بازار خودرو بی اعتنا به وعده‌ های دولت

بروزرسانی در: چهارشنبه 13 دی 02 ساعت 09:20
بازار خودرو بی اعتنا به وعده‌ های دولت

تنها ۲ ماه تا پایان سال ۱۴۰۲ باقی‌ مانده و بازار خودرو باز هم با نوسان قیمتی روبه‌رو شده است و به نظر می‌رسد واردات محدود خودرو و وعده افزایش تولیدات داخلی هم نتوانسته از رشد قیمت‌ها جلوگیری کند.

آن‌گونه که عباس علی‌آبادی، وزیر صمت اعلام کرده است؛ تاکنون ۹ هزار و ۱۷۶ دستگاه خودرو وارد کشور شده و خودروهای در حال حمل هم به ۱۰ هزار و ۱۷۶ دستگاه رسیده است و تعداد خودروهای عرضه شده به افراد ثبت‌نامی هم به ۸ هزار و ۲۲۰ دستگاه رسیده، اما تعداد خودروهای پلاک شده حدود ۴ هزار دستگاه اعلام شده است.

اما آن‌گونه که سایت‌های خبری از قیمت‌های جدید خودرو می‌گویند، از ابتدای زمستان بر اثر هیجانات ایجاد شده به بازار خودرو، انواع محصولات تولید داخل و مونتاژی افزایش قیمت چندین درصدی را تجربه کرده‌اند و قیمت خودرو تحت تاثیر هیجانات نزدیک به عید از هفته‌های گذشته روند صعودی به خود گرفته است و هر چند نرخ دلار ثابت مانده، اما بازار خودرو به تغییرات قیمتی خود ادامه می‌دهد و فعالان بازار خودرو مانند دیگر بازار‌ها از رکود حاکم بر بازار و نبود تقاضا گلایه دارند. سوال اینجاست که با نزدیک شدن به بازار شب عید این بازار چه روندی را در پیش خواهد گرفت؟

افزایش قیمت‌ها از ابتدای زمستان

حسین رحیمی، کارشناس بازار خودرو در مورد افزایش قیمت‌ها از ابتدای زمستان به «اعتماد» گفت: در ابتدای سال به دلیل انتشار اخبار واردات خودرو قیمت‌ها نزولی شده بود، اما پس از ۱۰ ماه این روند کاهشی متوقف شده است و زمانی که واردات چندانی نباشد اثر این خبر هم از بین رفت. او ادامه داد: در صورتی که واردات اتفاق می‌افتاد عرضه خودرو هم به بازار بیشتر می‌شد، اما زمانی که وارداتی انجام نشده یا بسیار محدود بوده ناترازی در عرضه و تقاضا نه تنها قیمت‌ها را بالا می‌برد، اختلاف قیمت کارخانه و بازار را هم بیشتر از گذشته خواهد کرد.

ذی‌نفعان بازار خودرو را آشفته می‌کنند

رحیمی با اشاره به کمبود ارز در کشور تصریح کرد: یکی از موارد کسری ارز است، اما مساله دیگر ذی‌نفعانی هستند که از این آشفته بازار بهره‌برداری می‌کنند و تنها در صورتی که واردات در یک حد معقول یعنی بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار دستگاه در سال انجام شود نه تنها قیمت‌ها کنترل می‌شوند، اختلاف قیمت کارخانه و بازار هم کمتر خواهد شد و آسیبی هم به صنعت خودرو وارد نمی‌شود، اما اگر وارداتی صورت نگیرد با افزایش قیمت بین ۳۰ تا ۴۰ درصدی روبه‌رو خواهیم شد. او ادامه داد: در صورتی که واردات خودرو بیش از ۵۰۰ هزار دستگاه در سال انجام شود صنعت خودرو آسیب می‌بیند و در بلندمدت با بحران در این صنعت مواجه خواهیم شد، واردات خودرو هم باید در یک اندازه معقولی باشد.

واقعی شدن نرخ بنزین اثری بر بازار خودرو ندارد

رحیمی در واکنش به اخبار افزایش نرخ بنزین در سال ۱۴۰۳ و تاثیر آن بر بازار خودرو خاطرنشان کرد: واقعی شدن نرخ بنزین در مجموع اتفاق بدی نیست و بر بازار خودرو هم اثر چندانی ندارد، اما تغییر ناگهانی و بی‌برنامه این سیاست مانند چند سال قبل شوک بدی به کشور وارد می‌کند و به لحاظ اقتصادی و اجتماعی هم درست نیست.

او گفت: در صورتی که زیرساخت‌های خودروهای برقی فراهم شود و این خودروها وارد شوند، اوضاع بازار هم بهتر خواهد شد و تغییر نرخ سوخت هم چندان اهمیتی نخواهد داشت.

عرضه خودرو به بازار از پاییز محدود شد

ابراهیم شجاعت، پژوهشگر حوزه خودرو در مورد تغییرات قیمتی خودرو طی سه ماه گذشته به «اعتماد» گفت: خودروسازان از پاییز عرضه‌های‌شان به بازار را محدود کردند و به تعهدات قبلی خودشان هم عمل نکردند، لذا این محدودیت در عرضه باعث شد تا این پالس به بازار وارد شود که قیمت‌ها را هم افزایش دهند.

او ادامه داد: یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که خودروسازان دارند، موضوع نرخ‌گذاری است و اینکه اعلام می‌کنند قیمت‌ها به‌روز نشده است و زیانده هستند و با چالش نقدینگی روبه‌رو شده‌اند و هر آن، این امکان وجود دارد که خطوط تولیدات‌شان متوقف شود.

شجاعت تصریح کرد: ممکن است در صورتی که نرخ‌ها تغییری نداشته باشد باز هم عرضه خودرو به بازار از سوی خودروسازان محدودتر شود.

اثر اصلی وارداتی‌ها روی خودروهای مونتاژی است

این پژوهشگر خودرو با اشاره به واردات محدود خودرو به کشور ادامه داد: آنچه همه انتظار آن را داشتند، این بود که واردات خودرو باید قیمت خودرو را ارزان کند و اثر اصلی واردات خودرو هم روی خودروهای مونتاژی است اما به گونه‌ای تعرفه‌گذاری‌ها صورت گرفت که حاشیه امن خودروهای مونتاژی همچنان برقرار است و علت اینکه قیمت خودروهای مونتاژی هم همچنان ثابت مانده به دلیل افزایش تولیدات این مدل از خودروهاست و بازار هم به حدی از اشباع رسیده است.

شجاعت افزود: در حال حاضر خودروهای وارداتی، مونتاژی و داخلی سه بازار متفاوت را تشکیل داده‌اند و به دلیل رشد قیمت خودروهای وارداتی و اینکه در یک رده دیگری قرار گرفته‌اند اثر قیمتی خودروهای وارداتی به داخلی‌ها بسیار کم شده است.

خودروهای بنزینی به‌صرفه‌ترند یا برقی‌ها؟

این پژوهشگر حوزه خودرو در مورد تغییرات قیمتی بنزین و اثر آن بر بازار خودرو گفت: این موضوع اثر چندانی بر بازار خودرو نخواهد داشت، چراکه این نرخ بسیار پایین است و حتی دوبرابر شدن نرخ بنزین هم اثر چندانی بر این بازار ندارد.

او با اشاره به واردات خودروهای برقی به کشور تصریح کرد: هر چند اعلام می‌شود که این خودروها به صرفه‌تر هستند، اما با محاسباتی که صورت گرفته، متوجه شدند که اصلا این‌گونه نیست و با توجه به اینکه نرخ بنزین در ایران به ‌شدت پایین است باز هم خودروهای بنزینی به‌صرفه‌تر می‌شوند و در مجموع تغییر نرخ خودرو نسبت به ارزش آن هیچ اثری ندارد ضمن آنکه خودروهایی که در ایران تردد می‌کنند به لحاظ مصرف سوخت بسیار شبیه به هم هستند و مصرف سوخت بالایی هم دارند و فرقی ندارد از محصولات سایپا خریداری کنید یا از خودروی ایران خودرو و... زیرا همه اینها به لحاظ مصرفی بسیار شبیه به هم هستند.

ایران جیب

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar