آیا خودروسازان توان تکمیل کردن خودروهای ناقص را دارند؟

بروزرسانی در: سه شنبه 4 تیر 98 ساعت 17:24
آیا خودروسازان توان تکمیل کردن خودروهای ناقص را دارند؟

دو خودروساز بزرگ در طول یک سال اخیر در حالی برای تأمین نقدینگی اقدام به پیش فروش شمار زیادی خودرو کردند که به دلایل گوناگون از جمله تحریم، افزایش نرخ ارز، تغیرات مدیریتی و مشکل تأمین قطعه نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند و اکنون تعداد خودروهای ناقص به اندازه‌ای رسیده که سرمایه‌ای معادل ۱۰ هزار میلیارد تومان در دو خودروسازی بزرگ کشور بلوکه شده است.

افزایش آمار تعهدات معوق خودروسازان و اعتراضات مردم در نهایت باعث شد که دی ماه سال پیش پیش فروش خودرو از طرف دو خودروساز بزرگ ممنوع شود، ضمن اینکه خودروسازان موظف شدند خودروهای پیش فروش شده تا قبل ۳۰ دی ‌ماه سال ۹۷ را  با قیمت قبل به مشتریان تحویل دهند.

اما روند افزایشی قیمت خودرو در بازار  باعث شد که خودروسازان از اوایل اسفند ماه سال اخیر موظف به فروش فوری ۲۰ درصد از تولید روزانه خود شوند تا میزان عرضه در بازار افزایش یافته و از التهابات موجود کاسته شود. البته روند رو به افزایش قیمت خودرو در سال جاری موجب شد تا در اردیبهشت ماه با مصوبه کمیته خودرو سهم فروش فوری از تولید خودروسازان به ۳۰ درصد برسد.

بر اساس این گزارش هرچند با افزایش میزان عرضه، ورود نهادهای نظارتی و محدود شدن فعالیت دلالان قیمت خودرو روند کاهشی را شروع کرد ولی بنا به آمار منتشر شده میزان تعهدات معوق خودروسازان به ۳۰۰ هزار دستگاه رسیده و این در حالی است که ۲۰۰ هزار دستگاه خودروی ناقص به خاطر نبود قطعه کف کارخانه خاک می‌خورد.

در این زمینه حمیدرضا صمدی، عضو انجمن قطعه سازان عقیده دارد که اگر متوسط قیمت هر خودرو را ۵۰ میلیون تومان در نظر بگیریم شاهد خواهیم بود که سرمایه‌ای معادل ۱۰ هزار میلیارد تومان کف کارخانه‌ها خوابیده و این در حالی است که خودروسازان برای تأمین مالی با مشکل مواجه هستند.

وی راهکار برون رفت از این مشکل را  برداشتن فشار از خودروسازان می‌داند و می‌گوید: باید طی یک مقطع سه ماهه فشار از روی خودروسازان برداشته شود تا بتوانند عدد مکانیکی تولید را کاهش دهند و خودروهای کف کارخانه را کامل کنند.

اما هدفگذاری تولید یک میلیون و ۲۲۰ هزار خودرو در سال جاری در حالی از طرف وزارت صنعت انجام گرفته که  میزان تولید خودرو در سال اخیر ۴۰ درصد کاهش یافته و به ۷۹۸ هزار و ۹۲۸ دستگاه رسیده است، بنابراین با توجه به مشکلات موجود در نقل و انتقالات پولی و تأمین قطعه، تحقق این رقم در سال جاری بسیار دور از ذهن است.

حال باید دید که در چنین وضعیتی که خودروسازان مجوز پیش فروش خودرو ندارند و نمی‌توانند از این محل اقدام به تأمین نقدینگی کنند و از طرف دیگر با مشکل تأمین مالی و بدهی به قطعه سازان مواجه هستند آیا دولت و وزارت صنعت از فشار بر خودروسازان کم می‌کنند تا بتوانند اقدام به تکمیل خودروهای ناقص کرده و به تعهداتشان به مردم عمل کنند؟

اقتصادآنلاین

تقاضای خودرو به شدت کاهش یافت

رکوردزنی و افزایش فروش محصولات ایران خودرو

وضعیت صنایع خودروسازی ارگ جدید بم بحرانی است

اگر دولت در بازار دخالت کند خصوصی سازی خودروسازان تاثیری نخواهد داشت

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه برای "آیا خودروسازان توان تکمیل کردن خودروهای ناقص را دارند؟"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
کوروش وطن خواه
مهمان

امیدوارم این لگن سازان به خاک سیاه بشینند بخصوص شرکت ایران گاری و خرپا