آغاز ساخت موتور M15GSI برای خودروهای پلت فرم X200 سایپا

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
آغاز ساخت موتور M15GSI برای خودروهای پلت فرم X200 سایپا

مدیرعامل گروه صنعتی مگاموتور گفت: طرح توسعه پیشرانه M15GSI (پیشرانه بهبود یافته تیبا) با هدف کاهش مصرف سوخت خودروهای X200 از محصولات شرکت خودروسازی سایپا و بهبود پارامترهای عملکردی پیشرانه شروع شد.

مهندس جمشید کندری با تشریح نحوه اجرای این طرح یاد آوری کرد: تولید این پیشرانه با توجه به الزامات مربوط به کاهش مصرف سوخت، می‌تواند تا آخر سال ۱۴۰۰ ادامه داشته باشد.

وی تاکید کرد: بعد از انجام فاز طراحی مفهومی و جزئیات، تکمیل نقشه‌ها و مدارک اولیه پیشرانه و نمونه سازی قطعات انجام شد و طی یک فرآیند چند ماهه شامل اصلاح طراحی بعضی قطعات و نمونه سازی های پی در پی، پارامترهای عملکردی و مصرف سوخت پیشرانه M15GSI تثبیت شد.

کندری گفت: پیشرانه M15GSI با کاهش شش الی هفت درصدی مصرف سوخت در نقاط کاری پیشرانه، افزایش حدود هفت درصدی توان پیشرانه و بهبود پنج درصدی گشتاور بیشینه پیشرانه، تمامی الزامات قانونی مربوط به کاهش مصرف سوخت را تا آخر سال ۱۴۰۰ پوشش خواهد داد.

مدیرعامل شرکت مگاموتور با اشاره به چگونگی صحه گذاری محصول طراحی شده، افزود: به منظور صحه گذاری طراحی محصول، مجموعه‌ای از آزمون‌های مکانیکی، حاوی رفتار روغن کاری و خنک کاری، سایش پیستون، NVH، مقاومت حرارتی، تهویه، رفتار دینامیک سیستم سوپاپ بندی و همینطور آزمون‌های دوام بر روی پیشرانه M15GSI انجام گرفت که همه این آزمون‌ها با موفقیت پشت سر گذاشته شده است.

به گفته مهندس کندری فاز توسعه پیشرانه M15GSI به پایان رسیده و برنامه وارد فاز کالیبراسیون پیشرانه و خودرو شده و به موازات فاز توسعه و کالیبراسیون، فرآیند ساخت داخل این قطعات به دست سازندگان داخلی شروع و پیش بینی می‌شود از ابتدای سال ۱۳۹۸ تولید انبوه موتور M15GSI و نصب آن بر روی خودروهای ساینا و کوییک سایپا شروع شود.

وی موتور M15GSI را پیشرانه استراتژیک گروه خودروسازی سایپا در سال‌های آینده می‌داند و می‌گوید: همزمان با بهبود در حوزه طراحی، انتظار می‌رود ارتقای زیرساخت‌های تولید به منظور حفظ اهداف عملکردی پروژه به دست قطعه سازان و همینطور در حوزه مونتاژ قوای محرکه با جدیت تمام انجام گیرد که خوشبختانه این امر در حد قابل قبولی در حال پیگیری و انجام است.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar