آیا فیس لیفت رانا واقعا فیس لیفت است؟

بروزرسانی در: سه شنبه 21 آبان 98 ساعت 05:08
آیا فیس لیفت رانا واقعا فیس لیفت است؟

قیمت رانا صفر ۹۸

موضوع فیس لیفت در صنعت خودروی جهان یک تعریف مشخص دارد. در استاندارد جهانی، یک خودرو طول عمری به طور میانگین بین ۴ تا ۷ سال دارد و بعد از آن نسل جدیدی از مدل رونمایی می‌شود. کمپانی‌ها برای این که خودرو در طول عمر خود خیلی تکراری نشود، اقدام به ارائه مدلی فیس لیفت در نیمه عمر خودرو می‌کنند.

در یک مدل فیس لیفت، کمپانی طرح کلی و پلت فرم خودرو را حفظ و تغییراتی ظاهری روی آن اعمال می‌کند. مواردی مانند چراغ‌های جلو و عقب، سپرهای جلو و عقب، جلوپنجره، داشبورد و کنسول مرکزی مواردی هستند که دچار تغییر می‌شوند. تغییرات مکانیکی معمولاً انجام نمی‌گیرد، ولی غیرممکن هم نیست که یک شرکت برخی تغییرات روی موتور، گیربکس یا سیستم تعلیق خودرو انجام دهد.

چند روز پیش خبری کار کردیم مبنی بر این که ایران خودرو می‌خواهد رانا را با تغییراتی در سال ۹۷ وارد بازار کند. این تغییرات فقط ظاهری هستند و خبری از بهبود موارد فنی مانند موتور یا بهتر کردن مصرف سوخت رانا نیست. حال سوالی که مطرح می‌شود این که طبق استانداردهای جهانی آیا این خودرو واقع یک مدل فیس لیفت است یا ایران خودرو می‌خواهد فقط با تغییراتی اندک این خودرو را گران‌تر به مردم بفروشد؟

تغییرات رانا شامل یک جفت چراغ جلوی جدید با تِم تیره، چراغ‌های عقب جدید، آینه‌های بغل جدید همرنگ با بدنه خودرو، ضربه گیرها و دستگیره درب‌های همرنگ با بدنه می‌باشد و داخل کابین، شاهد یک فرمان جدید با پشتیبانی از کروز کنترل هستیم. البته به این نکته باید اشاره کنیم که منظور از چراغ‌های جدید رانا، اعمال تغییراتی روی گرافیک چراغ‌هاست و شکل کلی آن‌ها هیچ تغییری نداشته‌اند. قالپاق‌های رانا هم طرح جدیدی دارند و هنوز معلوم نیست ایران خودرو چه زمانی این خودرو را با همان رینگ‌هایی که در سال ۱۳۹۱ خودرو با آن‌ها رونمایی شده بود به فروش خواهد رساند.

غیر از این موارد، خودرو همان چیزی می‌باشد که قبلاً بوده است. ابعاد آن بدون تغییر و معادل ۴۲۹۲ میلی متر طول، ۱۶۵۵ میلی متر عرض، ۱۴۵۶ میلی متر ارتفاع و ۲۴۴۱ میلی متر فاصله بین دو محور است. رانا همچنان قدرت مورد نیاز خود را از یک موتور ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری ۱۶ سوپاپ با ۱۰۸ اسب بخار نیرو در ۵۶۰۰ دور در دقیقه و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور در چهار هزار دور در دقیقه تأمین می‌کند.

این موتور به یک گیربکس ۵ دنده دستی متصل شده که خروجی‌های آن را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. رانا صفر تا صد را می‌تواند در ۱۲ ثانیه پر کند و حداکثر سرعتی برابر با ۱۸۹ کیلومتر بر ساعت دارد. ایران خودرو ادعا می‌کند که رانا به طور میانگین در حالت ترکیبی ۶.۶ لیتر به ازای هر صد کیلومتر بنزین مصرف می‌کند؛ البته همان طور که قطعاً خودتان می دانید این عدد بسیار غیرواقعی است و مصرف رانا خیلی بیشتر از این‌هاست.

نکته‌ای که باید مد نظر داشت این که حداقل با نگاهی به آن چه در خودروسازهای بزرگ دنیا در حال رخ دادن است، رانا فیس لیفتی که ایران خودرو طراحی کرده را به هیچ عنوان نمی‌توان یک مدل فیس لیفت خواند. برای این که بهتر بتوانید این موضوع را درک کنید، بیایید مقایسه‌ای بین یک مدل خارجی و فیس لیفت‌ آن انجام دهیم.

سمت چپ نسل چهارم مرسدس بنز E کلاس، سمت راست فیس لیفت همین نسل

همان طور که در این تصویر به وضوح می‌توان دید، در فیس لیفت این خودرو به طور کلی طراحی بخش جلوی خودرو دچار تغییرات شده و شاهد چراغ‌های جلوی جدید، جلوپنجره جدید، سپر جدید هستیم.

سمت چپ نسل چهارم مرسدس بنز E کلاس، سمت راست فیس لیفت همین نسل

در بخش عقب خودرو هم چراغ‌ها اندکی کوچک‌تر شده اند، طراحی سپر و همچنین دو سراگزوز خودرو هم تغییرات زیادی داشته است. حال بیایید نگاهی بیندازیم به طراحی بخش عقب رانا و فیس لیفت آن، تصویر خود کاملا پرواضح است و نیازی به توضیح بیشتری نمی‌بینیم. قضاوت با خودتان!

سمت چپ نسل فعلی رانا، سمت راست رانا فیس لیفت!

هنوز معلوم نیست ایران خودرو رانا فیس لیفت را چه زمانی وارد بازار خواهد کرد. اگر قیمت این خودرو زیر ۳۸ میلیون تومان تعیین شود و همچنین خودرو با امکانات و تجهیزات خوبی وارد بازار گردد، می‌توان فروش خوبی را برای آن پیش بینی کرد.

از سوی دیگر، برخی شایعات وجود دارند که ایران خودرو فروش پژو ۲۰۶ صندوق دار را متوقف کرده است و خریداران این مدل، چاره‌ای جز خرید رانا نخواهند داشت. آلترناتیو دیگر این خودرو که ۲۰۷ صندوق دار می‌باشد هم یکی از گزینه‌های دیگر برای خریداران ۲۰۶ صندوق دار است که البته، باید برای خرید آن بیشتر هزینه کنند.

در پایان این سوال را از شما می‌خواهیم پاسخ دهید، آیا رانا فیس لیفت ایران خودرو، واقعا یک مدل فیس لیفت است؟

رانا پلاس ، فیس لیفت جدید رانا به زودی در بازار + تصاویر

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

45 دیدگاه ها برای "آیا فیس لیفت رانا واقعا فیس لیفت است؟"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
ناشناس
مهمان

خیلی تغییر کرده خدایی جای قفل درب صندوق عقب از وسط اومده کنار!!!!چقدر شما ناشکرین.
یه تیونینگ کار آماتور بهتر تغییر ایجاد میکنه اون وقت اینا اسمش میذارن فیس لیفت.

سیدمحمدحسن
مهمان

من دو سال است، رانای مدل ۹۵ دارم. علیرغم سواری نه چندان خوبش، ولی مصرفش قطعا حدود ۶/۵ است. چرا بدون اطلاع مینویسید؟!
من هر بار در پمپ بنزین، کیلومترم را صفر می‌کنم و صدها بار اندازه گرفته‌ام. در بدترین شرایط مصرفم از ۷/۵ تجاوز نکرده است. و با هر باک ۴۰ لیتری، ۵۷۰ تا ۶۰۰ کیلومتر در شهر و جاده میروم. حال خودتان حساب کنید. با بنزین معمولی. گاهی هم سوپر.
من دفعه بعد رانا نخواهم خرید. اما مصرفش، چیزی نیست که بشود انکار کرد.

ممنون.

رضا
مهمان

کل ماشین هایی ک ایران خودرو و سایپا دارن زحمت می کشن درست می کنن یه جور کپی از یه ماشین دیگه بهترین طراحان ایرانی تو کمپانی هایه برتر دنیا دارن کار میکنن….
طراحای ایران خودرو و سایپا فکر کنم در اصل مهندس برق بودن جز چراغ جایه دیگه رو دست نمیرنن برا اینم ک مشخص نشه دو تا خط رو ماشین اضافه می کنن و میگن جدیده…

كميل
مهمان

اقایون مهندسین خودرو ، یه چیزی هست به اسم خلاقیت:(

مهدی
مهمان

خداییش از حق نگذریم ایران خودرو هر چقدر بد باشه از کمپانی جعلی سایپا بهتره. شرکتی که ساینای هیبرید میسازه و حدود قیمتشو میزاره ۷۰ ملیون رو باید ساقط کرد سایپا خییلی بدتر از ایرانخودروعه هزچند که ایران خودرو هم خیلی مالی نیس در هر صورت واسه صنعت سودجوی خدوروی کشورمون واقعا متاسفم

سینا
مهمان

لامصب این ایران خودرو و سایپا عجب رقابت سختی با مرسدس بنز و بی ام و دارن
میترسم بنز و بی ام و ورشکست بشن

مرتضی
مهمان

همین رانا روی پلتفرم ۲۰۶ صندوقدار ساخته شده
شما رانا رو کنار ۲۰۶ SD بزار و خودت نگاه کن، تفاوتش فقط چراغ.

مرتضی
مهمان

طراحان شرکت های داخلی با مفهوم “فیس لیفت” به خوبی آشنا نیستن. اونا فکر میکنن عوض کردن چراغ خطر های ماشین “فیس لیفت” حساب میشه. ظاهرا هیچگونه تحقیق در این زمینه ندارن

a.b
مهمان

کلا ایران خردو یه ساختار جدیدی بوجود آورده بنام” بیم لیفت ” بیم یعنی چراغ که فقط شکل گرافیکی چراغو عوض میکنه خلاص و چند میلیون استفاده میکنه این خودش یه نوآوری تو صنعت خودرو هست تازه بک” لیفتم داره”دقیقا همین رانای عزیز که چهره ی ۲۰۶ صندوقدارو خرابش کردن کیفیت داشبوردو افتضاح کردن گیربکس ۴۰۵ انداختن روش و متعجبم چرا هنوز رانای هاچ بک نزدن یا رانای کراس!!!

kia
مهمان

چطور گیربکس ۴۰۵ رو می اندازن رو رانا؟
اصلا نمیدونم چه گیری دادین به گیربکس۴۰۵؟
سمند ای اف۷ اومد گفتن گیربکسش ۴۰۵ دنا اومد همین رو گفتن رانا اومد همین رو گفتن بابا بی خیال
چطور گیربکسxu7با موتورef7 یاtu5مچ میشه؟

جوانشیر
مهمان

عجب ماشینی شده….اولش نشناختم…خوبه نوشتین فیس لیفت رانا والا فکر میکردم از سری خودرو های ولوو هستش… :-))