آیا ایران می‌تواند به استانداردهای یورو ۵ در حوزه خودروسازی دست یابد؟

دوشنبه 8 بهمن 97 ساعت 10:15
آیا ایران می‌تواند به استانداردهای یورو 5 در حوزه خودروسازی دست یابد؟

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: باید همه تلاش کنند تا کشور به بالاترین استانداردهای زیست محیطی در بخش تولید خودرو دست یابد.

عیسی کلانتری در جواب به این پرسش که آیا ایران می‌تواند به استانداردهای یورو ۵ در حوزه خودروسازی دست یابد، افزود: باید در مسیر استانداردسازی زیست محیطی روز جهان در صنعت خودروسازی پیش رفت ولی در وضعیت تحریم به این موضوع خوشبین نیستیم.

بگفته وی، در وضعیت تحریم رسیدن به استانداردهای یورو ۵ کمی سخت‌تر شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین اعلام کرد: قیمت خودرو در ایران گران و نگهداری آن ارزان است، ولی در جهان قیمت خودرو ارزان اما نگهداری آن گران است.

 سازمان حفاظت محیط زیست در کشورهای گوناگون جهان بر میزان استانداردهای زیست محیطی خودروها نظارت می‌کند.

میزان یا نرخ خروجی آلاینده‌های مختلف از اگزوز خودروها براساس گرم بر ثانیه (gr/sec) یا گرم بر کیلومتر پیموده شده (gr/km) حساب می‌شود و در شرایط موتور گرم و موتور سرد تعریف شده است.

در خیلی از موارد این استانداردها برای خودروهای مختلف در شرایط «روی جک و در کارگاه» تعیین شده است.

اولین استانداردها برای آلاینده‌های HC (هیدروکربن‌ها) و CO (مونواکسیدکربن) از سال ۱۹۶۶ در جهان وضع شد که به ترتیب ۵/۹ و ۵۱ گرم بر کیلومتر معرفی شد.

براساس گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، در طول همین سال‌ها کشورهای ژاپن، استرالیا و کشورهای اروپایی هم در زمینه سختگیرانه تر کردن استانداردهای خروجی اگزوز خودروها اقدامات مهمی انجام داده‌اند.

دیدار با امام جمعه شهرکرد و مناطق حفاظت شده و هم شرکت در سورای اداری استان چهارمحال و بختیاری از برنامه‌های سفر یکروزه معاون رئیس جمهوری و رییس سازرمان حفاظت محیط زیست به شهرکرد بود.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar