تخلف نمایندگی‌ های خودروسازی در آمریکا

چهارشنبه 11 اسفند 00 ساعت 15:01
تخلف نمایندگی‌ های خودروسازی در آمریکا
در ماه های اخیر و با ماندگار شدن ویروس کرونا و محدودیت های ناشی از شیوع ویروس و به تبع آن بحران جهانی کمبود تراشه و ریزتراشه های مورد نیاز خودرو، بزرگ ترین برندهای دنیای خودرو ناچار به پیش فروش محصولات خود یا رزرو این محصولات برای مشتریان شدند. همین موضوع موجب بروز تخلفاتی شده است که واکنش شرکت هایی نظیر فورد و هیوندای را برانگیخته است.

محدودیت هایی که به دلیل شیوع ویروس کرونا سراسر جهان را در برگرفت کمبودهایی بسیاری را در حوزه های مختلف پدید آورد.

یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که با شیوع کرونا دامنگیر صنایع بزرگ همچون خودروسازی شد، کمبود تراشه بود.

کمبود تراشه و ریزتراشه ها این روزها تبدیل به یک بحران است که خودروسازان را نیز درگیر خود کرده است.

این بحران خودروسازان را با مشکلات بسیاری مواجه کرد تا جایی که بسیاری از خودروسازان به ناچار انبوهی از خودروهای ناقص را در پارکینگ های خود انبار کردند تا با تامین قطعات، این خودروها تکمیل و به بازار عرضه شود.
همین موضوع موجب عقب افتادن تعهدات این شرکت ها در قبال مشتریان شده و مانعی بزرگ را پیش روی فروش و تحویل خودروهای جدید قرار داده است.

خودروسازان برای عبور از این مشکل تصمیم به پیش فروش و رزرو خودرو گرفتند تا بتوانند این مشکل را با کمترین نارضایتی پشت سر بگذارند اما همین موضع موجب بروز تخلف در برخی نمایندگی ها و نارضایتی گسترده خریدران خودرو شده است.

از شرکت هایی که به صورت گسترده با تخلف نمایندگی ها دست به گریبان هستند باید به فورد، هیوندای، جنسیس و سوبارو اشاره کرد.

شرکت های خودروساز اما در برابر این تخلفات سکوت نکرده و اقدامات خود را در این زمینه رسانه ای کردند.
این برخوردها از ۶ هفته پیش در آمریکا و با نامه قائم مقام فورد آغاز شد. قائم مقام فروش فورد در آمریکا و کانادا نامه ای هشدار آمیز را برای نمایندگی ها ارسال کرد که در آن از عبارت «مطلع شده ایم که ...» استفاده کرده بود.

موضوع این نامه هشدارآمیز، تخلف نمایندگی‌ها از جمله دریافت مبالغ غیرمتعارف از مشتری برای رزرو اف-۱۵۰ برقی لایتنینگ بود. در حقیقت نمایندگی ها مجاز بودند ۱۰۰ دلار برای رزرو پیش خرید دریافت کنند اما چون تقاضا برای این وانت محبوب خیلی بالا است، دریافت این حق رزرو هم شکل نامتعارف پیدا کرد تا جایی که فورد متوجه این موضوع شد که این روش نارضایتی شدید مشتریان و لطمه به خوشنامی فورد و نمایندگی های آن وارد می کند.

دو هفته بعد از فورد هم کمپانی جنرال موتورز از نمایندگی های فروش خود خواست که دست از این بازی رزرو پیش خرید شورولت کوروت زد۰۶ بردارند.

حالا نوبت به خودروسازان خارجی حاضر در بازار آمریکا از جمله برندهای هیوندای، جنسیس، سوبارو و اینفینیتی رسیده است که از این نامه های هشدار آمیز به نمایندگی های خود بنویسند و جلوی عصبانی کردن مشتریان و لطمه به خوشنامی برندشان را بگیرند.

قائم مقام ارشد در هیوندایی و قائم مقام عملیاتی در جنسیس بازار آمریکای شمالی نامه هایی را برای نمایندگی های خود تنظیم کرده اند و ابراز ناخرسندی کرده اند که «برخی رویه های افزایش قیمت سرخود که بدون نظارت صورت پذیرفته، روی سلامت برند تأثیر منفی می گذارد.» یکی از رویه های اشاره شده در این نامه افزایش قیمت سرخود و رویه ی دیگر روشی موسوم به «دام-و-سویچ» است که در آن نمایندگی های فروش ابتدا یک قیمت را تبلیغ می کنند و همین که سر و کله مشتری در نمایندگی پیدا می شود، قیمت بالا رفته را اعلام می کنند. با این که در این نامه ها اذعان شده است که نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش خودروسازان مجموعه های خصوصی جدا هستند و حق دارند در مورد قیمت خودرویی که می فروشند خودشان تصمیم بگیرند و خودروسازان حق دخالت در این ماجرا ندارند اما از اهرم هایی که در دست دارند از جمله تخصیص تعداد خودرو سالانه و حمایت های مالی در تبلیغات برند استفاده خواهند کرد تا جلوی رویه هایی که به حیثیت برند لطمه وارد می کند را بگیرند.

توماس دال مدیر عامل سوباروی آمریکا در خصوص یکی از نامه های مشتریان وفادار این برند به امور مشتریان به جالوپنیک گفته است «ما در حال دریافت تعداد زیادی نامه و ایمیل از مشتریان خود هستیم که با ناخرسندی شکایت دارند که قیمت فروش خودروها نسبت به قیمت کارخانه فاصله زیادی گرفته است.» سوبارو خیلی تلاش می کند تکلیف نمایندگی های مجاز خود را از خرده فروشان و نمایشگاه های فروش غیرمرتبط با برند تفکیک کنند تا امکان حفظ خوشنامی برند فراهم شود. از این رو از نمایندگی های خود خواسته است از فاصله افتادن بین قیمت خرده فروش و قیمت کارخانه پرهیز کنند.

همچنین کاردایرکت هم از نامه ای خبر داده است که اینفینیتی به نمایندگی های خود ارسال کرده و در آن خواسته است که از تغییر در شرایط اجاره به روش لیزینگ در پایان قرارداد پرهیز کنند. اگر مشتریان خودروهای اجاره به روش لیزینگ از پیش خود را برای پایان قرارداد آماده نکنند چه بخواهند صاحب آن خودرو شوند چه بخواهند به قرارداد پایان دهند، با هزینه های تحت عناوین مختلف از جمله «هزینه های کرونا» مواجه می شوند.

پرشین خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar