بانک مرکزی هیچ ارزی به قطعه‌سازان اختصاص نداده است

سه شنبه 23 اردیبهشت 99 ساعت 13:56
بانک مرکزی هیچ ارزی به قطعه‌سازان اختصاص نداده است

رئیس انجمن قطعه‌سازان خراسان رضوی گفت: از عید تاکنون بانک مرکزی هیچ ارزی به قطعه‌سازان اختصاص نداده، این مشکلی است که اعتبار قطعه‌سازان در برابر فروشندگان خارجی را زیر سؤال برده و نتوانستند وجهی که باید را تأمین کنند.

محمدمهدی شکورزاده در مورد وضعیت بازار قطعات خودرو، اظهار کرد: وضعیت بازار و کالاهای تقلبی نه تنها در قطعات خودرو، بلکه در همه کالاها وجود دارد، به طور مثال در دوران کرونا مواد ضد عفونی تقلبی وجود داشت و حتی این امر در مواد غذایی هم وجود دارد و تنها در قطعات خودرو مشاهده نمی‌شود. در تمام زمینه‌ها افراد متقلبی هستند که این کارها را انجام می‌دهند.

وی افزود: جلوگیری از این تقلب‌ها به سیاست و عزم دولت و قوه قضاییه برمی‌گردد. تا زمانی که بازارها و توزیع و رد و بدل کالا شفاف نباشد، این اتفاق رخ می‌دهد، اما زمانی که توزیع شفاف بوده و خرید و فروش‌ها مشخص باشد و شرکت‌های تولیدکننده کالاها را با فاکتور ارائه دهند، از این تقلب‌ها جلوگیری شده و کاهش می‌یابد، البته به صفر نمی‌رسد. قاچاق از خارج هم انجام می‌شود که شاید اکنون به خاطر مسائل ارز کاهش پیدا کرده باشد.

شکورزاده با ذکر اینکه مشکلات ما در زمینه تأمین کالا و مواد اولیه به دو قسمت تقسیم می‌شود، عنوان کرد: یک قسمت طرف‌های خارجی هستند که محصول یا مواد اولیه را برای قطعه‌سازان تأمین می‌کنند که در این زمینه دو مساله کرونا و تحریم‌ها وجود دارد و مشکلات زیادی را ایجاد کرده است، چون خیلی از کالاها از طریق چین تأمین می‌شود که تعطیلی قبل از عید خودروسازی‌ها و قطعه‌سازی‌ها در چین تأثیر بسیار منفی روی تأمین قطعات داشت و دو، سه ماه هیچ کالایی حمل نشد، در زمان عید در ایران و تعطیلاتی که وجود داشت، تأمین قطعات به تعویق افتاد.

رئیس انجمن قطعه‌سازان خراسان رضوی با اشاره به اینکه مشکل بزرگ‌تر ما علاوه بر تأمین قطعات، بانک مرکزی و سیاست‌های آن است، تصریح کرد: از اول سال تا الان برای هر خریدی باید تخصیص ارز از سمت بانک مرکزی انجام شود تا بتوانیم خرید را انجام دهیم. خرید بسیاری از کالاها به روال معمول بوده، فروشنده به خریدار ایرانی اعتماد کرده، قطعه‌ساز اعتبار داشته و کالا را تحویل داده که در این فاصله اختصاص ارز از سمت بانک مرکزی به طور نیمایی یا ارز حاصل از صادرات انجام می‌شود که وقتی کالا به ایران می‌رسد، تخصیص ارز انجام می‌گیرد.

وی ادامه داد: متاسفانه از عید تاکنون بانک مرکزی هیچ ارزی به قطعه‌سازان اختصاص نداده است. این مشکلی است که اعتبار قطعه‌سازان در برابر فروشندگان خارجی را زیر سؤال برده و نتوانستند وجهی که باید را تأمین کنند. مشکل دیگر این است که وقتی کالا اختصاص ارز ندارد، از گمرک قابل ترخیص نیست و دپو می‌شود.

شکورزاده اضافه کرد: تاکنون گمرک مشهد کمک زیادی کرده، به تدریج قسمتی از کالا را ترخیص می‌کند و مجوز می‌دهد، اما تعهدات زیادی برای واردکننده، تولیدکننده، گمرک و سیستم بانکی ایجاد می‌شود که اگر تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی انجام نشود، کل سیستم، فردی که این کار را انجام داده و گمرک دچار مشکل خواهند شد. بانک مرکزی با بخشنامه‌هایی که دارد، یک عامل ضد تولید است.

رئیس انجمن قطعه‌سازان خراسان رضوی بیان کرد: هم اکنون خودروساز نمی‌تواند قطعات را به طور کامل تأمین کند و قطعه کم دارند، بنابراین قطعات قابلیت تجاری شدن ندارد و این یکی از دلایلی است که تیراژ تولید خودروساز را در فروردین امسال نسبت به سال اخیر کاهش داده است. تولید خودرو در فروردین ۹۹ نسبت به ۹۸، ۴۷ درصد کاهش یافته که یک خاطر آن تعطیلی یک هفته‌ای به دلیل کرونا بود، دیگری هم کمبود قطعات بوده، ممکن است بسیاری از قطعات هم اکنون در گمرک باشد که توان ترخیص آن نیست.

وی در مورد داخلی‌سازی قطعات خودرو، گفت: سال پیش در استان بیش از ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ثابت برای تولید داخلی انجام شد و شاید بیش از سه هزار و ۵۰۰ نفر استخدام جدید شدند، البته ممکن است کرونا مقداری تأثیر منفی گذاشته باشد، اما سرمایه‌گذاری برای خودکفایی قطعاتی که وزارت صمت و خوروساز پیگیر آن بودند، انجام شده و کاهش ارزبری در قطعات خودرو را به همراه داشته است. مواد اولیه بعضی قطعات در داخل وجود ندارد، بنابراین زنجیره تأمین در داخل از نظر مواد اولیه کامل نیست، با این وجود بسیاری از قطعات خودکفا شده است.

ایسنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar