قیمت گذاری ۲ میلیارد دلاری تسلا روی بخشی از سهام خود

شنبه 26 بهمن 98 ساعت 16:18
قیمت گذاری 2 میلیارد دلاری تسلا روی بخشی از سهام خود

شرکت تسلا قیمت دومین سری از عرضه سهام خود را روز جمعه مبلغ ۷۶۷ دلار به ازای هر سهم تعیین کرده است. انتشار بیانیه تسلا مبنی بر این که قصد دارد سهامی به ارزش ۲ میلیارد دلار را وارد بازار کند همه را متعجب کرده است.

دو هفته پیش بود که ایلان ماسک مدیرعامل شرکت گفته بود شرکت نقدینگی کافی برای برنامه‌های سرمایه گذاری خود دارد و نیازی به جذب سرمایه از بازار نخواهد داشت. ولی ظاهراً تسلا قصد دارد از تقاضای بالا برای سهام خود در بازار بهترین استفاده را بکند. ارزش سهام تسلا در مقایسه با ابتدای سال تقریباً دو برابر و در مقایسه با ماه ژوئن ۴ برابر شده است.

تقاضا برای سهام تسلا روز ۵ شنبه نیز بسیار بالا بود. بدون شک عرضه ۲.۶۵ میلیون سهم تسلا می‌تواند تأثر منفی روی ارزش ۱۸۰ میلیون سهم فعلی موجود در بازار بگذارد. با همه این اوصاف روز ۵ شنبه ارزش سهام تسلا ۵ درصد بالا رفت.

در صبح جمعه، قیمت سهام شرکت تسلا حول و حوش ۸۰۶ دلار معامله می‌شد.

تسلا همچنین روز ۵ شنبه اعلام کرده که درآمد آن‌ها در آمریکا سال پیش کاهش یافته و مقامات فدرال در حال بررسی وضعیت مالی این شرکت هستند. تسلا با انتشار بیانیه‌ای گفته که ماسک سهامی به ارزش ۱۰ میلیون دلار خریداری خواهد کرد و لری الیسون، عضو هیئت مدیره تسلا و هم بنیان گذار اوراکل نیز می‌خواهد به ارزش ۱ میلیون دلار سهام تسلا را خریداری کند.

شرکت تسلا از سرمایه جذب شده از این طریق می‌خواهد برای تقویت سرمایه در گردش خود برای اهداف کلی استفاده نماید. در بیانیه روز ۵ شنبه تسلا گفته متعهدان خرید سهام امکان خرید ۳۰۰ میلیون دلار سهام دیگر را نیز خواهند داشت. شرکت تخمین می زند اگر متعهدان خرید سهام به تعهدات خود عمل کنند کل درآمد حاصل از این معامله برای تسلا ۲.۳۱ میلیارد دلار خواهد بود.

این اعداد با تخمین فروش هر سهم به قیمت ۷۶۷.۲۹ دلار تعیین شده که در واقع قیمت نهایی روز ۴ شنبه می‌باشد. هر دلار اضافه شده به این قیمت ۲.۶ میلیون دلار به مبلغ تخمینی اضافه خواهد کرد. همان طور که اشاره شد، از ماه ژوئن سال پیش تاکنون ارزش سهام تسلا ۴ برابر شده است.

در جلسه گزارش مالی سه ماهه چهارم سال قبل که روز ۲۹ ژانویه برگزار شد، ایلان ماسک در مورد احتمال جذب سرمایه در پی افزایش شدید ارزش سهام صحبت کرده بود. وی در صحبت‌های خود اشاره کرده بود که تسلا با وجود سرمایه گذاری‌های زیادی روی بخش‌های مختلف همچنان می‌تواند درآمد و سود خوبی برای خود ایجاد کند. به همین دلیل وی در جلسه مذکور گفته بود با توجه به این وضع از نظر او فروش سهام برای کسب درآمد خیلی منطقی نخواهد بود.

یکی از تحلیل گران بازار تصمیم تسلا مبنی بر فروش سهام بیشتر را حرکت هوشمندانه‌ای می‌داند، چرا که ارزش سهام شرکت بسیار بالاست و از سوی دیگر تقاضای زیاد بازار برای خودروهای الکتریکی قرار نیست همیشه ادامه داشته باشد.

تسلا همچنین گفته وزارت دادگستری آمریکا درخواست اطلاعات در مورد بیانیه‌های ماسک مبنی بر این که پول کافی برای خصوصی کردن تسلا دارد و همچنین در مورد میزان تولید سدان مدل ۳ کرده است. کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا که به موضوع ادعای خصوصی کردن تسلا وارد شده بود نهایتاً با یک جریمه ۴۰ میلیون دلاری برای تسلا پرونده را بسته است.

در گزارش سالیانه تسلا همچنین آمده که درآمدهای این شرکت در آمریکا سال پیش با کاهش ۱۵ درصدی به ۱۲.۶۵ میلیارد دلار رسیده است. آمریکا با فاصله بسیار زیاد بزرگ‌ترین بازار تسلا محسوب می‌شود. ولی به لطف فروش بیشتر در چین، هلند و نروژ درآمد کلی شرکت با رشد ۱۵ درصدی به ۲۴.۵۸ میلیارد دلار رسیده است.

تعداد کارکنان تسلا در پایان سال ۲۰۱۹ برابر با ۴۸ هزار و ۱۶ نفر بوده که ۸۰۱ نفر کم‌تر از سال ۲۰۱۸ می‌باشد.

تسلا سال پیش ۸۶۲ میلیون دلار ضرر کرده بود. البته در ماه‌های پایانی سال اوضاع شرکت بهتر شده و تسلا سودی برابر با ۱۰۵ میلیون دلار طی سه ماهه پایانی توانست کسب کند. در پایان سال پیش شرکت ۶.۲۷ میلیارد دلار سرمایه در گردش داشته که تقریباً ۷۰ درصد بهتر از پایان سال ۲۰۱۸ می‌باشد. میزان بدهی‌های شرکت نیز از ۹.۴ میلیارد دلار در پایان ۲۰۱۸ به ۱۱.۶ میلیارد دلار در انتهای سال ۲۰۱۹ افزایش یافته است.

autoblog

منبع: Z4Car

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar