سودآورترین شرکت خودروسازی دنیا، مرسدس بنز

دوشنبه 6 آذر 02 ساعت 13:53
سودآورترین شرکت خودروسازی دنیا، مرسدس بنز

۱۶ شرکت بزرگ خودروسازی جهان در سه ماه سوم سال جاری به در‌‌آمد و سود کم‌سابقه‌ای دست یافته‌اند؛ موفقیتی که لزوماَ قابل ادامه نیست. انتقال از خودروهای احتراقی به خودروهای الکتریکی چالش اصلی سال‌‌های آینده است.

به رغم عواملی که رونق را در اقتصادهای بزرگ جهان با چالش روبرو کرده‌اند بزرگترین خودروسازان جهان در ماه‌های ژوئیه تا سپتامبر امسال به بالاترین میزان فروش و سود در تاریخ خود دست‌ یافته‌اند. شرکت مرسدس بنز از لحاظ سودآوری گوی سبقت را از رقیبان خود ربوده است.

بنا بر محاسبات و ارزیابی داده‌ها که از سوی ارزیابی و مشاوره‌ای موسوم به ارنست اند یونگ (Ernst & Young) انجام شده میزان فروش ۱۶ شرکت بزرگ خودروسازی جهان در سه ماه نخست سال ۲۰۲۳ با افزایشی ۱۱ درصدی به ۵۰۴ میلیارد یورو رسیده است.

سود این شرکت‌ها با افزایش کم‌سابقه ۳۵ درصدی بر ۳۹ میلیارد یورو بالغ می‌شود.

البته تاثیرات نوسانات ارزی را هم در این ارقام نبابد نادیده گرفت، چرا که برای مثال ارزش پایین ین ژاپن به شرکت‌های خودروسازی این کشور کمک کرده است که به افزایشی ۱۰۳ درصدی در سود ناخالص دست یابند. این رقم در مورد خودروسازی‌های آلمان ۷ درصد است، در حالی که بهای نسبت بالای دلار سبب شده که خودروسازی‌های این کشور در این سود ناخالص کاهشی معادل ۱۸ درصد را تجربه کنند.

در عرصه کسب سود خالص، مرسدس بنز با افزایشی ۱۳ درصدی در رأس خودروسازهای جهان ایستاده است. تویاتا و بی ام و با ۱۲.۶ و ۱۱.۳ درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

موفقیت‌هایی ادامه‌دار؟

با این همه کارشناسان هشدار می‌دهند که این موفقیت‌ها لزوماَ قابل تداوم نیست، چرا که چالش‌های بزرگ برای صنایع خودروسازی تازه در حال آغازند، از جمله به دلیل گذار از خودروهای احتراقی به خودروهای الکتریکی.

به گفته برخی از کارشناسان وضعیت در حال حاضر این گونه است که بازار کم و بیش از خودروهای الکتریکی اشباع است، ولی خریداران محتاطند و به راحتی به خرید این گونه خودروها دست نمی‌زنند. آنها همچنان منتظر به بازارآمدن نمونه‌های بهتر و مطمئن‌تر این گونه خودروها هستند.

البته وضعیت فروش خودروهای الکتریکی منطقه به منطقه متفاوت است. بنا بر داده‌های شرکت مشاوره‌ای اطلس پابلیک پالیسی (Atlas Public Policy)، در حالی که شمار خودروهای فروخته‌شده در سال جاری در آمریکا به بیش یک میلیون می‌رسد و رکوردی تازه را ثبت می‌کند، باز هم این رقم در قیاس با کل خودروهای فروخته شده از ۹ درصد فراتر نمی‌رود، حدود ۱.۷ درصد بیشتر از سال پیش.

به عبارت دیگر آمریکا در زمینه رواج خودروهای برقی از کشورهایی مانند چین، آلمان و نروژ عقب است. بنا بر داده‌های خبرگزاری بلومبرگ سهم خودروهای الکتریکی در چین در ۶ ماه اول سال جاری به ۳۳ درصد از کل خودروهای فروخته‌شده رسیده است. این رقم در آلمان ۳۵ درصد و در نروژ ۹۰ درصد بوده است. این ارقام البته هم خودروهای الکتریکی و هم خودروهای دوگانه‌سوز یا هیبریدی را شامل می‌شود.

ایران جیب

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar