رونمایی کشنده آتامان محصول جدید ایران خودرو دیزل

شنبه 4 تیر 01 ساعت 12:40
رونمایی کشنده آتامان محصول جدید ایران خودرو دیزل

آتامان نقطه عطف ایران خودرو دیزل پس از ۶۲ سال است که به عنوان نسخه ای مدرن و به روز از کامیون محبوب دماغ دار نارنجی ایران خودرو توسعه یافته و به دلیل نیازهای مشتریان، درخواست بازار و موضوعات بین المللی با قوای محرکه آشنا و قدرتمند گذشته و اتاقی جدید قرار است عصری جدید در تولیدات و محصولات ایران خودرو دیزل را پایه گذاری کند.

کامیون کشنده جدید آتامان از پیشرانه آشنای OM457 مرسدس بنز که در شرکت ایدم تبریز به تولید می رسد بهره می برد و به گیربکس ZF مجهز شده که بر اساس پیشبینی ها با استقبال قابل توجهی در بازار داخل و بازارهای صادراتی مواجه خواهد شد و ایران خودرو دیزل برنامه تولید ۵۰۰ دستگاه از آن را در سال جاری دارد.

آتامان ایران خودرو دیزل تلفیقی از اتاق فوتون اچ۴ و موتور و شاسی مرسدس بنز بوده که ایران خودرو موفق به داخلی سازی قسمت های مختلفی از این کامیون کشنده جدید شده است. لازم به ذکر است که موتور ۱۲ لیتری OM457 آتامان در ایدم تولید می شود. موتور کامیون کشنده آتامان از نوع شش سیلندر خطی مجهز به توربوشارژر و اینترکولر است. این پیشرانه توانایی تولید حداکثر توان ۴۳۰ اسب‌بخار قدرت در دور ۱۹۰۰ دور در دقیقه به همراه ۲۱۰۰ نیوتن متر گشتاور در دور ۱۱۰۰ دور در دقیقه را دارد. این نیرو توسط گیربکس دنده ای ۱۶+۲ ZF به محور عقب آتامان منتقل می شود. آتامان اولین کامیون کشنده ایران خودرو دیزل بوده که با لوگوی این شرکت روانه بازار شده است.

شرکت ایران خودرو دیزل تا چندی پیش یکی از زیان ده ترین شرکت های خودروساز در کشور بود که بر اساس جدیدترین بررسی ها این شرکت به یکی از سودده ترین خودروسازان کشور بدل شده است. ایران خودرو دیزل طی یک سال گذشته موفق به افزایش قابل توجه تیراژ و کیفیت محصولاتش شده به گونه ای که سه محصول این خودروساز یک ستاره کیفی ارتقاء یافته اند و شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران میزان افزایش کیفیت محصولات ایران خودرو دیزل را حدود ۲۰ درصد اعلام کرده است. ایران خودرو دیزل با ۱۴۳۵ میلیارد تومان، در حال حاضر سودده ترین خودروساز تجاری کشور است.

همچنین در زمینه بررسی عملکرد اقتصادی ایران خودرو دیزل توجه به این نکته ضروری است که ۳۵۰۰ میلیارد تومان از بدهی این خودروساز کاملا پرداخت شده و با اصلاحات متعدد در ساختار مالی، سرمایه ۵۰۰ میلیارد تومانی آن به ۸۶۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است و برای نخستین بار در تاریخ فرابورس، ۵هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه از آورده نقدی سهامداران مطالبات اتفاق افتاده است.

شرکت ایران خودرو بر اساس اعلام جواد توسلی‌مهر؛ مدیرعامل این شرکت خودروساز قرار است در سال جاری ۲۵ هزار خودرو تجاری را به تولید برساند که آماری ۳.۵ برابر سال گذشته را نشان می دهد و در همین راستا طی ۳ ماه نخستین سال جاری تحول قابل توجهی در آمار تولید اتفاق افتاده و این روند ادامه دارد. ایران خودرو در سال جاری همچنین استارت حضور پررنگ در بازارهای صادراتی را با صادرات اتوبوس به ترکمنستان و کامیون کمپرسی به کویت زده و به تازگی با یک کشور آفریقایی نیز به توافقاتی دست پیدا کرده است و توسعه محصولات جدید مانند کامیون کشنده آتامان؛ شرایط را برای صادرات سبد گسترده ترین از محصولات فراهم می کند.

افزایش سرعت توسعه محصولات جدید در ایران خودرو دیزل با طراحی و تولید اتوبوس آمبولانس دیزلی طی مدرت زمان ۳۵ روز مزیت دیگر این خودروساز است که می تواند نوید پویایی بیشتر در راستای توسعه سبد محصولات را بدهد. ایران خودرو دیزل همچنین توسعه محصولات با گیربکس اتوماتیک را با جدیت دنبال می کند و در همین راستا کشنده جدید فوتون H5 با گیربکس اتوماتیک و تیراژ ۲۶۰۰ دستگاه در سال جاری برنامه ریزی شده است و پیکاپ اتوماتیک جدید این خودروساز نیز امسال تولید و روانه بازار خواهد شد. شرکت ایران خودرو دیزل طی ۱۶ ماه گذشته ۱۰ محصول جدیدرا طراحی و تولید کرده است و توسعه محصولات به روزی نظیر اتوبوس برقی را نیز در دستور کار دارد.

توانمندی بالای ایران خودرو دیزل در زمینه تولید اتوبوس نکته مهم دیگری است که می تواند مورد استفاده ارگان های مختلف در کشور قرار بگیرد و نیاز به تامین اتوبوس وارداتی را صفر کند. ایران خودرو در همین راستا هم اکنون ۲۳۰ اتوبوس در کف کارخانه دارد که به گفتهع مدیرعامل این شرکت، ۵۶ دستگاه آن متعلق به شهرداری است و به دلیل عدم تامین مالی امکان تحویل آن وجود ندارد و این در شرایطی است که ۵۰ دستگاه اتوبوس دست دو توسط شهرداری از ترکیه خریداری شده است.

عصرخودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar