قطعه سازان ۱۵ هزار میلیارد تومان کسری نقدینگی دارند

شنبه 15 تیر 98 ساعت 12:43
قطعه سازان 15 هزار میلیارد تومان کسری نقدینگی دارند

یک فعال صنعت قطعه از کسری ۱۵هزار میلیارد تومانی نقدینگی این صنعت در سال ۹۸خبر داد و گفت: که اگر بخواهیم در سال ۹۸ برنامه اعلامی وزارت صنعت و معدن را محقق کنیم و تولیدات خود را افرایش دهیم ،۱۵ هزار میلیارد تومان کسری نقدینگی داریم.

آرش محبی‌نژاد  با ذکر این که مجموع مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان ۲۲ هزار میلیارد تومان است، اظهار کرد: البته از این میزان نزدیک به ۹ هزار میلیارد تومان معوقات گذشته است و با توجه به کمبود نقدینگی در صنعت خودرو پرداخت این حجم از بدهی با مشکل مواجه شده است.

وی ادامه داد: خودروسازان به خاطر این‌که قیمت‌هایشان به صورت دستوری تعیین می‌شود و مشکل نقدینگی دارند نمی‌توانند به تعهداتشان عمل کنند و در طرف دیگر بعضاً قطعه سازانی هستند که به خاطر مانده مطالبات بالا توان ادامه فعالیت با این شیوه را ندارند .

محبی نژاد در جواب به این سؤال که آیا قطعه‌سازانی هستند که به خودروسازان قطعه ندهند؟ گفت: ارتباط این دو صنعت دو طرفه است و ما به عنوان انجمن نماینده کل قطعه‌سازان کشور اعلام می‌کنیم که قرارداد مابین خودروساز و قطعه‌ساز یک مجموعه به هم پیوسته واحد و اصطلاحاً یک کل منسجم است و نمی‌توان انتظار داشت که فقط تعهدات قطعه ساز انجام شود و تعهدات خودروساز انجام نشود.

به گفته محبی نژاد، فرق اساسی در صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی این است که خودروسازها معمولاً مدیرانی نیمه دولتی داشته و آن‌ها تعهد خاصی در قبال بدهی‌ها ندارند، ولی مدیران قطعه‌سازی از بخش‌های خصوصی هستند و در این صورت با تمام وجود درگیر بدهی‌هایشان هستند.

او اضافه کرد: بنابراین در فضای ملتهبی که به ناحق بر این دو صنعت از طرف آمریکا تحمیل شده، انداختن تقصیرات به گردن یکدیگر و یا اتهام زنی به قطعه سازانی که دیگر به خاطر بدهی‌هایشان و مطالبات سنگینشان  و یا دلایل دیگر نمی‌توانند در این حوزه ادامه دهند، اشتباه است.

این فعال صنعت قطعه تاکید کرد: در وضعیتی که این صنعت دچار بحران شده، اشتباه است که قطعه‌سازان را رو در روی هم قرار دهیم؛ هم اکنون وقت همدلی و اتحاد است و باید با خرد جمعی و دست به دست هم دادن قطعه ساز و خودروساز این کشتی به سر منزل مقصود برسانیم.

محبی نژاد به شرایط تأمین سرمایه قطعه‌سازان هم اشاره کرد و گفت: هم اکنون نزدیک به ۹ هزار میلیارد تومان مطالبات معوق در صنعت قطعه سازی و خودروسازی وجود دارد که طبق برآورد‌های انجمن، اگر بخواهیم در سال ۹۸ برنامه اعلامی وزارت صنعت و معدن را محقق کنیم و تولیدات خود را افرایش دهیم، نزدیک به ۱۵ هزار میلیارد تومان کسری نقدینگی داریم.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان در خصوص وجود یا عدم وجود مافیای ضدتولید ملی توضیح داد : من با عبارت مافیا موافق نیستم ولی مجموعه قوانین و مقررات کشور موجب شده صرفه اقتصادی تولید کم‌تر از تجارت باشد.

محبی‌نژاد افزود: هرکسی که حتی به اسم تولید، تجارت و خرید و فروش می‌کند و یا واردات انجام می‌دهد هم حاشیه امن بیشتری دارد و هم سود بیشتری می‌برد؛ هم اکنون قطعه‌سازی یک صنعت سرمایه گریز شده و دلیل اصلی آن این است که این صنعت هم اکنون جذابیتی برای سرمایه گذاری و سود ندارد.

این فعال صنعت قطعه تصریح کرد: اگر مجموعه قوانین و مقررات به نحوی اصلاح شود که اصولاً تولیدات به صرفه باشد یا سرمایه گذاری در حوزه تولید صرفه اقتصادی داشته باشد ،دیگر کاری از دست مافیای ضد تولید برنمی‌آید.

اقتصاد آنلاین

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar