آمار متفاوت از شمار تخلفات ثبت سفارش‌ خودروهای وارداتی

چهارشنبه 24 بهمن 97 ساعت 13:15
آمار متفاوت از شمار تخلفات ثبت سفارش‌ خودروهای وارداتی

در جدیدترین اظهار نظر در خصوص پرونده تخلف در ثبت سفارش‌های خودروهای وارداتی، دادستان تهران از آمار متفاوت اعلامی در مورد خودروها خبر داده و گفته است: روزهای اول شش هزار خودروی غیرقانونی اعلام شد، ولی طبق گزارش‌های واصله این رقم به ۱۱ هزار دستگاه افزایش یافته است. اکنون بررسی‌های انجام شده توسط پلیس فتا باب جدیدی را در پرونده ثبت سفارش‌ها گشوده که به گفته دادستان، نشست‌های مفصلی برای بررسی ابعاد این آمارها برگزار شده است.

به د نبلال نابسامانی‌های اقتصادی بهار و تابستان سال جاری و تغییر سیاست‌های ارزی از خرداد، بر اساس مصوبه دولت واردات بیش از ۱۳۳۰ قلم کالا از جمله خودرو به کشور ممنوع شد. این در حالی بود که در سه ماهه اول سال و پیش از بروز مشکلات اقتصادی، نزدیک به ۱۲۰ میلیون دلار ارز دولتی برای واردات خودرو تخصیص داده شده بود؛ ولی بعد از مصوبه جدید دولت مبنی بر ممنوعیت واردات، عملاً شمار زیادی از خودروهای واردشده، امکان ترخیص از گمرک پیدا نکرد. از طرف دیگر در نتیجه ثبت سفارش‌های فاقد اعتبار که پیش از آن در سازمان توسعه تجارت ایران انجام شده بود نزدیک به ۶۵۰۰ خودرو هم با ثبت سفارش‌های جعلی وارد کشور شده بودند که از این شمار نزدیک به ۱۹۰۰ دستگاه ترخیص و حدود ۱۴۰۰ دستگاه هم در محوطه‌های گمرکی توقیف شد. بر اساس آمارهای گمرک در آن زمان، نزدیک به ۱۳ هزار دستگاه انواع خودرو در گمرکات کشور دپو شده بود. همچنین با توجه به تداوم ممنوعیت ثبت سفارش خودرو شایط بازار خودروهای خارجی هم با نابسامانی جدی مواجه شد.

آمار متفاوت از شمار تخلفات

آذر سال پیش رسانه‌ها برای اولین بار خبر از پرونده‌ای دادند که از ثبت سفارش‌های جعلی واردات خودرو حکایت می‌کرد. آن زمان پرونده پنج هزار خودروی دپوشده در گمرکات کشور که ظن استفاده از ثبت سفارش‌های مشکوک در آن مطرح شده بود از طرف رسانه‌ها پیگیری شد. در آن برهه بررسی رسانه‌ها وجود بیش از ۵۳۰۰ خودرو بدون مجوز ثبت سفارش در گمرکات کشور را نشان می‌داد. پس از آن هم بسته شدن سایت ثبت سفارش خودرو که به باور رئیس سازمان برنامه و بودجه موجب ایجاد شوک در بازار شد بر ابهامات افزود. این امر موجب ایجاد سردرگمی و انحصار در بازار شد و همین موضوع زمینه ساز وقوع سوءاستفاده‌های گوناگونی در این صنف بود. بی‌ثباتی‌های ناشی از این رخدادهای مکرر در بازار خودرو موجب شد که دامنه هرج و مرج‌ها به بازار خودروهای داخلی هم سرایت کند. در آن زمان امضای وزیر اقتصاد زیر نامه‌ای به رئیس کل گمرکات در خصوص خودروهای خارجی متوقف در گمرک، پرونده واردات خودرو در زمان بسته بودن سایت ثبت سفارش را وارد مرحله جدیدی کرد. به گزارش تسنیم، بر اساس اطلاعات اولیه، ۱۹۳۹ خودرو با ثبت سفارش‌های غیرقانونی در طول سال ۹۶ از گمرکات خارج شده‌اند.

در طول سال ۹۶ شرکت‌های نمایندگی و غیرنمایندگی امکان واردات خودرو به کشور را داشته‌اند، ولی با مصوبه دولت از اواخر سال اخیر فقط شرکت‌های دارای نمایندگی، مجوز واردات خودرو را در اختیار دارند. سؤال مهم این است که در نهایت، چه شمار ثبت سفارش غیرقانونی توسط شرکت‌های نمایندگی انجام شده است. آخرین جزئیات پرونده ثبت سفارش‌های جعلی با اظهار نظر مهم دادستان تهران وارد فاز جدیدی شد؛ به گفته دولت آبادی این پرونده یکی از پرونده‌های مهم مفاسد اقتصادی است و نخستین پرونده‌ای بوده که در تیرماه امسال به دادستانی آمده است. دادستان تهران با ذکر اینکه نکته مهم آمار متفاوتی است که در خصوص خودروها وجود دارد خبر داد که بر اساس بررسی‌های انجام گرفته، این رقم از شش هزار خودرو در روزهای اول افشای این تخلف به ۱۱ هزار دستگاه افزایش یافته است. جعفری دولت آبادی با تاکید بر اینکه نشست‌های مفصلی تشکیل شده تا این تفاوت اعداد مشخص شود اضافه کرد: پلیس فتا بازه زمانی گسترده‌تری را بررسی کرده و ممکن است یکی از دلایل اختلاف اعداد همین مورد باشد. او همچنین شمار اصلی این خودروها را برای دادگاه و صدور حکم بسیار مهم دانست و تاکید کرد رقم اصلی باید معلوم شود.

صدور کیفرخواست تا پایان سال

جعفری دولت آبادی اعلام کرد: پرونده ثبت سفارش‌ها یک پرونده بسیار بزرگ و مهم است که تحقیقات آن همچنان ادامه دارد. او افزود: بخش تکمیلی دیگری هم در بندرعباس داشت که پنج متهم بازداشتی دارد و در پرونده اصلی هم ۲۸ نفر بازداشتی دارد. دادستان تهران در ادامه شمار بازداشتی‌ها را حاکی از اهمیت این پرونده دانست و ادامه داد: اگرچه فرشته تنگستانی یکی از متهمان این پرونده از کشور خارج شده است ولی امیدواریم تا پایان سال به صدور کیفرخواست منتهی شود. پیش از این جعفری دولت آبادی در دی ماه اعلام کرده بود این پرونده تا آن زمان ۳۰ متهم داشته و ۱۰ دلال در این رابطه دستگیر و چهار کارمند وزارت صمت در خصوص این پرونده بازداشت شده و الباقی دستگیرشدگان هم شماری وارد کننده خودرو بوده‌اند. او همچنین افزوده بود که بتازگی خواهر فرشته تنگستانی در ایران دستگیر شده و اعترافاتی در این زمینه داشته است. در همان زمان هم دادستان تهران خبر از تشکیل پرونده‌ای در بندرعباس داده بود که تحقیقات آن به دادسرای تهران سپرده شده است و پنج متهم دارد که یکی از مدیران معروف واردکننده خودرو و یک مدیر دولتی مربوط به گمرک در رابطه با آن در بازداشت بسر می‌برند. هرچند بررسی‌های مقامات قضائی در این زمینه همچنان ادامه دارد اما به نظر می‌رسد سرعت بخشیدن به این روند بتواند تأثیر مثبتی بر اذهان عمومی و نیز بازار خودروهای خارجی بگذارد.

آرمان

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar