آغاز داخلی سازی موتورهای یورو ۶ توسط بهمن موتور

بروزرسانی در: شنبه 3 اسفند 98 ساعت 15:48
آغاز داخلی سازی موتورهای یورو 6 توسط بهمن موتور

موتورهای فعلی در داخل کشور اغلب موتورهای ۱.۶ یا ۱.۸ لیتری هستند که حجم موتور تولیدی تیوان پایین‌تر و با قدرت بسیار بالاتری است. همچنین مصرف‌سوخت و آلاینده‌های تولیدی این موتور کمتر و مطابق با استانداردها و فناوری روز دنیاست

شرکت توسعه قوای‌محرکه «تیوان» از شرکت‌های زیرمجموعه گروه بهمن، اخیراً فعالیت خود را درزمینه طراحی و تولید موتور خودرو با استفاده از توانمندی‌ها و عمق داخلی‌سازی آغاز کرده است. این شرکت موتورهایی با قدرت بالا، کم‌مصرف و مطابق با استانداردهای جهانی تولید می‌کند که در آینده‌ای نزدیک تأمین‌کننده اصلی نیاز خودروسازان خواهد بود.

درحاشیه یازدهمین همایش بین‌المللی موتورهای درون‌سوز که در محل شرکت ساپکو برگزار شد، مجتبی میرسهیل، مدیرعامل شرکت توسعه قوای محرکه تیوان در اعلام گزارش آخرین وضعیت کلان ملی موتور کم‌مصرف یورو ۶ به‌ویژگی‌های موتورهای تولیدی اشاره کرد و گفت: «موتورهای کنونی در داخل کشور اغلب موتورهای ۱.۶ یا ۱.۸ لیتری هستند که حجم‌موتور تولیدی تیوان پایین‌تر و با قدرت بسیار بالاتری است. همچنین مصرف‌سوخت و آلاینده‌های تولیدی این موتور کمتر و مطابق با استانداردها و فناوری روز دنیاست. در اصل، خانواده موتورهای تیوان کم‌مصرف، پرقدرت و دارای استاندارد یورو ۶ هستند که مدرن‌ترین موتور تولیدی داخل کشور محسوب می‌شود.»

ظرفیت تولید ۵۰۰ هزار دستگاهی در سال

میرسهیل با اشاره به‌نوآوری‌های تیوان اظهار کرد: «ما درتیوان با ایجاد توانمندی‌های ساخت‌داخل درطراحی و همچنین افزایش سطح توانمندی و عمق داخلی‌سازی خواهیم توانست خیلی از نیازمندی‌های خودروسازان را تأمین کنیم.»

مدیرعامل شرکت توسعه قوای محرکه تیوان در مورد توسعه این فناوری تصریح کرد: «یکی از عوامل اصلی درجهان، بحث تولید موتور است که درکشور برای تولید خودرو وابستگی شدید به‌آن وجود دارد و در وضعیت تحریمی فعلی، برنامه این شرکت حرکت به‌سمت خودکفایی در تولید موتور است. در ابتدای این پروژه هم نزدیک به ۶۵ درصد خودکفایی در نظر گرفته شده بود که با دستاوردها و پیشرفت‌های اخیر این میزان خودکفایی به ۸۵ درصد ارتقا یافته است.»

میرسهیل در مورد میزان پیشرفت تولید موتور در تیوان بیان کرد: «خطوط تولید پیشرفته برای این محصول وارد کشور شده و درحال نصب و راه‌اندازی است. فاز نخست آن درنیمه اول سال آینده آماده بهره‌برداری خواهد بود و پس از گذشت شش‌ماه فاز دوم آن راه‌اندازی خواهد شد.» وی با تاکید بر اینکه تأمین نیاز خودروسازان به‌موتورهای پرقدرت توسط تیوان محقق خواهد شد، گفت: «خطوط تولید این شرکت مهم‌ترین و بزرگ‌ترین خطوط داخل کشور محسوب می‌شوند که با ظرفیت تولید ۵۰۰ هزار دستگاه درسال، نیازهای داخلی را تا حد زیادی تأمین خواهد کرد.»

میرسهیل با اشاره به‌مشکلات زیست‌محیطی یادآوری کرد: «ما در این مجموعه بومی‌سازی قطعات را از اهداف خود قرار داده‌ایم؛ چون که آلودگی هوا از مشکلات اساسی شهرها محسوب می‌شود و با توجه به‌مزیت‌های تولیدی که در کشور نسبت به کشورهای اروپایی داریم و با داخلی‌سازی محصولات خود که منتج به‌کاهش آلاینده‌ها می‌شوند، می‌توان به‌صادرات دست یافت و حتی به‌قطب صادرات موتور هم تبدیل شد.»

مدیرعامل شرکت توسعه قوای محرکه تیوان بااشاره به‌تاثیرات تولید موتور در صنعت‌خودرو گفت: «افزودن این مجموعه به‌گروه بهمن موجب افزایش اشتغال‌زایی می‌شود و با شروع کار نیروی انسانی بسیاری به‌این صنعت می‌پیوندند. علاوه بر آن تاثیرات فراوانی بر زنجیره تأمین خواهد داشت.»

همکاری کروز با سه دانشگاه شریف، امیرکبیر و تهران

از دیگر رویدادهای حاشیه این نمایشگاه، همایش‌ها و کنفرانس‌هایی بود که با هدف ارتقای سطح کیفی صنعت‌موتور برگزار شد.

محمدرضا دهقان، مدیر مرکز تحقیقات و نوآوری «کروز» دریکی از این میزگردهای تخصصی که با عنوان «قوای محرکه نوین و انقلاب صنعتی چهارم» برگزار شد، با اشاره به‌مشکلات موجود در صنعت‌خودرو گفت: «درایران صنعت‌خودرو هم‌زمان با کشور چین آغاز به‌کار کرد، ولی نتایج عملکرد به سه‌دلیل سیاست‌گذاری‌های دولت، خودروسازی و قطعه‌سازی در این دو کشور متفاوت است.»

وی راهکارهایی را در مورد مشکلات موجود اعلام و اظهار کرد: «قطعه‌ساز باید محصولی تولید کند که متقاضی خرید آن وجود داشته باشد و نیازمند یک اراده ملی است. درمرحله نخست باید اراده و زیرساخت‌ها اصلاح شده و همچنین عوامل بازدارنده آن حذف شود. در سیستم‌های بانکی هم سیاست‌های پولی بررسی شوند و جلو رانت‌ها گرفته شود تا به‌رقابتی ‌شدن فضا بینجامد.»

دهقان در مورد ارتباط دانشگاه‌ها با این شرکت توضیح داد: «نوآوری در صنعت نیازمند ایجاد ارتباط بین خودروسازی، قطعه‌سازی و دانشگاهیان است. متاسفانه هم اکنون دانشگاه‌ها پروژه‌هایی با مبالغ کلان دریافت کردند و حاضر به‌همکاری با شرکت‌ها نیستند؛ ولی سوای این مشکلات کروز هم اکنون با سه ‌دانشگاه شریف، امیرکبیر و تهران همکاری دارد.»

دهقان بااشاره به‌ وظیفه خودروسازان در مورد اعلام راهکارهای آینده‌نگرانه به‌قطعه‌سازان اظهار کرد: «دولت باید زنجیره تأمین قطعه و مواد را ایجاد کند و همچنین سیاست واردات و صادرات اصلاح شود. چون که قطعه‌سازان دنباله‌رو سیاست‌های خودروساز هستند و خودروساز باید از نظر علمی، سیاست‌گذاری و مسیر حرکت متفاوت باشد. در همه دنیا هم خودروساز است که به‌قطعه‌ساز خودرو کانسپت ارائه می‌دهد تا نشان دهد چه‌سطح از توانمندی‌ها و قابلیت‌های فنی را در آینده نیاز دارد که در ایران این موضوع بالعکس و متفاوت است.»

اخبار خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar