بررسی آمار یازده‌ ماهه تولید خودرو در ۱۴۰۱

چهارشنبه 10 اسفند 01 ساعت 10:27
بررسی آمار یازده‌ ماهه تولید خودرو در 1401

اطلاعات منتشره از تولید ۱۱ماهه خودروسازان، حکایت از رشد ۱۹درصدی تیراژ محصولات سواری دارد. همچنین خودروسازان در آمار ماهانه رشد ۱۵درصدی تولید را در بهمن ماه به ثبت رساندند.

طبق آمارهای ارائه‌شده از سوی سامانه کدال، سه شرکت ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو در مجموع طی ۱۱‌ماهه امسال ۹۸۱هزار و ۱۴۷ دستگاه خودروی سواری تولید کرده‌اند که نسبت به تولید ۸۲۱هزار و ۹۱دستگاهی مدت مشابه سال گذشته ۱۶۰هزار و ۵۶ دستگاه بیشتر تولید کرده‌اند. بنابراین تیراژ این سه خودروساز در ۱۱‌ماهه امسال ۱۹درصد نسبت به ۱۱‌ماهه سال ۱۴۰۰ رشد داشته است. درصد رشد تولید در ۱۱ماهه امسال مشابه درصد رشد نه‌ماهه است، در انتهای آذرماه ماه نیز آمار نه‌ماهه رشد ۱۹درصدی را نشان می‌داد اما در ده‌ماهه با کاهش تولید ماهانه این رقم به ۱۵درصد کاهش یافت.

بررسی آمار یازده‌ ماهه تولید خودرو در 1401

بر این اساس می‌توان مهم‌ترین دلیل بهبود دوباره آهنگ رشد تولید در سه خودروسازی بزرگ کشور را نه در اتفاقات بهمن‌ماه بلکه در افت قابل‌توجهی که در دی‌ماه رخ داد جست‌وجو کرد؛ به طوری که سایپا و پارس‌خودرو به‌رغم رشد تولید قابل‌توجه از نظر درصدی نسبت به دی‌ماه باز هم کمی نسبت به آذرماه کمتر تولید داشته‌اند.

از طرف دیگر عرضه‌های صورت‌گرفته در بهمن‌ماه در بورس کالا توانسته تا حدی به تامین نقدینگی خودروسازان کمک کند. اما علت مهم‌تری هم در میان است. در واقع با نزدیک شدن به پایان سال دولت می‌خواهد هرطور که شده آمار تولید را افزایش دهد تا دست‌کم بتواند تا حدی به هدف تولیدی که ابتدای سال اعلام کرده بود نزدیک شود. از این‌روست که احتمالا فشار دولت در ماه‌های پایانی سال بر خودروسازان برای تولید بیشتر، شدت یافته است. بنابراین می‌توان فشار دولت بر تولیدکنندگان خودرو را نیز یکی دیگر از عوامل رشد تولید در بهمن‌ماه دانست؛ چراکه بسیاری از فاکتورهای دیگر مانند رشد تورم، افزایش نرخ ارز و بلاتکلیفی در سیاستگذاری در بهمن ماه تاثیر منفی بر تولید داشتند اما می‌توان گفت با فشار دولت شاهد این رشد در تولید خودروسازان هستیم.

اما پرسش این است که تولید خودروسازان تا چه اندازه می‌تواند به هدف تعیین‌شده در ابتدای سال نزدیک شود؟ هدف‌گذاری امسال این بود که یک‌میلیون و ۶۰۰هزار دستگاه خودرو تولید شود که ۲۰۰هزار دستگاه آن مربوط به بخش خصوصی و تجاری‌ها بوده و یک‌میلیون و ۴۰۰هزار دستگاه آن را باید سه خودروساز بزرگ تامین می‌کردند. تا انتهای بهمن‌ماه ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو توانسته‌اند ۹۸۱هزار و ۱۴۷ دستگاه خودرو تولید کنند. بنابراین ۴۱۸هزار و ۸۵۳ دستگاه از برنامه اعلامی عقب هستند که تولید این میزان در اسفندماه تقریبا غیرممکن به نظر می‌رسد. اگر این سه خودروساز در اسفندماه نیز به اندازه بهمن‌ماه یعنی ۱۰۹هزار و ۷۳۸ دستگاه تولید باشند، آمار سالانه آنها به یک‌میلیون و ۹۰هزار و ۸۸۵ دستگاه می‌رسد که نشان از عدم‌تحقق ۲۲درصد از هدف تعیین شده را دارد.

با‌این‌حال اگر فرض کنیم خودروسازان بتوانند در اسفندماه رشد تولید ماهانه ۱۵درصدی نسبت‌ به بهمن‌ماه را رقم بزنند تولید ماهانه آنها به ۱۲۶هزار و ۱۹۸ دستگاه می‌رسد که آمار تولید سالانه را به یک میلیون و ۱۰۷ هزار و ۳۴۵ دستگاه می‌رساند که این به معنای عدم تحقق ۲۹۲هزار و ۶۵۵ دستگاهی و ۲۰درصدی از هدف است.

با‌این‌حال نباید از رشد تولید در چند ماه اخیر چشم‌پوشی کرد. در بهمن ماه خودروسازان توانسته‌اند ۱۵درصد رشد تولید ماهانه را رقم بزنند. در ماه‌های گذشته هم تقریبا رشد ماهانه در هر ماه رخ داده، بنابراین می‌توان گفت اگر سال آینده نیز خودروسازان بتوانند این شیب را حفظ کنند رسیدن به آمار تولید کل یک‌میلیون و ۶۰۰هزار دستگاهی خودرو بعید به نظر نمی‌رسد، اگرچه خود وزارت صمت سنگ بزرگ‌تری برداشته و هدف‌گذاری یک‌میلیون و ۸۰۰هزار دستگاهی برای سال آینده در نظر گرفته است. با‌این‌حال نباید غافل بود که فاکتورهای اساسی اقتصاد کلان همچنان دچار تلاطم هستند و دیگر خودروی ناقصی هم برای سال آینده باقی نمانده تا تکمیل آن به کمک آمار رشد تولید بیاید. بنابراین باید منتظر بود و دید آیا خودروسازان می‌توانند آهنگ رشد تولید خود را حفظ کنند یا نابسامانی‌ها می‌توانند نقش غالب را ایفا کنند.

حفظ شیب رشد در ایران‌خودرو
همانطور که اشاره شد بیشترین رشد تولید در ۱۱ماهه امسال بین شرکت‌های خودروساز مربوط به ایران‌خودرو است که رشد ۲۵درصدی تولید۱۱ماهه نسبت به مدت مشابه سال گذشته را تجربه کرده است. آمار ده‌ماهه این خودروساز نیز رشد تقریبا مشابهی (۲۴درصد) را نشان می‌داد. این خودروساز در ۱۱ماهه امسال ۵۳۵هزار و ۴۴۳ دستگاه خودرو تولید کرده که نسبت به تولید ۴۲۹هزار دستگاهی ۱۱ماهه سال ۱۴۰۰، به میزان ۱۰۵هزار و ۷۶۸ دستگاه بیشتر است.  از میان محصولات ایران‌خودرو، بیشترین رشد تولید در ماه میانی زمستان مربوط به گروه پژو است. این خودروساز در ده‌ماهه سال جاری ۳۲۵هزار و ۵۶۰دستگاه از محصولات پژو تولید کرده است. در مدت مشابه سال گذشته تولید محصولات این گروه ۲۸۸هزار و ۷۶۱ دستگاه بود؛ بنابراین ایران‌خودرویی‌ها در این مدت ۳۶هزار و ۷۹۹ دستگاه بیشتر پژو تولید کردند که نشان از رشد ۱۳درصدی آن دارد.

محصول دیگر ایران‌خودرو یعنی سمند نیز رشد قابل‌توجهی در تولید را تجربه کرده است. در یازده‌ماهه امسال ایران‌خودرو ۶۶هزار و ۷۸۸ دستگاه سمند تولید کرده است، این درحالی است که در مدت مشابه سال گذشته تولید این خودرو ۴۶هزار و ۴۲۹ دستگاه بود. بنابراین در مدت مذکور ایران‌خودرو ۲۰ هزار و ۳۵۹ دستگاه بیشتر از این خودرو تولید کرده که حاکی از رشد ۴۴ درصدی تیراژ سمند در ۱۱ماهه است. دنا محصول دیگری از این خودروساز است که به سراغ آن می‌رویم. از این خودرو از ابتدای سال مالی تا انتهای بهمن‌ماه ۷۵هزار و ۸۴۴ دستگاه تولید شده که نسبت به آمار مدت مشابه سال گذشته که ۴۶هزار و ۳۹۱دستگاه بود، رشد ۶۳درصدی با ۲۹هزار و ۴۵۳ دستگاه تولید بیشتر را نشان می‌دهد.

رانا برخلاف دیگر محصولات این خودروساز با افت تولید در ۱۱ماهه مواجه بوده است. این خودرو تا پایان بهمن‌ماه امسال ۲۶هزار و ۴۱۵ دستگاه تولید داشته که در مقایسه با ۱۱ماهه پارسال از کاهش شش‌هزار و ۸۷۱دستگاهی و حدود ۲۰درصدی حکایت می‌کند. محصول مونتاژی ایران‌خودرو یعنی هایما رشد حدود ۱۱۹درصدی را در ۱۱‌ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته به خود می‌‌‌بیند. هایما در ۱۱ماهه امسال با تیراژ ۱۴هزار و ۶۵۹دستگاهی تولید شده است. مونتاژ این محصول در مدت مشابه سال گذشته تنها شش‌هزار و ۶۹۳ دستگاه بوده است.

اما با وجود رشد ۱۱۹درصدی بیشترین رشد تولید مربوط به هایما نیست و این تاراست که بیشترین افزایش تولید را با ۱۹۶درصد رشد از آن خود کرده است. این خودرو در ۱۱ماهه امسال ۲۳هزار و ۵۴۰ دستگاه تولید شده است، این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته هفت‌هزار و ۹۴۷دستگاه تارا تولید شده بود. در لیست محصولات ایران‌خودرو، گزینه‌ای به نام «سایر محصولات» قید شده که رقم چهارهزار و ۷۸۸ دستگاهی برای تیراژ آن به ثبت رسیده است.

سرعت‌گیری سایپا و پارس‌خودرو
دیگر خودروساز بزرگ کشور، یعنی سایپا، نیز در آمار ۱۱ماهه توانسته رشد تولید نسبتا خوبی داشته باشد. این تولیدکننده بزرگ خودرو که در ده‌ماهه امسال توانسته بود چهار درصد رشد داشته باشد، در ۱۱ماهه با سرعت‌گیری مناسب، درصد رشد خود را به ۶/ ۱۰درصد رسانده است. در بین محصولات این شرکت، گروه X200 شامل تیبا، کوییک و ساینا بیشترین سهم را از تولید سایپا داشته‌اند که بعد از ماه‌ها از آمار تولید مدت مشابه سال گذشته گرچه محدود اما بیشتر است. این خودروها در ۱۱ماهه امسال ۲۵۰هزار و ۶۶۰ دستگاه تولید شده‌اند که نسبت به آمار ۲۴۹هزار و ۹۹۷ دستگاهی سال گذشته ۶۶۳ دستگاه بیشتر است. آنطور که آمار منتشرشده از بورس نشان می‌دهد، خودروی دیگر سایپا یعنی شاهین، در ۱۱‌ماهه امسال ۳۱هزار و ۵۳۲ دستگاه تولید داشته که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از رشد قابل‌توجه ۵۷درصدی حکایت می‌کند. این محصول سایپا از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا انتهای بهمن‌ماه همین سال ۲۰هزار و ۲۰ دستگاه تولید شده بود که نشان می‌دهد امسال در همین مدت ۱۱هزار و ۵۲۰ دستگاه بیشتر به تولید رسیده است.

این شرکت توانسته است در ۱۱ ماه گذشته از سال جاری ۴۰هزار و ۴۹۷ دستگاه وانت پراید را به تولید برساند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۴درصد رشد داشته است. در مدت مشابه سال گذشته ۲۱ هزار و ۹۷۹ دستگاه از این خودرو تولید شده بود که نشان می‌دهد امسال ۱۸هزار و ۵۱۸ دستگاه بیشتر از وانت پراید تولید شده است. در ستون تولیدات سایپا نیز گزینه‌‌‌ای به نام «سایر محصولات» وجود دارد که تیراژ ۹۰دستگاهی در مقابل آن به ثبت رسیده است. از مهرماه به بعد نیز آمار تجمیعی این محصولات همان ۹۰ دستگاه بوده است. پارس خودرو در آمار تولید بهمن‌ماه نسبت به ماه‌های گذشته رشد تولید بیشتری را ثبت کرده؛ به طوری که این شرکت در ۱۱ماهه امسال ۲۳درصد افزایش تیراژ را تجربه کرده است.

این شرکت که زیرمجموعه سایپاست از ابتدای سال تا انتهای بهمن‌ماه ۱۲۲هزار و ۹۲۵ دستگاه خودرو تولید کرده که نسبت به آمار ۹۹هزار و ۶۵۷دستگاهی مدت مشابه سال گذشته ۲۳ هزار و ۲۶۸ دستگاه بیشتر است. بیشترین تعداد تولید در پارس‌‌‌خودرو طی بازه زمانی تحت بررسی به گروه Q200 مربوط می‌شود که ۶۶هزار و ۸۲۶ دستگاه از آن تولید شده است. در مدت مشابه سال گذشته میزان تولید این محصولات ۵۵هزار و ۴۳۷ دستگاه بود. بنابراین پارس‌خودرویی‌ها در این مدت توانسته‌اند ۱۱هزار و ۳۸۹ دستگاه بیشتر، از محصولات گروه Q200 تولید کنند که حاکی از رشد ۲۰درصدی است.

کوییک اس نیز محصول دیگر این خودروساز است که در ده‌ماهه امسال ۱۹۴ دستگاه از آن تولید شده است. در مدت مذکور سال گذشته هنوز این خودرو به مرحله تولید نرسیده بود. کوییک معمولی دنده‌ای نیز در این آمار به چشم می‌خورد که تا انتهای بهمن‌ماه امسال ۵۳هزار و ۷۹۴ دستگاه از آن تولید شده است. این آمار برای مدت مشابه سال گذشته ۳۱هزار و ۱۹۰ دستگاه بود. بنابراین تولید این خودرو با میزان قابل‌توجه ۷۲درصد رشد همراه بوده است. همچنین سومین خودروساز بزرگ ایران تا پایان بهمن امسال هزار و ۴۱۱ دستگاه کوییک اتومات‌پلاس را به تولید رسانده است، که آمار ده‌ماهه نیز دقیقا همین رقم را نشان می‌داد؛ بنابراین پارس‌خودرو در بهمن ماه هیچ کوییک اتومات‌پلاسی تولید نکرده است.

در ۱۱ماهه سال ۱۴۰۰ هنوز این شرکت تولید این خودرو را آغاز نکرده بود. ساینا آخرین محصول مورد بررسی پارس‌خودرو است که در این مدت ۷۰۰ دستگاه از آن تولید شده است. این در حالی است که در ده‌ماهه سال ۱۴۰۰ تولید این خودرو به تعداد ۱۲هزار و ۴۳۶ دستگاه بوده است که نشان از کاهش ۹۴درصدی تولید این محصول دارد. خودروهای گروه برلیانس نیز وضعیت مشابهی داشته و درحالی که در ۱۱ماهه سال گذشته ۵۹۴ دستگاه از آن تولید شده بود در مدت مشابه سال جاری تولید آن به صفر رسیده است.

تولید ماهانه
بررسی آمار ماهانه تولید سه خودروساز بزرگ کشور نشان می‌دهد در بهمن‌ماه ۱۵درصد بیشتر از دی‌ماه تولید کرده‌اند. این سه خودروساز مجموعا در بهمن‌ماه ۱۰۹هزار و ۷۳۸ دستگاه خودرو تولید کردند که نسبت به آمار ۹۵هزار و ۵۶۱ دستگاهی دی‌ماه، ۱۴هزار و ۱۷۷ دستگاه بیشتر است. دلیل این موضوع همانطور که اشاره شد کاهش چشمگیر تولید در دی‌ماه بود؛ به طوری که این خودروسازان در دی‌ماه نسبت به آذرماه ۱۲درصد کمتر تولید داشته‌اند.  ایران‌خودرو در یازدهمین ماه از سال، ۶۳هزار و ۵ دستگاه خودرو تولید کرده است؛ این درحالی است که آمار ماهانه دی برای این خودروساز ۵۳هزار و ۳۳۱ دستگاه خودرو بود. بنابراین در این مدت آبی‌پوشان خودروساز، ۹ هزار و ۶۷۴ دستگاه بیشتر خودرو تولید کرده‌اند که نشان از رشد ۱۸درصدی تولید ماهانه آنها دارد.

سایپا هم که در دو ماه گذشته افت تولید ماهانه خود را کلید زده بود و در دی‌ماه افت ۱۱‌درصدی تیراژ را تجربه کرده بود، در بهمن‌ماه توانست رشد ۵/ ۱۰درصدی در تیراژ خود داشته باشد. این خودروساز بزرگ کشور در ماه میانی زمستان ۳۴هزار و ۲۹۶ دستگاه خودرو تولید کرده است؛ آمار تولید دی ماه این شرکت ۳۱هزار و ۳۰ دستگاه بود. با‌این‌حال اگر تولید سایپا را با آذرماه بسنجیم باز هم ۴۶۵ دستگاه کمتر از آذرماه تولید کرده است. بنابراین سایپا در بهمن‌ماه سه‌هزار و ۲۶۶ دستگاه بیشتر از دی‌ماه تولید داشته است. پارس‌خودرو نیز در وضعیتی مشابه است و توانسته رشد ۱۱درصدی تولید ماهانه داشته است. این زیرمجموعه سایپا در بهمن‌ماه ۱۲هزار و ۴۳۷ دستگاه خودرو تولید کرده که هزار و ۲۳۷ دستگاه بیشتر از آمار ۱۱هزار و ۲۰۰ دستگاهی دی‌ماه است. این خودروساز نیز نسبت به آمار تولید ۱۲هزار و ۸۶۰دستگاهی آذرماه ۴۲۳ دستگاه کمتر تولید کرده است.

دنیای اقتصاد

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar