رشد ۵۰ درصدی فروش خودروهای برقی در نروژ

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:35
رشد ۵۰ درصدی فروش خودروهای برقی در نروژ

به نظر می رسد خودروهای برقی و الکتریکی با رشد ۵۰ درصدی در بازار نروژ توانسته‌اند جایگاه مناسب و مستحکمی را برای خود رقم بزنند.

خیلی از کشورهای جهان قصد دارند با هدف مقابله با آلودگی هوا و کاهش میزان انتشار آلاینده ها و گازهای گلخانه ای و حفظ بیشتر محیط زیست، خودروهای تمام الکتریکی و برقی را به تولید انبوه برسانند.

بنابراین بسیاری از کمپانی های خودروسازی در جهان عزم خود را برای تولید انبوه خودروهای برقی جزم کرده و از برنامه‌های خود بدین منظور رونمایی کرده‌اند. افزایش روزافزون خودروهای برقی و محبوبیت استفاده بیشتر از این خودروهای پاک، موجب شده است که گروه های خودروسازی در سراسر جهان به رقابتی تنگاتنگ پرداخته و هر یک از برنامه های خود برای طراحی و تولید خودروهایی بهتر و با توان پیمایش بیشتر رونمایی کنند.

نروژ به عنوان یک کشور سرسبز و کم جمعیت در شمال قاره اروپا یکی از پیشگامان محافظت از محیط زیست و کاهش انتشار میزان آلاینده ها به جو زمین است که در راستای این هدف، اقدامات زیادی برای کاهش استقبال از خودروهای آلاینده بنزینی و دیزلی و افزایش محبوبیت و استفاده از خودروهای پاک برقی و الکتریکی انجام داده که در آخر باعث شده خریداری و استفاده از وسائل نقلیه برقی در این کشور با یک رشد ۵۰ درصدی رو به رو شود که در نوع خود در جهان بی‌سابقه و بی نظیر بوده است.

مقامات و مسئولان نروژ بارها اعلام کرده بودند که با هدف به صفر رساندن خریداری خودروهای بنزینی و دیزلی آلاینده و همچنین کاهش شدید گازهای گلخانه‌ای و کربنی به جو زمین، قصد دارند به توسعه و ساخت زودهنگام زیرساخت های لازم برای استفاده بهینه و آسان از خودروهای برقی بپردازند.

با این که وسائل نقلیه الکتریکی در جهان تنها سهم بسیار اندک و کوچکی از بازار خودرو را به خود اختصاص می‌دهند، ولی آمار استفاده، خریداری و استقبال از آن در کشورهای گوناگون تحت تاثیر سیاست گذاری های مختلف دولت‌ها تفاوت معناداری دارد. در بعضی کشورها فروش خودروهای برقی چنان رو به صعود گزارش می‌شود که به نظر می‌رسد در سال‌های نه چندان دور، از فروش خودروهای بنزینی و دیزلی سبقت خواهد گرفت. این در حالیست که برخی دیگر از کشورها به خصوص جهان سومی‌ها، هنوز حتی فکر عرضه یک خودروی الکتریکی را هم غیرممکن می‌دانند.

در این بین، کشورهای اروپایی به خصوص شمال اروپا بیشتر از دیگر کشورها در جهان در پی توسعه وسائل نقلیه پاک و دوستدار محیط زیست هستند؛ به گونه ای که در سال جاری ۲۰۱۸ میلادی تقریبا نیمی از مجموع کل خودروهای فروخته شده در نروژ، برقی و الکتریکی بوده است.

این گزارش که به دست موسسه اقتصادی حمل و نقل نروژ منتشر شده است، همچنین یادآوری می کند که سال ۲۰۱۴ میلادی یک نقطه عطف برای فروش خودروهای برقی در نروژ محسوب می شود و خیلی از شهروندان این کشور از آن سال به بعد، از خرید خودروهای درون‌سوز و آلاینده روی برگرداندند و به سمت و سوی همتایان الکتریکی آن جذب شدند.

نروژ تلاش‌های گسترده‌ای به منظور توسعه و ساخت ایستگاه‌های شارژ سریع برای خودروهای برقی کرده است؛ به گونه ای که بزرگترین ایستگاه شارژ سریع برای این گونه خودروها در حال حاضر در این کشور واقع شده است. این ایستگاه قادر است ۲۸ خودرو را فقط در عرض مدت ۳۰ دقیقه به طور کامل شارژ کند.

شایان توجه است که شهر اسلو پایتخت نروژ لقب پایتخت خودروهای الکتریکی در جهان را به نام خود ثبت کرده است.

رشد 50 درصدی فروش خودروهای برقی در نروژ

دولت های زیادی مانند انگلستان، فرانسه، نروژ، اسپانیا، یونان، مکزیک، چین و هند از جمله پیشگامانی هستند که قصد دارند به منظور پیشگیری از آلودگی هوا و حفظ محیط زیست، تولید و فروش خودروهای بنزینی و دیزلی را تا دهه ۲۰۳۰ و نهایتا تا دهه ۲۰۴۰ میلادی (حدودا دو دهه آینده) ممنوع و متوقف اعلام کنند.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar