رونمایی از توربوشارژرهای الکتریکی Garrett

بروزرسانی در: سه شنبه 30 مهر 98 ساعت 18:22
رونمایی از توربوشارژرهای الکتریکی Garrett

شرکت گرت موشن، که از سال ۱۹۵۰ در زمینه طراحی و ساخت توربوشارژرها فعالیت می‌کند، امروز از نسل جدید توربوشارژرهای الکتریکی خود به نام E-Turbo رونمایی کرده است که انقلابی در توربوهای الکتریکی ایجاد خواهد کرد.

فوربس در مطلبی در مورد این موضوع توضیح داده که توربوی E-Turbo از یک موتور الکتریکی روی شفت بین چرخ توربین و کمپرسور استفاده می‌کند. سیستم توربوهای الکتریکی استفاده شده در خودروهای مرسدس بنز و فولکس واگن متفاوت از این هستند. مهندسان شرکت گرت می گویند در مقایسه با یک توربو الکتریکی استاندارد، E-Turbo 16 درصد قدرت بیشتری تولید می‌کرده و ۱۰.۵ درصد میزان گشتاور را افزایش می‌دهد. موتور مجهز به این توربو الکتریکی به گشتاور مورد نظر به جای ۱.۵ ثانیه در ۱ ثانیه و با استارت ۱۵۰۰ دور در دقیقه رسیده است. همچنین خودروی مجهز به E-Turbo سرعت خود را از ۶۰ به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در ۸.۸ ثانیه به جای ۱۱ ثانیه افزایش می‌دهد. مهندسان شرکت نگفته‌اند که E-Turbo روی چه خودرویی تست شده است.

رقبایی مانند بورگ وارنر و والئو نیز در مورد توربوهای الکتریکی خود ادعاهای مشابهی را از جمله کاهش ده درصدی مصرف سوخت مطرح می‌کنند.

سیستم‌های توربو الکتریکی مرسدس بنز و آئودی بیشتر شبیه سوپرشارژرهای الکتریکی هستند تا توربوشارژر و هوای اضافی را در دور موتورهای پایین با چرخاندن یک کمپرسور تا ۷۰ هزار دور در دقیقه در کم‌تر از ۲۵۰ میلی ثانیه در اختیار موتور قرار می‌دهند. این توربوهای الکتریکی به خوبی می‌توانند موضوع کاهش قدرت در دورهای پایین را جبران کنند. این در حالی است که توربوهای استانداردی که با سیستم اگزوز کار می‌کنند شیوه کار متفاوتی دارند. از جمله خودروهایی که این نوع توربوشارژر روی آن‌ها نصب شده می‌توان به آئودی RS5 دیزلی یا مرسدس CLS 53، یا سیستم توربو دوقلوی آئودی SQ7 اشاره کرد. این نوع توربوها یک قطعه کاملاً جدا در محفظه موتور محسوب می‌شوند. بورگ وارنر می‌گوید سیستم آن‌ها تقریباً هم اندازه یک طالبی است و مبتنی بر یک سیستم ۴۸ ولت کار می‌کند.

گرت می‌گوید قرار دادن موتور الکتریکی داخل شفت یک توربو مبتنی بر سیستم اگزوز مزایای بسیار زیادی دارد. مانند دیگر سیستم‌های e-boost، موتور الکتریکی تا زمانی که گازهای اگزوز وارد سیستم شوند کمپرسور را چرخانده و قدرت مورد نیاز توربین را تأمین می‌کند. شاید مهم‌ترین مزیت سیستم E-Turbo این باشد که توربو می‌تواند هنگامی که تحت فشار نیست انرژی اضافی را ذخیره می‌کند.

گرت نگفته کدام شرکت خودروسازی نخستین بار از این سیستم توربو الکتریکی استفاده خواهد کرد، ولی اعلام کرده که می‌توانیم انتظار استفاده از این سیستم را روی یک خودروی پرفورمنس در سال ۲۰۲۱ داشته باشیم. بعد از آن، گرت می‌گوید ۱۰ برنامه توسعه مختلف در سگمنت های متعدد در سه بازار خودرویی بزرگ دنیا دارد.

autoblog

منبع: Z4Car

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar