قیمت منطقی پراید چقدر است؟

بروزرسانی در: یکشنبه 18 فروردین 98 ساعت 17:18
قیمت منطقی پراید چقدر است؟

قیمت خودرو در سال پیش با فراز و نشیب‌های بسیاری همراه بود. بعد از تعطیلات ایام نوروز هم قیمت‌ها دستخوش تغییراتی می‌شود و باید منتظر ماند و دید روند فعالیت خودروسازان به چه صورت خواهد بود.

یکی از بحث‌هایی که سال ۹۷ بسیار داغ شد مربوط به قیمت خودرو و به ویژه افزایش آن بود. در روزهای انتهایی سال کمی تعادل در قیمت‌ها ایجاد شد ولی همچنان سردرگمی میان مردم برای خرید خودرو وجود داشت و این روند ادامه دارد. در مورد قیمت خودروهای داخلی و وارداتی گفت‌وگویی با سعید موتمنی، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو انجام گرفته که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

کاهش قیمت‌ها با عرضه مناسب

موتمنی ابتدا روند قیمت خودرو در سال ۹۸ را چنین بیان کرد: در روزهای ابتدایی پس از تعطیلات هستیم و پیش از این در ایام نوروز معامله‌ای توسط نمایشگاه‌های خودرو انجام نشده است. روند بازار فعلاً کاهشی است و اگر عرضه مثل اسفند ماه باشد این روند ادامه پیدا خواهد کرد. فروش فوری خودروسازان هم که پیش از عید انجام شد، موعد تحویل آن‌ها فروردین یا اردیبهشت امسال است و اکثراً افرادی که ثبت نام کرده‌اند فروشنده هستند. در هر صورت قیمت‌ها به بهمن سال پیش نرسیده و افزایش قیمتی که پیش آمد به دلیل عرضه کم بود و در صورتی که خودروها به روال اسفند ماه سال ۹۷ عرضه شود قیمت‌ها افزایش پیدا نخواهد کرد. زمانی افزایش قیمت ایجاد می‌شود که عرضه خودرو دچار مشکل شود.

انحصار در بازار خودرو

وی در ادامه به روند تغییرات قیمت خودرو در سال اخیر پرداخت: در آخرین ماه سال گذشته خودروها به مقدار زیادی فاکتور شدند و با توجه به عرضه زیاد، قیمت‌ها کاهش یافت در حال که با نزدیک شدن به عید نوروز قیمت‌ها ۱۰ الی ۲۰ درصدی افزایش پیدا می‌کرد. نهادهای نظارتی باید در بازار خودرو حضور داشته باشند و ورودی به بازار بسته نشود در نتیجه حالت تعادل ایجاد می‌شود و مصرف کننده ضرر نمی‌کند.

سال پیش فراز و نشیبی زیادی در قیمت خودرو داشتیم و خودروسازان از تاریخ ۲۷ فروردین آغاز به تولید کردند. همزمان با آغاز تولیدات، پیشنهاد افزایش ۲۰ درصدی قیمت‌ها مطرح شد و هنوز تحریم‌ها آغاز نشده بود. در نهایت ۱۰ الی ۱۵ درصد افزایش اولیه در قیمت خودروها ایجاد شد و این روند تا خرداد ماه ادامه پیدا کرد. از خردادماه تا بهمن قیمت‌ها حالت تعادلی پیدا می‌کند و پس از آن با بسته شدن ورودی افزایش ۶۰ الی ۷۰ درصدی قیمت‌ها ایجاد شد. در هر صورت باید قبول کنیم بازار ما، انحصاری است و در این بازار باید نظارت بر عملکرد خودروساز وجود داشته باشد.

قیمت منطقی پراید چقدر است؟

موتمنی در خصوص قیمت پراید گفت: کارشناسان باید بررسی کنند تا قیمت مشخصی برای پراید اعلام شود. قیمت این خودرو بر روی کاغذ تا ۵۰ الی ۵۲ میلیون تومان هم رفت و شب عید هم تا ۴۰ الی ۴۲ میلیون تومان رسید. این نکته را می‌دانیم که قطعه گران شده، هزینه کارگران بالا رفته و قیمت مواد اولیه افزایش یافته است ولی به نظرم قیمت ۳۵ الی ۳۶ میلیون تومان برای پراید منطقی است.

تأثیر خودروهای داخلی بر وارداتی

وی در پایان به قیمت خودروهای وارداتی اشاره کرد: قیمت خودروهای وارداتی با افزایش قیمت ارز در سال پیش به ویژه در شهریور بالا رفت. زمانی که قیمت ارز در ماه بعد کاهش یافت نیز قیمت خودروهای وارداتی هم نزولی شد پس می‌توان گفت نرخ ارز تأثیر گسترده‌ای در قیمت خودروهای وارداتی دارد. گفتنی است که قیمت خودروهای داخلی هم بر خودروهای وارداتی اثر می‌گذارد و با افزایش رو به رو می‌شود. بازار نیاز خودرویی دارد و نیاز روزانه باید برطرف شود و در صورتی که این اتفاق نیفتد هرج و مرج ایجاد می‌شود.

روش قیمت‌ گذاری خودرو چینی در ایران
بررسی قیمت خودروهای شاسی بلند در چین و ایران
فرمول دردسرساز قیمت‌گذاری خودرو
چه بلایی به سر بازار خودرو آمد؟
چرا پراید و دیگر خودروها این‌قدر گران شده است؟
تاخت و تاز پراید در بازار خودرو
رکود بازار خودرو و پیش بینی قیمت پراید
بازار خودرو همچنان در خواب بهاری است
پیش بینی قیمت خودروهای داخلی در سال ۹۸
قیمت خودرو کاهش می‌یابد

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar