیزلی و فراخوان‌های مربوط به ایربگ های تاکاتا بودجه بیشتری اختصاص داد.

این خودروساز آلمانی یکی از چند شرکتی است که این هفته در مورد کاهش میزان سود صحبت کرده‌اند. موضوعی که نگرانی‌های مرتبط با رکود بازار خودرو را، مخصوصاً در بازار چین به عنوان بخشی از تبعات جنگ تجاری افزایش می‌دهد.

دایملر به عنوان تولید کننده خودروهای مرسدس بنز گفته که نتایج سه ماهه دوم سال ۲۰۱۹ خوب نبوده و نتایج مالی سال ۲۰۱۹ به مراتب بدتر از سال پیش خواهد بود. آن‌ها دلیل این موضوع را رشد کم‌تر از حد پیش بینی شده در بازارهای خودرویی و همچنین سرعت پایین رشد تولید خودرو در سال جاری دانسته‌اند.

کارشناسان بورس اعتقاد دارند سود سهام دایملر به ازای هر سهم باید تقریباً نصف شود که در مقایسه با ۳.۲۵ یوروی سال ۲۰۱۸، کاهش شدیدی خواهد بود. این دومین اخطار دایملر از زمان حضور اولا کالنیوس، به جای دیتر زیچه مدیرعامل اسبق دایملر می‌باشد.

سهام دایملر با کاهش ارزش ۴.۵ درصدی به عدد ۴۴.۵۴ یورو رسیده که طی شش ماه اخیر پایین‌ترین میزان می‌باشد. در زمان اعلام خبر، ارزش سهام دایملر که طی سه ماه اخیر ۲۲ درصد کاهش یافته بود، افت قیمتی ۰.۸ درصدی را نشان می‌داد.

خودروسازان آلمانی به عنوان پیشگامان تکنولوژی دیزلی، همچنان در پی رسوایی دیزلی فولکس واگن در این بخش ضرر و زیان‌های زیادی را تجربه می‌کنند. هم اکنون میزان آلایندگی موتورهای دایملر توسط بازرس‌های آلمانی در شهر اشتوتگارت در دست بررسی هستند و در آمریکا نیز اداره حفاظت محیط زیست و انجمن منابع هوایی کالیفرنیا در این بخش روی دایملر تمرکز کرده‌اند.

افزایش فشار از سوی مقامات برای کاهش آلایندگی موتورهای احتراق داخلی همزمان شده با تلاش شرکت‌ها و سرمایه گذاری سنگین آن‌ها روی خودروهای الکتریکی و خودران و در کنار کاهش فروش در چین، بازارهای ضعیف در اروپا و افزایش تنش‌های تجاری جهانی اوضاع را برای شرکت خودروسازی بسیار سخت کرده است.

ضرر و زیان مالی سه ماهه دوم سال ۲۰۱۹

دایملر گفته انتظار ضرر و زیان ۱.۶ میلیارد یورو دیگر در ارتباط با خودروهای دیزلی مرسدس بنز در اروپا دارد. شرکت از انتشار جزئیات بیشتر در این زمینه خودداری کرده است. آن‌ها همچنین هزینه‌های مرتبط با فراخوان‌های ایربگ های تاکاتا را یک میلیارد یورو و هزینه‌های مرتبط با توسعه محصولات ون مرسدس بنز را ۵۰۰ میلیون یورو اعلام کرده‌اند.

ورشکستگی شرکت ژاپنی تاکاتا سبب شده تا خودروسازها بار سنگین هزینه‌های فراخوان‌ها را تنها به دوش بکشند. فورد در سال ۲۰۱۸ فقط در آمریکای شمالی ۷۷۵ میلیون دلار در ارتباط با ایربگ های تاکاتا فراخوان صادر کرد.

در نتیجه هزینه‌های اضافی، دایملر پیش بینی می‌کند در سه ماهه دوم سال جاری ضرر و زیانی معادل ۱.۶ میلیارد یورو در قیاس با ۲.۶ میلیارد یورو سود در مدت مشابه پارسال داشته باشد. در ماه مه، شرکت بی ام و در گزارشی نسبت به کاهش سود خود به خاطر سرمایه گذاری‌های زیاد هشدار داده بود. فولکس واگن نیز گفته که میزان بازگشت سرمایه از طریق فروش خودروهای سواری آن‌ها کم‌تر از میزان هدف گذاری شده بوده است.

فروش خودروهای مرسدس بنز در سه ماهه نخست سال جاری به دلیل مشکلات تولید خودرو A کلاس در مکزیک، مشکلات ون مرسدس بنز در کارولینای جنوبی و دردسرهای شاسی بلند GLE در آلاباما کاهش هفت درصدی را تجربه کرد.

autoblog

منبع: Z4Car

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar