شرکت‌ های خودروسازی آلمان از روسیه خارج شدند

دوشنبه 16 اسفند 00 ساعت 10:24
شرکت‌ های خودروسازی آلمان از روسیه خارج شدند

صنعت خودرو آلمان تحریم گسترده‌ای را علیه صنعت خودرو روسیه شروع کرده است، اتفاقی که قبلا درباره ایران رخ داده بود. مرسدس بنز یکی از شرکت‌های فعال آلمانی در روسیه است. این شرکت بخشی از سهام شرکت کاماز را در اختیار دارد.

کاماز یکی از قوی‌ترین شرکت‌های صنعتی در روسیه است که در سال‌های اخیر با کمک‌ مرسدس بنز توانسته است محصولات مدرن‌تری تولید کند.

این شرکت روسی تولیدکننده کامیون، اتوبوس و موتور دیزل است و فعالیتش را در سال ۱۹۷۶ آغاز کرد. شرکت کاماز تا پیش از حمله روسیه به اوکراین محصولات خود را به بازار‌های اروپای غربی، چین، خاورمیانه، آمریکای لاتین و آفریقای شمالی صادر می‌کرد و با حمایت مالی شرکت ردبول موفقیت زیادی را هم در مسابقات رالی کسب کرده بود.

کاماز هم اکنون بزرگترین سازنده کامیون در روسیه است و بخش زیادی از ناوگان ترابری ارتش روسیه هم توسط این شرکت تامین می‌شود.

تا پیش از جنگ در اوکراین مرسدس بنز با این شرکت فعالیت‌های تحقیقاتی و مهندسی مشترکی انجام می‌داد و بخش زیادی از سهام کاماز هم در اختیار مرسدس بنز بود. اما اکنون مرسدس بنز قصد فروش سهام کاماز و خروج از بازار روسیه را دارد.

در سال ۱۳۹۰ اتفاق مشابهی در ایران افتاد: مرسدس بنز که شریک قدیمی صنعت کامیون سازی ایران بود و موتورهای خودروهای سنگین مرسدس بنز در شرکت ایدم تبریز ساخته می‌شد، تولید خود را متوقف کرد. این شرکت بخشی از سهام ایدم را در اختیار داشت و تولید خودروهای سواری مرسدس بنز را هم در ایران شروع کرده بود.

 در آن زمان مرسدس بنز سهامدار شرکت های تولیدکننده خودروهای سواری در ایران بود، اما پس از تحریم‌های اقتصادی، سهام خود در خودروسازی و قطعه سازی ایران را واگذار کرد، دفتر خود را در ایران بست و ایران را ترک کرد. شرکت ایران‌خودرو دیزل، همکار مرسدس بنز، مجبور شد به جای تولید کامیون مرسدس بنز به تولید کامیون‌های چینی با کیفیت پایین‌تر بپردازد.

شرکت ب ام و آلمان هم اعلام کرد:« تولیدات خود در روسیه  را متوقف کرده‌ایم و به دلیل شرایط ژئوپلیتیک فعلی، صادرات به این کشور هم قطع می شود.»

خودروهای ب ام و بسیار مورد علاقه ثروتمندان روس هستند.

شرکت فولکس واگن و زیر مجموعه‌های آن هم تصمیم مشابهی گرفته‌اند. جنگ روسیه ضربه سنگینی را به فولکس واگن وارد کرده است زیرا بخشی از قطعات و مواد اولیه گروه فولکس واگن از روسیه و اوکراین تامین می‌شد و حالا بروز جنگ مسیر تامین را برای فولکس‌واگن سخت کرده است. این عامل سبب کاهش تولید این گروه خودروسازی خواهد شد.

پیش از این هم فولکس واگن با مشکل تامین پردازنده برای خودروهای خود روبرو بود و جنگ روسیه با اوکراین مشکلات تولید را برای فولکس‌واگن تشدید کرده است.
 

تحریم های مشابه

بسیاری از شرکت‌های اروپایی مانند ولوو و اشکودا هم فعایت خود را در بازار خودرو روسیه متوقف کرده‌اند. 

شرکت رنو که سهام اصلی شرکت لادا را در اختیار دارد، هنوز به طور کامل از روسیه خارج نشده و همچنان به فعالیت در روسیه ادامه می‌دهد اما این شرکت هم محدودیت بزرگی برای جابجایی قطعات و انتقال مالی به دلیل تحریم‌های اقتصادی روسیه خواهد داشت.

شرکت‌های ژاپنی تویوتا، مزدا، میتسوبیشی و هوندا هم فعالیت خود را در بازار روسیه با وجود فروش بالا به حالت تعلیق درآورده‌اند.

هیوندایی هم که در روسیه خودرو تولید می کند فعالیتش را متوقف کرده است.

شرکت فورد آمریکا از دیگر شرکت‌هایی است که بازار خودرو روسیه را ترک کرده است.

گذشته از صنایع خودروسازی، صنایع قطعه سازی بزرگ هم فعالیت خود را در روسیه قطع کرده‌اند. هم اکنون بسیاری از قطعات خودروهای روس از خارج از این کشور وارد می‌شود و قطع همکاری با تولیدکنندگان غربی قطعه، صنعت خودرو این کشور را دچار بحران خواهد کرد.

ایران جیب

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar