نکاتی که باید درباره ریرا ایران خودرو بدانید

بروزرسانی در: جمعه 10 شهریور 02 ساعت 21:18
نکاتی که باید درباره ریرا ایران خودرو بدانید

گروه صنعتی ایران خودرو چندی پیش از نخستین نمونه کراس اوور جدید ریرا رونمایی کرد. این نسخه از ری‌را بیانگر زبان طراحی نخستین کراس اوور ایران خودرو است و هنوز طراحی داخلی، مشخصات فنی و امکانت ان نهایی نشده اما بررسی مشخصات ارائه شده در مراسم رونمایی این نسخه نشان دهنده آن است که ری‌را بر اساس ذائقه مشتریان ایرانی طراحی شده و توسعه یافته است.

مشخصات ریرا

کراس اوورهای شهری طی دهه اخیر از محبوب ترین کلاس های خودرویی در بازار ایران بوده اند که عموما خودروسازان با خودروهای مونتاژی به نیاز این بازار پاسخ داده اند. حال ایران خودرو در راستای ایجاد تنوع در سبد محصولات و جایگزینی خودروهای قدیمی با محصولات به روز به سراغ ری‌را رفته تا سطحی متفاوت از نیاز مشتریان را با خودرویی به روز پاسخ دهد.

ری‌را بر خلاف خودروهای بومی پیشین صنعت خودرو با تفکر ماندگاری بالاتر طراحی و به روز ماندن در تمامی بخش ها توسعه یافته به گونه ای که از زمان آغاز مدیریت مهدی خطیبی در این شرکت، پروژه ری‌را به سمت به روز رسانی طراحی تغییر مسیر داد و در این راستا، ترند روز طراحی برند های مطرح جهان در بخش های مختلف از جمله نمای جانبی، چراغ ها، دماغه و دیگر بخش ها مورد بررسی قرار گرفت تا پس از معرفی این کراس اوور، تازگی ظاهری آن تا زمان زیادی حفظ شود و به واسطه تفکر توسعه صادرات در این گروه خودروسازی، ری‌را جلوه ای مدرن و به روز بخصوص برای بازارهای صادراتی داشته باشه. در همین راستا و با این تفکر، نمای جانبی ری‌را الگو گرفته از خودروها مفهومی برند های مطرح برای آینده است و در نمای جلو نیز با فاصله گرفتن از طراحی سنتی چرغ ها، چراغ های نواری شکل روشنایی در روز با قالبی باریک در کنار چراغ های اصلی در داخل سپر بزرگ طرحی متفاوت از تمامی تلویدات صنعت خودرو ایران تا کنون را شکل داده است و در نمای عقب نیز چراغ ها جلوه ای مدرن دارند.

طراحی داخلی ری‌را هنوز به نقطه نهایی نزدیک نشده است اما مشخصات ارائه شده در رونمایی از نسخه running Car نشان دهنده الگوگیری از مدرن ترین داشبورد های خودروهای روز در این خودرو و نمایشگر های بزرگ افقی در پشت فرمان و میانه کابین است. ری‌را همچنین در جدول مشخصات فنی و امکانات ارائه شده اولین های بسیاری را برای صنعت خودرو کشور به ارمغان خواهد آورد. ری‌را احتمالا نخستین خودرو ایرانی با ترمز پارک برقی خواهد بود که از طریق کلیدی در کنار اهرم تعویض دنده وارد عمل می شود.

ایران خودرو احتمالا قرار است در تیپ پایه ری‌را از امکاناتی نظیر ترمز پارک برقی، سیستم کنترل الکترونیکی پایداری ESP، کنترل کشش TCS و ترمز کمکی BAS، سنسور نور و باران، سنسور عقب، ترمز های دیسکی در جلوو عقب، کیسه های هوای جلو و جانبی، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی و کنترل سرعت در سراشیبی ، سیستم کنترل فشار باد تایرها TPMS، خروجی ۱۲ ولت برق در فضای بار، درچه هوا برای سرنشنیان عقب، سیستم تهویه اتوماتیک، ۶ بلندگو شامل ۲ توییتر، نمایشگر ۱۰ اینچی لمسی، فرمان برقی، ورود و استارت بدون کلید، سانروف، صندلی با روکش چرم و پارچه، آینه های جانبی برقی، نمایشگر دیجیتال پشت فرمان رونمایی کند. از جمله نکات قابل توجه در زمینه این امکانات رفاهی و ایمنی می توان به گام بزرگ ایران خودرو برای ایجاد تحول در خودروهای بومی کشور اشاره کرد.

سیستم کنترل کشش به واسطه الزامات استانداردی به بخشی جدایی ناپذیر از خودروها بدل خواهد شد اما سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، دریچه هوا برای سرنشینان عقب، سنسورهای نور و باران، فرمان برقی و برخی دیگر از امکانات نشان دهنده توجه ویژه ایران خودرویی ها به بومی سازی امکانات این خودرو و تناسبات طراحی کابین بر اساس خواست مشتریان ایرانی است. در نظر گرفتن چنین سطحی از امکانات برای تیپ پایه ری‌را نشان دهنده آن است که احتمالا ری‌را در جایگاه قیمتی پریمیوم بازار قرار خواهد گرفت و در بازارهای صادراتی احتمال ارقبای هم قیمت آن امکانات به مراتب کمتری را ارائه خواهند کرد چرا که چنین سطحی از امکانات عمدتا در نسخه های فول خودروها از برند های معتبر به چشم می خورد.

همچنین ایران خودرو به نظر می رسد که در نسخه فول ری‌ر ترسی از معرفی سطح بالاتری از تکنولوژی ها و امکانات را ندارد و اولین های این خودرو برای بازار ایران فهرست بزرگتری را پوشش خواهد داد. امکانات نسخه فول این خودرو علاوه بر موارد ذکر شده شامل آینه الکتروکرومیک داخلی، سنسور جلو، کیسه هوای پرده ای، هشدار نقاط کور blind spot detection، آینه‌های تاشوی برقی، گرم کن و سردکن صندلی های جلو، رینگ آلومینیومی دو رنگ، چراغ های استقبال، سانروف پانورامیک و صندلی ها با روکش تمام چرم می شود. این سطح از امکانات هم اکنون حتی در کراس اوورهای مونتاژی با قیمتی بیش از یک میلیارد تومان نیز بعضا به چشم نمی خورد و ری‌را از این لحاظ امکان پوشش سطوح قیمتی و جایگاهی مختلفی در بازار را خواهد داشت.

بر اساس اطلاعات اولیه منتشر شده از این کراس اوور توسط مرکز تحقیقات گروه صنعتی ایران خودرو هر سه تیپ ری‌را به پیشرانه EF7PTC (نسخه پلاس پیشرانه توربوشارژ EF7) با حداکثر توان حدود ۱۶۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور حدود ۲۴۵ نیوتون متر روانه بازار خواهد شد. سه تیپ پایه تا فول ریرا به ترتیب از گیربکس های ۶ سرعته دستی و دو تیپ فول از گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک مشابه تارا و دنا پلاس توربو اتوماتیک استفاده خواهند کرد.

همچنین با توجه به برنامه ریزی بلندمدت ایران خودرو در زمینه توسعه محصولات و همرمان با توسعه خانواده پیشرانه های سه سیلندر جدید این خودروساز، احتمالا از سال ۱۴۰۴، این خودرو با پیشرانه سه سیلندر توربو ۱۴۸ اسب بخار با حداکثر گشتاور ۲۴۰ نیوتون متر و گیربکس ۶سرعته دستی یا دو کلاچه DCT عرضه و به واسطه تغییر استاندارد های آلایندگی این پیشرانه به اصلی ترین گزینه قوای محرکه «ری‌را» بدل شود.ری‌را تنها یک کراس اوور جدید با ابعاد و چهره ظاهری تازه برای صنعت و بازار خودرو ایران نیست بلکه در تمامی بخش ها تحولی بزرگ برای صنعت خودرو ایران به حساب می آید که بر خلاف خودروهای پیشین بومی صنعت کشور، شخصیتی بومی سازی شده ویژه بازار ایران دارد و از طرف دیگر مهره ای توانمند برای بازارهای صادراتی به حساب می آید.

عصرخودرو

ریرا

تصاویری از کراس اوور K125 ایران خودرو

اطلاعاتی از کراس اوور جدید ایران خودرو K125

همه چیز درباره کراس اور جدید K125

رونمایی از اولین کراس اوور ایران خودرو به زودی

اقدامات ایران خودرو با هدف کاهش آلودگی هوا

تصویری از محصول جدید پروژه K125 ایران خودرو

سالانه ۱۰۰ هزار دستگاه از پروژه K125 ایران خودرو تولید خواهد شد

کراس اوور ریرا محصول آینده ایران خودرو

نامگذاری ریرا به عنوان محصول جدید ایران‌ خودرو

رونمایی کراس اوور ریرا ایران خودرو در سکوت خبری

ریرای ایران خودرو با کیفیت خوب عرضه نخواهد شد

اولین تصاویر واضح از کراس اوور ریرا ایران خودرو

قیمت احتمالی کراس اوور ری‌را ایران خودرو

تولید خودرو کامل در ایران خودرو ۵۳ درصد افزایش یافت

آغاز روند طراحی مشترک در محصولات ایران‌ خودرو

تولید ریرا در کارخانه خزر ایران خودرو

عرضه کراس اوور ریرا با دو موتور مختلف

خروج خودروهای قدیمی از خط تولید و اهمیت به کیفیت و سلیقه بازار

طراحی خودرو‌های جدید ایران خودرو بر اساس پلتفرم‌ های روز

قیمت ریرا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar