شرایط دشوار خودروسازان جهان

شنبه 18 اسفند 97 ساعت 17:29
شرایط دشوار خودروسازان جهان

خودروسازان با یک طوفان کامل عوارض گمرکی، سقوط تقاضا در بازار حساس چین و پس زدن شدید خودروهای دیزلی رو به رو هستند. همه اینها با هم این تجارت را متزلزل می‌کند.

کمی براق کننده و پولیش تنها چیزی است که اغلب خودروسازان اروپایی برای درخشان کردن خود نیاز دارند. آن‌ها در نمایشگاه خودروی ژنو شرکت می‌کنند.

این نمایشگاه یکی از مهمترین رویدادهای صنعت خودروسازی است. سکویی برای روسای برتر خودروسازی دنیا تا آنچه ساخته‌اند را تبلیغ کنند. اما امسال وضعیت متفاوت است.

خودروسازان با یک طوفان کامل عوارض گمرکی، سقوط تقاضا در بازار حساس چین و پس زدن شدید خودروهای دیزلی رو به رو هستند. همه اینها با هم این تجارت را متزلزل می‌کند.

روی آوردن به خودروهای برقی و اتوماتیک کمکی نکرده است. این کار به سرمایه‌گذاری وسیع و شیوه تفکر متفاوت نیاز دارد. یعنی خنده‌ها و پوزخندهای جمعی جای خود را به اخم‌های دسته جمعی می‌دهند.

جان ون زیل، مدیرعامل تویوتا موتور گفت: «این صنعت دچار تغییری شده که هر صد سال یکبار رخ می‌دهد. ما با تغییرات زیادی رو به رو هستیم، تغییر از نظر خودروها، تغییر از نظر متقاضیان و تغییر از یک بعد وسیعتر محیط زیستی.

وضعیت آنقدر بد است که جگوار و لندرور، بزرگ‌ترین خودروسازان انگلستان حتی زحمت شرکت کردن را به خود نداده‌اند. کمپانی فورد موتور هم مثل ولوو، تسلا و جنرال موتور از دور شاهد ماجرا هستند.

 صنعت خودرو برای موفقیت اقتصادی اروپا حیاتی است. این بخش برای ۱۲ میلیون نفر شغل ایجاد می‌کند و مسئول ۴ درصد تولید ناخالص داخلی اتحادیه اروپا است.

اما در روز سه شنبه مجمع خودروسازان و تاجران گزارش داد که این هفته شاهد کاهش مداوم فروش موتور دیزل در انگلستان بوده است. ۱۴.۳ درصد کاهش سالانه در فروش خودروهای دیزلی وجود داشت که سهم این خودروها را در بازار انگلستان به کمتر از ۲۹.۶ درصد کاهش داد.

 در ۲۰۱۸ فروش خودروهای جدید با بیشترین سرعتی که از ۲۰۰۸ تا حالا داشته، کاهش یافت و ماه اخیر مجمع خودروسازان و تاجران اعلام کرد که فروش خودروهای دست دوم هم ۲.۱ درصد از نظر شمار در ۲۰۱۸ کاهش یافته است.

مجمع خودروسازان اروپا هم هشدار داد که تولید خودرو در قاره اروپا ۱.۷ درصد در ۲۰۱۸ سقوط کرده است.

ولی در مرکز بحران چه چیزی قرار دارد؟

 یک تحلیل‌گر که خواست نامش فاش نشود گفت: «مشکلات با چین در مرکز همه این مسائل قرار دارد. تقاضای خودرو کاهش یافته و بی ثباتی به دلیل جنگ تجاری آمریکا با چین به این صنعت ضربه می زند».

 در این بین، دور شدن از خودروهای دیزلی برای حل مشکل آلایندگی هوا هم مؤثر بوده است.

بیشتر خودروسازان بزرگ اروپایی مثل BMW، مرسدس بنز، فولکس واگن و ولوو از طریق قراردادهای مشترک در چین خودرو تولید می‌کنند. اما تولید داخلی هم برای نخستین بار در ۱۰ سال اخیر کاهش یافته و علت آن می‌تواند هزینه‌های بالاتر وام گیری و کمبود اطمینان مشتریان باشد.

در ۲۰۱۸، بازار عمده فروشی چین جایی که تولیدکنندگان خودروها را به نمایندگی‌ها می‌فروشند، ۴.۲ درصد افت داشته و ۱۷.۷ درصد در نخستین ماه سال جاری کاهش یافته است.

بازار چین خیلی مهم است. چین بزرگترین بازار BMW و پورشه است و برای فولکس واگن هم اهمیت بالایی دارد.

نمایشگاه خودرو ژنو ۲۰۱۹

تسنیم

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar