ایلان ماسک برای ماندن در تسلا می‌جنگد

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:35
ایلان ماسک برای ماندن در تسلا می‌جنگد

در ادامه چالش‌های به وجود آمده برای ایلان ماسک به دنبال حاشیه‌هایی که وی ایجاد کرد حال ریسک برکناری وی از تسلا، کمپانی که خود آن را بنا نهاده، قوت گرفته است.

هفته پیش یک خبر جهان خودروسازی و فناوری را به لرزه درآورد: «ایلان ماسک قرار است در روزهای آینده از سمت خود به عنوان رئیس تسلا کناره گیری کند». دلیل انتشار این خبر اتهام مطرح شده علیه او در رابطه با خبر خصوصی سازی کمپانی تسلا بود که به دست ماسک اعلام شد. این خبری بود که بعد از انتشار، دروغ خوانده شد و ماسک را درگیر جنجال‌های رسانه‌ای کرد و در خطر برکناری قرار داد ولی بر اساس توافقی که میان مقامات تسلا حاصل شده بود، ماسک می‌توانست همچنان بر کرسی مدیرعاملی تسلا تکیه بزند. این در حالی است که او فقط بیش از یک ماه فرصت داشت تا از سمت ریاست هیات مدیره کمپانی که خودش آن را بنا نهاده و به یک هیولای تکنولوژی تبدیل کرده بود، استعفا دهد.

این توافق همچنین از ماسک می‌خواست تا برای سه سال در انتخابات هیات مدیره تسلا شرکت نکند. بر اساس یک سند دادگاه، او در ابتدا بدون قبول یا رد شکایت با کمیسیون بورس و اوراق بهادار به توافق رسید تا در جهت حل شکایت‌ها مبلغ ۲۰ میلیون دلار پرداخت کند. این کمپانی همچنین موافقت کرد که دو مدیر جدید را برای هیات مدیره برگزیند و کمیته‌ای را برای نظارت بر فعالیت‌های ایلان ماسک خصوصاً در شبکه‌های اجتماعی منصوب کند ولی با کناره‌گیری ماسک سؤال‌هایی مطرح می‌شود؛ اینکه این عمل برای تسلا و ماسک به چه معنی است و چه تفاوتی بین مدیرعاملی او و ریاست وی بر هیات‌مدیره وجود دارد؟

بهتر است ابتدا نقش یک مدیرعامل را مورد بررسی قرار دهیم. مدیرعامل در واقع تصمیم گیرنده ارشد یک کمپانی است که نقش چهره عمومی آن را هم ایفا می‌کند. این فرد در واقع مسئول عملکرد کلی کمپانی است و نیز باید در برابر سهامداران داخلی و خارجی پاسخگو باشد. مدیرعامل است که تعیین می‌کند کمپانی وارد چه کسب و کاری شود و اینکه باید توازن بین سرمایه گذاری کنونی و آتی را ایجاد کند. مطالعاتی که از طرف دانشگاه هاروارد صورت گرفته است نشان می‌دهد که مدیران عامل ۲۵ درصد از زمان کاری خود را برای گفت و گو با دیگر طرف‌ها در جهت ایجاد روابط تجاری، ۲۵ درصد برای بررسی عملکرد تجاری واحدها، ۱۶ درصد را صرف فرهنگ سازی و ۲۱ درصد را صرف تعیین استراتژی می‌کنند.

اکنون تمرکز بیشتر ماسک در کسوت مدیرعاملی تسلا و افزایش تعهدش از این طریق می‌تواند به او کمک کند تا بیشتر وقت خود را بر فعالیت‌های روزانه شرکتش که البته حوزه تخصصی او هم است اختصاص دهد و با خروج از روند پاسخگویی به سهامداران وجهه خود را بازسازی کند. ماسک به‌عنوان فردی شناخته می‌شود که خود با حضور بر خطوط تولید به افزایش و ارتقای تولید کمک می‌کند؛ اقدامی که برای مدیران عامل کم سابقه است. با این وضعیت او زمان بیشتری پیدا می‌کند تا در جریان شیوه تولید و نظارت بر آن قرار بگیرد ولی نقش رئیس هیات مدیره در واقع مشاوره و نظارت بر تیم مدیریت کمپانی است. در حالی که نقش مدیرعامل بیشتر مربوط به تصمیم گیری و مسوولیت‌ها است، رئیس یک کمپانی باید خویشتندار، صبور و در دسترس باشد تا به نتایجی دست یابد که سهامداران را راضی نگه دارد. ماسک طی ۱۴ سال اخیر ریاست هیات مدیره را بر عهده داشته است که نتیجه آن نارضایتی تعدادی از سهامداران از اقدامات او بود. بعضی از این سهامداران به مانند جینگ ژائو در تابستان سال جاری خواستار آن شده بودند تا ماسک با یک فرد مستقل جایگزین شود. او ایفای نقش همزمان ماسک به عنوان مدیرعامل و رئیس را فقط برای روزهای ابتدایی این کمپانی مناسب دانسته است. با این حال هیات مدیره با این پیشنهاد مخالفت کرد.

در وضعیتی که ماسک در تسلا دارای متحدان قابل توجهی هم است، کناره گیری او از سمت ریاست هیات مدیره می‌تواند برای تسلا خیلی تاثیرگذار باشد. هفته اخیر سهام این کمپانی با کاهش ۱۴ درصدی مواجه بوده است. البته تعدادی از اقدامات ماسک هم در بروز این نابسامانی تاثیرگذار بوده است. تصاویری که از او در حال استعمال ماریجوانا منتشر شد باعث شد بعضی از سهامداران در رابطه با شخصیت بی‌ثبات او نگران شوند ولی فقط چند روز پس از این جنجال‌ها، انتشار خبر ابقای ماسک به عنوان رئیس هیات مدیره موجب شگفتی همه شده است. او که قرار بود در توافق با کمیسیون بورس و اوراق بهادار و با پرداخت جریمه ۲۰ میلیون دلاری از سمت ریاست تسلا کناره‌گیری کند، اکنون با حمایت هیات مدیره خود این توافق را رد کرده و قرار است در این سمت باقی بماند. اکنون ریسکی که تسلا را تهدید می‌کند آن است که در صورت پیروزی کمیسیون در دادگاه ایلان ماسک باید از هر دو سمت مدیرعامل و ریاست تسلا کنار گذاشته شود.

این هفته ولی با افزایش اطمینان سهامداران از اینکه ماسک در سمت خود باقی خواهد ماند و یافتن مکانیزم‌هایی در برابر رفتارهای نابه هنجار او، ارزش سهام تسلا با جهش رو به رو شد. قرار است که هیات مدیره با دقت رفتار ماسک را تحت نظر بگیرد و همچنین کمیته‌ای برای نظارت بر فساد تشکیل شود. البته معلوم نیست که این کمیته تا چه حد می‌تواند مؤثر عمل کند چرا که ماسک دارای رفتارهای غیر قابل پیش بینی و نفوذ گسترده‌ای در کمپانی تسلا است.

قیمت خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar