معرفی پورشه تایکان توربو GT

سه شنبه 22 اسفند 02 ساعت 09:17
معرفی پورشه تایکان توربو GT

پورشه تایکان توربو GT با حداکثر ۱۱۰۸ اسب بخار قدرت و قیمت پایهٔ ۲۳۰ هزار دلار، ظرف ۲.۱ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

پس از ثبت رکورد جدیدی در نوربرگ‌رینگ در اوایل سال جاری با یک تایکان پروتوتایپ، پورشه حالا نسخهٔ نهایی آن را با نام توربو GT در کالیفرنیا رونمایی کرده است. این سوپرسدان برقی از نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ قوای محرکهٔ دو موتورهٔ تایکان توربو S استفاده می‌کند. مهندسان پورشه در عقب خودرو یک موتور الکتریکی جدید با اینورتر قوی‌تر و کارآمدتری را نصب کرده‌اند که از کاربید سیلیکون استفاده می‌کند. علاوه بر این، ضرایب گیربکس هم افزایش پیدا کرده است.

درنتیجهٔ این تغییرات، مجموع خروجی به ۷۸۹ اسب بخار قدرت رسیده است که با فعال کردن لانچ کنترل به ۱۰۳۳ اسب بخار می‌رسد و برای دو ثانیه حداکثر ۱۱۰۸ اسب بخار قدرت را ارائه می‌کند. با این ارقام، توربو GT به قوی‌ترین پورشهٔ تولیدی تاریخ تبدیل می‌شود. گشتاور این خودرو هم حداکثر ۱۳۴۰ نیوتن متر اعلام شده است. تایکان توربو GT ظرف ۲.۲ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد که با سفارش پکیج وایساخ این رقم به ۲.۱ ثانیه کاهش پیدا می‌کند. شتاب صفر تا ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت هم به ترتیب ۶.۶ و ۶.۴ ثانیه خواهد بود درحالی‌که حداکثر سرعت خودرو به ۳۰۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

یکی دیگر از ویژگی‌های برجستهٔ این ماشین حالتی بنام حمله است که با الهام از مسابقات فرمول E، برای ۱۰ ثانیه ۱۶۰ اسب بخار قدرت اضافی را ارائه می‌کند. تایکان توربو GT در ظاهر هم شخصیت پیست محور خود را با کیت بدنهٔ جدیدی نشان می‌دهد که اسپویلر تطبیقی عقب یکی از ویژگی‌های آن است. این اسپویلر با همکاری دیفیوزر عقب، ۲۲۰ کیلوگرم داون‌فورس تولید می‌کند. تریم فیبر کربنی روی ستون‌های B و قاب آینه‌های جانبی هم از دیگر ویژگی‌های بیرونی این تایکان پرچم‌دار هستند. علاوه بر این، خریداران می‌توانند برچسب‌هایی را برای بدنه خودرو سفارش دهند.

مهم‌تر از همهٔ این‌ها اما رینگ‌های جدید سبک‌وزن فورج‌کاری شدهٔ ۲۱ اینچی است که با لاستیک‌های چسبنده‌تری پوشیده شده‌اند. این رینگ‌ها علاوه بر کاهش وزن، پره‌هایی دارند که برای بهبود خنک‌کنندگی ترمزهای سرامیکی ارتقاءیافته طراحی شده‌اند که با کالیپرهای طلایی ارائه می‌شود. علاوه بر این، سیستم تعلیق اکتیو راید پورشه هم از تنظیم خاص برای توربو GT بهره‌مند شده است.

در داخل خودرو پورشه تودوزی Race Tex و چرم مشکی را برای صندلی‌های اسپرت با قابلیت تنظیم ۱۸ جهته و فرمان GT Sport در نظر گرفته است. روی پشت‌سری صندلی‌ها و کنسول وسط هم نشان توربو GT نقش بسته است. سفارش پکیج وایساخ اما برای کاهش وزن صندلی‌های عقب، ساعت آنالوگ، کف‌پوش‌ها و مواد عایق صدا را حذف می‌کند. با سفارش این پکیج، توربو GT به یک خودروی دونفرهٔ مخصوص پیست تبدیل می‌شود. علاوه بر این، با سفارش پکیج Sound Plus سیستم صوتی فراگیر Bose هم حذف می‌شود. با این اقدامات، وزن این تایکان ۷۱ کیلوگرم کمتر از توربو S خواهد شد.

در ژانویهٔ ۲۰۲۴ یک پروتوتایپ تایکان توربو GT با ثبت تایم ۷ دقیقه و ۷.۵۵ ثانیه، به سریع‌ترین سدان نوربرگ‌رینگ تبدیل شد. این تایم ۱۸ ثانیه از رکورد تسلا مدل S پلد و ۲۶ ثانیه از تایم تایکان توربو S سریع‌تر است و تنها ۲.۲ ثانیه با رکورد هایپرکار ریمک نورا فاصله دارد. علاوه بر این، به گفتهٔ پورشه، این خودرو با پکیج وایساخ، در پیست لاگونا سکا هم زمان ۱ دقیقه و ۲۷.۸ ثانیه را ثبت کرده و به سریع‌ترین خودروی الکتریکی این پیست تبدیل شده است. قیمت تایکان توربو GT از ۲۳۰ هزار دلار آغاز می‌شود که ۲۱ هزار دلار از تایکان توربو S گران‌تر است. انتظار می‌رود تحویل این خودرو به خریداران از تابستان ۲۰۲۴ آغاز شود.

پدال

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar