سریال ادامه ‌دار کاهش قیمت خودرو / پنج شنبه ۱۴ شهریور ۹۸

بروزرسانی در: پنج شنبه 14 شهریور 98 ساعت 12:07
سریال ادامه ‌دار کاهش قیمت خودرو / پنج شنبه 14 شهریور 98

بازار خودرو همچنان در رکود است و داد و ستد چندانی اتفاق نمی‌افتد؛ به صورتی که این موضوع موجب شده قیمت‌ها روند کاهشی داشته باشند.فعالان و دست‌اندرکاران در امر داد و ستد خودرو با اشاره به اینکه ثبات بازار ارز به بازار خودرو سرایت کرده است، تاکید دارند که روند عرضه خودروسازان هم که در چند وقت گذشته به واسطه تکمیل خودروهای ناقص بهبود یافته، تأثیر بسزایی بر نزولی شدن قیمت‌ها داشته است. به این ترتیب به گفته فعالان بازار، ثبات قیمت ارز و همچنین تمرکز خودروسازان بر تکمیل و عرضه خودروهای ناقص زمینه کاهشی شدن قیمت‌ها را فراهم کرده است.

در کنار این دو عامل طی هفته جاری بعضی اظهارنظرها از طرف رضا رحمانی، وزیر صمت در ارتباط با عرضه محصولات جدید توسط ایران خودرو تأثیر مثبتی روی بازار داشته است. ولی در ارتباط با شرایط بازار، سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران تهران می‌گوید: در کنار ثبات بازار ارز و بهبود عرضه، اتفاق دیگری که تأثیر مثبتی روی قیمت‌ها در بازار داشته است و توانسته روند قیمت‌ها را کاهشی کند، توقف عرضه عمده محصولات گروه‌های خودروساز به چند نمایندگی خاص است. اشاره رئیس اتحادیه نمایشگاه داران به شیوه عرضه محصولات خودروسازان است که به اصطلاح به آن «فروش سبدی» می‌گویند. پیش‌تر خودروسازان محصولات تولیدی خود را به چند نمایندگی مشخص تحویل می‌دادند و خودروها توسط آنها به بازار تزریق می‌شد.

به‌طور مثال، خودروسازان شمار دو هزار خودرو را در اختیار یک نمایندگی قرار می‌دادند و آن نمایندگی محصولات را در بازار توزیع می‌کرد.    به گفته موتمنی، این نحوه توزیع هم اکنون متوقف شده و خودروسازان به طور مستقیم خودرو را توزیع می‌کنند.رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران تهران همچنین از توقف صدور کارتکس توسط خودروسازان خبر می‌دهد و این اقدام را در کاهشی شدن قیمت‌ها در بازار تاثیرگذار می‌داند.بعضی از فعالان بازار صدور کارتکس خودرو توسط گروه‌های خودروساز و خرید و فروش این کارتکس‌ها را که به نوعی معامله صوری خودرو محسوب می‌شد، در رشد قیمت‌ها مؤثر می‌خوانند. به گفته موتمنی هم اکنون قیمت‌ها از صادر نشدن کارتکس هم تأثیر گرفته و کاهشی شده است. حال به سراغ بازار خودرو می‌رویم و شرایط قیمتی محصولات موجود در بازار را طی هفته‌ای که گذشت بررسی می‌کنیم.

شیب نزولی قیمت داخلی‌ها

همان‌طور که گفته شد آرامش بر بازار خودرو حاکم شده و هم اکنون قیمت بعضی محصولات نزولی شده است. طبق اظهارات فعالان بازار، پراید ۱۱۱ هم اکنون با قیمت ۴۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بازار موجود است. این خودرو هفته پیش با قیمت ۴۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در بازار موجود بود. دیگر خودروی خانواده پراید یعنی مدل پراید ۱۳۱  هم که هفته قبل با قیمت ۴۴ میلیون تومانی در بازار حضور داشت. این هفته با دو میلیون تومان کاهش به قیمت ۴۲ میلیون تومان رسیده است. از بازار تیبا صندوق‌دار هم خبر می‌رسد این خودرو در شرایط حاضر با قیمت ۴۹ میلیون از طرف فروشندگان عرضه می‌شود؛ بنابراین تیبای صندوق‌دار نسبت به هفته‌های اخیپیشر حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت خود را از دست داده است. دیگر خودروی خانواده تیبا، یعنی تیبا ۲ هم  با قیمت ۵۵ میلیون تومان در بازار حضور دارد.

این خودروی هاچ‌بک هم به تبعیت از مدل سدان خود در مدت مشابه کاهش قیمتی را تجربه کرده است. ساینا با جعبه دنده دستی هم در هفته‌جاری با قیمت ۵۵ میلیون تومان معامله شد. از بازار کوییک با جعبه دنده دستی هم خبر می‌رسد این خودرو با پرداخت ۶۲ میلیون تومان در اختیار خریداران قرار می‌گیرد.در خانواده پژو، مدل ۲۰۷ اتومات هم اکنون با قیمت ۱۶۰ میلیون تومان در بازار موجود است. همین خودرو با جعبه دنده معمولی با قیمت ۱۱۶ میلیون عرضه می‌شود. همچنین پژو ۲۰۶ تیپ۲ و تیپ ۵ طی هفته‌ای که گذشت به ترتیب با قیمت ۷۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و ۹۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عرضه شدند. البته این قیمت‌ها مربوط به مدل‌هایی از ۲۰۶ است که بدون آپشن به بازار عرضه شده‌اند. این خودروها  سنسور دنده عقب و ضبط ندارند. از این رو با قیمت پایین‌تر در بازار خرید و فروش می‌شوند. همچنین قیمت پژو ۲۰۶ صندوق‌دار که همواره اندکی از قیمت ۲۰۶ تیپ ۵ بیشتر بود، هم اکنون با قیمت ۹۱ میلیون تومان از طرف فروشندگان عرضه می‌شود.

این موضوع نشان‌دهنده قرار گرفتن قیمت پژو صندوقدار زیر قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۵ در بازار است. قیمت این خودرو هم بدون داشتن آپشن ۹۱ میلیون است. پژو ۴۰۵ معمولی هم اکنون با قیمت ۷۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بازار حضور دارد. مدل SLX این خودرو هم به قیمت ۷۹ میلیون تومان، در دسترس خریداران قرار دارد. سمند LX هم با قیمت ۷۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از طرف فروشندگان به خریداران عرضه می‌شود. همین خودرو با مدل EF۷ هم ۷۹ میلیون تومان قیمت خورده است. حال سراغ محصولات رنو در بازار می‌رویم. طی هفته‌ای که گذشت، ساندرو استپ‌وی اتومات  ۱۷۸ میلیون در بازار قیمت خورد. ساندرو هم با جعبه دنده اتومات ۱۶۰ میلیون تومان در بازار قیمت دارد و ۱۱۷ میلیون تومان قیمتی است که فعالان بازار برای پارس‌تندر در نظر گرفته‌اند. تندر E۲ هم با قیمت ۱۱۳ میلیون تومان قابل خریداری است. رانا هم طی هفته‌ای که گذشت ۷۶ میلیون تومان قیمت خورد. این خودرو در طول در هفته پیش با قیمت ۷۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بازار حضور داشت.

بررسی قیمت دنا در بازار نشان می‌دهد در وضعیتی که دنا معمولی در بازار با قیمت ۱۰۵ میلیون تومان موجود است. دنا پلاس ۱۴۶ میلیون تومان معامله می‌شود. حال سراغ دو محصول مونتاژی ایران ‌خودرو یعنی پژو ۲۰۰۸ و دانگ‌فنگ H۳۰ کراس می‌رویم. خودروی مونتاژی فرانسوی ایران‌خودرو در بازار ۳۱۰ میلیون تومان قیمت دارد و محصول چینی این خودروساز هم با قیمت ۱۲۵ میلیون تومان قابل خریداری است. همچنین نگاهی به قیمت سه محصول مونتاژی سایپا می‌اندازیم. چانگان خودروی مونتاژی چینی این خودروساز هم اکنون با قیمت ۱۷۲ میلیون تومان از طرف فروشندگان عرضه می‌شود. سراتو محصول مونتاژی کره‌ای سایپا هم با پرداخت ۲۹۶ میلیون تومان در اختیار خریداران قرار می‌گیرد. سیتروئن C۳ هم اکنون با قیمت ۳۵۰ میلیون تومان در بازار داد و ستد می‌شود.

حرکت دنده عقب وارداتی‌ها در جاده قیمت

خودروهای وارداتی که بیش از خودروهای داخلی تحت تأثیر نرخ ارز قرار دارند با کاهش قیمت ارز و ایجاد ثبات در این بازار، بیش از پیش قیمت خود را از دست داده‌اند.به گفته موتمنی، هم اکنون خرید و فروش خودروهای وارداتی در بازه بیش از ۷۰۰ میلیون تومان به نوعی متوقف است و خریداران برای خرید خودروها در این بازه قیمتی یادشده در بازار حضور پیدا نمی‌کنند.در بازار وارداتی‌ها هم اکنون سوناتا هیبرید با قیمت ۶۶۰ میلیون تومان از طرف فروشندگان به خریداران عرضه می‌شود. توسان محصول SUV‌ هیوندایی با قیمت ۶۷۰ میلیون تومان در بازار موجود است. النترا و سراتو هم به ترتیب با قیمت ۴۶۰ و ۴۶۵ میلیون تومان قابل خریداری هستند. سانتافه دیگر محصول SUV هیوندای در مقابل پرداخت ۷۷۰ میلیون تومان از طرف فروشندگان در اختیار خریداران قرار می‌گیرد.

سورنتو کیا هم اکنون در بازار نایاب است؛ ولی دیگر SUV کیا یعنی اسپورتیج ۶۹۰ میلیون تومان در بازار قیمت خورده است. اپتیما محصول سدان شرکت کیا هم اکنون با قیمت ۷۰۰ میلیون تومان داد و ستد می‌شود.کمپانی خودروسازی نیسان با دو محصول X-TRAIL و جوک در بازار حضور دارد. قیمت این دو محصول در بازار به ترتیب ۹۲۰ و ۴۶۰ میلیون تومان است.تیولی هم با قیمت ۳۵۰ میلیون تومان از طرف فروشندگان عرضه می‌شود. حال به سراغ محصولات اروپایی حاضر در بازار می‌رویم شرکت فرانسوی رنو با تالیسمان و کولیوس در بازار حاضر است. این خودروها به ترتیب با قیمت‌های ۶۷۵ و ۷۸۰ میلیون تومان قابل خریداری هستند. تیگوان محصول فولکس واگن هم قیمتی معادل ۹۶۰ میلیون تومان در بازار دارد.

دنیای اقتصاد

قیمت محصولات ایران خودرو 

قیمت محصولات سایپا

قیمت پراید

قیمت روز خودرو 

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

4 دیدگاه ها برای "سریال ادامه ‌دار کاهش قیمت خودرو / پنج شنبه ۱۴ شهریور ۹۸"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
اشکان
مهمان

خجالت نمیکشید پراید و تیبای مزخرف بی کیفیت آشغال رو به خلق الله ۴۰ میلیون میفروشید…
انشالله خودتون و خانوادتون به درد ناعلاج گرفتار بشید

پراید
مهمان

والا هنوزم هنوزه گرونه. به مرگ گرفتن تا به تب راضی بشیم

کیهان
مهمان

Z4عزیز هر وقت قیمت برگشت به قدیم اونوقت برنید کاهش……تازه همون موقع هم کای گرون میخریدیم

محمد
مهمان

سلام….یجوری اعلام میکنن کاهش قیمت ها در بازار خودرو کسی ندونه فکر میکنه که پراید باز شده ۲۰ میلیون تومن…..مسئولین سپاسگذاریم بخاطر این کاهش قیمتها…..!!!.