افت ۴۸ درصدی تولید خودرو

شنبه 1 تیر 98 ساعت 01:13
افت 48 درصدی تولید خودرو

طبق آنچه خودروسازان مطرح کشور به بورس ارائه داده‌اند، تولید محصولات سواری آنها در دو ماه ابتدایی امسال و نسبت به بازه زمانی مشابه سال اخیر تقریباً نصف شده است.آمار تولید خودرو را همواره وزارت صنعت، معدن و تجارت در اختیار انجمن خودروسازان ایران می‌گذارد؛ ولی این ماه این اتفاق رخ نداده و از همین رو آمار ارائه‌شده از طرف خودروسازان به بورس، ملاک محاسبه قرار گرفته است.ظاهراً اشتباهات محاسباتی، علت عدم اعلام آمار تولید خودروها در اردیبهشت بوده، چه آنکه آمار فروردین هم عاری از اشتباه نبود. البته بعضی رسانه‌ها آماری منتسب به وزارت صنعت را منتشر کرده‌اند؛ با این حال این آمار مورد تأیید انجمن خودروسازان نیست و از طرفی اختلافاتی بین اعداد و ارقام آن با آمار اعلامی خودروسازان به بورس، مشاهده می‌شود.

به‌عنوان مثال، در آمار منتسب به وزارت صنعت، معدن و تجارت تولید برلیانس بیش از ۹ هزار دستگاه اعلام شده، حال آنکه پارس خودرو به بورس اعلام کرده تولید این خودرو تنها ۷۹ دستگاه بوده است. یا مثلاً در آمار وزارت صنعت، تولید بیش از دو هزار و ۶۰۰ دستگاه پژو ۲۰۰۸ به ثبت رسیده ولی در گزارش ارائه‌شده از ایران خودرو به بورس، تیراژ این خودرو زیر دو هزار دستگاه است. از این دست اختلافات بین دو آمار موجود، زیاد است و با توجه به اوضاع کلی خودروسازان (تحریم و کمبود قطعات و رفتن شرکای خارجی)، به‌نظر می‌رسد روایت بورسی تولید به حقیقت نزدیک‌تر است. طبق این آمار، سه خودروساز مطرح کشور شامل ایران‌ خودرو، سایپا و پارس خودرو در مجموع ۱۰۱ هزار و ۳۵۱ دستگاه انواع محصول سواری را در دو ماه ابتدایی امسال به تولید رسانده‌اند؛ حال آنکه در مدت مشابه سال اخیر بالغ بر ۱۹۴ هزار دستگاه تیراژ داشتند. با توجه به این آمار، تیراژ محصولات سواری سه خودروساز مطرح کشور در دو ماه نخست امسال و نسبت به مجموع تولید فروردین و اردیبهشت سال اخیر نزدیک به ۴۸ درصد افت کرده است.

تیراژ ماهانه خودروسازان اما در طول دومین ماه امسال و در مقایسه با فروردین روندی صعودی داشته است. بررسی آمار ماهانه خودروسازان مطرح نشان می‌دهد تیراژ محصولات سواری آنها در اردیبهشت و نسبت به فروردین رشدی ۵. ۹۳ درصدی را تجربه کرده است. ایران‌ خودرو و شرکت خودروسازی سایپا در مجموع در طول اردیبهشت امسال ۶۵ هزار و ۸۹۸ دستگاه محصول سواری به تولید رسانده‌اند؛ حال آنکه در فروردین تیراژی حدوداً ۳۶ هزار دستگاهی داشته‌اند. علت این رشد بزرگ، پایین بودن عدد پایه تولید در فروردین به واسطه تعطیلات طولانی نوروز امسال بوده است.در بین خودروسازان مطرح کشور، ایران‌ خودرو به‌عنوان بزرگ‌ترین خودروساز داخلی، با تولید ۴۱ هزار و ۸۸۵ دستگاه انواع خودروی سواری در دو ماه ابتدایی امسال، کاهشی حدوداً ۵۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال اخیر داشته است.سایپا هم که ۴۳ هزار و ۹۴۷ دستگاه محصول سواری تا پایان اردیبهشت به تولید رسانده، افتی بیش از ۲۹ درصد را نسبت به دو ماه نخست سال اخیر به خود می‌بیند. از پارس خودرو هم خبر می‌رسد این گروه تنها ۱۵ هزار و ۵۱۹ دستگاه تیراژ در فروردین و اردیبهشت امسال داشته است که این آمار در مقایسه با دو ماه ابتدایی سال اخیر، افت ۵۳ درصدی را نشان می‌دهد.

فقط رانا رشد کرد

سری اما به جزئیات آمار تولید خودروهای سواری در دو ماه ابتدایی امسال بزنیم و ببینیم تیراژ محصولات گوناگون چه افت و خیزی را تجربه کرده است. طبق آمار اعلامی، ایران‌خودرویی‌ها باز هم در تولید بیشتر محصولات خود با کاهش تیراژ رو به رو شده‌اند. آمار منتشرشده از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد در بین محصولات ایران ‌خودرو، کمپانی پژو این شرکت کاهشی ۵. ۵۷ درصدی را در دو ماه نخست امسال و نسبت به مدت مشابه سال اخیر تجربه کرده است. بر این اساس، در مجموع ۲۶ هزار و ۵۹۸ دستگاه انواع پژو (منهای مدل ۲۰۰۸) در ایران خودرو به تولید رسیده است که احتمالاً بیشترین تیراژ مربوط به ۲۰۶ بوده است. آبی‌های جاده مخصوص ولی در تولید سمند هم با کاهش تولید رو به رو شده‌اند. بنابر آمار منتشرشده، این شرکت طی فروردین و اردیبهشت امسال ۲ هزار و ۷۷۳ دستگاه سمند را به تولید رسانده و این آمار موجب کاهش ۸۱ درصدی تیراژ این محصول نسبت به دو ماه نخست سال اخیر شده است.

هم اکنون سمند تنها در سایت‌های مرکزی و مازندران ایران ‌خودرو تولید می‌شود. ولی آن‌طور که آمار تولید منتشرشده روایت می‌کند، ایران‌ خودرو در تولید دنا هم با کاهش رو به رو شده ولی توانسته تیراژ رانا را اساسی بالا ببرد. طبق آمار منتشره، در دو ماه نخست امسال پنج هزار و ۶۴۳ دستگاه دنا در ایران ‌خودرو تولید شده که افت ۵. ۳۹ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال ۹۷ در پی داشته است. این در حالی است که دیگر خودروی ایران ‌خودرو یعنی رانا ۲۷۰ درصد رشد تیراژ را به خود می‌بیند.  بنابر آمار منتشره، رانا تیراژی یک هزار و ۳۴۰ دستگاهی را در دو ماه ابتدایی امسال به ثبت رسانده تا تنها خودرویی باشد که رشد را تجربه کرده است.  نگاهی هم بیندازیم به محصولات مونتاژی ایران ‌خودرو، محصولاتی که تیراژ آنها نزولی شده است. آن‌طور که آمار می‌گوید: آبی‌های جاده مخصوص در فروردین و اردیبهشت امسال، ۱۲۰ دستگاه سوزوکی گرند ویتارا مونتاژ کرده‌اند. این آمار نشان می‌دهد کراس اوور مونتاژی و ژاپنی ایران ‌خودرو در مقایسه با دو ماه ابتدایی سال اخیر بیش از ۸۰ درصد کاهش تولید داشته است.

ایران ‌خودرو همچنین توانسته یک هزار و ۳۰۴ دستگاه هایما را در طول دو ماه نخست امسال مونتاژ کند، بنابراین تیراژ این کراس اوور چینی هم ۱. ۵۷ درصد افت داشته است. دیگر خودروی چینی ایران ‌خودرو به نام دانگ ‌فنگ هم افت تولید را در بازه زمانی تحت بررسی به خود می‌بیند. دانگ‌فنگ آماری یک هزار و ۷۷۱ دستگاهی را طی فروردین و اردیبهشت امسال از خود به جا گذاشته و بر این اساس، نسبت به مدت مشابه سال اخیر ۳. ۶۱ درصد افت تولید را تجربه کرده است. سری هم به پژو ۲۰۰۸، محصول پسابرجامی ایران ‌خودرو بزنیم. بنابر آمار اعلامی، ایران ‌خودرویی‌ها در طول دو ماه ابتدایی امسال یک هزار و ۹۵۴ دستگاه پژو ۲۰۰۸ را به تولید رسانده‌اند و با این حساب، تولید این محصول نسبت به مجموع فروردین و اردیبهشت سال پیش ۹ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

آریو رفت؟

به سایپا برویم و ببینیم این گروه چه آماری در تولید محصولات خود در طول دو ماه ابتدایی ۹۸ به جا گذاشته است. طبق آمار ارائه‌ شده به بورس، سایپایی‌ها در تولید سراتو که محصولی مونتاژی و تحت لیسانس کیاموتورز کره است، با کاهش تولید رو به رو شده‌اند. بر این اساس تا پایان اردیبهشت امسال ۸۴۹ دستگاه سراتو مونتاژ شده که در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال اخیر، ۷. ۷۸ درصد افت را نشان می‌دهد. در بین دیگر محصولات سایپا، تیبا ۲۵ هزار و ۵۰۵ دستگاه تیراژ در دو ماه نخست امسال داشته و در مقایسه با ماه مشابه سال اخیر ۳. ۲۷ درصد کاهش را تجربه کرده است. به‌نظر می‌رسد بخشی از آمار تیبا را ساینا تشکیل می‌دهد؛ خودرویی که روی پلت فرم تیبا ساخته شده است. اما براساس آمار موجود، تولید پراید هم در فروردین و اردیبهشت امسال نزول کرده و سایپایی‌ها تنها ۲۹ هزار و ۸۹۱ دستگاه از این محصول را به تولید رسانده‌اند.این رقم نشان می‌دهد تولید پراید نسبت به دو ماه ابتدایی سال ۹۷، چیزی نزدیک به ۱۱ درصد کاهش پیدا کرده است. از تیبا و پراید بگذریم و نگاهی هم به محصولات مونتاژی چینی سایپا بیندازیم. طبق آمار اعلامی به بورس، پارس خودرو به‌عنوان زیرمجموعه سایپا تنها ۷۹ دستگاه برلیانس را به تولید رسانده تا نسبت به دو ماه ابتدایی سال اخیر ۹۹ درصد کاهش را تجربه کند.سایپایی‌ها اما دو خودروی چینی دیگر را هم به مونتاژ می‌رسانند که در این بین، چانگان تیراژی یک هزار و ۵۵۲ دستگاهی را در طول دو ماه ابتدایی امسال از خود به جا گذاشته و بنابراین ۶. ۴۶ درصد افت را به خود می‌بیند. طبق آمار اما تولید دیگر محصول چینی سایپا یعنی آریو متوقف شده است.

کاهش ۸۴ درصدی تولید رنو

نگاهی هم به اوضاع تولید خانواده ال۹۰ در دو ماه ابتدایی امسال بیندازیم تا معلوم شود این محصول رنو چه افت و خیزی را در طول بازه زمانی موردنظر تجربه کرده است. آن‌طور که آمار ارائه‌ شده به بورس می‌گوید، در مجموع تیراژ خانواده تندر۹۰ (شامل تندر معمولی، پارس ‌تندر، تندر اتومات و ساندرو) در طول فروردین و اردیبهشت امسال به ۲ هزار و ۳۰۱ رسیده است. با این حساب، تیراژ این خانواده در مقایسه با دو ماه ابتدایی سال اخیر، ۸۴ درصد کاهش را به خود می‌بیند. اگر آمار تولید خانواده تندر ۹۰ را به طور جداگانه بررسی کنیم، معلوم می‌شود هر دو گروه ایران ‌خودرو و پارس خودرو با کاهش تولید این محصول رو به رو شده‌اند. بر این اساس، ایران‌ خودرویی‌ها با توجه به تیراژ ۷۱۱ دستگاهی خود با کاهشی ۶. ۷۴ درصدی رو به رو شده‌اند. این خودروساز، تندر۹۰ را در مدل‌های معمولی و اتومات به تولید می‌رساند.طبق آمار، پارس خودرو در دو ماه نخست امسال یک هزار و ۵۹۰ دستگاه محصول مربوط به خانواده ال۹۰ را تولید کرده تا نسبت به مدت مشابه سال اخیر ۲. ۸۶ درصد افت را تجربه کند. این آمار شامل تندر۹۰، پارس‌تندر و ساندرو (در مدل‌های معمولی و استپ‌وی) می‌شود.

دنیای اقتصاد

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar