احتمال توقف تولید هایما در ایران خودرو

دوشنبه 7 مهر 99 ساعت 10:46
احتمال توقف تولید هایما در ایران خودرو

با توجه به آمار تولید شهریور ۹۹ شرکت صنعتی ایران خودرو که بر روی سامانه «کدال» منتشر شده است، تنها یک دستگاه از کراس اوورهای «هایما» در این بازه زمانی تولید گردیده است. ایران خودرو در بخش محصولات سواری و باری سبک، توانسته تا در شهریور ۱۳۹۹ بیش از ۴۲ هزار دستگاه خودرو را تولید و به مرحله تجاری سازی کامل برساند.

این خودروساز در ماه پیش توانسته تا محصولاتی مانند پژو ۲۰۰۸، پژو پارس و ۴۰۵ SLX، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و تیپ ۵، پژو ۲۰۷i، رانا و رانا پلاس، خانواده دنا و دنا پلاس، هایما و… را تولید کند. در شهریور ۱۳۹۹، تولید خودروهایی مثل سوزوکی گرندویتارا، دانگ فنگ H30 کراس، رنو تندر ۹۰ و رنو تندر ۹۰ پلاس در کارخانه های مختلف ایران خودرو انجام نشده است. اما نکته قابل توجه این است که بالاخره بعد از ماه ها افت تولید محصولات هایما در کارخانه «ایران خودرو خراسان»، گویا مونتاژ کراس اوورهای این نشان چینی متوقف شده و این خودروساز توانسته تا در ماه اخیر، تنها یک دستگاه از خانواده هایما را در کشور تولید کند. این اتفاق در حالی است که شرکت صنعتی ایران خودرو با تعداد قابل توجهی از تعهدات مربوط به هایما S7 توربو رو به رو بوده و هنوز در بحث تحویل این کراس اوور چینی، به روز نشده است. حال با این اتفاق احتمال آن زیاد است که کراس اوورهای هایما هم به سرنوشت دانگ فنگ H30 کراس، رنو تندر ۹۰ و سوزوکی گرندویتارا در ایران خودرو گرفتار شوند و به خاطر مشکلات تحریم از خط تولید ایرانی خداحافظی کنند.

البته احتمال دارد که محموله قطعات منفصله هایما S7 توربو در راه باشد و حال با کمی تاخیر بیشتر در هفته های آتی به خط تولید ایران خودرو خراسان برسد و حداقل بحث پاسخ به تعهدات مربوط به حواله داران این خودرو، با تحویل S7 توربو انجام شود. این خودروساز در نیمه ابتدایی سال ۹۹، تیراژ تولید ۲۴۸۸ دستگاه را برای این کراس اوور چینی ثبت کرده است. نکته جالب این است که در بازه مشابه سال ۹۸، ایران خودرو خراسان ۲۱۳۱ دستگاه از محصولات هایما را تولید کرده و با وجود رشد تولید در سال جاری، اما با مشکل تامین قطعه و تولید منظم این خودرو رو به رو شده است.

اگر صحت توقف تولید خودرو هایما تایید شود،  باید شاهد قیمت‌هایی بسیار عجیب از این خودرو در بازار باشیم.

بیشتر بخوانید :

عده‌ای به دنبال زمین ‌گیری صنعت خودرو هستند

برنامه‌ ریزی برای داخلی ‌سازی ۵ درصدی

زنجیره آشفتگی صنعت و بازار خودرو

قیمت جدید خودروها در بازار اعلام شد

اسب بخار

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه برای "احتمال توقف تولید هایما در ایران خودرو"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
Omid tanha
مهمان

وقتی این خودرو توقف تولید میخوره طبق اصول و قواعد باید قیمت افت کنه چون از چرخه تولید خارج شده و دیگه تولید نیست و قطعات این خودرو تولید نمیشه ولی برعکسه الله و اعلم