تسهیلات مناسب‌ سازی خودروی معلولان افزایش یافت

سه شنبه 9 فروردین 01 ساعت 13:59
تسهیلات مناسب‌ سازی خودروی معلولان افزایش یافت
از آنجایی که مناسب‌ سازی منزل و خودرو معلولان یکی از وظایف سازمان بهزیستی به شمار می‌رود، در این راستا این سازمان به چند پرسش درخصوص نحوه چگونگی ارائه این خدمت پاسخ داده است.

باتوجه به اینکه یکی از وظایف سازمان بهزیستی، مناسب‌سازی منزل و خودرو معلولان است، معلولانی که نیازمند مناسب‌سازی مسکن و خودرو خود هستند، بعد از بررسی درخواست آنها از سوی سازمان بهزیستی، این کمک هزینه را دریافت می‌کنند.

متقاضیان دریافت کمک هزینه مذکور باید به اداره کل بهزیستی استان یا شهرستان خود مراجعه کنند و بعد از بررسی پرونده آنها، این کمک هزینه به آنها پرداخت می‌شود. در همین راستا به چند سوال درخصوص مناسب‌سازی مسکن و خودرو افراد دارای معلولیت پاسخ داده شده است:

- مناسب‌سازی خودرو معلولین شامل کدام افراد می‌شود؟

معلولین جسمی حرکتی که گواهی‌نامه رانندگی معتبر داشته باشند.

- برای مناسب‌سازی خودرو معلولان به چه مراکزی می‌توان مراجعه کرد؟

صرفا مراکزی که مجوز این اقدام را از پلیس راهور ناجا داشته باشند.

- سقف پرداخت کمک هزینه مناسب‌سازی خودرو معلولین چقدر است؟

سقف پرداخت کمک هزینه مناسب‌سازی افراد معلول ۵۰ میلیون ریال است.

- چه اقداماتی برای دریافت خدمات مناسب‌سازی مسکن و خودرو لازم است؟

- مراجعه به مراکز ارائه خدمات بهزیستی و ارائه درخواست

- بررسی اولیه محیط منزل افراد معلول توسط مددکار

- ارجاع به کارشناس مناسب‌سازی

- تایید کارشناس

- اقدام به مناسب‌سازی توسط موسسات مرتبط با مناسب‌سازی توسط کارشناس مناسب‌سازی

- پرداخت کمک هزینه مناسب‌سازی بر اساس هزینه‌های انجام شده توسط متقاضی

البته در این راستا ایروانی، مدیرکل دفتر توانمندسازی سازمان بهزیستی اعلام کرد که به غیر از معلولان جسمی و حرکتی سایر معلولین نیز متناسب با نوع محدودیت خود می‌توانند از خدمات مناسب‌سازی محیط منزل استفاده کنند. به طور مثال کودکان اوتیسم جهت کنترل محرک‌های محیطی از تغییراتی جهت کنترل صدا استفاده کنند. (نظیر پنجره‌های دو جداره عایق صدا، ارائه مشاوره‌های ضروری برای اصلاح محیط برای کودکان با مشکلات هوشی رشدی و ارائه مشاوره برای حفاظت از آسیب برای تمامی گروه‌های معلولین و همچنین سالمندان)

به گفته وی، بالغ بر ۱۰ هزار و ۳۶۵ نفر از خدمات مناسب‌سازی بهره‌مند شده‌اند که حدودا ۹۵۰ نفر از خدمات مناسب سازی خودرو بهره مند شده‌اند.

ایروانی همچنین این را هم اعلام کرد که در اصلاح دستورالعمل حمایت‌های مالی سازمان پیشنهاد شده است تا سقف پرداخت در سال آینده به مبلغ ۲۰ میلیون تومان برای مسکن و برای مناسب‌سازی خودرو به ۱۰ میلیون تومان ارتقا پیدا کند.

پرشین خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar